Spis treści
Jak wyregulować hamulec ręczny?
Układ hamulcowy samochodu niewątpliwie pełni istotną funkcję w samochodzie, jednak poza zwykłymi hamulcami używanymi podczas jazdy, każde auto musi być wyposażone także w sprawny hamulec ręczny, który nie zawsze jest w dobrym stanie. Dowiedz się, jak wyregulować hamulec ręczny, co zrobić, gdy hamulec ręczny nie trzyma lub wtedy, gdy jego praca jest zaburzona. Sprawdź również, jakie pełni funkcje i kiedy należy go wykorzystywać.
Hamulec ręczny – funkcje w samochodzie
Hamulec ręczny, czyli postojowy pełni ważną funkcję w samochodzie, choć nie jest tak często wykorzystywany. Najważniejszą funkcją jest zabezpieczenie pojazdu przed stoczeniem się podczas postoju na nierównym podłożu. Jest to także alternatywny hamulec, którego można użyć w awaryjnej sytuacji, gdy hamulec główny zawiedzie. Każdy powinien wiedzieć, jak prawidłowo wyregulować hamulec ręczny, gdyż jest to również kwestia bezpieczeństwa. W razie konieczności i problemów z tym hamulcem należy udać się do warsztatu. Jest on także sprawdzany podczas kontroli technicznej.
By dowiedzieć się, jak wyregulować hamulec ręczny najpierw musisz zrozumieć, jak działa. Jeśli jest to wersja ręczna, działa dzięki linkom hamulcowym lub przekładni mechanicznej. Jest on połączony z tylnymi hamulcami linkami (lub przekładniami). Gdy kierowca zaciąga dźwignię, następuje naciągnięcie linki i zaciśnięcie się hamulców tylnych kół. Można w ten sposób też zablokować hamulec (pozostawiając dźwignię w pozycji zaciągniętej). Jak widać, cały mechanizm nie bazuje, tak jak hamulec główny na pedale hamulca i układzie hydraulicznym (całkowicie go pomija).
DENCKERMANN Zestaw do hamulców, hamulce bębnowe
Oś tylna
BOSCH Cięgno, hamulec postojowy
1940, 1870[mm]
LPR Zestaw do hamulców, hamulce bębnowe
EASY KIT
DELPHI Bęben hamulcowy
z pierścieniem nadajnika impulsów ABS, z łożyskiem koła, 234[mm]
TEXTAR Zestaw do hamulców, hamulce bębnowe
bez dodatków, bez dźwigni hamulca pomocniczego
W nowoczesnych autach wykorzystuje się hamulec ręczny elektroniczny, jednak zasada działania jest identyczna – różnica tkwi tylko w sposobie włączania hamulca i tym, że zaciski hamulców włączają się dzięki sygnałowi ze sterownika, a nie mechanicznie dzięki lince lub przekładni. Jeśli hamulec ręczny nie trzyma, wina może leżeć w częściach (awaria mechaniczna) lub w elektronice.
Jak wyregulować hamulec ręczny?
Każdy musi wiedzieć, jak wyregulować hamulec ręczny, gdyż może on ulec rozregulowaniu. Dźwignia hamulca nie może podnosić się zbyt łatwo, gdyż oznacza to, że hamulec jest za luźny. Nie może on też być zbyt napięty, gdyż utrudnia to jego zaciągnięcie. To, jak prawidłowo wyregulować hamulec ręczny jest w większości aut dość proste – wystarczy skorzystać z nakrętek na linkach hamulcowych i dostosować naciąg. Napięcie powinno zabezpieczać koła przed poruszeniem, gdy podniesie się tył auta na podnośniku. Jeśli hamulec jest odpuszczony, koła muszą obracać się swobodnie. Czasem linka hamulcowa samochodu ulega awarii, a wtedy nie da jej się wyregulować i trzeba ją wymienić.
Pamiętaj, że linki muszą mieć równomierny naciąg po obu stronach. Jeśli hamulec ręczny nie trzyma jednego koła, najbardziej prawdopodobne jest to, że linka uległa zerwaniu i trzeba ją wymienić.
DELPHI Bęben hamulcowy
z pierścieniem nadajnika impulsów ABS, z łożyskiem koła, 261[mm]
LPR Cylinderek hamulcowy
22,2 [mm], Żeliwo, 10 X 1
BOSCH Bęben hamulcowy
z łożyskiem koła, z pierścieniem nadajnika impulsów ABS, 234[mm], Oś tylna
METELLI Cylinderek hamulcowy
23,81 [mm], Żeliwo
MAPCO Zestaw do hamulców, hamulce bębnowe
Oś przednia, z dodatkami
Hamulec ręczny nie trzyma – co zrobić?
Gdy zauważysz, że hamulec ręczny nie trzyma do tyłu lub nie trzyma jednego koła, koniecznie musisz sprawdzić stan linki i miejsca mocowania. Zazwyczaj jest to prosty mechanizm, więc ewentualne awarie dotyczą uszkodzenia mechanicznego. Wiedząc, jak prawidłowo wyregulować hamulec ręczny może to zrobić samemu przy pomocy podstawowych narzędzi (kluczy) jednak jeśli nie masz doświadczenia, skorzystaj z usług fachowca. Pamiętaj też, by sprawdzić stan dźwigni. Być może uległa ona awarii i nie generuje napięcia na lince (lub jest ono zbyt słabe). Jest to rzadka przyczyna awarii, gdyż najczęściej winę za nieprawidłowe działanie hamulca ręcznego ponosi zerwana lub nieprawidłowo napięta linka. Jeśli jednak nawet hamulec główny nie działa prawidłowo, prawdopodobnie wina leży po stronie zacisków hamulca.
Jak naprawić hamulec ręczny?
Jeśli dalej nie działa hamulec ręczny, być może problemem jest elektronika. We współczesnych autach stosuje się hamulce sterowane elektronicznie, więc winowajcą może być uszkodzona wiązka elektryczna lub sam sterownik (albo odpowiedni przycisk/dźwignia aktywująca przycisk). W razie konieczności hamulec ręczny Scenic 2 i hamulce do innych aut można z łatwością naprawić, gdyż części są łatwo dostępne, a naprawa nie jest problematyczna.
TOP produkty powiązane z tym tematem: