Spis treści
Klocki hamulcowe: jak nie zrobić złego wyboru
Klocki hamulcowe są ważnymi elementami układu hamulcowego samochodu, od którego zależy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Dlatego ich wybór wymaga odpowiedzialnego podejścia. Powiemy Ci, na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Rodzaje klocków hamulcowych
- Półmetaliczne;
- O niskiej zawartości stali;
- Organiczne;
- Ceramiczne.
Klocki hamulcowe ją się z płyty podstawowej i okładziny ściernej, do wytwarzania których można stosować ponad dziesięć elementów.
Kompozycja półmetalicznych klocków zawiera co najmniej 65% metalu. Pozostałe 35% jest mieszaniną grafitu i materiałów nieorganicznych. Zaletą tego typu klocka jest zdolność do efektywnego wycofania ciepła, wadą ich jest zbyt duża twardość, co prowadzi do przedwczesnego zużywania się tarczy hamulcowej.
Klocki hamulcowe o niskiej zawartości stali są wykonane z materiałów organicznych, z dodatkiem metalu (nie więcej niż 30%). Mają dobrą przewodność cieplną i zapewniają bardziej efektywne hamowanie. Kosztują prawie dwa razy tyle co klocki pół-metaliczne.
Kevlar, szkło i węgiel są podstawowym materiałem do produkcji organicznych klocków hamulcowych. Skład tych części zawiera nie więcej niż 15% metalu. Są miękkie i ciche w eksploatacji, ale podlegają zużyciu szybciej niż inne rodzaje klocków, dlatego nie nadają się do agresywnej jazdy.
Skład ceramicznych klocków hamulcowych zawiera włókna ceramiczne, syntetyczny kauczuk i metale nieżelazne. Takie tarcze zapewniają stały współczynnik tarcia, są one mniej ścierne. Jest to najlepszy wybór dla sportowego stylu jazdy. Są one droższe niż inne typy klocków hamulcowych.
Kategorie klocków hamulcowych
Wszystkie klocki można podzielić na dwie kategorie:
- oryginalne
- analogowe
Zalety oryginalnych klocków hamulcowych są oczywiste, ale kosztują dwa razy tyle co analogowe. Są one sprzedawane w oryginalnym opakowaniu, przez zaufanego producenta.
Wysokiej jakości analogi są tylko nieznacznie gorsze w stosunku do oryginalnych części zamiennych, patrząc na ich charakterystykę. Klocki te są tańsze, zapewniając jednocześnie dość wystarczającą skuteczność hamowania. Jednakże, są takie, wykonane z materiałów drugiej jakości. Zwykle takie klocki nie są odpowiednio przetestowane i nie spełniają ogólnie przyjętych standardów. Jest ważne, aby uniknąć pomyłki przy wyborze części: zbyt niska cena powinna cię ostrzec.
Główne parametry klocków
1. Temperatura pracy. Klocki hamulcowe odporne do temperatury 300-350 ° C powinny być wystarczające do jazdy po mieście i umiarkowanie szybkiej jazdy. Samochody sportowe są wyposażone w klocki hamulcowe, które działają w temperaturze 900 ° C, lecz zapewniają one jedynie skuteczne hamowanie, jeżeli są rozgrzane powyżej 100 ° C.
2. Współczynnik tarcia. Klocki ze współczynnikiem tarcia 0,25-0,35 są wystarczające, aby zatrzymać pojazd przy umiarkowanej jeździe. To są wartości, które zazwyczaj mają nieoryginalne elementy. Współczynnik tarcia oryginalnych klocków hamulcowych jest nieco wyższy, około 0,3-0,5. Sportowe klocki hamulcowe, w temperaturze pracy 150 ° C mają mały współczynnik tarcia - 0,2. Gdy są rozgrzane, współczynnik może zwiększyć się do 0,5.
3. Żywotność. Odporność na ścieranie zależy od materiału, z którego część jest wyprodukowana. Miękka okładzina ścierna zużywa się szybciej, ale za twarda również prowadzi do przedwczesnego zużycia tarczy hamulcowej.
Porady przy wyborze klocków hamulcowych
- Wybierz klocki podobne w składzie do tarcz hamulcowych samochodu i produkowane pod tą samą marką
- Przy zakupie kieruj się warunkami pracy i stylem jazdy
- Kupuj klocki tylko od zaufanych producentów
Jak odróżnić oryginalną część od fałszywej
1. Zwróć uwagę na obecność znaku certyfikacji. Jeśli nie widzisz R90 lub 90R napisane na etykiecie, jest to fałszywa część.
2. Pakiet musi zawierać paszport, kartę gwarancyjną, certyfikat jakości, oraz instrukcję instalacji.
3. Powierzchnia oryginalnych klocków hamulcowych powinna być gładka i jednolita.
4. Sprawdź unikalny numer kodu na stronie internetowej producenta.
Najlepsi producenci klocków hamulcowych
Czołowi producenci klocków hamulcowych to:
- Brembo;
- Ferodo;
- Bosch;
- ATE;
- TRW;
- STARK;
- Textar;
- Lucas;
- Jurid;
- Remsa;
- PAGID.
Produkty tych firm różnią się ceną i charakterystyką eksploatacji. Firmy Brembo i Ferodo produkują klocki hamulcowe do samochodów sportowych. Części z firmy ATE są również w stanie wytrzymać temperaturę pracy do 800 ° C.
Klocki hamulcowe od TRW, Lucas, Bosch, Remsa i Stark są bardziej odpowiednie do codziennej jazdy po mieście. Mają nieco niższe parametry, ale są znacznie tańsze. Firma PAGID produkuje wyroby dla luksusowych samochodów.
Amerykańska firma JURID produkuje klocki, które są używane jako oryginalne części do samochodów, ale mogą być również dostarczane w postaci analogowej do pojazdów innych marek. Produkty tej firmy są również znane pod nazwami BendixR, FRAMR i PrestoneR.
Uwaga: przy wyborze klocków hamulcowych dla samochodu, ważne jest, aby brać pod uwagę nie tylko popularność marki, ale także specyficzne cechy, takie jak styl jazdy i warunki użytkowania pojazdu. Tylko biorąc pod uwagę wszystkie te szczegóły, można wybrać części, które zapewnią długą i niezawodną pracę Twojego samochodu.
Przydatny filmik na ten temat: