Plus
Wypróbuj konto Premium
0   Artykułów
#
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Dlaczego Diesel traci w Europie na swojej popularności

Zapisz się
SIĘ DO NASZYCH NEWSLETTERÓW

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail:

W dzisiejszych czasach na terenie Europy można zauważyć mniejszenie popytu na samochodu z silnikami Diesla. Podejrzewa się, że dana tendencja w najbliższych latach nie ulegnie zmianie. Postaramy się Wam to wszystko wyjaśnić.

Statystyki sprzedaży samochodów z silnikami Diesla na terenie Europy

Zgodnie z Europejskim Stowarzyszeniem Producentów Samochodów w 2018 roku na terenie Unii Europejskiej (z wyłączeniem Malty) sprzedano 15 158 874 samochodów, a w 2017 roku - 15 136 590 samochodów. Stosunek samochodów z silnikami Diesla do całkowitej ilości sprzedanych samochodów wynosił kolejno 35,9% i 44%. Biorąc pod uwagę pełną sprzedaż, popyt na samochody z silnikami Diesla spadł o 18,3% w porównaniu do poprzedniego roku.

Brytyjska agencja badawcza JATO także zanotowała 18% spadek popytu w transporcie samochodów z silnikami Diesla. Zgodnie ze statystykami, które obejmowały 27 europejskich krajów, w 2018 roku zostało sprzedanych w sumie 5,59 miliona samochodów z silnikami Diesla. Jest to 36% całkowitej ilości samochodów pasażerskich oraz najniższy współczynnik od 2001 roku, gdy sprzedano jedynie 5,44 miliona samochodów z silnikami Diesla. Zmniejszający się trend został wyraźnie widoczny w porównaniu do 2011 roku, gdzie ten rodzaj samochodów miał 55% udziału na rynku.

Statystyki JATO wykazały znaczne zmniejszenie popularności samochodów z silnikami Diesla w 20 z 27 krajów. Dana tendencja następuje w bardzo szybkim tempie zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, Skandynawii oraz państwach Beneluksu. W danych krajach w 2018 roku sprzedawanych było kolejno o 30%, 22% i 22% mniej samochodów z silnikami Diesla niż w 2017 roku.

Kraje posiadające największy i najmniejszy udział na rynku samochodów z silnikami Diesla   

Zgodnie z danymi JATO w 2018 roku samochody z silnikami Diesla nadal posiadały 50% udziału na rynku w Irlandii, Portugalii i Włoszech. W 2017 roku utrzymują one wiodącą pozycję w pięciu krajach: Irlandii, Portugalii, Włoszech, Luksemburgu i Chorwacji.

Najmniejszy udział rejestracji nowy samochodów z silnikami Diesla został zanotowany w Holandii i Norwegii. Stanowiły one mniej niż 20% całkowitej sprzedaży.

Diesel to wybór dla miłośników marek klasy premium

Zgodnie ze statystykami JATO, 8 z 10 marek posiadającym maksymalną sprzedaż samochodów z silnikami Diesla to marki klasy premium. Tym samym kierowcy, którzy kupują samochody marki Audi, Mercedes, BMW, Volvo, Land Rover, Jeep i inne auta decydują się na ten rodzaj paliwa. Co więcej, dla trzech marek, wliczając do nich markę DS, został odnotowany niewielki wzrost sprzedaży – z 44% do 49%.

Co powoduje zmniejszanie się popularności silników Diesla

  • Kiepska reputacja. Jest ona spowodowana skandalami wywołanymi wokół znanych koncernów motoryzacyjnych, które poprzez instalację w swoich samochodach specjalnego oprogramowania lub manipulowanie danymi pochodzącymi od czujników specjalnie zaniżały wartości emisji substancji szkodliwych do atmosfery.  
  • Ograniczenia w transporcie. W niektórych europejskich miastach, np. w Hamburgu, istnieje zakaz wjeżdżania na główne ulice miasta samochodami, które nie spełniają najnowszych standardów emisji spalin – Euro 6. Władze Paryża, Madrytu, Aten, Dusseldorfu i innych miast także ogłosiły zamiar wprowadzenia podobnych zakazów.
  • Możliwy zakaz korzystania w niektórych krajach z silników o spalaniu wewnętrznym. Norwegia, Wielka Brytania, Holandia, Francja, Niemcy i Indie planują w najbliższych latach przestawienie się na samochody elektryczne.
  • Wysokie koszta. W niektórych krajach zwiększone zostały nieco podatki i ceny oleju napędowego, jak i również ceny samochodów z silnikami Diesla, stymulując klientów do porzucenia z biegiem czasu samochodów z silnikami Diesla.
  • Wzrost popularności samochodów elektrycznych i hybrydowych. Zgodnie ze statystykami JATO z 2018 roku znacznie zwiększyła się sprzedaż samochodów z napędem alternatywnym. Ilość zarejestrowanych samochodów na terytoriach 27 europejskich krajów sięgnęła 944 800 samochodów, co stanowi 6,5% całkowitego udziały rynku. W 2008 roku dana wartość wynosiła zaledwie 0,5%.  

Podsumowanie

Pomimo zmniejszającej się popularności samochody z silnikami Diesla nadal są obecne na rynku europejskim. Niemniej jednak w nadchodzących latach będzie się ona nadal stopniowo zmniejszać. Przyczyna nie leży tylko w kiepskiej reputacji silników Diesla, ale i także w zwiększonym popycie na samochody elektryczne, co, zgodnie ze zdaniem ekspertów, doprowadzi do usunięcia z rynku samochodów wyposażonych w silniki o spalaniu wewnętrznym.