• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #38-9136
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Do czego służy system Start-Stop

Spis treści

  1. Historia technologii
  2. Zasada działania i rodzaje systemów
    1. Zalety i wady
    2. 10 niezbędnych warunków umożliwiających pracę systemu Start-Stop
    3. Podsumowanie

W celu zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych gazów do atmosfery, producenci samochodów stale oferują innowacyjne technologie skonstruowane do zoptymalizowania pracy silnika oraz związanych z nim podzespołów. Jednym z najbardziej udanych rozwiązań technologicznych jest system Start-Stop, który gasi silnik w trakcie krótkich postojów, na przykład, podczas postoju w korku lub na światłach drogowych. Nasz artykuł zaprezentuje, jak dany system działa, a także wskaże jego wady i zalety.

Historia technologii

Pierwsze próby stworzenia systemu, który kontrolowałby pracę silnika oraz zapobiegałby przed jego pracą na biegu jałowym dokonane zostały w latach 1970-tych przez Toyotę. Samochód Toyota Crown w wersji sedan został wyposażony w urządzenie gaszące silnik po okresie 1,5 sekundy pracy na biegu jałowym.

Później, w pierwszej połowie lat 1980-tych, podobne technologie zostały wdrożone w modelach Audi 100 i Volkswagen Santana. Silnik był ręcznie gaszony i odpalany poprzez wciśnięcie przycisku. Model Fiat Regatta ES posiadał takie same rozwiązanie, jednak aby ponownie odpalić silnik należało wcisnąć pedał gazu. Z biegiem czasu dane samochody zostały rozszerzone o samochody Opel Ascona, Volkswagen Lupo i Audi A2.

Do czasów dzisiejszych większość dobrze znanych marek wyposaża swoje samochody w system Start-Stop. Wśród nich są takie firmy jak Peugeot, Citroën, Smart, Volvo, Land Rover, Volkswagen, SEAT, Nissan, Fiat, Bentley, BMW, Ford, Chevrolet, Hyundai, Honda, Jaguar, Kia, Mazda, Toyota i inni.

Zasada działania i rodzaje systemów

Każdy producent samochodowy oferuje swoje własne metody wdrażania automatycznego gaszenia i ponownego odpalania jednostki napędowej. Najbardziej znane są technologie opracowane przez następujące firmy:

  • Bosch. Ich system nazwany został Stop&Start. Jest on jednym z najprostszych i najbardziej niezawodnych systemów. Umożliwia on zmniejszenie zawartości substancji szkodliwych w gazach spalinowych o 8%, a także zmniejszenie spalania paliwa – o 15%. Możesz je znaleźć w takich samochodach jak Audi, BMW, Volkswagen, Fiat, jak i również w samochodach innych marek. Wymaga on potężniejszego rozrusznika, który jest w stanie wytrzymać wielokrotne próby odpalania silnika. System kontrolowany jest przez sterownik silnika. Praca systemu oparta jest na odczytach następujących elementów czujnikowych: czujnika prędkościowego samochodu, czujników ustawienia pedału sprzęgła i hamulca, czujnika położenia wału korbowego, czujnika stopnia naładowania akumulatora oraz innych czujników.

Po zdiagnozowaniu, że samochód uległ zatrzymaniu, system automatycznie gasi silnik. Po wciśnięciu pedału sprzęgła w samochodach w manualną skrzynią biegów lub zwolnieniu pedału hamulca w samochodach w automatyczną skrzynią biegów silnik ulega odpaleniu. W dalszych generacjach systemu, dla zapewnienia większej ekonomii jazdy silnik może być zgaszony także w trakcie jazdy, jednak wyłącznie w momencie, gdy sterownik silnika wysyła odpowiednią komendę po oszacowaniu prędkości samochodu, ustaleniu, czy miało miejsce jakiekolwiek manewrowanie autem, czy droga jest pochyła, itp.

  • Kia Motors. System znany jest pod nazwą ISG (Idle Stop&Go). Posiada on taką samą metodę działania co system Stop&Start marki Bosch, jednak poza gaszeniem i ponownym odpaleniem silnika kontroluje on także pracę alternatora. W trakcie przyspieszania system go odłącza, a całe obciążenie przechodzi na akumulator. Podczas hamowania alternator jest ponownie aktywowany i ponownie ładuje akumulator. Dane podejście powoduje również znaczne oszczędności spalania paliwa – około 6% w cyklu łączonym oraz do 15% podczas jazdy w mieście.
  • Valeo. Jest on nazywany STARS (Starter Alternator Reversible System). Dany system jest wykorzystywany przez Citroëny, Mercedesy-Benz oraz inne samochody. Umożliwia on zmniejszone spalanie paliwa o około 10%. Posiada on swoją własną jednostkę kontrolną. System wykorzystuje alternator odwracalny, który jest połączeniem funkcji rozrusznika i alternatora. Dzięki specjalnemu napędowi pasowemu oraz specjalnie opracowanemu napinaczowi urządzenie jest w stanie przenosić siłę w jednym z dwóch właściwych kierunków: albo na odpalenie silnika, albo na ładowanie akumulatora. Główną zaletą danego podejścia jest wysoka prędkość reakcji: odpalenie silnika zajmuje dwukrotnie krótszy okres czasu niż w przypadku konwencjonalnego rozrusznika. Dodatkowo siłą pochodząca z hamowania jest wydajnie wykorzystywana.
  • Mazda. Jest on nazywany SISS (Smart Idle Stop System) lub i-Stop. Jest on wyłącznie kompatybilny z automatyczną skrzynią biegów oraz silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zapewnia on niższe spalanie paliwa do 9%. Wielokrotne odpalenie silnika odbywa się poprzez wymuszenie wtrysku paliwa do wnętrza cylindrów oraz zapłon mieszanki powietrzno-paliwowej. W tym celu w trakcie hamowania tłoki ustawiane są w najkorzystniejszej pozycji do szybkiego odpalenia silnika. Rozrusznik wykorzystywany jest wyłącznie jako pomocnicze źródło energii.

Zalety i wady

Korki uliczne na drogach to jeden z głównych problemów nowoczesnych wielkich miast. Zgodnie z najnowszymi badaniami dokonanymi przez amerykańską firmę INRIX Roadway Analytics w 2017 roku, mieszkańcy Moskwy spędzają 91 godzin w korkach ulicznych, Londynu – 73 godziny, Paryża – 65 godziny, Stambułu – 59 godzin, Zurychu – 54 godziny, Monachium – 49 godzin, Oslo – 47 godzin. Dane dotyczą wyłącznie 240 dni roboczych, pomijając weekendy. Jazda w korkach znacznie zwiększa spalanie paliwa, a im więcej paliwa jest spalane, tym większa ilość szkodliwych substancji emitowana jest do atmosfery.

Jest to rozwiązaniem tych problemów, których głównym zadaniem jest system Start-Stop. Poprzez zgaszenie silnika, gdy nie ma potrzeby jego bycie na chodzie, system przyczynia się do znacznej oszczędności spalanego paliwa.

Skorzystanie z tego systemu posiada także jeszcze jedną niepodważalną zaletę. Poprzez zminimalizowanie liczby godzin pracy silnika na biegu jałowym oraz poprzez dodanie dodatkowego obciążenia jednostce napędowej przy jej niskich obrotach, system przyczynia się do zoptymalizowania wydajności katalizatora, zwiększając jego żywotność; zapobiega to także formowaniu się osadów węglowych na świecach zapłonowych. W silnikach Diesla spowalnia on formowanie się osadów na zaworze EGR, zmniejsza zużycie mocznika, przyczynia się do wydajniejszej regeneracji filtra cząstek stałych.

Niemniej jednak system Start-Stop posiada także swoje wady. Wymaga on użycia potężniejszego wyposażenia, a w szczególności rozrusznika i akumulatora. Dane urządzenia są prawie dwa razy droższe niż standardowe części. Dodatkowo powtarzane próby odpalenia silnika zwiększają obciążenie łożysk wału korbowego. W wywiadzie dla brytyjskiego magazynu Autocar, Gerhard Arnold, szef jednego z departamentów koncernu Federal-Mogul, zauważył, że konwencjonalny silnik jest w stanie z łatwością wytrzymać ponad 50 000 uruchomień jednostki napędowej i jej zgaszeń. Jednakże dzięki systemowi Start-Stop ilość danych cykli może przekroczyć 500 000. W danym przypadku standardowe łożyska bardzo solidnie zużywają się już po 100 000 uruchomień silnika.

Kolejnym irytującym czynnikiem jest opóźnienie w zapłonie silnika. Pomimo tego, że jest ono nieznaczne (dla systemów z wzmocnionym rozrusznikiem – 0,8 sekundy, dla systemów z alternatorem odwracalnym – 0,4 sekundy, dla systemów z regulowanym wtryskiem paliwa – 0,35 sekundy), nadal ono sprawia, że dla wielu kierowców opóźnienie sprawia, że jazda jest mniej komfortowa.

Dodatkowo funkcjonowanie systemu jest możliwe wyłącznie w momencie, gdy spełnione zostaną konkretne warunki.

10 niezbędnych warunków umożliwiających pracę systemu Start-Stop

  1. Maska samochodu oraz drzwi kierowcy są zamknięte.
  2. Kierowca zapina się pasem bezpieczeństwa.
  3. Prędkość samochodu wynosi co najmniej 4 km/h.
  4. Silnik jest wystarczająco rozgrzany.
  5. Obroty silnika nie przekraczają wielkości obrotów silnika na biegu jałowym.
  6. Funkcja odmrażania szyby czołowej jest wyłączona.
  7. Temperatura wnętrza samochodu nie różni się o więcej niż 8 stopni od ustawionej wartości. Dotyczy to sezonu zimowego.
  8. Poziom naładowania akumulatora nie spada poniżej wartości ustawionej wcześniej przez system. Na przykład, dla systemu ISG wynosi ona 75%.
  9. Alternator jest w pełni sprawny.
  10. Kąt skrętu kierownicy jest nieznaczny.

Podsumowanie

Wysiłki wielu firm mają obecnie na celu ulepszenie systemu Start-Stop. Na przykład, brytyjska firma Millers Oils zaprezentowała ostatnio oleje silnikowe, które zmniejszają  o 50% tarcie elementów silnika oraz ich zużycie. Według Martyna Manna, dyrektora technicznego firmy, te i inne produkty powinny przyczynić się do aktywnej promocji technologii systemu Start-Stop. Inni producenci pracują nad stworzeniem solidniejszych łożysk. Z kolei inżynierowie firmy Bosch, Valeo, Denso i innych producentów samochodowych pracują stale nad zredukowaniem czasu trwania odpalenia jednostki napędowej.

Jednak pomimo tego, że system ciągle posiada pewne braki, a ekonomia, jaką zapewnia - biorąc pod uwagę relatywną kosztowność wyposażenia - może wydawać się nieznaczna, dana technologia zgodnie ze zdaniem wielu ekspertów posiada wielką przyszłość. Poza tym korzyści, jakie zapewnia ona środowisku są niezaprzeczalne.

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

067TE EXIDE PREMIUM EA770 Akumulator 12V 77Ah 760A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Informacja o towar
  • Linia produktów: PREMIUM
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 77
  • Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 760
  • Długość [mm]: 278
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L3
  • Rodzaj bieguna: 1, EN
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: EA770
  • Nasza cena: 702,45 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator 12V 77Ah 760A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Numer artykułu: EA770
702,45 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
B39 VARTA Promotive Black B39 545200030A742 Akumulator 12V 45Ah 300A B13 podwyższona odporność na wstrząsy
Informacja o towar
  • Seria: B39
  • Linia produktów: Promotive Black
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 45
  • Akumulator: podwyższona odporność na wstrząsy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 300
  • Długość [mm]: 210
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 175
  • Napięcie [V]: 12
  • uwzględnić informację serwisową
  • DIN / ISO: LB1
  • Rodzaj bieguna: 1
  • VARTA: Akumulator
  • Numer artykułu: 545200030A742
  • Nasza cena: 335,01 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
VARTA Akumulator 12V 45Ah 300A B13 podwyższona odporność na wstrząsy
Numer artykułu: 545200030A742
335,01 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
Continental Start-Stop 2800012004280 Akumulator 12V 65Ah 650A Akumulator EFB
Informacja o towar
  • Linia produktów: Start-Stop
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 65
  • Akumulator: Akumulator EFB
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 650
  • Długość [mm]: 278
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 175
  • Napięcie [V]: 12
  • Ciężar [kg]: 17,3
  • DIN / ISO: LB3
  • Przestrzegać zaleceń producenta pojazdu
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: Sterownik / oprogramowanie musi być adoptowany (update)
  • Continental: Akumulator
  • Numer artykułu: 2800012004280
  • Nasza cena: 587,67 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
Continental Akumulator 12V 65Ah 650A Akumulator EFB
Numer artykułu: 2800012004280
587,67 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
110TE EXIDE PREMIUM EA852 Akumulator 12V 85Ah 800A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Informacja o towar
  • Linia produktów: PREMIUM
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 85
  • Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 800
  • Długość [mm]: 315
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 175
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: LB4
  • Rodzaj bieguna: 1, EN
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: EA852
  • Nasza cena: 526,35 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator 12V 85Ah 800A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Numer artykułu: EA852
526,35 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
LUCAS LRB00183 Alternator 12V, 70A, M8, 0230, Ø 63 [mm]
Informacja o towar
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 70
  • Napięcie [V]: 12
  • Ø koła pasowego [mm]: 63
  • Liczba żeber: 6
  • ID wykonania wtyczki: 0230
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Zacisk: M8
  • Średnica otworu 1 [mm]: 10
  • Ciężar netto [kg]: 4,75
  • Długość 4 [mm]: 27,0
  • LUCAS: Alternator
  • Numer artykułu: LRB00183
  • Nasza cena: 255,85 PLN
  • Warunki: Zregenerowana
Szczegóły
LUCAS Alternator 12V, 70A, M8, 0230, Ø 63 [mm]
Numer artykułu: LRB00183
255,85 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
50901 rutecGmbH RNU-YTZ10S Akumulator 12V 8Ah 120A ohne Biegun dodatni z lewej, Akumulator AGM
Informacja o towar
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 8
  • Akumulator: Biegun dodatni z lewej, Akumulator AGM
  • Położenie biegunów: 1
  • Wykonanie strefy podłogowej: ohne
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 120
  • Długość [mm]: 150
  • Szerokość [mm]: 85,8
  • Wysokość [mm]: 94
  • Napięcie [V]: 12
  • Ciężar [kg]: 2,85
  • Rodzaj bieguna: Y11
  • rutecGmbH: Akumulator
  • Numer artykułu: RNU-YTZ10S
  • Nasza cena: 314,98 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
rutecGmbH Akumulator 12V 8Ah 120A ohne Biegun dodatni z lewej, Akumulator AGM
Numer artykułu: RNU-YTZ10S
314,98 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
S5 A15 BOSCH S5 0 092 S5A 150 Akumulator 12V 105Ah 950A B13 Akumulator AGM
Informacja o towar
  • Linia produktów: S5
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 105
  • Akumulator: Akumulator AGM
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 950
  • Długość [mm]: 394
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L6
  • Rodzaj bieguna: 1
  • BOSCH: Akumulator
  • Numer artykułu: 0 092 S5A 150
  • Nasza cena: 1332,86 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
BOSCH Akumulator 12V 105Ah 950A B13 Akumulator AGM
Numer artykułu: 0 092 S5A 150
1332,86 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
EUROTEC 12090729 Alternator 14V, 190A
Informacja o towar
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 190
  • Napięcie [V]: 14
  • Liczba żeber: 6
  • EUROTEC: Alternator
  • Numer artykułu: 12090729
  • Nasza cena: 1528,98 PLN
  • Warunki: Zregenerowana
Szczegóły
EUROTEC Alternator 14V, 190A
Numer artykułu: 12090729
1528,98 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
EL700 (067EFB) EXIDE Start-Stop EL700 Akumulator 12V 70Ah 760A B13 Akumulator EFB
Informacja o towar
  • Linia produktów: Start-Stop
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 70
  • Akumulator: Akumulator EFB
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 760
  • Długość [mm]: 278
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L3
  • Rodzaj bieguna: 1,EN
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: EL700
  • Nasza cena: 626,49 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator 12V 70Ah 760A B13 Akumulator EFB
Numer artykułu: EL700
626,49 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
DENSO DSN921 Rozrusznik 12V, 1kW, Il. zębów: 9
Informacja o towar
  • Moc znamionowa [kW]: 1
  • Napięcie [V]: 12
  • Liczba zębów: 9
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Nowa część
  • Jakość: OE
  • Ciężar brutto [g]: 3460
  • DENSO: Rozrusznik
  • Numer artykułu: DSN921
  • Nasza cena: 558,42 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO Rozrusznik 12V, 1kW, Il. zębów: 9
Numer artykułu: DSN921
558,42 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
50801 rutecGmbH RNU-YT9B-BS Akumulator 12V 8Ah 115A ohne Biegun dodatni z lewej, Akumulator AGM
Informacja o towar
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 8
  • Akumulator: Biegun dodatni z lewej, Akumulator AGM
  • Położenie biegunów: 1
  • Wykonanie strefy podłogowej: ohne
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 115
  • Długość [mm]: 150
  • Szerokość [mm]: 70
  • Wysokość [mm]: 106
  • Napięcie [V]: 12
  • Ciężar [kg]: 2,65
  • Rodzaj bieguna: Y11
  • rutecGmbH: Akumulator
  • Numer artykułu: RNU-YT9B-BS
  • Nasza cena: 288,14 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
rutecGmbH Akumulator 12V 8Ah 115A ohne Biegun dodatni z lewej, Akumulator AGM
Numer artykułu: RNU-YT9B-BS
288,14 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
115TE EXIDE PREMIUM EA900 Akumulator 12V 90Ah 720A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Informacja o towar
  • Linia produktów: PREMIUM
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 90
  • Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 720
  • Długość [mm]: 315
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L4
  • Rodzaj bieguna: 1,EN
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: EA900
  • Nasza cena: 540,64 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator 12V 90Ah 720A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Numer artykułu: EA900
540,64 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
G14 VARTA SILVER dynamic G14 595901085D852 Akumulator 12V 95Ah 850A B13 Akumulator AGM
Informacja o towar
  • Seria: G14
  • Linia produktów: SILVER dynamic
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 95
  • Akumulator: Akumulator AGM
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 850
  • Długość [mm]: 353
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • Ciężar [kg]: 26,4
  • DIN / ISO: L5
  • Rodzaj bieguna: 1
  • VARTA: Akumulator
  • Numer artykułu: 595901085D852
  • Nasza cena: 1223,83 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
VARTA Akumulator 12V 95Ah 850A B13 Akumulator AGM
Numer artykułu: 595901085D852
1223,83 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
017TE EXIDE PREMIUM EA1000 Akumulator 12V 100Ah 900A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Informacja o towar
  • Linia produktów: PREMIUM
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 100
  • Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 900
  • Długość [mm]: 353
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L5
  • Rodzaj bieguna: 1, EN
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: EA1000
  • Nasza cena: 582,94 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator 12V 100Ah 900A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Numer artykułu: EA1000
582,94 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
027TE EXIDE PREMIUM EA640 Akumulator 12V 64Ah 640A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Informacja o towar
  • Linia produktów: PREMIUM
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 64
  • Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 640
  • Długość [mm]: 242
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L2
  • Rodzaj bieguna: 1, EN
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: EA640
  • Nasza cena: 405,43 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator 12V 64Ah 640A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Numer artykułu: EA640
405,43 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: