Oleje i płyny auto części

Oleje i płyny auto części do Top marek samochodów
Oleje i płyny części samochodowe - ważne informacje o metodę działania, montaż, diagnostykę i okres pracy
Oleje i płyny eksploatacyjne są stosowane w wielu systemach i mogą spełniać różnorodne funkcje: mogą napędzać, smarować, schładzać lub czyścić elementy samochodu. Niektóre z nich wykonują kilka zadań na raz. Gdziekolwiek są stosowane, ich stan bezpośrednio wpływa na wydajność całego systemu.
Zasada działania olejów i płynów eksploatacyjnych
Olej jest stosowany w układzie smarowania przede wszystkim po to, aby zapobiec zużyciu stykających się części. Usuwa on także osady węglowe z ich powierzchni, chroni je przed korozją i odprowadza ciepło. Olej spełnia te same funkcje w manualnej skrzyni biegów, mechanizmie różnicowym na tylnej osi i w innych podzespołach.
W automatycznych skrzyniach biegów płyn przekładniowy jest stosowany do rozdziału momentu obrotowego pomiędzy turbinę a wirnik przetwornika momentu obrotowego: turbina jest podłączona do koła zamachowego silnika, a wirnik do wałów przekładni. Schładza on również elementy skrzyni biegów, czyści je i smaruje.
W układzie hamulcowym płyn przenosi ciśnienie z pedału hamulca na tłoczki cylinderków kół lub zacisków. Olej w systemie aktywacji sprzęgła ma tę samą zasadę działania. Zasada działania hydraulicznego wspomagania kierownicy opiera się na zdolności niektórych produktów do przeciwstawienia się sprężaniu i do przenoszenia siły pomiędzy konkretnymi podzespołami.
Główną funkcją płynu chłodniczego stosowanego w układzie chłodzenia jest odprowadzanie ciepła z rozgrzanych elementów. Płyn chłodniczy posiada swój własny cykl: znajduje swoją drogę do silnika poprzez specjalne kanały, a następnie przepływa przez chłodnicę i tam schładza się w wyniku procesów wymiany ciepła.
Środki stosowane w układzie mycia reflektorów i wycierania przedniej szyby mają za zadanie usunąć nich brud.
Wskazówki serwisowe
- Wymieniaj oleje i płyny eksploatacyjne w odpowiednim czasie. Mają one ograniczoną żywotność. Nawet jeśli nie korzystasz z samochodu, to i tak po pewnym czasie musisz je wymienić.
- Zainstaluj nowe filtry za każdym razem, gdy wymieniasz ciecz roboczą. W przeciwnym razie procedura ta będzie bezużyteczna, ponieważ filtr wychwytuje mnóstwo zanieczyszczeń.
- Upewnij się, że system jest hermetyczny. Powietrze w systemie powoduje wiele zakłóceń w jego funkcjonowaniu. Pogorszona integralność systemu może prowadzić do powstawania korków powietrznych. Wraz z powietrzem do wnętrza systemu może przedostać się wilgoć i brud. Tym samym pogorszona zostanie wydajność całego systemu.
- Unikaj ślizgania się automatycznej skrzyni biegów. Prowadzi to do zużycia tarcz ciernych i powoduje przegrzanie skrzyni biegów.
- Używaj wyłącznie wysokiej jakości paliwa. W przeciwnym razie na elementach silnika mogą tworzyć się osady węglowe, a środek smarny może ulec zanieczyszczeniu dużo wcześniej, niż można się było tego spodziewać.
- Zachowaj ostrożność przy stosowaniu dodatków uszlachetniających. Upewnij się, że są one kompatybilne z uszczelnieniami i uszczelkami zastosowanymi w układzie.
- Nie mieszaj dwóch produktów o różnych składach, ponieważ mogą zawierać niekompatybilne ze sobą składniki.
Oznaki pogorszenia się stanu olejów i płynów eksploatacyjnych
Zmniejszona wydajność systemu, w której produkty są stosowane, jest oznaką utraty ich właściwości. Na przykład do obsługi układu hamulcowego, sprzęgła i hydraulicznego wspomagania kierownicy trzeba będzie użyć większej siły. Trudniej będzie wcisnąć pedał lub skręcić kierownicę, lub ich luz może znacznie się zwiększyć. Wskazuje to zazwyczaj na obecność korków powietrznych w systemie lub zwiększone stężenie wody w medium. Zanieczyszczony płyn chłodniczy zatyka kanały chłodnicy, powodując przegrzewanie silnika. Objawami pogorszenia stanu środka smarnego są osady węglowe na świecach zapłonowych lub niebiesko-szary lub niebieskawy dym wydobywający się z rury wydechowej.
Przyczyny utraty właściwości roboczych
Oleje i płyny eksploatacyjne mogą zostać zanieczyszczone znacznie wcześniej, niż można było się tego spodziewać, z powodu niewłaściwego użytkowania pojazdu. Na przykład agresywna jazda, buksowanie kół w autach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów oraz nadmierne obciążenia mogą skutkować przyspieszonych zużyciem ściernym elementów i umożliwić gromadzenie się produktów zużycia w medium.
Wiele środków chemicznych zawiera inhibitory korozji. Z biegiem czasu ulegają one degradacji, a ich stężenie maleje. Prowadzi to do korozji elementów, a w rezultacie do zanieczyszczenia cieczy roboczej produktami korozji.
Autodoc.pl: tylko wysokiej jakości produkty motoryzacyjne
W naszym sklepie internetowym można kupić wysokiej jakości oleje i płyny eksploatacyjne w okazyjnej cenie. Zapisz się do naszego newslettera i bądź pierwszą osobą, która dowie się o naszych nadchodzących promocjach.
Znajomy mechanik uważa go za najlepszy i rekomenduje stosowanie