Spis treści
Elementy mocujące koło: w jaki sposób je prawidłowo zamontować
Każdy producent samochodu zawsze wskazuje moment dokręcenia śrub i nakrętek koła w instrukcji obsługi samochodu. Ignorowanie danych zaleceń jest bardzo niebezpieczne: nieprawidłowy montaż elementów mocujących może spowodować poważne wypadki drogowe. Tym samym poinformujemy Ciebie o najbardziej powszechnych błędach wykonanych podczas montaży elementów mocujących koło, jak im zapobiec, a także o tym, co zrobić w momencie, gdy nieprawidłowo zamocowane koło uległo odkręceniu.
Dlaczego nieprawidłowe dokręcenie elementów mocujących jest niebezpieczne
Niewystarczająco dokręcony element mocujący jest podatny na samoistne poluzowanie, gdy wystawiony jest na działanie wibracji powstałych w trakcie jazdy. W biegiem czasu element ulegnie całkowitemu odkręceniu. Jeśli istnieje więcej niż jego takie mocowanie, koło może odkręcić się w trakcie jazdy samochodem.
Zbyt mocno dokręcony element mocujący jest mniej niebezpieczny. Prowadzi ono do odkształcenia felgi, zmiany profilu otworu, co spowoduje utrudnienia w mocowaniu koła. W obszarze mocowania felga może pęknąć, tak samo jak śruba lub nakrętka mocująca koło. Dodatkowo bardzo łatwo zerwać gwint lub przekręcić łeb śruby w momencie jej zbyt mocnego dokręcenia. Sprawia to, że demontaż koła jest wyjątkowo trudny i czasami wprost niemożliwy.
5 błędów podczas montowania śrub mocujących koło
- Dokręcenie ręczne. Śruby mocujące koła powinny być montowane przy użyciu klucza dynamometrycznego, który umożliwia kontrolowanie momentu dokręcenia. Jednakże powinieneś zacząć dokręcać je ręcznie: umożliwi to uniknięcie przesunięcia mocowania względem środka oraz uszkodzenia jego gniazda montażowego.
- Korzystanie z klucza pneumatycznego. W większości przypadków jego wykorzystanie prowadzi do przekręcenia mocowania. Wyłącznie wysokiej jakości profesjonalne narzędzia są wyjątkiem od tej reguły, gdyż umożliwiają one precyzyjne ustawienie momentu dokręcenia.
- Montaż nieodpowiednich elementów mocujących. Nieprawidłowo dobrane elementy mogą spowodować różnorodne problemy, takie jak:
- Zbyt długie śruby mogą kolidować innym częściom, co może doprowadzić do zablokowania się koła.
- Krótkie elementy mocujące nie są w stanie zapewnić niezawodnego mocowania felgi. Gdy są one wykorzystane zwiększone zostaje ryzyko uszkodzenia gwintu mocowania lub jego otworu montażowego.
- Korzystanie ze stożkowych elementów mocujących w kołach ze sferycznymi gniazdami montażowymi oraz na odwrót prowadzi do nierównego zamocowania koła względem jego osi obrotu. W wyniku tego poluzowane zostaje gwintowane połączenie.
- Korzystanie z zużytych lub uszkodzonych elementów mocujących. Śruby i nakrętki mocujące koło służą na około 35-40 cykli odkręcania-dokręcania. Po tym okresie zaleca się ich wymianę. Zabrania się także montażu części z uszkodzonymi gwintami lub łbami.
- Dokręcanie śrub w losowej kolejności. W celu zapewnienia prawidłowego ułożenia koła elementy mocujące powinny być dokręcone zgodnie z określoną kolejnością. Najbardziej powszechne są:
- dla czteropunktowych mocowań: 1-3-4-2;
- dla pięciopunktowych mocowań: 1-4-2-5-3;
- dla sześciopunktowych mocowań: 1-4-5-2-3-6.
Jeśli koło uległo odkręceniu: ekstremalna klasa jazdy
W większości przypadków oznakami odkręcenia się elementów mocujących jest stukanie lub specyficzne odgłosy klikania w trakcie jazdy, chwianie się kierownicy, nierówne zużywanie się opon oraz inne oznaki. Jednakże jeśli w odpowiednim czasie nie zdiagnozujesz oznak, a koło odkręci się w trakcie jazdy samochodem, postępuj zgodnie z powyższymi krokami:
- Chwyć mocno kierownicę. Przed odkręceniem koło zazwyczaj zaczyna wibrować. Zauważając to, połóż obydwie ręce na kierownicy na godzinie 10. i 2.
- Ostrożnie zjedź samochodem na pobocze. Gdy to zrobisz, skręcaj kierownicą z możliwie najmniejszymi i ostrożnymi ruchami.
- Jednocześnie zmniejsz prędkość poprzez zwolnienie pedału gazu.
- Zredukuj bieg.
- Powoli wciśnij pedał hamulca.
Unikaj ostrych ruchów – prowadzi to do utraty kontroli nad samochodem.
Podsumowanie
Bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi zależy od tego, jak niezawodnie dokręcone są elementy mocujące koło. Jednakże wielu kierowców nie zwraca uwagi na mocowania kół, co powoduje wiele wypadków drogowych, często śmiertelnych. W celu uniknięcia tego sprawdź gwintowane połączenia co najmniej raz w miesiącu, a w razie potrzeby dokręć je do wartości określonych w dokumentacji technicznej samochodu. Kupuj wyłącznie wysokiej jakości części, które spełniają specyfikacje Twojego samochodu. Podczas montażu postępuj zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, a koła Twojego auta zawsze będą znajdować się na swoim miejscu.