Spis treści
Jak tankować AdBlue i co zrobić, jeśli po dolaniu AdBlue kontrolka nie gaśnie?
Współczesne pojazdy z silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normy emisji spalin Euro 6 wyposażane są w układy SCR, których istotnym elementem jest AdBlue – roztwór mocznika w wodzie mający na celu ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Dowiedz się, jak wykonać tankowanie AdBlue, co zrobić, gdy po dolaniu AdBlue kontrolka nie gaśnie i gdzie zatankować AdBlue. Ponadto sprawdź, dlaczego jest to takie ważne.
Co to jest AdBlue?
AdBlue to nazwa handlowa zarejestrowana przez jedną z firm produkującą płyn do układu SCR (Selective Catalytic Reduction). Jest to roztwór mocznika z wodą, który dodaje się do odpowiedniego zbiornika w układzie. Pomaga on w neutralizowaniu szkodliwych tlenków azotu, które wydostają się z układu wydechowego. Tankowanie AdBlue jest konieczne w pojazdach ze względu na wymogi stawiane przez normy emisji spalin. Dzięki AdBlue szkodliwe substancje dzięki reakcjom chemicznym zamieniane są na parę wodną i azot. Teoretycznie układ SCR mógłby działać bez AdBlue ale jego wydajność spada.
Tankowanie AdBlue – po co się to robi?
Każdy kierowca musi dbać o dolewanie AdBlue, gdyż w razie kontroli może okazać się, że jego auto nie spełnia norm emisji. To zaś może spowodować nieprzejście przeglądu lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli drogowej. Zachowanie zgodności z normami emisji i ochrona środowiska to jedna z przyczyn. Tankowanie AdBlue pozwala też przedłużyć żywotność niektórych komponentów pojazdu. Dotyczy to układu SCR. Finalnie doprowadzi to do utrzymania efektywności silnika przez dłuższy czas.
Dolewanie AdBlue na czas – dlaczego jest ważne?
Pytanie o to, gdzie zatankować AdBlue kierowcy często zadają wtedy, gdy jest już za późno. Gdy Tego płynu jest za mało, często dojdzie do włączenia się trybu awaryjnego silnika, co dotyczy nowszych pojazdów. To spowoduje istotne ograniczenie mocy. Ponadto jazda bez wystarczającej ilości AdBlue w zbiorniku może spowodować całkowite uszkodzenie układu SCR. Ostatecznie jest to bardzo kosztowna usterka nieporównywalnie droższa od regularnego dolewanie AdBlue. Warto wspomnieć też o ewentualnych mandatach za niezgodność pojazdu z normami emisji. Dowiedz się dokładniej co to jest AdBlue i poznaj funkcje, koszt i zastosowanie tutaj.
Jak tankować AdBlue – który produkt wybrać?
To, jak tankować AdBlue nie jest skomplikowane, jednak najpierw należy kupić właściwy produkt. Przede wszystkim musisz sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu. W niej producent uwzględnia specyfikę AdBlue, który należy stosować. Ponadto zweryfikuj, czy produkt pochodzi od sprawdzonego producenta gwarantującego zgodność z normami jakościowymi. AdBlue powinno być wolne od domieszek i zanieczyszczeń. W przeciwnym razie może uszkodzić system SCR.
Jeśli pod dolaniu AdBlue kontrolka nie gaśnie możliwe, że doszło do wycieku, jednak również istnieje prawdopodobieństwo, że wlany produkt nie spełniał norm jakościowych. AdBlue cenę ma warunkowaną ceną surowca i renomą marki, więc lepiej nie stosować tanich zamienników nieznanego pochodzenia. Ostatecznie jest to nieopłacalne, gdyż taki płyn trzeba szybko wymienić.
Zanim dowiesz się, jak dolać AdBlue pamiętaj, że powinieneś też sprawdzić datę ważności. Nigdy nie należy stosować przeterminowanego płynu. Zwróć również uwagę, by kupić produkt w odpowiednim opakowaniu z pojemnością adekwatną do zbiornika w Twoim aucie – nadwyżka prawdopodobnie się przeterminuje, więc oznacza to stratę pieniędzy.
Tankowanie AdBlue – jak to zrobić?
Dolewanie AdBlue nie wymaga wizyty w warsztacie – możesz to zrobić samodzielnie. Najpierw zlokalizuj wlew AdBlue. Powinien znajdować się obok wlewu paliwa albo w okolicy silnika. Każde auto ma wlew w nieco innym miejscu. Jeśli nie możesz znaleźć, sprawdź miejsce w instrukcji obsługi lub skorzystaj z wyszukiwarki internetowej.
Następnie otwórz pokrywę wlewu. Wcześniej powinieneś sprawdzić, jaką pojemność ma zbiornik w danym aucie. W tej kwestii także nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To, ile wlać AdBlue jest bowiem zależne od modelu auta. Podczas tankowania AdBlue skorzystać z lejka. Pamiętaj, że musi on być czysty. Przez cały czas musisz zachować ostrożność, gdyż płyn podrażnia skórę. Możesz użyć do tego rękawiczek ochronnych. Jeśli trochę płynu się rozleje, wyczyść zanieczyszczone powierzchnie. Uważaj, by nie nalać więcej, niż wynosi pojemność zbiornika.
Po dolaniu AdBlue kontrolka nie gaśnie – dlaczego?
Jeśli po dolaniu AdBlue kontrolka nie gaśnie być może doszło do awarii. Czasem chodzi o usterkę całego układu. Filtr cząstek stałych także trzeba regularnie wymieniać, więc zweryfikuj, czy jest w dobrym stanie. Bardziej możliwe jest jednak to, że wlałeś za mało płynu. W takiej sytuacji zweryfikuj z instrukcją obsługi, ile powinno go być.
Jeśli wiesz ile wlać AdBlue i była to właściwa ilość, być może uszkodzeniu uległ czujnik AdBlue. Teoretycznie możliwe, że awarii mogła ulec wiązka elektryczna. W niektórych autach wystarczy wykonać zresetowanie kontrolki, co trzeba zrobić zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu.
Niekiedy zdarza się, że doszło do kontaminacji AdBlue. Oznacza to, że płyn został zanieczyszczony innymi substancjami, które uniemożliwiają prawidłową pracę układu SCR. Często wynika to z zakupu płynu słabej jakości. Jeśli wiesz już, gdzie zatankować AdBlue i jak kupić odpowiedni produkt, pamiętaj, że regularna wymiana jest kluczowa dla zachowania żywotności silnika. Pamiętaj też, brak płynu może ograniczyć moc silnika, tak jak awaria katalizatora Peugeot 307 ub do innych aut – wpływa to bowiem na utratę mocy.
TOP produkty powiązane z tym tematem: