Bezpieczniki samochodowe: rodzaje oraz jak sprawdzić ich działanie
Czym są bezpieczniki samochodowe?
Bezpieczniki samochodowe to elementy, których zadaniem jest ochrona przewodów elektrycznych w samochodach i innych pojazdach. Działają jako zabezpieczenie przed prądem przetężeniowym i zwarciami, rozłączając obwód w przypadku wykrycia potencjalnie niebezpiecznego natężenia prądu. Dostępne są różne rozmiary i rodzaje bezpieczników samochodowych, z których każdy najlepiej nadaje się do innych zastosowań i urządzeń elektrycznych w pojeździe.
Większość nowoczesnych bezpieczników to elementy płaskie. Mają one podobną konstrukcję, charakteryzującą się kolorowym plastikowym korpusem i dwoma bolcami, które wchodzą do gniazda. W zależności od zastosowania mogą być montowane w blokach, zaciskach lub podstawach bezpiecznikowych.
Jak sprawdzić bezpieczniki w samochodzie?
Bezpieczniki w samochodach używa się raz i zazwyczaj nie trzeba ich wymieniać. Wyjątkiem jest sytuacja, w której uległy one przepaleniu. W związku z tym regularna konserwacja nie jest zwykle wymagana i w większości przypadków wystarczy sprawdzić ich stan wizualnie, aby stwierdzić, czy są nadal sprawne. W przypadku ich uszkodzenia lub przepalenia przewód jest rozłączony i zazwyczaj łatwo zauważyć, że ciągłe połączenie zostało przerwane lub stopione.
W sytuacjach, gdy kontrola wzrokowa nie jest łatwa do przeprowadzenia lub konieczne jest dodatkowe potwierdzenie, można sprawdzić bezpieczniki w samochodzie miernikiem, np. multimetrem. Można to zrobić na jeden z dwóch sposobów:
- Używając multimetru w trybie ciągłości. Wystarczy przyłożyć sondy do obu końców bezpiecznika. Dzięki temu urządzenie przeprowadzi test i określi, czy istnieje ciągłość na całym elemencie. Jeśli multimetr cyfrowy samochodowy wyświetli duży opór lub zasygnalizuje komunikat o błędzie (w zależności od typu multimetru), oznacza to, że bezpiecznik nie jest podłączony i najprawdopodobniej przepalił się.
- Druga metoda polega na sprawdzeniu rezystancji bezpiecznika za pomocą omomierza. Należy pamiętać, że przed wykonaniem tego pomiaru trzeba wyjąć bezpiecznik ze skrzynki bezpieczników lub jego obudowy. Potem należy przyłożyć sondy do każdego końca elementu. Niski odczyt, bliski zeru, zwykle oznacza, że obwód jest ciągły, a element działa poprawnie. Natomiast wysoki odczyt i wartość rezystancji wskazują, że wystąpił problem i jest on przepalony.
Jak rozpoznać przepalony bezpiecznik samochodowy?
Przepalenie tego elementu może oznaczać, że jeden lub więcej podzespołów elektrycznych w samochodzie przestał działać. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, gdzie znajduje się bezpiecznik - niektóre pojazdy mają wiele skrzynek bezpieczników, a ich umiejscowienie jest zazwyczaj różne w zależności od modelu pojazdu i producenta. Jeśli nie wiesz, gdzie znajduje się skrzynka bezpieczników samochodowych, sprawdź instrukcję obsługi pojazdu, która powinna pomóc w jej znalezieniu.
Następnie trzeba sprawdzić stan skrzynki i zidentyfikować odpowiedni element. Wiele skrzynek ma schematy ułatwiające zlokalizowanie konkretnych bezpieczników. Jeśli jednak w pojeździe występują problemy z układem elektrycznym, zaleca się dwukrotne sprawdzenie wszystkich zabezpieczeń elektrycznych.
Jak wcześniej wspomniano, należy wizualnie sprawdzić bezpiecznik pod kątem śladów przerwania połączenia lub stopienia metalowych przewodów. Po zakończeniu kontroli wzrokowej można użyć multimetru w jeden z opisanych powyżej sposobów, aby potwierdzić, czy doszło do przepalenia się elementu elektryki.
Jakiego bezpiecznika potrzebuję do mojego samochodu?
Istnieje wiele różnych rodzajów bezpieczników samochodowych. Różne rodzaje i rozmiary są potrzebne do obsługi określonych urządzeń elektrycznych w pojeździe. Z tego powodu w jednym samochodzie często znajduje się wiele różnych typów tych elementów.
To, jaki konkretnie rodzaj elementu elektryki jest potrzebny w danym samochodzie zależy od wielu czynników. Należą do nich marka i model pojazdu, istniejący bezpiecznik oraz obwód elektryczny lub urządzenie, które ma chronić. Większość bezpieczników samochodowych jest stosunkowo niedroga i łatwa do wymiany, jednak ważne jest, aby wybrać odpowiedni element, który zapobiegnie dodatkowym problemom i zapewni bezpieczeństwo podzespołów. Podstawową różnicą między różnymi typami elementów płaskich jest ich rozmiar, przy czym z reguły większe bezpieczniki są używane w sytuacjach wymagających większego natężenia prądu. W związku z tym należy upewnić się, że wybrany komponent ma odpowiednią wartość znamionową prądu dla danego urządzenia.
Jak wymienić bezpieczniki samochodowe?
Pierwszym krokiem do ich wymiany jest zlokalizowanie skrzynki bezpieczników i przepalonego elementu oraz zakup nowy bezpiecznik samochodowy tego samego typu, rozmiaru i o takim samym natężeniu prądu. Po czym należy ostrożnie umieścić go w skrzynce lub obudowie bezpieczników. Włóż go dokładnie w miejsce, w którym znajdował się przepalony element.
Dokładna metoda włożenia nowego bezpiecznika może być różna w różnych samochodach, dlatego w razie wątpliwości zawsze należy sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu, aby uzyskać wskazówki dotyczące konkretnego modelu auta. Ponadto po wymianie bezpiecznika trzeba przetestować uszkodzone urządzenia elektryczne, aby sprawdzić, czy nowy element rozwiązał problem. Jeśli po jego wymianie urządzenie nadal nie działa lub ciągle przepala się ten sam bezpiecznik, mogą to być oznaki poważniejszej awarii. W takiej sytuacji warto rozważyć wizytę u profesjonalnego mechanika.
Nie wszystkie bezpieczniki samochodowe są takie same, a większość samochodów ma wiele elementów o różnej wielkości w różnych podzespołach elektrycznych. Przy wymianie należy bezwzględnie wymienić przepalony element na nowy, tego samego rodzaju i rozmiaru. Nie wolno nigdy wymieniać przepalonego bezpiecznika samochodowego na element o wyższym amperażu.
Wymiana bezpieczników samochodowych krok po kroku
- Zlokalizuj tablicę lub skrzynkę bezpieczników.
- Znajdź właściwy bezpiecznik.
- Sprawdź go wizualnie i przetestuj, aby ustalić, czy przepalił się.
- Weź nowy element o odpowiedniej wielkości i wartości znamionowej.
- Wyjmij stary element.
- Delikatnie wsuń nowy element do obudowy, uważając, aby go nie uszkodzić.
- Wymień tablicę lub skrzynkę bezpieczników.
- Przetestuj nowy element i sprawdź obwód, aby ocenić, czy rozwiązał on problem.
Jak wyjąć bezpiecznik samochodowy?
W zależności od rodzaju bezpieczniki mogą być małe i delikatne, dlatego ich wyjęcie bez spowodowania uszkodzenia lub zniszczenia sąsiednich elementów może być niemałym wyzwaniem. Wiele samochodów jest wyposażonych w specjalny ściągacz. To przydatne urządzenie znacznie ułatwia proces demontażu elementów. Przed próbą wyjęcia bezpiecznika należy zlokalizować owy ściągacz (jeśli pojazd jest w niego wyposażony), ponieważ pomoże to w szybkim i bezproblemowym wyjęciu go z pojazdu. Jeśli w samochodzie nie ma specjalnego ściągacza, można go dokupić osobno i dzięki temu sprawnie przeprowadzić demontaż.
Rodzaje bezpieczników samochodowych
Rozmiar i wartość natężenia prądu w amperach są dwoma głównymi wartościami różnicującymi te podzespoły. Różne style i rodzaje bezpieczników wymagają różnych wartości znamionowych. Ważne jest, aby wybierać elementy wyłącznie o odpowiedniej wartości znamionowej, aby zapewnić wysoką wydajność i uniknąć dalszych problemów z elektryką lub obwodem.
Istnieje kilka różnych sposobów określania wartości natężenia prądu w amperach w danym bezpieczniku typu płaskiego. Najprostszym z nich jest sprawdzenie samego elementu, na którym wartość amperażu jest zwykle podana w jego górnej części. Drugą metodą jest sprawdzenie schematu elementów w pojeździe, aby dowiedzieć się, jakiego rodzaju element elektryczny znajduje się w każdym gnieździe. Ostatnią metodą jest zidentyfikowanie rodzaju komponentu i wartości natężenia prądu w amperach za pomocą tabeli kodowania kolorów bezpieczników.
Różne rozmiary i kolory oznaczają różne właściwości danego elementu. Warto również zauważyć, że nie wszystkie rozmiary są przeznaczone do pracy ze wszystkimi dostępnymi wartościami natężenia prądu w amperach. DIN 72581 jest aktualną normą stosowaną do wyszczególniania rodzajów bezpieczników.
Bezpieczniki samochodowe - oznaczenia na podstawie odpowiadających im wartości znamionowych prądu (system kodowania bezpieczników płaskich według kolorów):
Mini i normal (mini są małe i kompaktowe, natomiast elementy w wersji standardowej są nieco większe):
- Czarny 1A
- Szary 2A
- Fioletowy 3A
- Różowy 4A
- Beżowy lub jasnobrązowy 5A
- Ciemnobrązowy 7,5A
- Czerwony 10A
- Niebieski 15A
- Żółty 20A
- Biały lub przeźroczysty 25A
Maxi (największe dostępne rozmiary tych elementów elektrycznych, które są przystosowane do wysokich wartości natężenia prądu):
- Zielony 30A
- Pomarańczowy 40A
- Czerwony 50A
- Niebieski 60A
- Brązowy 70A
- Biały lub przeźroczysty 80A
- Fioletowy 100A
Dlaczego bezpieczniki samochodowe się przepalają?
Elementy te są zaprojektowane w ten sposób, aby przepalać się w celu ochrony urządzeń elektrycznych w przypadku przepięcia lub zwarcia. Jest to całkiem normalne zjawisko. Po przepaleniu trzeba je jednak wymienić, ponieważ są one jednorazowego użytku. Jeśli przepalają się w tym samym miejscu regularnie, konieczne może być przeprowadzenie dalszych badań w celu ustalenia przyczyny tego stanu rzeczy.
Jak wymienić bezpiecznik w samochodowej zapalniczce?
Zapalniczka samochodowa może przestać działać z wielu powodów, ale jednym z prostych rozwiązań jest sprawdzenie bezpiecznika i w razie potrzeby jego wymiana:
- Zlokalizuj bezpiecznik zapalniczki.
- Sprawdź wizualnie, czy nie ma na nim widocznych śladów uszkodzenia i czy element nie przepalił się przypadkiem.
- Jeśli kontrola wzrokowa jest niewystarczająca do stwierdzenia, co się stało, sprawdź za pomocą multimetru, czy element jest sprawny. Jeśli działa on prawidłowo, oznacza to, że problem nie leży po stronie bezpiecznika. Jeśli przepalił się lub nie działa prawidłowo, należy go wymienić
- Ostrożnie wyjmij stary element z obudowy i włóż na jego miejsce nowy tego samego rodzaju, wielkości i o tej samej wartości znamionowej prądu.
- Po wymianie przetestuj działanie zapalniczki.
Jak naprawić bezpiecznik radia samochodowego?
Jeśli radio samochodowe ze zdalnym sterowaniem przestało działać, również tutaj przyczyną może być przepalony bezpiecznik. Proces wymiany krok po kroku:
- Znajdź tablicę lub skrzynkę bezpieczników i zapoznaj się z ich schematem w pojeździe, aby dowiedzieć się, który z nich należy sprawdzić.
- Wyjmij bezpiecznik za pomocą ściągacza i sprawdź wizualnie, czy nie ma na nim śladów przepalenia. Jeśli element przepalił się, należy go wymienić na inny o tej samej wielkości i wartości prądu znamionowego.
- Delikatnie wsuń nowy element na miejsce w skrzynce bezpieczników, uważając, aby nie uszkodzić go ani innych elementów znajdujących się w jego pobliżu.
- Załóż pokrywę skrzynki i przetestuj radio, aby sprawdzić, czy problem został rozwiązany. Jeśli radio nadal nie działa, konieczne będzie przeprowadzenie dalszej diagnostyki w celu zidentyfikowania przyczyny awarii.
TOP produkty powiązane z tym tematem: