Spis treści
Gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy?
Układ wspomagania kierownicy jest newralgicznym systemem w pojeździe, a jego awaria może spowodować istotne utrudnienia podczas prowadzenia auta. Komfort jazdy to jednak nie wszystko, gdyż chodzi też o bezpieczeństwo kierowcy. Dlatego też każdy właściciel pojazdu powinien wiedzieć, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy, jak wlać płyn, a także, za co dokładnie odpowiada cały układ. W tym artykule sprawdzisz również, jakie są oznaki tego, że płynu do wspomagania kierownicy może być za mało lub układ uległ awarii z innego powodu.
Jak działa układ wspomagania kierownicy?
To, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy powinien wiedzieć każdy kierowca, gdyż w niektórych sytuacjach może dojść do nagłej awarii, a wtedy dolanie płynu może być niezbędne do kontynuowania jazdy. W przeciwnym razie będzie trzeba wezwać lawetę i odholować auto do warsztatu. Zanim sprawdzisz, gdzie się wlewa płyn do wspomagania kierownicy, powinieneś jednak zrozumieć, jak działa ten układ.
Kluczowym komponentem w hydraulicznym układzie wspomagania jest pompa. Napędza ją sam silnik pojazdu i odpowiada ona za zapewnienie ciśnienia wystarczającego, by siłowniki wspomagania kierownicy działały prawidłowo i generowały odpowiednią siłę. To, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy jest zależne od pojazdu – sam zbiorniczek umiejscowiony jest w komorze silnika. Z niego płyn doprowadzany jest do siłowników, a regulator ciśnienia kontroluje, z jaką siłą płyn oddziałuje na mechanizm. Nowsze modele pojazdów mają układ wspomagania kierownicy zasilany elektrycznie.
Zanim zechcesz uzupełnić płyn do wspomagania kierownicy, sprawdź w specyfikacji pojazdu, czy w ogóle potrzebujesz tego płynu eksploatacyjnego. Jeśli układ nie działa prawidłowo, a nie jest zasilany hydraulicznie, przyczyna awarii tkwi w czymś innym.
MANNOL Olej do układu wspomagania
ALLISON C3, CATERPILLAR TO-2, GM Type A Suffix A, Pojemność: 10l
MOPAR Olej do układu wspomagania
Chrysler MS-90030, Chrysler MS-11655
RAVENOL Olej do układu wspomagania
BMW 83 29 0 429 576, Citroën 9979 A1, MB 345.0, Ford 1384110, Ford WSS-M2C204-A2, Hyundai PSF-4, Kia PSF-4, MB 343.0, MB 344.0, Opel 1940715, Opel 1940766, SAAB 93160548, Toyota 08886-01115, Toyota PSF NEW-W, Volvo 30741424, VW G 002 000, VW G 004 000 M2, ZF TE-ML 02K, Pojemność: 4l
LIQUI MOLY Olej do układu wspomagania
GM Dexron II D, MB 236.3, VW G 009 300, ZF TE-ML 03D, ZF TE-ML 04D, ZF TE-ML 09, ZF TE-ML 11, ZF TE-ML 14A, ZF TE-ML 17C, Pojemność: 1l
RAVENOL Olej do układu wspomagania
BMW 83 29 0 429 576, Citroën 9979 A1, MB 345.0, Ford 1384110, Ford WSS-M2C204-A2, Hyundai PSF-4, Kia PSF-4, MB 343.0, MB 344.0, Opel 1940715, Opel 1940766, SAAB 93160548, Toyota 08886-01115, Toyota PSF NEW-W, Volvo 30741424, VW G 002 000, VW G 004 000 M2, ZF TE-ML 02K, Pojemność: 1l
Objawy awarii układu wspomagania kierownicy
Zanim dowiesz się, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy powinieneś wiedzieć, jakie są objawy awarii tego układu. Jest to kluczowe dla zachowania Twojego bezpieczeństwa. Co prawda z drobną awarią układu wspomagania zazwyczaj da się jechać, jednak prowadzenie samochodu jest nieco inne, a to sprawia, że auto może być trudniej opanować zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych.
Pompa wspomagania kierownicy lub brak płynu mogą dawać różne objawy. Pamiętaj, że ich intensywność także może być zróżnicowana. Na początku przede wszystkim zauważysz trudności z obracaniem kierownicą. Będzie to wymagało nieco więcej siły niż zwykle. Najbardziej odczujesz to przy niskich prędkościach lub podczas manewrów na parkingu. To, jak wlać płyn do wspomagania kierownicy jest ważne, jednak najpierw skup się na prawidłowej diagnostyce problemu.
Gdy do utraty płynu dochodzi stopniowo, być może będziesz w stanie zauważyć plamy pod samochodem. Będą one łatwe do rozróżnienia, gdyż płyn hydrauliczny wygląda zupełnie inaczej niż olej. W nowszych autach powinna też zapalić się właściwa kontrolka.
Gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy?
Sam płyn do wspomagania Opel Astra H lub do innych aut możesz kupić sam i go wymienić. By sprawdzić, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy możesz skorzystać z instrukcji pojazdu. Jeśli jej nie masz, otwórz maskę samochodu i poszukaj nakrętki z odpowiednim symbolem. Przeważnie znajdują się w górnej części silnika i mają zielony lub żółty kolor. Mają też symbol kierownicy, a czasem są opisane. W niektórych autach zbiornik będzie przezroczysty. Nawet jeśli nie jest skontroluj poziom płynu aby upewnić się, że właśnie to jest przyczyną awarii.
Jak wlać płyn do wspomagania kierownicy?
To, jak wlać płyn do wspomagania kierownicy nie jest trudne i możesz zrobić to sam bez wizyty w warsztacie. Możesz to zrobić szczególnie wtedy, gdy sprawdzisz w zbiorniku z płynem, że jest go zdecydowanie za mało, co powinno być oznaczone. Wystarczy, żebyś uzupełnił ilość płynu do poziomu oznaczonego jako MAX na zbiorniku. Powinieneś jednak pamiętać, by kontrolować, czy płynu nie ubywa zaraz po wlaniu. Jeśli tak, niezbędna jest wizyta w warsztacie i precyzyjne zlokalizowanie źródła wycieku.
Jaki płyn do wspomagania kierownicy wybrać?
Wiesz już, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy jednak pamiętaj, że płyn do układu wspomagania kierownicy należy precyzyjnie wybrać. Na początku warto sprawdzić wytyczne producenta pojazdu. W autach stosuje się bowiem różne rodzaje płynów, których nie można mieszać. Najbardziej ogólny podział to płyny mineralne i syntetyczne. Najlepiej byś stosował taki, który był wykorzystywany dotychczas. Wersja mineralna będzie tańsza, jednak zazwyczaj bardziej poleca się oleje syntetyczne, które mają niższą lepkość i są bardziej żywotne.
To, jak wlać płyn do wspomagania kierownicy jest proste, jednak trudniej go wybrać – dla ułatwienia czasem stosuje się podział ze względu na kolory (jeden kolor pasuje do konkretnych marek). Unikaj jednak takiego dobierania płynów i zapoznaj się dokładniej z wytycznymi producenta płynu i pojazdu, a następnie dobierz go według wytycznych.
Przydatny filmik na ten temat:
Wymiana płynu do wspomagania kierownicy
TOP produkty powiązane z tym tematem: