Spis treści
Na czym polega serwisowanie samochodu?
Posiadasz pojazd, który ma już kilka lat? W takim razie powinieneś wiedzieć, czym jest konserwacja samochodu i które z elementów nadwozia auta są najbardziej podatne na korozję. Prawidłowa konserwacja podwozia samochodu i nadwozia pozwoli przedłużyć żywotność auta o wiele lat. Niestety elementy karoserii są bardzo kosztowne w naprawie, gdy już zaniedba się bieżącą konserwację, więc warto wiedzieć, jak prawidłowo zadbać o auto. Sprawdź, czym jest konserwacja samochodu, a także, w jaki sposób się to wykonuje. Dowiedz się również, ile kosztuje konserwacja nowego samochodu i czy jest to skomplikowany proces.
Nadwozie i podwozie auta – korozja w samochodzie
Regularna konserwacja samochodu jest ważna z tego powodu, że jednym z czynników najbardziej ograniczających żywotność auta jest karoseria. Paradoksalnie inne kluczowe elementy, które są teoretycznie o wiele intensywniej eksploatowane, takie jak silnik, skrzynia biegów, czy części zawieszenia samochodu nie są tym, co sprawia, że remont auta jest nieopłacalny. Powyższe komponenty zazwyczaj można dość łatwo naprawić, wymieniając poszczególne części. W przypadku nadwozia i podwozia jest już zupełnie inaczej – często remont może kosztować nawet kilkanaście tysięcy i wymaga całkowitego zdemontowania znacznej części pojazdu. Konserwacja podwozia samochodu jest konieczna, by auto zachowało swoje parametry techniczne jeśli chodzi o wytrzymałość, więc gdy wymienia się np. olej silnikowy do benzyny i diesla, warto od razu zweryfikować stan auta.
Największym wrogiem pojazdu jest korozja. Konserwacja samochodu we własnym zakresie może sprawić, że auto będzie nadawało się do użytku nawet kilkanaście lat dłużej. Dotyczy to podwozia jak i nadwozia. Pierwsze oznaki rdzy mogą pojawić się już po kilku latach eksploatowania auta.
Konserwacja samochodu – konsekwencje zaniechania
Konsekwencją zaniechania konserwacji auta będzie konieczność wykonania napraw blacharskich. Będą one polegać na wycięciu kawałka karoserii i wspawaniu nowych elementów. Niestety jest to dość kosztowne i inwazyjne dla pojazdu. Jeśli chodzi o podwozie, to często zdarza się, że w podłodze nawet robią się dziury. Powszechnym problemem są też skorodowane podłużnice i cała rama, co sprawia, że auto staje się bardzo niebezpieczne. Konserwacja samochodu pozwoli uniknąć sytuacji, w której auto nie przejdzie z tego powodu przeglądu technicznego. Warto pamiętać, że mechanik może odmówić podbicia przeglądu właśnie ze względu na korozję.
Czemu auto koroduje?
Konserwacja podwozia samochodu jest niezbędna, zwłaszcza gdy jeździ się po polskich drogach. Za korodowanie odpowiada wszechobecna w naszym klimacie wilgoć i substancje chemiczne znajdujące się na drogach. Nie bez znaczenia jest też destrukcyjny wpływ soli sypanej zimą na drogi. Najwięcej ognisk korozji tworzy się tam, gdzie dochodzi do zarysować powłoki lakierniczej i podkładu zabezpieczającego. Jeśli dojdzie do mechanicznego uszkodzenia, korozji ulega nawet blacha ocynkowana. Wymieniając np. płyn chłodniczy do samochodu, warto więc sprawdzać dokładnie stan auta w tym zakresie, nawet komorę silnika.
Konserwacja samochodu na własną rękę
Biorąc pod uwagę charakterystykę użytkowania auta, niezbędna jest nawet konserwacja nowego samochodu. W takim przypadku nie trzeba jednak uzupełniać ubytków powłok lakierniczych, a wystarczy stale dbać o karoserię pojazdu. Przede wszystkim należy wykorzystywać odpowiednią chemię samochodową, która pozwoli zabezpieczyć powłokę. Są to preparaty z woskiem dedykowane do pielęgnacji karoserii samochodowej. Co kilka lat warto też sprawdzić, czy nie potrzebna jest konserwacja podwozia samochodu. Wtedy trzeba jednak udać się do mechanika.
Konserwacja samochodu u lakiernika lub blacharza
Aktualnie z łatwością można kupić profesjonalną chemię samochodową, taką jak konserwacja do samochodu. Jeśli jednak dochodzi do uszkodzenia karoserii i pojawiają się duże ubytki w lakierze lub w podwoziu, lepiej udać się do fachowca. Pierwszym krokiem będzie usunięcie ognisk rdzy, które będą intensywnie się rozprzestrzeniać jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie kroki. W zakładzie mechanicznym następnie zostaną uzupełnione ubytki lakieru, a także powłoki zabezpieczającej. Jeśli chodzi o konserwację podwozia samochodu, to często będzie niezbędne piaskowanie – to pozwoli bardzo dokładnie pozbyć się całej, rdzy a następnie nałożyć powłokę zabezpieczając.
Jeśli jeździ się w terenie, konserwacja nowego samochodu w tym zakresie może być niezbędna już po kilku latach. Jeśli się to zaniedba na początku, później koszty naprawy będą wielokrotnie wyższe. Będąc u mechanika i wymieniając np. filtr powietrza samochodowy, warto zajrzeć w zakamarki auta i sprawdzić, czy nie ma tam jeszcze ognisk rdzy. Konserwacja samochodu w Tarnowie i innych miastach nie będzie tak droga, jak późniejsze naprawy u lakiernika i blacharza, więc warto o to zadbać.