Spis treści
5W30 vs 5W40: czy można mieszać olej i co jest lepsze dla samochodu z silnikiem diesla, benzynowym lub LPG
Wydajność systemu smarowania bezpośrednio wpływa na żywotność silnika. Dlatego wielu kierowców zastanawia się, jaką lepkość oleju silnikowego powinni dobrać, aby zapewnić całkowicie niezawodną ochronę silnika w trakcie sezonu zimowego. W naszym artykule ocenimy właściwości dwóch najbardziej popularnych rodzajów olejów silnikowych: 5w30 i 5w40, a także poinformujemy, który z nich jest lepszy do użytku w sezonie zimowym.
Co oznaczają oznaczenia olejów silnikowych 5W30 i 5W40?
Olej 5W30 i 5W40 różnią się lepkością w wysokich temperaturach. Oznaczenia oleju 5W30 i 5W40 informują o ich właściwościach w niskich i wysokich temperaturach. W klasach 0W, 5W, 10W, 15W, 20W oraz 25W, im niższa liczba, tym lepiej olej sprawdza się przy minusowych temperaturach. „5W” oznacza lepkość w niskich temperaturach, a liczba po „W” (30 lub 40) określa lepkość w wysokich temperaturach. Zatem co oznacza 5W40? Jest to olej bardziej lepki w wysokich temperaturach niż środek smarny z oznaczeniem 5W30, co z kolei wpływa pozytywnie na ochronę silnika.
Właściwości i różnice między olejami silnikowymi 5w30 i 5w40
Parametry w niskich temperaturach tych olejów są takie same. Obydwa produkty zachowują optymalną lepkość silnika zaczynając od -30°C oraz płynność przy temperaturze -35°C. Różnica między parametrami olejów w wysokich temperaturach jest już jednak widoczna. Lepkość kinematyczna oleju 5w30 waha się w zakresie 9.3–12.5 mm2/s, a lepkość dynamiczna wynosi 2.9 mPas. Olej 5w40 posiada wspomniane wartości na następującym poziomie: 12.5–16.3 mm2/s oraz 3.5 mPas.
Każdy z tych produktów posiada swoje własne wady i zalety. Na przykład olej silnikowy 5w40 tworzy grubszy i silniejszy film olejowy, doskonale uszczelniający szczeliny, służy do znacznych obciążeń, przez co jest często wykorzystywany w mocnych, wysokowydajnych samochodach sportowych. Jednakże wskutek wysokiej odporności na rozruch może mieć on wpływ na dynamikę silnika. Dodatkowo im większy jest zakres temperatur oleju silnikowego, tym krótsza jest jego żywotność.
Jednocześnie olej silnikowy 5w30 posiada większą pompowalność przez system smarowania. Skuteczniej oczyszcza elementy jednostki napędowej, przyczyniając się do ich chłodzenia oraz mniejszego spalania paliwa. Jednakże jeśli zostaną zwiększone szczeliny między parami ciernymi, przy użyciu tego oleju mogą wystąpić wycieki.
Dlaczego 5w30 jest droższy od 5w40? Olej 5w30 jest droższy, ponieważ jego składniki są bardziej zaawansowane technologicznie, co zapewnia lepsze właściwości smarowania i czyszczenia. Dodatkowo, 5w30 jest bardziej wszechstronny i efektywny w różnych warunkach temperaturowych, co czyni go bardziej pożądanym produktem na rynku.
Co oznacza 5W30?
Olej 5W30 zachowuje optymalną lepkość już od -30 stopni Celsjusza oraz płynność przy temperaturze -35 stopni Celsjusza. Jego lepkość kinetyczna wynosi 9.3-12.5 mm²/s, a dynamiczna 2.9 mPas.
Co oznacza 5W40?
Olej z oznaczeniem 5W40 to uniwersalny, wielosezonowy olej syntetyczny, który zachowuje lepkość od -30 stopni Celsjusza oraz płynność przy temperaturze -35 stopni Celsjusza.
Czym różni się olej 5W30 od 5W40?
Podstawową różnicą między powyższymi olejami jest to, że olej silnikowy 5W40 ma wyższą lepkość w wyższych temperaturach niż olej 5W30. Oznacza to, że olej 5W40 zapewnia lepsze smarowanie silnika w cieplejszych warunkach. Oba oleje mają taką samą lepkość w niskich temperaturach, co oznacza, że ich wydajność w zimie jest porównywalna.
5w30 i 5w40: porównanie
Charakterystyka |
Olej 5w30 |
Olej 5w40 |
Zakres temperatur |
Optymalny w temperaturze otoczenia do 30° |
Skuteczny w temperaturze otoczenia do 50° |
Wydajność w niskich temperaturach |
Utrzymuje lepkość w temperaturze -30°C, płynność w temperaturze -35°C |
Utrzymuje lepkość w temperaturze -30°C, płynność w temperaturze -35°C |
Zalety |
Lepsza pompowalność przez układ smarowania, skuteczne czyszczenie podzespołów silnika, wspomaga chłodzenie, zwiększa oszczędność zużycia paliwa |
Tworzy grubszy i mocniejszy film olejowy, doskonale uszczelnia szczeliny, odpowiedni do silników pracujących pod dużym obciążeniem |
Wady |
Zwiększone tarcie między szczelinami może spowodować wyciek oleju, może nie zapewniać wystarczającej ochrony w ekstremalnie wysokich temperaturach lub w warunkach dużego obciążenia |
Wyższy opór rozruchu wpływający na dynamikę silnika, nieco większe zużycie paliwa, krótsza żywotność ze względu na szerszy zakres temperatur |
3 główne porady dotyczące wyboru oleju silnikowego
Przede wszystkim należy zapoznać się z informacjami zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu. Znajdują się w niej takie parametry, jak lepkość i klasa oleju. Po drugie, trzeba uwzględnić warunki klimatyczne, w jakich eksploatujesz pojazd, ponieważ różne lepkości sprawdzają się lepiej w różnych temperaturach. Po trzecie, warto w miarę możliwości rozważyć wybór oleju syntetycznego lub półsyntetycznego, które zapewniają lepszą ochronę silnika i dłuższą trwałość w porównaniu do olejów mineralnych.
Jeśli używasz samochodu do jazdy miejskiej, często stoisz w korkach, jeździsz z wysokimi prędkościami, a Twój samochód jest stary, kup olej o lepkości 5w40. Jednakże jeśli wolisz spokojną jazdę, a istotne jest dla Ciebie niskie spalanie paliwa oraz przyjazność dla środowiska – wybierz olej silnikowy o oznaczeniu 5w30.
Poza lepkością podczas wyboru oleju silnikowego należy wziąć pod uwagę jego następujące parametry:
- Skład oleju bazowego. Dla niektórych silników odpowiednie są wyłącznie oleje syntetyczne, a dla innych – wyłącznie oleje mineralne.
- Klasyfikację API i ACEA. Nawet produkty o tym samej klasie lepkości SAE mogą różnić się od siebie ilością dodatków, zawartością popiołu oraz innymi parametrami. Wszystkie różnice są brane pod uwagę w klasyfikacji danych systemów.
Pamiętaj, że zastąpienie oleju silnikowego 5w30 olejem 5w40 i na odwrót może nastąpić wyłącznie, gdy jest to dopuszczone przez producenta samochodu. W przeciwnym razie silnik może ulec przedwczesnemu zepsuciu.
5W30 czy 5W40 do diesla?
Do silnika diesla zazwyczaj lepszym wyborem jest olej 5W30, ze względu na jego lepszą płynność w niskich temperaturach i efektywne zmniejszanie zużycia paliwa. Olej 5W30 zapewnia skuteczniejszą ochronę silnika przy zimnych rozruchach oraz lepsze chłodzenie komór spalania, co jest korzystne dla diesli pracujących w normalnych warunkach. Jednak jeśli samochód jest eksploatowany w trudniejszych warunkach, z większymi obciążeniami i wyższymi temperaturami, olej 5W40 może być bardziej odpowiedni ze względu na lepszą ochronę silnika w takich sytuacjach.
5W30 czy 5W40 do benzyny?
Do silnika benzynowego lepszym wyborem jest olej 5W30, ponieważ oferuje on lepszą ochronę w niższych temperaturach oraz niższe zużycie paliwa. Olej 5W30 jest bardziej płynny w niskich temperaturach, co ułatwia zimne starty i szybsze smarowanie silnika. Zapewnia również mniejsze tarcie wewnętrzne, co może przełożyć się na oszczędność paliwa. Olej 5W40 może być korzystniejszy w ekstremalnych warunkach lub dla starszych silników, ale generalnie 5W30 jest bardziej wszechstronnym rozwiązaniem.
Jaki olej do LPG: 5w30 czy 5w40?
Do silnika LPG bardziej odpowiedni jest olej 5W40. Generalnie do instalacji LPG zaleca się oleje minimum 10W40, jednak w przypadku jazdy głównie w korkach w wielkim mieście warto rozważyć oleje 10W50 lub nawet 0W40. Olej 5W40 doskonale sprawdzi się zarówno w upalne lato, jak i w chłodniejsze dni, dodatkowo lepiej odprowadzając ciepło z bloku silnika, co jest istotne przy intensywnym użytkowaniu samochodu w miejskich warunkach.
Który olej jest lepszy: 5W30 czy 5W40?
Olej 5W30 jest lepszy dla bardziej ekonomicznego zużycia paliwa. Przy używaniu oleju 5W30 silnik jest bardziej oszczędny, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa. Z kolei olej 5W40 charakteryzuje się wyższą lepkością, co oznacza większy opór oleju i większe zużycie paliwa. Jednak dzięki grubszej warstwie ochronnej, olej 5W40 zapewnia lepszą ochronę silnika. Wybór między nimi zależy od priorytetów: oszczędność paliwa lub lepsza ochrona silnika.
Czy można mieszać olej 5W30 z 5W40?
Mieszanie olejów 5W30 z 5W40 jest teoretycznie możliwe, ale tylko i wyłącznie w przypadku, gdy nie ma się innego wyboru. Główna różnica między nimi polega na tym, że 5W40 ma wyższą lepkość w wysokich temperaturach. To oznacza, że lepiej chroni silnik latem, w porównaniu do używania 5W30, gdy na dworze jest zimno. Mieszanie tych olejów jest dozwolone tylko wtedy, gdy nie masz innej opcji.
Czy można wlać olej 5W40 zamiast 5W30?
Teoretycznie można wlać olej 5W40 zamiast 5W30, choć niekoniecznie jest to zalecane. Klasa lepkości powinna raczej pozostać taka sama. Jednak w sytuacji awaryjnej, gdy nie ma możliwości użycia odpowiedniego oleju, lepiej jest dodać 5W40 niż jechać z niedostatecznym poziomem oleju w silniku. W ten sposób zapewnia się lepszą ochronę silnika przed uszkodzeniem. Ważne jest jednak, aby jak najszybciej wrócić do używania oleju o zalecanej specyfikacji. Najlepiej zawsze stosować olej zgodny z instrukcją producenta. Producent samochodu zazwyczaj rekomenduje konkretny typ oleju, a nieprzestrzeganie tych zaleceń może prowadzić do problemów z silnikiem i utraty gwarancji.
Podsumowanie
Oleje silnikowe powinny zawsze być wybierane zgodnie z zaleceniami technicznymi producenta samochodu. Jeśli zezwala on na skorzystanie z olejów o różnorodnej lepkości, wybierz produkt, który najlepiej odpowiada warunkom eksploatacyjnym samochodu, jak i również stanowi podzespołów i elementów silnika. Dodatkowo branie pod uwagę wyłącznie lepkości oleju nie jest wystarczające: ważny jest także skład oleju bazowego oraz klasyfikacje API i ACEA. Wybierz olej bez pośpiechu, kup go na AUTODOC, a silnik Twojego samochodu będzie niezawodnie chroniony w trakcie sezonu zimowego.
Przydatne filmiki na ten temat:
Jaka jest różnica między rodzajami olejów silnikowych? Klasyfikacja, oznaczenia
Top 5 błędów podczas samodzielnej wymiany oleju
TOP produkty powiazane z tym tematem: