Sonda lambda (NOx, O2) do samochodu
Sensor NOx do samochodu:
online cena od sklep internetowy AUTODOC
Kupić czujnik nox od topowych marek
Sensor NOx do najpopularniejszych samochodów:
Sensor NOx do popularnych modeli samochodów
AUTODOC Bestsellery: Czujnik NOx w korzystnej cenie
Słynne części zamienne z kategorii Sonda lambda (NOx, O2). Przedstawiony jest szeroki wybór z mnóstwa marek części zapasowych do Sonda lambda (NOx, O2) i inne korzystne oferty w naszym asortymencie części zamiennych do samochodu.
Sensor NOx : która marka jest lepsza?
Według naszych klientów najlepsze części zamienne z kategorii Czujnik NOx pochodzą od następujących marek:
- BOSCH
- NTY
- DELPHI
- DENSO
- NGK
Sonda lambda (NOx, O2): ile kosztuje ten produkt?
Cena części samochodowych z kategorii Sonda lambda (NOx, O2) waha się od 172 zł do 988 zł, w zależności od typu pojazdu, producenta i parametrów produktu.
Sonda lambda (NOx, O2): przydatne informacje
Najlepiej sprzedające się produkty: | |||||
---|---|---|---|---|---|
YT-1754 | ES10966-12B1 | ESL-SK-002 | 0 258 986 774 | ES10798-12B1 | 96146 |
Od popularnych producentów: | |||||
YATO | RIDEX | BOSCH | NTY | RIDEX PLUS | DELPHI |
Do popularnych marek samochodów: | |||||
VW | AUDI | BMW | OPEL | MERCEDES-BENZ | FORD |
Sonda lambda (NOx, O2) – dane techniczne | |||||
Długość całkowita [mm] | Długość przewodu [mm] | Sonda lambda | |||
450 | 440 | 183 | 500 | Sonda lambda | Sonda regulacyjna |
510 | 325 | 320 | 492 | Sonda palcowa | nieogrzewany |
775 | 565 | 410 | 750 | ogrzewana | Sonda diagnostyczna |
Dowiedź się więcej o Sonda lambda (NOx, O2) - metoda działania, diagnostyka i przyczyny uszkodzeń oraz okresowość wymiany
Sonda Lambda to czujnik, który mierzy zawartość tlenu w gazach spalinowych. Umożliwia określenie stosunku powietrza do paliwa w ich mieszance. Sterownik silnika wykorzystuje dane z sondy do dokonywania korekt procesu powstawania mieszanki w czasie rzeczywistym.
Rodzaje
Ze względu na konstrukcję części te dzielą się na:
- Binarne. Tego typu czujniki mogą być wykonane z cyrkonu lub tytanu. Pierwsze z nich są częściej spotykane. Ich temperatura robocza wynosi 300°С. Tym samym dane urządzenia potrzebują nieco czasu na nagrzanie się i nie zaczynają pracować natychmiast po odpaleniu silnika. Czujniki tytanowe są niezawodne, mają długą żywotność i nie wymagają powietrza atmosferycznego do działania. Dlatego często instaluje się je w pojazdach terenowych, ponieważ mogą pracować nawet po zanurzeniu w wodzie, na przykład podczas przejeżdżania autem przez rzekę.
- Szerokopasmowe. Ich konstrukcja obejmuje dwa czułe elementy. Tego typu czujniki zapewniają dokładniejsze odczyty. Niemniej jednak wahania temperatury i skraplająca się woda mają na nie negatywny wpływ. Samochodowy system OBD monitoruje tego typu czujniki, a kody usterek można odczytać za pomocą specjalnego skanera.
Ze względu na obecność elementu grzejnego istnieją następujące rodzaje sond Lambda:
- Z elementem grzejnym. Wystarczają na przejechanie około 100 000 kilometrów. Posiadają wbudowaną grzałkę, dzięki czemu są bardziej wydajne i szybciej zaczynają działać.
- Bez elementu grzejnego. Te czujniki są skonstruowane do 50 000 - 80 000 kilometrów przebiegu. Osiągają temperaturę roboczą dzięki kontaktowi z gorącymi spalinami. Obecnie są znacznie rzadziej używane, ponieważ ich rozgrzanie zajmuje sporo czasu.
W zależności od rodzaju obudowy elementy te mogą być gwintowane lub kołnierzowe. Co więcej, niektóre z nich są sprzedawane są z wtyczką, podczas gdy inne wykorzystują wtyczkę starej części.
Wskazówki eksploatacyjne
Aby uniknąć awarii silnika, zaleca się sprawdzenie sondy Lambda co 30 000 km przebiegu lub za każdym razem, gdy samochód jest serwisowany i poddawany badaniu emisji spalin. Tankuj tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych: opary benzyny ołowiowej niszczą czuły element sondy. Z tego samego powodu nie zaleca się stosowania środków uszczelniających na bazie silikonu do montażu elementów układu wydechowego.
Staraj się również unikać przegrzewania układu wydechowego. Prawidłowo wyregulowany i sprawnie działający układ zapłonowy jest do tego niezbędny.
Podczas montażu nowego czujnika tlenu należy dokładnie przestrzegać instrukcji jego producenta oraz zaleceń producenta samochodu. Zawsze oczyść miejsce montażu. Dokręć połączenie śrubowe przy pomocy klucza dynamometrycznego i zachowaj wymagany moment dokręcenia. Niektórzy producenci zalecają nasmarować gwint. Tylko nie pozwól na to, aby smar przedostał się na czuły element części.
Objawy awarii
Zazwyczaj wszystkie usterki czujników tlenu mają takie same objawy. Należą do nich: zmniejszona moc i osiągi silnika, słabe przyspieszenie, zwiększone zużycie paliwa, niestabilna praca silnika na biegu jałowym. Czasami po zatrzymaniu samochodu można nawet usłyszeć specyficzny odgłos pękania w pobliżu miejsca, w którym znajduje się dana część.
Przyczyny awarii
Awaria czułego elementu jest spowodowana głównie powstawaniem osadu węglowego na jego powierzchni. Ma to miejsce w przypadku stosowania dodatków niedozwolonych przez producenta samochodu lub w przypadku zużycia obracających się elementów silnika, uszkodzenia pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych lub zatkania układu odpowietrzania skrzyni korbowej. Ponadto wrażliwy element sondy lambda może się wypalić, jeśli paliwo nadal ulega spalaniu w układzie wydechowym. Usterki w okablowaniu są często spowodowane wahaniami napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Z biegiem czasu przewody ulegają również przetarciu.
autodoc.pl: tylko wysokiej jakości produkty motoryzacyjne
U nas możesz kupić sondę Lambda i inne części zamienne w dobrej cenie. Szeroki asortyment produktów i wygodny katalog pomogą Ci szybko wybrać potrzebne części.
Przydatne informacje na temat funkcji, przyczyn usterek, diagnostyki i częstotliwości wymiany
FAQ
Symptomami pomagającymi w zdiagnozowaniu uszkodzonej sondy Lambda są:
- znacznie większy poziom zużywanego paliwa;
- częsta aktywacja kontrolki „Check Engine”;
- niestabilna praca jednostki napędowej na luzie;
- utrata mocy jednostki napędowej oraz jej częste przegrzewanie;
- wolniejsze reagowanie samochodu na wciśnięcie pedału gazu;
- jazda samochodem z towarzyszącymi szarpnięciami;
- podczas pracy silnika słychać strzały z rury wydechowej;
- gazy spalinowe zaczynają mieć bardzo nieprzyjemny zapach.
W zależności od marki i modelu samochodu, jego roku produkcji oraz pojemności silnika producenci instalują w samochodach od 1 do 4 danych czujników. Znajdują się one za katalizatorem. Zazwyczaj ich dokładna lokalizacja podana jest w instrukcji serwisowej i instrukcji naprawczej samochodu.
Diagnostykę sondy Lambda zamontowanej w górnej części układu można dokonać w pełni samodzielnie. Zalecamy jednak wizytę w warsztacie samochodowym w celu przetestowania pozostałych sond Lambda.
Przede wszystkim znajdź lokalizację sondy Lambda korzystając z instrukcji serwisowej i instrukcji naprawczej pojazdu. Dokonaj jej przeglądu. W tym celu odkręć jej mocowania i odłącz jej złącza, wyciągając jednocześnie sondę. Sprawna część nie powinna mieć jakichkolwiek uszkodzeń mechanicznych oraz osadów, a jej przewody nie powinny być przetarte, posiadać śladów stopienia oraz korozji.
Jeśli posiadasz pod ręką multimetr, dokonaj przeglądu części poprzez pomiar wartości jego napięcia. Zalecamy obejrzenie filmików instruktażowych oraz przestudiowanie schematu podłączenia sondy. Będzie potrzebował:
- Odpalić silnik i pozwolić popracować mu przez kilka minut.
- Zgasić silnik i tworzyć maskę.
- Włączyć zapłon.
- Podłączyć sondy multimetru do przewodów obwodu grzewczego czujnika Lambda i dokonać pomiaru napięcia wejściowego. Powinno ono wynosić 12 V.
- Sprawdzić napięcie referencyjne poprzez podłączenie sond multimetru do przewodów czujnika. Podłącz ujemną sondę multimetru do nadwozia. Otrzymana wartość powinna nie przekraczać 0,45 V.
- Sprawdź oporność grzałki sondy Lambda jej niepodłączonego gniazda. Dana wartość robocza powinna wahać się między 2 a 10 omami. Dokładne wartości dla Twojego samochodu podawane są w instrukcji serwisowej i instrukcji naprawczej auta.
- Odpal silnik i podłącz sondy multimetru do gniazda czujnika Lambda. Zwiększ obroty silnika do około 3000 obr./min. Dokonaj pomiaru napięcia. Powinno ono ulec zwiększeniu do 0,1-0,9 V.