Spis treści
Jaka powinna być przerwa na świecy w samochodzie?
Praca silnika spalinowego, który generuje energię mechaniczną, jest możliwa dzięki spalaniu mieszanki paliwowo powietrznej na skutek zapłonu. Za zapłon odpowiadają świece zapłonowe, bez których praca silnika nie byłaby możliwa. Dowiedz się, jaka przerwa na świecy jest optymalna dla prawidłowej pracy silnika spalinowego, a także, jak zbyt mała lub zbyt duża szczelina na świecy zapłonowej wpływa na pracę jednostki. Sprawdź także, czemu tak ważne jest dbanie o dobry stan techniczny świec i ich regularne wymienianie w przypadku zużycia.
Za co odpowiadają świece zapłonowe w silniku spalinowym?
By zrozumieć, dlaczego to, jaka przerwa na świecy powinna być ustawiona, jest tak istotne, trzeba dowiedzieć się, za co w ogóle świece zapłonowe samochodowe odpowiadają. Ich zadaniem jest wygenerowanie zapłonu poprzez zapalenie mieszanki paliwowo powietrznej dostarczanej do cylindrów. Sama mieszanka i jej zapłon bezpośrednio powoduje ruch tłoków silnika, co z kolei pozwoli przetworzyć energię pochodzącą z paliwa w energię mechaniczną przenoszoną wałem na kolejne elementy – układ napędowy. Szczelina na świecy zapłonowej, która jest dobrze dopasowana, powoduje regularne zapalanie się mieszanki paliwowo powietrznej w taki sposób, jak przewidział to producent silnika. Dzięki konstrukcji silnika po zapłonie tłok przesuwa się w jedną stronę, a następnie powraca do pierwotnej pozycji, a cały proces się powtarza.
RIDEX świeca zapłonowa
Rozmiar klucza: 16
BERU świeca zapłonowa
12 ZR-6 SPP2-1, M12x1,25, Rozmiar klucza: 14 mm Bi-Hex
NGK świeca zapłonowa
M12 x 1,25, Rozmiar klucza: 14 mm
NGK świeca zapłonowa
CNG/LPGM14 x 1,25, Rozmiar klucza: 16 mm
BERU świeca zapłonowa
12 ZR-8 STP, M12x1,25, Rozmiar klucza: 14 mm Bi-Hex
Źle dobrana szczelina na świecy zapłonowej – skutki
Prawidłowa praca silnika i zachowanie równych obrotów wymaga tego, by cały proces przebiegał w perfekcyjnie zsynchronizowanym interwale. To, jaka przerwa na świecy będzie ustawiona, właśnie za to odpowiada. Jeśli przerwa będzie zbyt duża, w ogóle nie dojdzie do zapłonu. Taki scenariusz jest jednak rzadki, gdy montuje się świece samochodowe. O wiele częściej do zapłonu mimo wszystko dojdzie, jednak praca silnika będzie nierównomierna. Wynika to z faktu, że szczelina na świecy zapłonowej ma być tak ustawiona, że przy każdym ruchu tłoka ma dojść do zapłonu. Przy zbyt dużej odległości do zapłonu nie dojdzie za każdym razem. Teoretycznie mogłoby się wydawać, że w takim razie lepiej ustawić mniejszą przerwę. Niestety to tak nie działa, a jeśli będzie ona za mała, skutki będą podobne. Wynika to z faktu, że nadmiernie mała odległość uniemożliwia prawidłowe zapalenie mieszanki paliwowo powietrznej.
Jaka powinna być przerwa na świecy z samochodzie – jak rozpoznać złe ustawienie?
Prawidłowa szczelina na świecy zapłonowej warunkuje pracę silnika zgodną z założeniami producenta. Jeśli nie wie się, jaka ma być przerwa na świecy i okaże się ona za duża, auto będzie miało ograniczoną moc. Spadek mocy będzie na tyle istotny, że będzie to od razu odczuwalne nawet dla kogoś, kto nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak prawidłowo powinien działać silnik. Jazda takim autem jest możliwa, ale tylko teoretycznie. Źle zamontowana świeca umożliwia jedynie udanie się do najbliższego serwisu. Poza spadkiem mocy będzie odczuwalne falowanie obrotów, a ponadto bardzo duże zwiększenie zużycia paliwa. Zimą na pewno pojawia się ponadprzeciętne problemy z odpaleniem auta. Zbyt duża szczelina na świecy zapłonowej może nawet unieruchomić auto, jeśli panuje niska temperatura. Podobne objawy będą dotyczyły zbyt małej szczeliny. To, jaka przerwa na świecy będzie właściwa, jest bardzo istotne, gdyż nieprawidłowe ustawienie spowoduje zaleganie niedopalonej benzyny w miejscach, które są newralgiczne dla prawidłowej pracy silnika. W praktyce zdecydowanie przyspieszy to zużycie silnika i jego kluczowych komponentów, które są niezwykle drogie w naprawie i wymianie.
DENSO świeca zapłonowa
Rozmiar klucza: 16
NGK świeca zapłonowa
M14 x 1,25, Rozmiar klucza: 20,8 mm
NGK świeca zapłonowa
M10 x 1,0, Rozmiar klucza: 16 mm
NGK świeca zapłonowa
M14 x 1,25, Rozmiar klucza: 16 mm
BOSCH świeca zapłonowa
M 14 x 1,25, Rozmiar klucza: 16
Jaka ma być przerwa na świecy – ustawienie
Montując świece samochodowe NGK lub dowolne inne trzeba pamiętać, że można je wkręcić w nieprawidłowy sposób. Zazwyczaj prawidłowa odległość zawiera się pomiędzy 0,6 a 1,3 mm. Jest to jednak zależne od rodzaju silnika, więc zawsze trzeba zwrócić uwagę na wytyczne producenta – samych świec zapłonowych i silnika. To, jaka przerwa na świecy będzie optymalna, zawsze jest podane w wytycznych serwisowych każdego modelu pojazdu. Trzeba pamiętać, że różne rodzaj silników mają różne wytyczne, które mogą zdecydowanie się od siebie różnić. Starsze silniki zazwyczaj wymagają ustawienia w granicach 0,6-0,7 mm. Nowsze silniki w zdecydowanej większości wymagają nieco większej szczeliny na poziomie 0,8-0,9 mm. Jednostki wolnossące wymagają jeszcze większej szczeliny na świecy zapłonowej – 1-1,2 mm.
Jak ustawić szczelinę na świecy zapłonowej?
By prawidłowo wyregulować zapłon, warto zaopatrzyć się w szczelinomierz do świec. Przed rozpoczęciem pracy należy upewnić się, że świeca zapłonowa jest czysta. Zawsze trzeba uważać, by nie zanieczyścić świecy, gdyż spowoduje to nieprawidłową pracę. Szczelina na świecy zapłonowej powinna być mierzona pomiędzy elektrodą centralną, a masową. Miernika należy używać zgodnie z instrukcją obsługi, a odległości ustawiać według wytycznych producenta silnika. Wiedząc, jaka powinna być przerwa na świecy w samochodzie i chcąc ją wyregulować, wystarczy nieco wygiąć elektrodę w odpowiednim kierunku.
TOP produkty powiązane z tym tematem: