Spis treści
Jak sprawdzić klocki hamulcowe? Zużycie i grubość
Zapewnij bezpieczeństwo swojego pojazdu poprzez dokładną kontrolę klocków hamulcowych. Dzięki naszemu kompleksowemu przewodnikowi dowiesz się, jak skutecznie sprawdzać klocki hamulcowe, aby zapewnić optymalną wydajność i spokój na drodze.
Im bardziej zużyte są klocki hamulcowe, tym mniej skuteczne będą hamulce i tym dłuższa będzie droga hamowania. Dlatego niezwykle ważne jest, aby wymienić je w odpowiednim czasie, aby uniknąć wypadku drogowego. Dlatego też przygotowaliśmy niniejszy przewodnik, który pomoże Ci rozpoznać oznaki zużycia klocków hamulcowych.
Procedura sprawdzania klocków hamulcowych
Po pierwsze, w wielu samochodach można sprawdzić klocki hamulcowe bez zdejmowania kół, patrząc po prostu przez otwory w kole. Możesz potrzebować latarkę, aby zobaczyć okładziny klocków. Ponadto większość klocków posiada elektroniczne lub mechaniczne wskaźniki zużycia, które ostrzegają kierowcę, gdy okładziny są zbyt cienkie, poprzez głośny pisk lub elektroniczne powiadomienie ostrzegawcze.
Demontaż klocków hamulcowych w celu kontroli
Jeśli nie widzisz klocków, musisz najpierw zdjąć koło:
- Gdy samochód jest zaparkowany i leży na ziemi, poluzuj nakrętki kół za pomocą klucza do kół.
- Następnie podnieś pojazd za pomocą lewarka i podpór lub podnośnika samochodowego.
- Odkręć nakrętki koła i delikatnie zdejmij koło obiema rękami.
- Zlokalizuj zacisk i zmierz grubość klocków.
Sprawdż zużycie klocków hamulcowych
Głównym wskaźnikiem zużycia klocków hamulcowych jest grubość okładziny klocka hamulcowego. Jeśli grubość okładziny jest mniejsza niż 3-4 mm, części należy wymienić. Co więcej, niektóre klocki posiadają również szczelinę lub rowek pośrodku, który działa jako wizualny wskaźnik zużycia. Jeśli szczelina nie jest już widoczna, oznacza to, że części są zbyt zużyte. Jeśli są wyboiste lub nierówne, może to oznaczać problem z zaciskami.
ATE Klocki hamulcowe
przygotowany dla wskaźnika zużycia, bez styku zużycia, ze śrubami prowadzącymi zacisku hamulcowego
TRW Klocki hamulcowe
ze stykiem zużycia
JOST Klocki hamulcowe
TEXTAR Klocki hamulcowe
przygotowany dla wskaźnika zużycia, z dodatkami
KNORR-BREMSE Klocki hamulcowe
Jak rozpoznać, że klocki hamulcowe są zużyte?
- Oznaki wizualne – okładziny klocków możesz sprawdzić po prostu patrząc na nie lub mierząc je miernikiem grubości. Jeśli okładzina ma grubość mniejszą niż 3 mm lub 0,3175 cm (⅛ cala), klocki są zużyte do tego stopnia, że są mniej skuteczne. Jeśli nie widać już szczeliny wskaźnika zużycia (jeśli taka jest), należy je wymienić. Zwróć również uwagę na oznaki zeszklenia lub nierównomiernego zużycia.
- Inne objawy – niewidoczne sygnały obejmują głośny pisk podczas hamowania, ściąganie na bok i dłuższą drogę hamowania.
Zużyte klocki hamulcowe a nowe
Nowe klocki hamulcowe mogą mieć grubość od 10 do 12 mm z dołączoną płytką nośną. Powinny być gładkie, bez żadnych pęknięć, nierówności, wyszczerbień lub zeszklenia. Jeśli jest gniazdo wskaźnika, powinno ono być w pełni widoczne przed i po montażu.
Kiedy okładzina jest zużyta, będzie znacznie cieńsza. Możesz również zauważyć inne oznaki zużycia, takie jak nierówna powierzchnia, nadmierna ilość pyłu hamulcowego, przypalenia i błyszcząca, zeszklona powierzchnia.
Grubość klocka hamulcowego: Znaczenie i techniki pomiaru
Niezwykle ważne jest utrzymanie minimalnej grubości klocków hamulcowych nie mniejszej niż 3 mm, ponieważ gdy okładziny staną się zbyt cienkie, klocki nie będą w stanie wytworzyć wystarczającego tarcia, aby wystarczająco szybko spowolnić samochód. Istnieje również ryzyko, że tarcze hamulcowe wejdą w bezpośredni kontakt z zaciskami, prowadząc do ich uszkodzenia.
Grubość klocka możesz zmierzyć ręcznie za pomocą mikrometru lub miernika grubości, możesz też po prostu zajrzeć przez otwory w kołach lub poszukać szczeliny wskaźnika zużycia (nie wszystkie produkty ją posiadają).
Jak sprawdzić grubość klocków hamulcowych?
Jak wspomniano powyżej, aby uzyskać dokładniejsze pomiary grubości okładzin klocków, możesz zdjąć koło, aby uzyskać dostęp do części. Po uzyskaniu dostępu możesz je zmierzyć za pomocą mikrometru lub grubościomierza. Możesz dokonać pomiaru od płyty nośnej do zewnętrznych krawędzi materiału ciernego. Porównaj te wartości z zaleceniami producenta i minimalnych wymogów prawnych.
Co zrobić, gdy klocki hamulcowe są zużyte?
Jeśli wiesz, że klocki hamulcowe są zużyte lub nierówne, najbezpieczniej jest natychmiast zamontować nowe. Nawet jeśli tylko jeden z klocków jest nadmiernie zużyty, musisz wymienić wszystkie klocki na tej samej osi w tym samym czasie.
TRW Klocki hamulcowe
z akustycznym czujnikiem zużycia, ze śrubami prowadzącymi zacisku hamulcowego
BREMBO Klocki hamulcowe
przygotowany dla wskaźnika zużycia, ze śrubami prowadzącymi zacisku hamulcowego, bez dodatków
BREMBO Klocki hamulcowe
ze stykiem zużycia, ze śrubami prowadzącymi zacisku hamulcowego, z dodatkami
BREMBO Klocki hamulcowe
przygotowany dla wskaźnika zużycia, bez dodatków, z ciężarkami wyrównoważającymi
BREMBO Klocki hamulcowe
z akustycznym czujnikiem zużycia, bez dodatków
FAQ (NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA)
- Jak mogę rozpoznać, że moje klocki hamulcowe są zużyte?
Objawy zużytych klocków hamulcowych obejmują nadmiernie cienkie okładziny, głośne piski lub skrobanie, ściąganie w jedną stronę podczas hamowania, silne wibracje i uszkodzenie tarcz. Może się również okazać, że samochód będzie hamował dłużej.
- Jak sprawdzić, czy klocki hamulcowe wymagają wymiany?
Możesz zobaczyć ostrzeżenie na desce rozdzielczej lub usłyszeć głośny pisk pochodzący ze wskaźnika zużycia mechanicznego. Jeśli materiał cierny klocków ma grubość mniejszą niż 3 mm, należy je również wymienić.