Spis treści
Jak sprawdzić świece zapłonowe: główne metody
Doprowadzenie do zapłonu to kluczowy etap podczas pracy silnika spalinowego. Odpowiadają za niego świece zapłonowe samochodu, które są elementami eksploatacyjnymi ulegającymi dość szybkiemu zużyciu. Świeca zapłonowa – jak sprawdzić czy jeszcze działa prawidłowo? Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić, a także, jak wygląda zużyta świeca zapłonowa i jak powinna wyglądać świeca zapłonowa, a także za co dokładnie odpowiada ta część w silniku spalinowym samochodu.
Świeca zapłonowa – za co odpowiada w silniku?
By dowiedzieć się, jak sprawdzić czy świeca zapłonowa działa, najpierw musisz zrozumieć, za co w ogóle ta część odpowiada. Jest to element układu zapłonowego w silniku spalinowym, bez którego jednostka nie może działać poprawnie. Funkcją świecy jest inicjacja zapłonu, czyli zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika. Dzięki pojawieniu się płomienia dochodzi do zapłonu, który generuje energię następnie wymuszającą ruch tłoków – to zaś ostatecznie prowadzi do możliwości przeniesienie energii kinetycznej na wał.
Każdy kierowca musi wiedzieć, jak wygląda zużyta świeca gdyż jakiekolwiek odchylenie od prawidłowej pracy tej części powoduje istotny spadek mocy silnika, a nawet jego unieruchomienie.
RIDEX świeca zapłonowa
Rozmiar klucza: 16
BERU świeca zapłonowa
M14x1,25, Rozmiar klucza: 16, Poly-V Tit, ULTRA TITAN
NGK świeca zapłonowa
M12 x 1,25, Rozmiar klucza: 16 mm
DENSO świeca zapłonowa
M14x1.25, Rozmiar klucza: 16 mm
STARK świeca zapłonowa
M14 x 1,25, Rozmiar klucza: 16 mm
Świeca zapłonowa – jak sprawdzić?
Aby sprawdzić, czy przyczyną problemu jest uszkodzona świeca zapłonowa, należy ją wykręcić, do czego potrzebny będzie klucz do świec zapłonowych. Można to zrobić przy pomocy zwykłego klucza nasadowego, jednak będzie to nieco trudniejsze i spowoduje większe ryzyko uszkodzenia świecy. W przypadku popełnienia błędu będzie trzeba rozwiercać świece, a w to wiąże się z ryzykiem doprowadzenia do poważniejszej awarii. Powinieneś też mieć multimetr.
Dowiedz się, jak sprawdzić czy świeca zapłonowa jest dobra:
- Wyłącz silnik i poczekaj aż ostygnie.
- Odłącz kable akumulatora do samochodu.
- Zdemontuj świece przy pomocy klucza nasadowego lub świecowego (znajdują się na wierzchu silnika lub z boku cylindrów).
- Zweryfikuj kolor osadów. Jeśli są białe, mogą wskazywać na nadmiar paliwa. Czarne oznaczają nadmiar oleju. Optymalny kolor to brązowy. Sprawdź też długość elektrod i porównaj z parametrami producenta.
- Sprawdź multimetrem opór elektryczny i porównaj z parametrami deklarowanymi przez producenta.
- Sprawdź, czy każda ze świec jest jednolicie zużyta – jeśli któraś odbiega od normy, zaleca się wymianę wszystkich.
To, jak wygląda zużyta świeca zapłonowa, można najłatwiej poznać, gdy porównasz ją ze zdjęciem nowych świec. Kluczowy jest tu kolor osadów oraz poziom zużycia elektrod. Czasem winowajcą awarii nie są świece, a cewka zapłonowa do auta, która dostarcza do nich prąd.
To, jak powinna wyglądać świeca zapłonowa, możesz ocenić samodzielnie. Nie powinna być mokra, czarna lub biała, a elektrody nie powinny nosić śladów stopienia. Zwróć szczególną uwagę na to, czy któraś z elektrod nie odbiega kształtem od elektrod innych świec. Pamiętaj, że objawy takie, jak czarna lub biała świeca mogą świadczyć o poważnych problemach z silnikiem, takich jak awaria wtryskiwaczy, problem z odpowiednią proporcją mieszanki lub uszkodzonymi pierścieniami tłokowymi.
Uszkodzona świeca zapłonowa – co dalej?
Gdy okaże się, że świeca zapłonowa NGK lub innych marek wymaga wymiany, lepiej wymień wszystkie z nich. Świece należy wymieniać regularnie, więc prawdopodobnie przy niewielkim przebiegu i tak będzie trzeba wymienić resztę. Wiedząc, jak powinna wyglądać świeca zapłonowa i jakie objawy uszkodzona świeca zapłonowa daje, zweryfikuj czy problem faktycznie leży w świecach, a nie innych komponentach, takich jak cewka. Awaria świec może też powodować błędy wskazywane przez komputer pokładowy auta.
TOP produkty powiązane z tym tematem: