Spis treści
Co może powodować drgania silnika na wolnych obrotach?
Drgania na biegu jałowym są naturalnym zjawiskiem występującym zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla, lecz trudności pojawiają się, gdy wibracje na biegu jałowym stają się na tyle silne, że odczuwalne są w całym nadwoziu, w tym na kierownicy. Zjawisko to częściej dotyczy starszych pojazdów, a jego intensywność może świadczyć o nieprawidłowościach w pracy jednostki napędowej. Drgania silnika na wolnych obrotach na postoju mogą wskazywać na różne usterki, dlatego warto szybko je zdiagnozować, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom. Poniżej omawiamy najczęstsze przyczyny drgań oraz metody ich eliminacji.
Trzęsie samochodem na wolnych obrotach: dlaczego?
Jeśli trzęsie samochodem na wolnych obrotach, często przyczyną są usterki związane z poduszkami silnika. Poduszki silnika, tłumiące wibracje i mocujące silnik do nadwozia, z czasem się zużywają, co objawia się drganiami na kierownicy oraz szarpnięciami podczas uruchamiania i gaszenia silnika. Wymiana poduszek jest stosunkowo prosta, a ich koszt to od 50 do 150 zł za sztukę. Natomiast w przypadku samochodów z nowoczesnymi dieslami i turbodoładowanymi silnikami benzynowymi, gdy silnik drży na wolnych obrotach, winowajcą może być zużyte dwumasowe koło zamachowe, które także odpowiada za tłumienie drgań, a jego wymiana jest kosztowna - często w zestawie ze sprzęgłem, co może wynieść ponad 1200 zł. Inną możliwą przyczyną drgania silnika na wolnych obrotach może być zatkany katalizator lub filtr paliwa, które nie tylko zwiększają wibracje, ale także mogą powodować zapalenie się kontrolki ostrzegawczej. Obie te usterki wymagają szybkiej diagnostyki, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika i można je usunąć poprzez zainstalowanie nowego filtra paliwa lub katalizatora.
FEBI BILSTEIN Uszczelka, filtr paliwa
PURFLUX Filtr paliwa
Wkład filtra
DENSO świeca zapłonowa
M12x1.25,
MANN-FILTER Filtr paliwa
Filtr przykręcany
BERU świeca zapłonowa
M14x1,25, Rozmiar klucza: 16, Poly-V Tit, ULTRA TITAN
Drgania karoserii na biegu jałowym
Drgania karoserii na biegu jałowym mogą mieć różne przyczyny, ale warto zacząć od sprawdzenia układu zapłonowego: świec, cewek oraz przewodów wysokiego napięcia, które można często wymienić samodzielnie. Uszkodzone świece zapłonowe lub cewki objawiają się spadkiem mocy, nierówną pracą silnika lub wypadaniem zapłonu. Drgania na biegu jałowym mogą być także efektem nieszczelności układu podciśnienia, uszkodzonych lub poluzowanych mocowań silnika lub zużycia paska wielorowkowego. Inne przyczyny drgań to zabrudzenia przepustnicy, które powodują falowanie obrotów, lub usterki związane z przepływomierzem, czujnikiem MAF/MAP lub zaworem EGR. Uszkodzenia tych elementów destabilizują pracę jednostki na biegu jałowym. Z kolei drgania silnika na wolnych obrotach w przypadku jednostek benzynowych mogą wywoływać nieszczelne wężyki podciśnień. Dokładna diagnoza jest kluczowa, by uniknąć zbędnych wydatków - wiele z tych napraw można wykonać samodzielnie, co pozwala przywrócić komfort jazdy bez znacznych kosztów.
Drgania silnika na wolnych obrotach: diesel
Jeśli w Twoim samochodzie z silnikiem diesla wyposażonym w system common-rail pojawiły się wibracje na biegu jałowym, jedną z przyczyn mogą być niesprawne wtryskiwacze. Wskazują na to też dodatkowe symptomy, takie jak falowanie obrotów, czarny dym z wydechu, zwiększone zużycie paliwa czy spadek mocy. Diagnozę najlepiej zacząć od odczytania błędów z komputera samochodowego i sprawdzenia korekt paliwowych - można to zrobić samodzielnie, używając aplikacji diagnostycznej na smartfonie. Regeneracja wtryskiwaczy to koszt kilkuset złotych, ale może być też konieczny montaż nowych wtryskiwaczy w samochodzie.
Drgania silnika na wolnych obrotach: benzyna
W benzynowych jednostkach krokowy silniczek, wraz z przepustnicą, odpowiada za regulację wolnych obrotów. Usterki tych podzespołów mogą nieść za sobą falowanie obrotów, spadek obrotów na biegu jałowym, a także drgania silnika na wolnych obrotach podczas postoju. Silniczek krokowy można próbować wyczyścić, ale skuteczniejszym rozwiązaniem będzie wymiana na nowy. Koszt tego podzespołu, w zależności od modelu auta, to 30-150 zł.
TOP produkty powiązane z tym tematem: