Spis treści
Olej syntetyczny a mineralny: różnice
Silniki spalinowe mogą działać na różnych typach olejów, jednak nie każdy z nich zapewnia takie same parametry jezdne, oraz konserwujące. Olej syntetyczny czy mineralny – dowiedz się, który wybrać, a także sprawdź, czym różnią się poszczególne rodzaje olejów silnikowych. Z tego artykułu dowiesz się także, z czego produkuje się oleje silnikowe, i dlaczego są tak ważne w kontekście żywotności silnika spalinowego.
Rola oleju silnikowego w samochodzie
Każdy kierowca jest zmuszony regularnie wymieniać olej w samochodzie. Olej silnikowy syntetyczny czy mineralny – odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, a najpierw warto zrozumieć, za co w ogóle odpowiada olej silnikowy. Przede wszystkim odpowiada on za smarowanie ruchomych części silnika samochodu. Dzisiejsze jednostki napędowe to bardzo precyzyjne konstrukcje, w których każdy element jest perfekcyjnie do siebie dopasowany. To sprawia, że olej silnikowy syntetyczny lub mineralny pełni kluczową rolę – zmniejsza zużycie poszczególnych części. Właściwości smarne muszą więc być dopasowane w optymalny sposób, jednak to nie wszystko. To, jaki olej syntetyczny czy mineralny się wybierze, nie jest tak ważne, jak to, jaką ma temperaturę zapłonu. Musi ona być na wysokim poziomie, gdyż oleje silnikowe pracują w bardzo wysokiej temperaturze i odpowiadają za jej odprowadzanie. Zbyt wysoka temperatura silnika sprawia, że zaczyna on pracować niewydajnie, a ponadto bardzo szybko ulega wyeksploatowaniu. Olej mineralny do samochodu (lub syntetyczny) odpowiada za chłodzenie newralgicznych części, ale nie tylko. Zapewnia on także czyszczenie silnika oraz samoistne uszczelnianie się jego elementów. Olej syntetyczny czy mineralny – pozostaje pytanie, który z nich pełni lepiej powyższe funkcje.
Olej silnikowy syntetyczny
Stosowane przez producentów aut oleje różnią się przede wszystkim składem swojej bazy. Olej silnikowy syntetyczny wykonany jest z bazy wytworzonej w syntetyczny sposób. Dostępne na rynku oleje syntetyczne mogą mieć bardzo zróżnicowaną jakość, co warunkuje ich parametry. Wynika to z faktu, że producent ma sporo możliwości podczas planowania składu, co potem wpływa na jakość finalnego produktu. Olej silnikowy syntetyczny powstaje dzięki rafinacji olejów mineralnych i dodawaniu odpowiednich substancji uszlachetniających nadających olejowi pożądanych parametrów.
Olej syntetyczny a mineralny
Oleje mineralne, nie tak jak olej syntetyczny do samochodu powstaje tylko poprzez obróbkę ropy naftowej. Dzięki temu jest zdecydowanie tańszy, jednak nie osiąga takich parametrów technicznych, jak oleje syntetyczne. Olej syntetyczny a mineralny – istotna różnica tkwi w poziomie zanieczyszczenia. Oleje mineralne zawsze będą o wiele bardziej zanieczyszczone, co ma bezpośredni wpływ na szybsze zużycie filtrów paliwa napędowego lub benzyny. Dzięki odpowiednim dodatkom oleje syntetyczne mają lepsze parametry zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.
Olej syntetyczny a mineralny – różnice w praktyce
Wielu kierowców zastanawia się, czy wymieniając regularnie filtr oleju firmy RIDEX lub dowolny inny można bazować na olejach mineralnych. Niestety w praktyce okazuje się, że wiele silników będzie wymagało zastosowania oleju mineralnego ze względu na jego właściwości smarne i większą odporność na temperaturę. Olej syntetyczny a mineralny – różnice tkwią także w generowanych osiągach auta. Zazwyczaj producenci aut polecają oleje mineralne, choć nie zawsze jest to obowiązek według instrukcji obsługi. W praktyce w sportowych autach stosuje się praktycznie tylko oleje syntetyczne. Często okazuje się, że pomimo wyższej ceny oleju syntetycznego i tak jest to opłacalne, gdyż skraca się interwał wymiany.
Olej silnikowy: mineralny czy syntetyczny – odpowiedź nie jest jednoznaczna, jeśli jednak chcesz zadbać o żywotność silnika i jego osiągi, zazwyczaj lepiej będzie zdecydować się na syntetyczny. Zawsze jednak warto sprawdzić wytyczne producenta silnika.
Czy można zmienić olej mineralny na syntetyczny?
Jeśli nie wiesz, jaki olej syntetyczny czy mineralny wybrać, lepiej skonsultować to z mechanikiem. Kupując olej na własną rękę, należy sprawdzić jego oznaczenie i poziom lepkości oraz temperaturę zapłonu. Jeśli posiada się starsze auto, być może producent zaleca stosowanie wyłącznie olejów mineralnych. Jest to możliwe, gdyż w starszych konstrukcjach silnikowych takie rozwiązanie było standardowe. W większości modeli aut dopuszcza się jednak zmianę na syntetyczny, jednak nie w każdym silniku będzie to korzystne. Ta kwestia dotyczy jedynie aut zabytkowych i bardzo starych – nowsze auta skorzystają z przejścia na oleje syntetyczne. Olej syntetyczny czy mineralny – dużą zaletą tego pierwszego jest fakt, że można go wymieniać nawet co 20-25 tyś. km podczas gdy oleje mineralne wymagają wymiany już co około 6-7 tyś. km.
TOP produkty powiązane z tym tematem: