Spis treści
Pompa paliwa: problemy, objawy, koszt wymiany
Pompa paliwa ma długą żywotność, więc jej usterka może czasami zaskoczyć kierowcę. Sprawdź, jak rozpoznać objawy uszkodzonej pompy paliwa i co możesz zrobić, aby jak najlepiej zadbać o pompę paliwa w swoim samochodzie.
Do czego służy pompa paliwa?
Pompa paliwowa to główny element układu paliwowego pojazdów z silnikiem benzynowym i silnikiem Diesla. Głównym zadaniem pompy jest zapewnienie obiegu paliwa od baku paliwa przez wtryskiwacze, prosto do jednostki napędowej. Dzięki pompie paliwo trafia do komory spalania silnika, gdzie powstaje mieszanka paliwowo-powietrzna, dlatego też jeśli dojdzie do jej awarii, to cały samochód może zostać unieruchomiony.
W niektórych nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla montowane są dwie pompy, aby zapewnić lepszą wydajność układu paliwowego. Pierwsza z nich to standardowa pompa paliwa, której przeznaczony jest ten artykuł i która także zwana jest pompą niskociśnieniową. Druga z nich to pompa wysokiego ciśnienia, która jak sama nazwa sugeruje, jest odpowiedzialna za zwiększenie ciśnienia paliwa bezpośrednio przed układem wtryskowym i z tego powodu zwana jest także pompą wtryskową.
BOSCH Zespół zasilający
elektryczny
ELRING Uszczelka, pompa paliwowa
PIERBURG Pompa paliwa
elektryczny, z materiałem montażowym/ mocującym, bez czujnika poziomu paliwa
JPN Pompa paliwa
BOSCH Zespół zasilający
z elementami przyłączeniowymi, elektryczny
Standardowa niskociśnieniowa pompa paliwa może być montowana we wnętrzu zbiornika paliwa lub poza nim. Niezależnie od miejsca montażu i rodzaju pompy, objawy padającej pompy paliwa są bardzo podobne.
Awaria pompy paliwa – objawy usterki
- Trudności z odpalaniem silnika
- Silnik przygasa w trakcie jazdy
- Silnik szarpie podczas przyspieszania
- Nierówna praca silnika na biegu jałowym
- Silnik gaśnie
- Zauważalny spadek mocy silnika
- Dziwne odgłosy silnika
- Czarny lub biały dym z wydechu
- Zwiększenie zużycia paliwa
- Zapaliła się kontrolka Check Engine
Te objawy nie zawsze muszą oznaczać problem z pompą. Czasami konieczna jest instalacja nowego filtra paliwa lub przyczyną jest uszkodzenie innych elementów układu paliwowego.
Nie ignoruj objawów uszkodzonej pompy paliwa. Im dłużej będziesz ignorować, tym wyższe ryzyko, że cała pompa paliwowa będzie to wymiany lub przekaźnik pompy będzie tak bardzo zatarty lub uszkodzony, że silnik w ogóle nie odpali lub odmówi posłuszeństwa w potencjalnie ryzykownych sytuacjach podczas prowadzenia, np. podczas włączania się do ruchu lub wyprzedzania.
Jak sprawdzić pompę paliwową?
Jeśli podejrzewasz, że z pompą coś jest nie tak, możesz sprawdzić to samodzielnie. Potrzebne będą następujące narzędzia samochodowe: multimetr, zestaw manometrów ciśnienia paliwa oraz zestaw narzędzi do samochodu.
Prace są wykonywane na wyłączonym silniku i dla własnego bezpieczeństwa upewnij się, że miejsce pracy jest odpowiednio wentylowane, ponieważ opary paliwa są toksyczne. Nie zapomnij też o sprzęcie ochrony osobistej. W trakcie pracy zachowaj ostrożność i nie dopuść do powstawania iskier w okolicy układu paliwowego.
Podczas sprawdzania stanu części zwróć uwagę na potencjalne przyczyny usterki. Na przykład pompa paliwowa, która jest zamontowana wewnątrz zbiornika paliwa, mogła ulec awarii z powodu zużytych szczotek silnika i tym samym powoduje słabe połączenie elektryczne w silniku.
ESEN SKV Pompa paliwa
elektryczny, z filtrem
HELLA Zespół zasilający
z uszczelnieniem, z czujnikiem poziomu paliwa, elektryczny
BOSCH Pompa paliwa
elektryczny
ORIGINAL IMPERIUM Uszczelka, pompa paliwowa
DELPHI Zespół zasilający
bez uszczelnienia, bez czujnika ciśnienia, benzyna
Jeśli okaże się, że musisz kupić nową pompę paliwa, to jednak wymianę tego podzespołu polecamy powierzyć mechanikowi, ponieważ ryzyko pożaru i zatrucia toksycznymi odorami jest bardzo wysokie, jak na naprawy w zaciszu swojego garażu. Sam demontaż pompy nie zawsze jest łatwy, czasami konieczny jest demontaż całego zbiornika paliwa, aby móc się do niej dostać.
Pompa paliwa – koszt wymiany
Koszt naprawy zależy od usterki i od tego, czy została uszkodzona sama pompa, czy też części z nią zintegrowane. Wymiana przekaźnika będzie kosztowała ok.50 złotych, ale wymiana pompy paliwa to koszt, który różni się w zależności od modelu i wersji silnikowej pojazdu oraz marki nowej części, np. pompa paliwa do Passata B5 kosztuje ok. 250 - 500 zł. Do tego należy oczywiście doliczyć koszt robocizny mechanika.
Jak zapobiec uszkodzeniu pompy paliwa?
W wielu przypadkach przyczyną awarii pompy jest zanieczyszczone paliwo. Staraj się zawsze tankować dobrej jakości paliwo, unikać jazdy na rezerwie i przede wszystkim pamiętaj, aby regularnie wymieniać filtr paliwa.
TOP produkty powiązane z tym tematem: