Hamulce części samochodowe
Obowiązkowo wybierz samochód, inaczej narażasz się na zakup części, które nie będą pasowały do Twojego auta. Prosimy zauważyć, że nasza wyszukiwarka pokazuje wyniki tylko do konkretnego typu samochodu.
Hamulce samochodowe
Sklep z częściami samochodowymi
Układ hamulcowy auto części do najpopularniejszych samochodów
Układ hamulcowy: części do najpopularniejszych modeli samochodów
Hamulcowe części samochodowe - ważne informacje o metodę działania, montaż, diagnostykę i okres pracy
Układ hamulcowy składa się z wielu elementów skonstruowanych w celu zapewnienia kontrolowanego zatrzymania się pojazdu w określonym momencie. Stosuje się go również do zapobiegania staczania się samochodu, gdy kierowca zaparkuje swoje auto na wzniesieniu.
Konstrukcja układu hamulcowego
Istnieje kilka rodzajów układów hamulcowych. Obecnie najczęściej stosowanym systemem jest układ hydrauliczny wyposażony w hamulce tarczowe. Jego kluczowymi elementami są:
- Pedał hamulca - wciskając go, kierowca steruje układem.
- Serwo hamulcowe - dzięki niemu siła nacisku przyłożona do pedału jest kilkakrotnie zwiększana, aby układ funkcjonował skutecznie.
- Pompa hamulcowa - wytwarza ciśnienie wymagane do działania wielu mechanizmów uruchamiających.
- Węże i przewody - dostarczają do cylinderków płyn roboczy.
- Tłoczki - ciśnienie płynu wypycha je z cylinderków, dzięki czemu dociskają klocki hamulcowe do tarcz.
- Zacisk hamulca - służy jako obudowa dla tłoczków i klocków. W zaciskach pływających jarzmo zacisku dociska do tarczy jeden z klocków.
- Klocki - są to elementy par ciernych, które posiadają powierzchnię cierną. Po wciśnięciu pedału przez kierowcę są one dociskane do tarczy hamulcowej. Wytworzona pomiędzy nimi siła tarcia zatrzymuje obracające się koło.
- Tarcze hamulcowe - jest do drugi element pary ciernej. Zamontowane są na piaście koła i obracają się wraz z nią.
W hamulcach bębnowych wewnątrz bębna instalowane są szczęki hamulcowe wraz z cylinderkiem hamulcowym. Po wciśnięciu pedału ciśnienie płynu hamulcowego wypycha tłoczki cylinderka koła. Pokonują one opór wytwarzany przez sprężyny zwrotne i dociskają szczęki hamulcowe do wewnętrznej powierzchni bębna.
Ręczne układy hamulcowe są wyposażone w linkę zamiast siłownika hydraulicznego.
Wskazówki serwisowe
- Wymieniaj płyn raz na 2-3 lata. Wchłania on wilgoć przedostającą się przez pory gumowych przewodów. Z czasem stężenie wody w płynie hamulcowym wzrasta, a jego temperatura wrzenia znacznie się obniża. Jeśli płyn się zagotuje, w układzie pojawią się korki powietrzne, które dramatycznie zmniejszają jego wydajność.
- Co 5 lat wymieniaj przewody. Guma i inne polimery, z których są wykonane, są narażone na zużycie. Z biegiem czasu tracą one swoją elastyczność. W wyniku tego wysokie ciśnienie wytworzone w układzie jest neutralizowane przez nadmierną szerokość przewodów. Pozostałe ciśnienie jest niewystarczające do poruszania klockami lub szczękami i dociśnięcia ich do tarczy lub bębna.
- Regularnie dokonuj pomiaru grubości tarcz i klocków, a w razie potrzeby wymień je. Zużyta tarcza może nawet pęknąć. Wskutek zużycia i wytarcia okładziny ciernej, osiągnięcie wymaganego poziomu tarcia staje się niemożliwe.
- Co jakiś czas nasmaruj sworznie prowadzące zacisku i wymień jego elementy uszczelniające. W ten sposób unikniesz zablokowania się zespołu i nierównomiernego zużycia klocków.
- Korzystaj z podkładek antywibracyjnych. Pomogą one uniknąć piszczenia i sprawią, że hamowanie będzie bardziej komfortowe.
Objawy awarii
Gdy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka poziomu płynu hamulcowego, oznacza to zazwyczaj, że niektóre elementy układu hamulcowego są nieszczelne. W takim przypadku pod samochodem zaparkowanym przez dłuższy czas mogą pojawić się plamy w kolorze żółtym, bursztynowym, różowym, szarym, niebieskim lub fioletowym, zwykle wokół kół. Samochód może ściągać na jedną ze stron, co często jest oznaką zablokowanego zacisku. Podobne objawy pojawiają się, gdy na klocki przedostanie się olej, a zwiększony skok pedału lub jego niski opór świadczą zazwyczaj o zapowietrzeniu układu hamulcowego.
Przyczyny awarii
Najczęściej problemy te pojawiają się, gdy kierowca zaniedbuje terminową wymianę elementów układu hamulcowego. Na przykład zablokowany zacisk może powodować nierównomierne zużycie klocka i zniszczenie tarczy hamulcowej. Stare uszczelki i przewody tracą swoją elastyczność i pękają, powodując wyciek układu. Zużyte osłony przeciwpyłowe sworzni prowadzących prowadzą często do przedostawania się brudu i wilgoci do stykających się części, powodując korozję i zakleszczenie. Agresywny styl jazdy może prowadzić do deformacji tarczy hamulcowej.
autodoc.pl: tylko wysokiej jakości produkty motoryzacyjne
W naszym sklepie internetowym można zawsze kupić wysokiej jakości elementy układu hamulcowego w rozsądnych cenach.
Wymiana układ hamulcowy części samochodowe: Wideo poradnik naprawy
Top 15 bestsellerów z kategorii elementy układu hamulcowego w korzystnej cenie
Zalecane przez nas części zamienne z kategorii Części układu hamulcowego. To są najbardziej sprzedawane części zamienne. Kup nasze bestsellery albo odkryj dla siebie mnóstwo innych atrakcyjnych ofert.