Alternator do samochodu
Prądnica do samochodu:
online cena od sklep internetowy AUTODOC

Kupić alternator od topowych marek
Prądnica do najpopularniejszych samochodów:
Prądnica do popularnych modeli samochodów
AUTODOC Bestsellery: Alternator w korzystnej cenie
Słynne części zamienne z kategorii Alternator. Przedstawiony jest szeroki wybór z mnóstwa marek części zapasowych do Alternator i inne korzystne oferty w naszym asortymencie części zamiennych do samochodu.




Prądnica : która marka jest lepsza?
Według naszych klientów najlepsze części zamienne z kategorii Alternator pochodzą od następujących marek:
- AS-PL
- BV PSH
- BOSCH
- HELLA
- VALEO
Alternator: ile kosztuje ten produkt?
Cena części samochodowych z kategorii Alternator waha się od 240 zł do 2836 zł, w zależności od typu pojazdu, producenta i parametrów produktu.
Jak samodzielnie wymienić alternator - instrukcja, cena
Jak wymienić alternator w MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [TUTORIAL] | AUTODOC Na nasze...
Instrukcja krok po kroku do samodzielnej naprawy auta. Zostań mechanikiem-miłośnikiem razem z Autodoc.
Alternator: przydatne informacje
Najlepiej sprzedające się produkty: | |||||
---|---|---|---|---|---|
695.002.035.050 | LRB00183 | LRB00436 | 943308901010 | LRA00604 | 943310831010 |
Od popularnych producentów: | |||||
RIDEX | AS-PL | BV PSH | BOSCH | HELLA | VALEO |
Do popularnych marek samochodów: | |||||
VW | BMW | AUDI | OPEL | MERCEDES-BENZ | FORD |
Alternator – dane techniczne | |||||
Ø koła pasowego [mm] | Prąd ładowania alternatora [A] | Liczba żeber | |||
67 | 57 | 80 | 65 | 6 | 2 |
58 | 70 | 70 | 120 | 4 | 1 |
75 | 56 | 35 | 50 | 5 | 7 |
Dowiedź się więcej o Alternator - metoda działania, diagnostyka i przyczyny uszkodzeń oraz okresowość wymiany
Alternator samochodowy to urządzenie przekształcające energię mechaniczną pochodzącą z obracającego się wału korbowego w prąd elektryczny. Wytworzona przez niego energia jest wykorzystywana do ładowania akumulatora i zasilania różnych urządzeń elektrycznych podczas pracy silnika. W niektórych samochodach wykorzystuje się go również do uruchamiania silnika.
Rodzaje
- Ze szczotkami węglowymi. To najbardziej powszechne alternatory. W tego typu urządzeniach uzwojenie prądnicy znajduje się na wale wirnika. Prąd wzbudzenia przepływa do wirnika przez szczotki węglowe.
- Bezszczotkowy. Te urządzenia są mniej powszechne. Są niezawodne i wytrzymałe. W tego typu alternatorach uzwojenie prądnicy jest zamontowane bezpośrednio na stojanie. Siła elektromotoryczna powstaje w wyniku zmian przewodności pola magnetycznego w szczelinie powietrznej pomiędzy wirnikiem a stojanem.
Co więcej, urządzenia różnią się między sobą rozmiarem, względnym położeniem niektórych elementów, mocą i wydajnością.
Poza konwencjonalnymi alternatorami dostępne są także podzespoły zbudowane z rozrusznika i alternatora. Zazwyczaj są one instalowane w pojazdach hybrydowych lub autach wyposażonych w system „Start-Stop”.
Wskazówki eksploatacyjne
Po wykonaniu jakichkolwiek prac naprawczych lub przeglądu wspomnianego podzespołu należy upewnić się, że jego przewody zostały prawidłowo podłączone. Podłączenie przewodów z odwrotną biegunowością może doprowadzić do awarii diod prostownika i regulatora napięcia. Pamiętaj, że odłączenie alternatora od akumulatora podczas pracy silnika może spowodować uszkodzenie instalacji elektrycznej samochodu. Nigdy nie próbuj sprawdzać, czy urządzenie jest sprawne przy pomocy iskry, podłączając jego dodatni zacisk do karoserii. Nie odpalaj innego samochodu na kable w momencie, gdy silnik Twojego auta jest na chodzie.
Utrzymuj komorę silnika w czystości. Jej zabrudzenie jest niebezpieczne zarówno dla obudowy alternatora - ponieważ może doprowadzić do jej korozji - jak i dla styków elektrycznych, które mogą się utlenić. Pamiętaj jednak, aby chronić alternator przed rozbryzgami podczas mycia silnika, na przykład przykrywając go wytrzymałą torbą plastikową.
Regularnie dokonuj przeglądu mechanizmu napędowego. Zbyt mocno napięty pas napędowy lub niewłaściwie zamontowane rolki prowadzące mogą spowodować przedwczesną awarię łożyska koła pasowego. Pamiętaj, że koło pasowe jest elementem eksploatacyjnym. Producenci samochodów określają jego żywotność w instrukcji obsługi auta. Wymień koło pasowe po zakończeniu okresu eksploatacji.
Unikaj przejeżdżania przez głębokie kałuże. Jeśli nie ma innej możliwości, spróbuj przejechać przez nie ostrożnie z niską prędkością. Wahania temperatury mogą uszkodzić alternator.
Objawy awarii
Uszkodzenie mostka prostowniczego, awarie regulatora napięcia, przetarcie lub poluzowanie pasa napędowego prawie zawsze prowadzą do niedoładowania akumulatora. W związku z tym, jeśli kontrolka ostrzegawcza akumulatora stale miga podczas jazdy, trzeba będzie sprawdzić stan alternatora. Jeżeli światła przednie są przyciemnione, a klakson wydaje odgłosy grzechotania podczas pracy silnika, może to świadczyć o awarii alternatora. W przypadku zużycia łożyska usłyszysz specyficzny szum spod maski samochodu. Świsty oznaczają zazwyczaj, że pasek jest rozerwany lub na jego powierzchni znajduje się olej.
Przyczyny awarii
Woda lub mieszanina oleju i brudu przedostająca się na płytkę drukowaną mostka prostowniczego, jak również odwrócenie biegunowości połączenia może spowodować spalenie mostka. Odwrotna biegunowość jest również niebezpieczna dla innych części alternatora, w tym dla regulatora napięcia, który również może ulec awarii po zwarciu w instalacji elektrycznej samochodu. Nieprawidłowo zamocowane koła zębate i napinacze, jak również błędy w montażu paska mogą doprowadzić do uszkodzenia koła pasowego. Szczotki zawodzą wskutek normalnego zużycia.
autodoc.pl: tylko wysokiej jakości produkty motoryzacyjne
W naszym sklepie internetowym można zawsze kupić alternator do swojego samochodu w okazyjnej cenie. Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymać najnowsze informacje na temat części do swojego samochodu.
Przydatne informacje na temat funkcji, przyczyn usterek, diagnostyki i częstotliwości wymiany
FAQ
Aby uniknąć przedwczesnego uszkodzenia alternatora należy postępować zgodnie z następującymi zaleceniami:
- Próbuj nie przejeżdżać swoim autem przez głębokie kałuże lub w razie możliwości przejeżdżać przez nie ze zmniejszoną prędkością. Wilgoć przedostająca się na powierzchnię alternatora może spowodować jego awarię.
- Podczas czyszczenia przestrzeni pod maską auta zapewnij ochronę przed wodą alternatorowi oraz innych częściom elektrycznym za pomocą specjalnego ochronnego środka poliuretanowego.
- Podczas każdego terminowego przeglądu samochodu oczyść cały podzespół sprężonym powietrzem.
- Regularnie sprawdzaj i reguluj napięcia wielorowkowego paska klinowego.
- W celu dokręcenia mocowań korzystaj wyłącznie z klucza dynamometrycznego.
- W celu zapewnienia ochrony instalacji elektrycznej samochodu przed przeciążeniem nie instaluj w nim żadnego dodatkowego wyposażenia pobierającego znaczną ilość energii.
Pierwszy krokiem, jaki należy wykonać w celu ocenienia stanu alternatora jest sprawdzenie jego pod kątem wizualnym. Jego obudowa nie powinna posiadać jakichkolwiek pęknięć lub wgnieceń, a na jego pasie napędowym nie powinny być widoczne jakiekolwiek poważne przetarcia lub uszkodzenia części. W miejscu podłączenia alternatora do terminali nie powinny być widoczne jakiekolwiek wygięte przewodu lub iskry.
Kolejnym krokiem jest pomiar napięcia na terminalach akumulatora samochodowego, który dokonamy za pomocą multimetru. Na zgaszonym silniku powinno ono wynosić 12,5-12,7 V, a na odpalonym przy wyłączonych wszystkich sprzętach elektrycznych – 13,8-14,5 V. Pod obciążeniem związanym z pracą klimatyzacji, przednich reflektorów, ogrzewania i podgrzewanych szyb dane napięcie powinno znajdować się w przedziale 13,7-14,0 V.
Jeśli zdiagnozowałeś jakąkolwiek usterkę, wymontuj alternator i go rozbierz. Samodzielnie możesz oszacować poziom zużycia szczotek poprzez sprawdzenie ich wysokości, a także pierścieni ślizgowych poprzez oszacowanie ich średnicy. Aby zdiagnozować przepięcie w obwodzie dokonaj pomiaru oporu uzwojenia wirnika i stojana, a także mostka Graetza. Porównaj uzyskane wartości z danymi znajdującymi się w dokumentacji technicznej pojazdu.
Dana procedura może różnić się między sobą w zależności od marki i modelu samochodu. Wszystko zależy od rozmieszczenia podzespołów pod maską auta. Na przykład, w niektórych samochodach dostęp do alternatora można uzyskać zaraz po otwarciu maski, a w innych – spod spodu podniesionego samochodu. Zazwyczaj procedura wymienna obejmuje następujący algorytm kroków:
- Odłącz ujemną klemę od terminala akumulatora.
- Zdemontuj części blokujące dostęp do alternatora.
- Zdejmij pas napędowy.
- Zrób zdjęcie lub oznacz przewody w celu uniknięcia pomyłek w ponownym podłączeniu podzespołu. Odłącz je.
- Odkręć wszystkie mocowania i wyciągnij cały podzespół.
- Zainstaluj nową część.
- Dokonaj przeglądu wizualnego pasa napędowego i kół pasowych. W razie potrzeby wymień je.
- Podłącz wszystkie złącza i zamontuj wszystkie zdemontowane elementy z powrotem na swoje miejsca.
Naprawa alternatora obejmuje wymianę pierścieni uszczelniających i tulei, łożysk, sprzęgła wyprzedzeniowego i mostka Graetza. Jeśli posiadasz doświadczenie w tego typu naprawach możesz wykonać je samodzielnie. W przeciwnym razie poszukaj pomocy u elektryków pracujących w warsztatach samochodowych.