Spis treści
Jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem lub bez komputera?
System to we współczesnych autach podstawowe wyposażenie dbające o komfort jazdy, a także bezpieczeństwo kierowcy. Jest to jednak dość skomplikowany system, którego działanie jest zależne od precyzyjnego działania różnych komponentów. Dowiedz się, jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem bez komputera, a także, kiedy należy to zrobić. Sprawdź też, czym jest sam czujnik ABS i jaką funkcję pełni w całym systemie oraz co się stanie, gdy ulegnie awarii.
Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak sprawdzić czujnik ABS, gdyż od jego prawidłowego działania zależy to, czy auto nie zawiedzie w newralgicznym momencie. Sam ABS (Anti-lock Braking System) to system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas gwałtownego hamowania lub wtedy, gdy auto traci przyczepność (głównie ma to miejsce na śliskiej nawierzchni). Prawidłowo działający czujnik ABS i cały system sprawiają, że kierowca nie traci panowania nad pojazdem nawet w trudnych warunkach gdy nawierzchnia jest śliska.
By dowiedzieć się, czemu powinieneś znać sposoby, jak sprawdzić który czujnik ABS jest uszkodzony, musisz zrozumieć, jak działa ten system.
VEMO Pierścień nadajnika impulsów, ABS
Tylna oś po obydwu stronach, Oryginalna jakożż VEMO
MAXGEAR Pierścień nadajnika impulsów, ABS
Il. zębów: 47
METZGER Pierścień nadajnika impulsów, ABS
Oś tylna strona lewa, Oś tylna strona prawa
FEBI BILSTEIN Pierścień nadajnika impulsów, ABS
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
A.B.S. Czujnik, prędkosć obrotowa koła
pasywny czujnik, 1975[mm], 2035[mm], 36[mm], biały
Czujnik ABS – funkcje i działanie systemu
Czujnik ABS kontroluje prędkość obrotową koła. Dzięki temu system ma informacje o tym, z jaką prędkością poruszają się wszystkie cztery koła pojazdu. Jeśli tylko jedno z kół zaczyna się blokować, czujnik ABS od razu może to wychwycić. Sygnał wysyłany do centralnego sterownika pozwala włączyć kolejny element mechanizmu – funkcję regulowania nacisku hamulca na jedno koła i pulsowania samego koła. Ostatecznie prowadzi to do tego, że żadne z kół nie ma dużego odchylenia bazowej prędkości, co uniemożliwia poślizg. Wiedząc, jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem zachowasz wyższy poziom bezpieczeństwa na drodze.
Na to, jak sprawdzić czujnik prędkości obrotowej koła jest kilka sposobów. Jeśli masz nowsze auto, komputer pokładowy może pokazać błąd diagnostyczny, który będzie powiązany z systemem ABS albo bezpośrednio będzie wskazywał na awarię czujnika. Czasem jednak niezbędne będzie skorzystanie z komputera diagnostycznego, by wykryć taki błąd. Jest jednak sposób na to, jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera.
Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera?
Na początku powinieneś sprawdzić, czy czujnik ABS nie jest uszkodzony mechanicznie. Wystarczy wykonać wizualne oględziny. Zaburzenie jego działania mogą spowodować także zabrudzenia w obrębie czujnika. Sprawdź dokładnie, czy czujnik jest prawidłowo zamontowany, a jego przewody są poprawnie podłączone. Stosunkowo często zdarzają się pęknięcia czujnika – wtedy trzeba go wymienić. Czujnik ABS Audi A4 B6 i do innych aut jest jednak łatwy do znalezienia, więc wymiana nie stanowi problemu.
Jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem?
Jeśli wizualne oględziny nie pomogą, są inne sposoby jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera. Możesz wykorzystać pomiar oporu czujnika. To, jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem jest najskuteczniejsze. Wystarczy podłączyć kable miernika do odpowiedniego miejsca na czujniku. Napięcie powinno być takie, jakie podaje producent komponentu. Jeśli wartość oporu jest poza zakresem tolerancji, może to wskazywać na uszkodzenie czujnika. Jeśli nie posiadasz miernika, możesz go kupić już za kilkadziesiąt złotych.
To, jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem jest dość proste, gdy już znajdziesz sam czujnik. Powinien znajdować się w okolicy piasty koła obok tarczy hamulcowej. Przed podłączeniem urządzenia pamiętaj o tym, by dobrze ustawić miernik. Musi on być ustawiony na pomiar oporu. By pomiar był prawidłowy, musisz dokładnie ustawić jego zakres. Wiesz już, co to jest ABS w samochodzie, więc powinieneś wiedzieć, dlaczego jest to tak ważne.
Gdy już odsłoniłeś sam czujnik i masz ustawiony miernik, dotknij końcówki czerwonego przewodu multimetru do jednego złącza czujnika ABS, a końcówkę czarnego przewodu multimetru do drugiego złącza. Na wyświetlaczu pojawi się wartość oporu mierzona w ohm. Wiesz już, jak sprawdzić który czujnik ABS jest uszkodzony, jednak musisz jeszcze znaleźć tabelkę umożliwiającą porównanie wartości odczytu z wartościami referencyjnymi. Znajdziesz je w internecie na podstawie nazwy modelu swojego pojazdu. Gdy już to zrobisz, powtórz proces z czujnikiem w każdym kole, by upewnić się, który uległ awarii.
BOSCH Czujnik, prędkosć obrotowa koła
z przewodem, aktywny czujnik, 1040[mm]
AIC Pierścień nadajnika impulsów, ABS
magnetyczny, Il. zębów: 96, Tylna oś po obydwu stronach
FEBI BILSTEIN Pierścień nadajnika impulsów, ABS
Oś tylna strona lewa, Oś tylna strona prawa
TRISCAN Pierścień nadajnika impulsów, ABS
BOSCH Czujnik, prędkosć obrotowa koła
z przewodem, Czujnik Hall'a, 723[mm]
Bardzo prawdopodobne, że to, jak sprawdzić aktywny czujnik ABS okaże się łatwe, jednak każdy z czujników będzie wykazywał prawidłową pracę. W takiej sytuacji musisz zweryfikować, czy na komputerze pokładowym rejestrowany jest błąd odpowiedni dla czujnika. Być może wystarczy wyczyszczenie samego czujnika lub zresetowanie ustawień komputera pojazdu. Możliwe też, że same czujniki działają prawidłowo, a winowajcą usterki jest inny komponent. W takiej sytuacji lepiej udać się do profesjonalnego warsztatu, by wykonać dokładną diagnostykę przy pomocy komputera.
Jeśli to nie pomoże, możesz sprawdzić sygnał wyjściowy z czujnika. Zawsze sygnał powinien być spójny dla wszystkich kół. Jeśli występują odchylenia, wskazuje to na awarię konkretnego czujnika.
Jak sprawdzić czujnik ABS na hamowni?
Istnieje też możliwość, by sprawdzić czujnik ABS na hamowni. Robi się to poprzez symulowanie hamowania, a specjalistyczne narzędzia monitorują prędkość kół. To pozwala bardzo precyzyjnie określić, który z czujników nie działa prawidłowo.
Elementy takie, jak czujnik ABS nie należą do bardzo drogich. Klocki hamulcowe cenę mają niewiele niższą, więc taka usterka nie poniesie za sobą wysokich kosztów, o ile wystarczy tylko wymienić sam czujnik. Koszty robocizny również nie są bardzo wysokie. To, jak sprawdzić czujnik ABS jest dość łatwe, a wymiana również nie będzie problematyczna. W przeciętnym warsztacie samochodowym cena naprawy razem z częściami zamiennymi nie wyniesie więcej, niż kilkaset złotych.
Jeśli jednak posiadasz sportowe auto, cena naprawy na pewno będzie dużo wyższa, gdyż w takich pojazdach stosuje się nieco bardziej zaawansowane komponenty. Tylko w skrajnych przypadkach cena takiego czujnika wyniesie ponad 1000 zł.
Przydatny filmik na ten temat:
Co zrobić, gdy zapali się kontrolka ABS
TOP produkty powiązane z tym tematem: