• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #92-2390
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Jak odpowietrzyć sprzęgło - kompleksowy poradnik

Spis treści

  1. Wprowadzenie
    1. Objawy zapowietrzonego sprzęgła
    2. Przyczyny zapowietrzenia układu hydraulicznego
  2. Metody odpowietrzania
    1. Odpowietrzanie ręczne
    2. Odpowietrzanie sprzęgła strzykawką
    3. Grawitacyjne odpowietrzanie sprzęgła
    4. Odpowietrzanie podciśnieniowe
  3. Przygotowanie do odpowietrzenia sprzęgła
    1. Zabezpieczenie stanowiska pracy
    2. Niezbędne narzędzia i materiały oraz ich przygotowanie
    3. Szczegółowe przygotowanie
  4. Proces odpowietrzania krok po kroku
    1. Krok 1. Kontrola wstępna
    2. Krok 2. Montaż sprzętu
    3. Krok 3. Odpowietrzanie podstawowe
    4. Krok 4. Kontrola końcowa
  5. Tabela specyfiki pojazdów
  6. Najczęstsze problemy i rozwiązania
    1. 1. Problem z lokalizacją odpowietrznika
    2. 2. Trudności z dostępem
    3. 3. Nieefektywne odpowietrzanie
  7. Porady eksperckie
    1. Regularna wymiana płynu
    2. Kontrola szczelności
  8. Wskazówki dla mechaników
    1. Użycie narzędzi specjalistycznych
    2. Procedury serwisowe
  9. Często zadawane pytania
    1. 1. Jak często należy odpowietrzać układ sprzęgła?
    2. 2. Czy mogę odpowietrzyć sprzęgło samodzielnie?
    3. 3. Jaka jest różnica między płynem DOT4 a DOT5? Czy mogę je mieszać?
    4. 4. Po odpowietrzeniu pedał nadal jest miękki - co może być przyczyną?
    5. 5. Ile płynu potrzebuję do odpowietrzenia sprzęgła?

Czy wiesz, że według statystyk warsztatowych, aż 67% przypadków "miękkiego" pedału sprzęgła jest spowodowane zapowietrzeniem układu hydraulicznego? To zaskakujące, jak często ten prosty do rozwiązania problem może sprawiać kierowcom tyle kłopotów. W tym kompleksowym poradniku pokażemy, jak skutecznie przeprowadzić odpowietrzanie sprzęgła krok po kroku.

Wprowadzenie

Zanim przejdziemy do szczegółowej instrukcji jak odpowietrzyć sprzęgło hydrauliczne, musimy zrozumieć podstawowe aspekty tego problemu.

Objawy zapowietrzonego sprzęgła:

  • Miękki, "gąbczasty" pedał sprzęgła
  • Zwiększony skok pedału przed punktem załączenia
  • Trudności w zmianie biegów
  • Charakterystyczne "pykanie" podczas wciskania pedału
  • Niekompletne rozłączanie sprzęgła

Przyczyny zapowietrzenia układu hydraulicznego:

310046 ATE 03.3508-8302.3 Zbiorniczek wyrównawczy, płyn hamulcowy
Ocen - 4
Informacja o towar
  • System hamulcowy: ATE
  • Numer artykułu zalecanego dodatku: 03.3556-1164.2
  • Przestrzegać wymiarów
  • Dostępne MAPP-Code
  • ATE: Zbiorniczek wyrównawczy, płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 03.3508-8302.3
  • Nasza cena: 80,78 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
ATE Zbiorniczek wyrównawczy, płyn hamulcowy
Numer artykułu: 03.3508-8302.3
80,78 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
VAICO V10-3163 Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
Ocen - 7
Informacja o towar
  • Ciężar [kg]: 0,015
  • Szerokość opakowania [cm]: 5
  • Wysokość opakowania [cm]: 1,5
  • Głębokość opakowania [cm]: 5
  • VAICO: Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
  • Numer artykułu: V10-3163
  • Nasza cena: 16,22 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
VAICO Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
Numer artykułu: V10-3163
16,22 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
CASTROL DOT 4 15C540 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 10
Informacja o towar
  • Specyfikacja: FMVSS 116 DOT 3, SAE J1703, JASO JIS K2233, ISO 4925, FMVSS 116 DOT 4, JIS K2233, SAE J 1703, SAE J1704, ISO 4925 Class 4
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 1
  • Cecha chemiczna: bez nitrytu
  • Rodzaj połączenia: Butelka, Puszka
  • Zalecenie producenta oleju: FMVSS 116 DOT 3
  • Numer taryfy celnej: 38190000
  • CASTROL: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 15C540
  • Nasza cena: 590,99 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
CASTROL Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: 15C540
590,99 PLN
590,99 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
BOSCH DOT 4 1 987 479 106 Płyn hamulcowy 0,5l
Ocen - 4
Informacja o towar
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 0,5
  • Rodzaj połączenia: Butelka
  • Temperatura wrzenia [°C]: 230
  • Punkt wrzenia [°C]: 155
  • Lepkość płynu hamulcowego przy -40°C: 1500
  • Kolor: żółty
  • Średnica [mm]: 75
  • Wysokość [mm]: 128
  • BOSCH: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 1 987 479 106
  • Nasza cena: 22,97 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
BOSCH Płyn hamulcowy 0,5l
Numer artykułu: 1 987 479 106
Więcej
22,97 PLN
45,94 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
METZGER 2140239 Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
Ocen - 6
Informacja o towar
  • Wysokość [mm]: 20
  • METZGER: Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
  • Numer artykułu: 2140239
  • Nasza cena: 16,49 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
METZGER Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
Numer artykułu: 2140239
16,49 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Sytuacja Konieczność odpowietrzenia
Wymiana wysprzęglika Zawsze
Wymiana przewodów hydraulicznych Zawsze
Spadek poziomu płynu W większości przypadków
Po naprawie układu Zawsze
Profilaktycznie Co 2-3 lata

Metody odpowietrzania

Dostępne są cztery główne metody odpowietrzania sprzęgła:

Odpowietrzanie ręczne

Metoda polegająca na ręcznym pompowaniu pedałem sprzęgła przy jednoczesnym odkręcaniu i zakręcaniu odpowietrznika, umożliwiająca usunięcie powietrza z układu hydraulicznego przy pomocy drugiej osoby.

Zalety: Wady:
  • Nie wymaga specjalistycznego sprzętu
  • Skuteczne w większości przypadków
  • Niski koszt
  • Wymaga pomocy drugiej osoby
  • Czasochłonne
  • Może być męczące

Odpowietrzanie sprzęgła strzykawką

Technika odpowietrzania, w której za pomocą specjalnej strzykawki wprowadza się płyn do układu hydraulicznego, jednocześnie wyprowadzając powietrze, co pozwala na precyzyjne usunięcie pęcherzyków powietrza.

Zalety: Wady:
  • Możliwość wykonania samodzielnie
  • Precyzyjne kontrolowanie przepływu
  • Stosunkowo szybkie
  • Wymaga zakupu specjalnej strzykawki
  • Ryzyko wprowadzenia powietrza przy nieprawidłowym użyciu

Grawitacyjne odpowietrzanie sprzęgła

Metoda polegająca na wykorzystaniu grawitacji do stopniowego usuwania powietrza z układu hydraulicznego, gdzie płyn spływa przez odpowietrznik, stopniowo wypychając pęcherzyki powietrza.

Zalety: Wady:
  • Bardzo proste w wykonaniu
  • Nie wymaga wysiłku fizycznego
  • Minimalne ryzyko błędu
  • Czasochłonne
  • Nie zawsze skuteczne przy dużym zapowietrzeniu

Odpowietrzanie podciśnieniowe

Zaawansowana metoda usuwania powietrza z układu hydraulicznego przy użyciu pompy próżniowej, która poprzez wytworzenie podciśnienia skutecznie usuwa pęcherzyki powietrza z przewodów.

Zalety: Wady:
  • Najszybsza metoda
  • Wysoka skuteczność
  • Możliwość wykonania samodzielnie
  • Wymaga specjalistycznego sprzętu (pompa próżniowa)
  • Wyższy koszt
  • Ryzyko uszkodzenia układu przy zbyt dużym podciśnieniu

Przygotowanie do odpowietrzenia sprzęgła

Zabezpieczenie stanowiska pracy

Czynność Uwagi
Ustawienie samochodu Równa powierzchnia, zaciągnięty hamulec ręczny
Zabezpieczenie klinami Minimum pod dwa koła
Podniesienie pojazdu Użyj podnośnika samochodowego lub kanału serwisowego
Rozłożenie narzędzi W zasięgu ręki, na czystej powierzchni

Valvoline HIGH PERFORMANCE DOT 4 883461 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 71
Informacja o towar
  • Linia produktów: HIGH PERFORMANCE
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 1
  • Rodzaj połączenia: Butelka
  • Valvoline: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 883461
  • Nasza cena: 54,19 PLN
Szczegóły
Valvoline Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: 883461
Więcej
54,19 PLN
54,19 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
BREMBO E 06 003 Siłownik, sprzęgło
Ocen - 19
Informacja o towar
  • System hamulcowy: FTE
  • Rozstaw śrub mocujących [mm]: 60
  • Materiał: Żeliwo
  • Średnica otworu [mm]: 22,2
  • Wymiar gwintu: 10 x 1
  • BREMBO: Siłownik, sprzęgło
  • Numer artykułu: E 06 003
  • Nasza cena: 101,21 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
BREMBO Siłownik, sprzęgło
Numer artykułu: E 06 003
101,21 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
K2 DOT 4 T108 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 44
Informacja o towar
  • Specyfikacja: FMVSS 116 DOT 4, SAE J 1703
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 1
  • K2: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: T108
  • Nasza cena: 30,83 PLN
Szczegóły
K2 Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: T108
Więcej
30,83 PLN
30,83 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
740071 ATE 03.9302-0784.2 Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
Ocen - 1
Informacja o towar
  • Wymiar gwintu: 45
  • Materiał: Aluminium
  • Rodzaj gwintu: dla bieżnika prawostronnego
  • ATE: Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
  • Numer artykułu: 03.9302-0784.2
  • Nasza cena: 105,46 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
ATE Pokrywa, zbiornik płynu hamulcowego
Numer artykułu: 03.9302-0784.2
105,46 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
BREMBO DOT 5.1 Premium Brake Fluid DOT 5.1 L 05 010 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 4
Informacja o towar
  • Linia produktów: DOT 5.1 Premium Brake Fluid
  • Jakość: DOT 5.1
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 5.1
  • Pojemność [litr]: 1
  • dla numeru artykułu: L 05 010
  • Rodzaj połączenia: Butelka
  • Temperatura wrzenia [°C]: 260
  • Punkt wrzenia [°C]: 180
  • BREMBO: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: L 05 010
  • Nasza cena: 42,28 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
BREMBO Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: L 05 010
Więcej
42,28 PLN
42,28 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Niezbędne narzędzia i materiały oraz ich przygotowanie

Przed rozpoczęciem pracy należy zgromadzić i przygotować następujące elementy:

Lista niezbędnych narzędzi i materiałów:

1. Płyn hamulcowy DOT4 (minimum 1L)

Płyn hamulcowy DOT4

2. Komplet kluczy, w tym klucz płaski do odpowietrznika

Komplet kluczy

3. Przezroczystą rurkę o odpowiedniej średnicy (6-8mm)

4. Pojemnik na zużyty płyn

5. Lejek warsztatowy

Lejek warsztatowy

6. Rękawice warsztatowe

Rękawice warsztatowe

7. Szmatki warsztatowe

Szczegółowe przygotowanie:

Płyn hamulcowy

  • Kluczowe sprawdzenie: Data przydatności płynu DOT4
  • Płyn hamulcowy jest higroskopijny - wchłania wilgoć i traci właściwości
  • Po otwarciu traci parametry w ciągu 6-12 miesięcy
  • Zasada: Używaj zawsze świeżego płynu z pewnego źródła

Przygotowanie stanowiska

  • Dobierz średnicę rurki dokładnie do odpowietrznika sprzęgła
  • Zabezpiecz stanowisko przed przypadkowym rozlaniem płynu
  • Płyn hamulcowy jest szkodliwy dla lakieru i wymaga ostrożnego obchodzenia

UWAGA: Świeży, wysokiej jakości płyn to podstawa skutecznego odpowietrzania układu hydraulicznego sprzęgła.

Proces odpowietrzania krok po kroku

Krok 1. Kontrola wstępna

Proces odpowietrzania krok po kroku

Przed rozpoczęciem właściwego odpowietrzania:

  1. Zlokalizuj zbiorniczek wyrównawczy (najczęściej w komorze silnika)
  2. Sprawdź poziom płynu - powinien być między MIN a MAX
  3. Oczyść okolice odpowietrznika sprzęgła ze smaru i brudu
  4. Sprawdź stan śruby odpowietrzającej - czy nie jest skorodowana

Krok 2. Montaż sprzętu

Prawidłowe przygotowanie to połowa sukcesu:

  1. Zdejmij gumową osłonę z odpowietrznika
  2. Załóż przezroczystą rurkę na odpowietrznik sprzęgła
  3. Drugi koniec umieść w pojemniku wypełnionym niewielką ilością płynu
  4. Upewnij się, że koniec rurki jest zanurzony w płynie

Krok 3. Odpowietrzanie podstawowe

Proces odpowietrzania wymaga precyzji i cierpliwości:

1. Przy metodzie ręcznej:

  • Pomocnik powoli wciska pedał sprzęgła
  • Na sygnał "trzymaj" odkręcamy odpowietrznik o 1/4 obrotu
  • Obserwujemy wypływający płyn i pęcherzyki powietrza
  • Zakręcamy odpowietrznik przed zwolnieniem pedału
  • Powtarzamy do momentu, aż płyn będzie czysty

2. Przy odpowietrzaniu sprzęgła strzykawką:

  • Zamontuj strzykawkę na odpowietrzniku
  • Powoli wyciągaj tłok strzykawki
  • Obserwuj, czy pojawiają się pęcherzyki powietrza
  • Uzupełniaj płyn w zbiorniczku wyrównawczym

3. Przy grawitacyjnym odpowietrzaniu sprzęgła:

  • Odkręć odpowietrznik o 1/4 obrotu
  • Utrzymuj stały, wysoki poziom płynu w zbiorniczku
  • Czekaj, aż przestaną pojawiać się pęcherzyki
  • Proces może trwać nawet godzinę

Krok 4. Kontrola końcowa

Po zakończeniu odpowietrzania należy:

1. Sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym

2. Uzupełnić płyn do poziomu MAX

3. Przetestować działanie pedału sprzęgła:

  • Pedał powinien być "twardy"
  • Punkt załączenia powinien być wyraźnie wyczuwalny
  • Nie powinno być "pykania" ani sprężynowania

4. Wykonać jazdę próbną:

  • Sprawdzić działanie sprzęgła przy różnych prędkościach
  • Zwrócić uwagę na płynność zmiany biegów
  • Nasłuchiwać nietypowych dźwięków

PORADA: Jeśli po odpowietrzaniu pedał nadal jest miękki, może to oznaczać uszkodzenie cylindra głównego sprzęgła lub wysprzęglika hydraulicznego. W takim przypadku niezbędna będzie wizyta w warsztacie samochodowym.

Najczęstsze błędy podczas odpowietrzania:

  • Używanie starego lub niewłaściwego płynu hamulcowego
  • Niedokładne zakręcanie odpowietrznika
  • Zbyt szybkie pompowanie pedałem
  • Dopuszczenie do spadku poziomu płynu poniżej MIN
  • Brak regularnej kontroli stanu układu

Pamiętaj, że prawidłowo wykonane odpowietrzanie sprzęgła to gwarancja komfortowej i bezpiecznej jazdy. W przypadku wątpliwości zawsze warto skonsultować się z doświadczonym diagnostą lub mechanikiem.

UWAGA: Zużyty płyn hamulcowy należy oddać do utylizacji w autoryzowanym punkcie. Nie wylewaj go do kanalizacji ani na ziemię - jest szkodliwy dla środowiska!

Tabela specyfiki pojazdów

Marka/Model Lokalizacja odpowietrznika Specjalne uwagi Wymagane narzędzia
VW Passat B5/B6 Przy wysprzęgliku, strona skrzyni Wymaga zdemontowania osłony pod silnikiem Klucz 11mm, Torx T20
Audi A3 8P Na cylinderku pomocniczym Trudny dostęp, zalecane użycie przedłużki Klucz 11mm, przedłużka
Ford Transit Przy wysprzęgliku, od strony skrzyni Odpowietrzanie dwuetapowe Klucz 10mm
Renault Master Na górze skrzyni biegów Dwa odpowietrzniki Klucz 8mm
Fiat Ducato Przy wysprzęgliku Wymaga zdemontowania akumulatora Klucz 11mm
Opel Astra H Na cylinderku pomocniczym Dostęp od góry komory silnika Klucz 11mm
MF 6180 Na obudowie sprzęgła Wymaga rozgrzania silnika Klucz 13mm
Scania R System pneumatyczny Konieczne użycie diagnostyki Klucze specjalne
VW T4 Pod zbiornikiem wyrównawczym Trudny dostęp Klucz 11mm, nasadka długa
Peugeot 308 Przy skrzyni biegów Konieczne zdjęcie osłony Klucz 10mm
Dacia Duster Na cylinderku pomocniczym Dobry dostęp od góry Klucz 11mm
Zetor 7211 Na obudowie sprzęgła System mechaniczno-hydrauliczny Klucz 13mm, 17mm
Nissan Qashqai Przy wysprzęgliku Trudny dostęp, konieczne specjalne adaptery Klucz 10mm + adapter
Citroen Jumper Na cylinderku pomocniczym Dwa punkty odpowietrzania Klucz 11mm
Massey Ferguson 3080 Na pompie sprzęgła Konieczne odpowietrzenie układu wspomagania Klucz 13mm

Najczęstsze problemy i rozwiązania

1. Problem z lokalizacją odpowietrznika

Wielu kierowców napotyka trudności już na początku procesu odpowietrzania, nie mogąc zlokalizować odpowietrznika sprzęgła. Oto kilka wskazówek:

  • Sprawdź dokumentację techniczną pojazdu
  • Poszukaj odpowietrznika przy siłowniku sprzęgła
  • W niektórych modelach odpowietrznik znajduje się przy tarczy sprzęgła
  • Czasami może być potrzebny dostęp od spodu pojazdu przez kanał serwisowy

PORADA: Warto zainwestować w instrukcję serwisową swojego modelu samochodu - znajdziemy tam dokładne schematy i lokalizacje wszystkich elementów układu.

2. Trudności z dostępem

Współczesne samochody często charakteryzują się ciasną zabudową komory silnika, co może utrudniać dostęp do elementów układu hydraulicznego:

1. Rozwiązania:

  • Użyj stojaków podporowych dla lepszego dostępu od spodu
  • Zastosuj szczypce do przewodów przy trudno dostępnych elementach
  • W skrajnych przypadkach może być konieczny demontaż osłon lub innych elementów

2. Pomocne narzędzia:

Elastyczne przedłużki do kluczy

Lusterko warsztatowe

Lampka LED na elastycznym wysięgniku

3. Nieefektywne odpowietrzanie

Jeśli standardowe metody zawodzą, warto rozważyć następujące rozwiązania:

Porady eksperckie

Regularna wymiana płynu

Systematyczna konserwacja to podstawa długiej żywotności układu hydraulicznego:

  • Wymiana płynu co 2 lata lub 40 000 km
  • Stosowanie tylko oryginalnego płynu zalecanego przez producenta
  • Regularna kontrola poziomu w zbiorniczku wyrównawczym
  • Użycie pasty montażowej przy wymianie elementów

Kontrola szczelności

Profilaktyczne sprawdzanie szczelności pozwala uniknąć poważniejszych awarii:

1. Regularne inspekcje:

  • Sprawdzanie wszystkich połączeń przewodów
  • Kontrola stanu korka spustowego
  • Weryfikacja szczelności zacisku hamulcowego
  • Sprawdzanie stanu uszczelek

2. Diagnostyka prewencyjna:

  • Okresowe pomiary ciśnienia w układzie
  • Kontrola stanu zestyków i czujników
  • Sprawdzanie działania odpowietrznika automatycznego
  • Regularna weryfikacja stanu zestawu naprawczego sprzęgła

Wskazówki dla mechaników

Użycie narzędzi specjalistycznych

Profesjonalne odpowietrzanie wymaga odpowiedniego sprzętu:

1. Wyposażenie podstawowe:

2. Sprzęt diagnostyczny:

Procedury serwisowe

Profesjonalni mechanicy powinni przestrzegać następujących zasad:

1. Dokumentacja:

  • Prowadzenie książki serwisowej
  • Zapisywanie wszystkich wykonanych czynności
  • Archiwizacja wyników diagnostyki
  • Dokumentowanie fotograficzne napraw

2. Bezpieczeństwo:

  • Stosowanie środków ochrony osobistej
  • Zabezpieczenie stanowiska pracy
  • Prawidłowa utylizacja zużytych materiałów
  • Przestrzeganie procedur warsztatowych

PORADA DLA DIAGNOSTÓW: Zawsze wykonuj pełną dokumentację fotograficzną przed rozpoczęciem prac - pomoże to w przypadku ewentualnych reklamacji i ułatwi diagnozę podobnych przypadków w przyszłości.

Często zadawane pytania

1. Jak często należy odpowietrzać układ sprzęgła?

Standardowo nie ma potrzeby regularnego odpowietrzania układu sprzęgła. Procedurę wykonujemy tylko w przypadku wymiany elementów układu hydraulicznego, zauważenia objawów zapowietrzenia lub co 2-3 lata przy okazji wymiany płynu hamulcowego. Wysprzęglik hydrauliczny i pozostałe elementy powinny pracować bezproblemowo przez długi czas, jeśli układ jest szczelny.

2. Czy mogę odpowietrzyć sprzęgło samodzielnie?

Odpowietrzanie sprzęgła strzykawką lub metodą grawitacyjną można wykonać samodzielnie, jednak wymaga to pewnego doświadczenia i odpowiednich narzędzi. Dla początkujących majsterkowiczów zaleca się skorzystanie z pomocy doświadczonego mechanika, szczególnie przy pierwszym razie. Koszt usługi w warsztacie samochodowym nie jest wysoki, a mamy pewność prawidłowego wykonania.

3. Jaka jest różnica między płynem DOT4 a DOT5? Czy mogę je mieszać?

Absolutnie nie wolno mieszać płynów o różnych specyfikacjach DOT! Płyn DOT4 jest na bazie glikolu, podczas gdy DOT5 na bazie silikonu. Mają inne właściwości i temperatury wrzenia. Mieszanie ich może doprowadzić do uszkodzenia układu hydraulicznego. Zawsze stosuj płyn zalecany przez producenta samochodu - w większości przypadków jest to DOT4.

4. Po odpowietrzeniu pedał nadal jest miękki - co może być przyczyną?

Jeśli po prawidłowym odpowietrzeniu pedał sprzęgła nadal pozostaje miękki, przyczyn może być kilka:

  • Uszkodzony cylinder główny sprzęgła
  • Nieszczelność w układzie hydraulicznym
  • Zużyty wysprzęglik hydrauliczny
  • Uszkodzone łożysko wyciskowe W takiej sytuacji niezbędna jest dokładna diagnostyka w warsztacie specjalistycznym.

5. Ile płynu potrzebuję do odpowietrzenia sprzęgła?

Do pełnego odpowietrzenia układu sprzęgła zwykle wystarcza 0,5-1L płynu DOT4. Jednak zawsze warto mieć zapas, szczególnie jeśli wykonujemy procedurę pierwszy raz lub mamy do czynienia z rozbudowanym układem hydraulicznym. Pamiętaj, że otwarty płyn hamulcowy traci swoje właściwości, więc nie warto kupować go "na zapas" - lepiej nabyć świeży przed planowanym odpowietrzaniem.

 

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

BOSCH DOT 3 DOT 5.1 DOT 4 1 987 479 215 Płyn hamulcowy 20l
Ocen - 1
Informacja o towar
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 3, DOT 5.1, DOT 4
  • Pojemność [litr]: 20
  • Rodzaj połączenia: Kanister
  • Temperatura wrzenia [°C]: 270
  • Punkt wrzenia [°C]: 180
  • Lepkość płynu hamulcowego przy -40°C: 700
  • Kolor: żółty
  • Długość [mm]: 260
  • Szerokość [mm]: 235
  • Wysokość [mm]: 400
  • BOSCH: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 1 987 479 215
  • Nasza cena: 842,51 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
BOSCH Płyn hamulcowy 20l
Numer artykułu: 1 987 479 215
Więcej
842,51 PLN
42,13 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
FEBI BILSTEIN DOT 4 23930 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 58
Informacja o towar
  • Specyfikacja: DOT 4 Plus
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 1
  • Ciężar [kg]: 1,139
  • uwzględnić informację serwisową
  • wymagana liczba: 1
  • FEBI BILSTEIN: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 23930
  • Nasza cena: 43,50 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
FEBI BILSTEIN Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: 23930
Więcej
43,50 PLN
43,50 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
ATE DOT 4 03.9901-6202.2 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 55
Informacja o towar
  • Jakość: TYP 200
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 1
  • Rodzaj połączenia: Bańka
  • Dostępne MAPP-Code
  • ATE: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 03.9901-6202.2
  • Nasza cena: 65,52 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
ATE Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: 03.9901-6202.2
Więcej
65,52 PLN
65,52 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
MPM DOT 4+ LV DOT 4+ 20001LV Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 1
Informacja o towar
  • Seria: DOT 4+ LV
  • Specyfikacja: FMVSS 116 DOT 4, ISO 4925 (Class 6), SAE J 1704
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4+
  • Pojemność [litr]: 1
  • Rodzaj połączenia: Butelka
  • MPM: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 20001LV
  • Nasza cena: 132,42 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
MPM Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: 20001LV
Więcej
132,42 PLN
132,42 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
FAST FT68055 Siłownik, sprzęgło
Informacja o towar
  • Masa [g]: 340
  • FAST: Siłownik, sprzęgło
  • Numer artykułu: FT68055
  • Nasza cena: 101,26 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
FAST Siłownik, sprzęgło
Numer artykułu: FT68055
101,26 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
BOSCH DOT 3 DOT 4 DOT 5.1 1 987 479 207 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 6
Informacja o towar
  • Specyfikacja: Kanne, 670
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 3, DOT 4, DOT 5.1
  • Pojemność [litr]: 1
  • Temperatura wrzenia [°C]: 270
  • Punkt wrzenia [°C]: 185
  • BOSCH: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 1 987 479 207
  • Nasza cena: 58,84 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
BOSCH Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: 1 987 479 207
Więcej
58,84 PLN
58,84 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
LuK 513 0071 10 Zestaw pompy głównej / roboczej, sprzęgło
Ocen - 2
Informacja o towar
  • LuK: Zestaw pompy głównej / roboczej, sprzęgło
  • Numer artykułu: 513 0071 10
  • Nasza cena: 427,48 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
LuK Zestaw pompy głównej / roboczej, sprzęgło
Numer artykułu: 513 0071 10
427,48 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
BOSCH DOT 4 1 987 479 113 Płyn hamulcowy 1l
Ocen - 2
Informacja o towar
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 1
  • Rodzaj połączenia: Butelka
  • Temperatura wrzenia [°C]: 260
  • Punkt wrzenia [°C]: 170
  • Lepkość płynu hamulcowego przy -40°C: 700
  • Kolor: żółty
  • Średnica [mm]: 94
  • Wysokość [mm]: 151
  • BOSCH: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: 1 987 479 113
  • Nasza cena: 50,45 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
BOSCH Płyn hamulcowy 1l
Numer artykułu: 1 987 479 113
Więcej
50,45 PLN
50,45 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
BREMBO DOT 4 L 04 205 Płyn hamulcowy 0,5l
Ocen - 1
Informacja o towar
  • Jakość: DOT 4 LV
  • Specyfikacja wg DOT: DOT 4
  • Pojemność [litr]: 0,5
  • Punkt wrzenia [°C]: 170
  • Temperatura wrzenia [°C]: 260
  • Rodzaj połączenia: Butelka
  • Ciężar [kg]: 0,55
  • BREMBO: Płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: L 04 205
  • Nasza cena: 27,73 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
BREMBO Płyn hamulcowy 0,5l
Numer artykułu: L 04 205
Więcej
27,73 PLN
55,46 PLN za 1 litr
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
VAICO V10-1699 Zbiorniczek wyrównawczy, płyn hamulcowy z czujnikiem, z pokrywą, Oryginalna jakożż VAICO
Informacja o towar
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z czujnikiem, z pokrywą
  • Ciężar [kg]: 0,241
  • informacja uzupełniająca: Oryginalna jakożż VAICO
  • Szerokość opakowania [cm]: 12,5
  • Wysokość opakowania [cm]: 12
  • Głębokość opakowania [cm]: 20
  • VAICO: Zbiorniczek wyrównawczy, płyn hamulcowy
  • Numer artykułu: V10-1699
  • Nasza cena: 94,77 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
VAICO Zbiorniczek wyrównawczy, płyn hamulcowy z czujnikiem, z pokrywą, Oryginalna jakożż VAICO
Numer artykułu: V10-1699
94,77 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: