• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #58-4560
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Powody, dla których Twój samochód nie chce odpalić

Spis treści

  1. Dlaczego mój samochód nie odpala: główne przyczyny
  2. Co mam zrobić, jeśli mój samochód nie chce odpalić: możliwe rozwiązania
    1. 3 najczęstsze przyczyny, dla których samochód nie odpala

Jednym z najbardziej frustrujących momentów dla każdego kierowcy jest nieudana próba odpalenia samochodu. Często dzieje się to wtedy, kiedy najmniej się tego spodziewamy. Dlatego warto znać przyczyny, dla których Twój samochód nie odpala i w jaki sposób należy reagować na zaistniałe sytuacje.

Dlaczego mój samochód nie odpala: główne przyczyny

Do uruchomienia silnika niezbędne są trzy główne elementy: powietrze, paliwo i iskra. Bez nich skuteczne odpalenie samochodu nie będzie możliwe.

Najczęstszym powodem nieudanego rozruchu auta jest wyczerpany akumulator. Omyłkowo pozostawione na noc włączone światła lub radio skradną energię z akumulatora i na następny dzień, po przekręceniu kluczyka w stacyjce, nie będzie reakcji ze strony silnika i elektryki. Nawet po zapaleniu się kontrolek na desce rozdzielczej winowajcą może być rozładowany akumulator, jeżeli rozrusznik się nie kręci.

Spadkowi energii baterii sprzyjają także niskie temperatury, stąd kierowcy mają często trudności z rozruchem silnika zimą. Dzieje się to ze względu na to, że akumulator zimą ma mniejszą pojemność, dlatego tak ważna jest regularna kontrola, czy nie należałoby go doładować. Przy niższej temperaturze zwiększa się także gęstość oleju, co stanowi większy opór dla rozruchu. W warunkach zimowych akumulator jest również obciążony poborem energii przez takie funkcje jak podgrzewanie foteli lub szyb (jeśli są one dostępne).

Czasami występują także problemy z elektryką (np. uszkodzony odbiornik), kiedy to na przykład zbyt wiele energii zużywanej jest podczas postoju samochodu. Równie szkodliwa dla podzespołów elektryki samochodowej jest częsta, krótkodystansowa jazda, a już szczególnie w niskich temperaturach. W tym przypadku nagłe zapotrzebowanie na energię sprawi, że akumulator rozładuje się jeszcze szybciej.

Kiedy mamy pewność, że żadne urządzenie elektryczne ani światła nie były włączone przez noc, należy sprawdzić, czy zaciski na akumulatorze nie są zbyt luźne. Problemem może być także ich zanieczyszczenie lub korozja.

Jeżeli po przekręceniu kluczyka w stacyjce włączają się światła, radio i wycieraczki, podejrzenie spada na uszkodzoną kostkę stacyjki.

Kolejnym problemem w układzie zapłonowym silnika mogą być uszkodzone lub zanieczyszczone cewki lub świece zapłonowe.

Jeśli problem nie leży po ich stronie i mamy pewność, że akumulator i elektryka funkcjonują prawidłowo oraz stan bezpieczników odpowiedzialnych za zapłon jest bez zarzutu, to wtedy podejrzenie pada na wadliwy rozrusznik. Gdy przekręcisz kluczyk w stacyjce, nie ma reakcji ze strony rozrusznika i słyszalne jest charakterystyczne kliknięcie.

Może wydawać się to z pozoru dość błahe, ale naprawdę warto sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku w przypadku problemów z odpalaniem auta,. Ze względu na ogrom spraw na naszej głowie w czasach, w których obecnie żyjemy, oraz wysoki poziom codziennego stresu, niewykluczone jest, że kierowcy zapominają w porę zatankować paliwo. Inną przyczyną może być brak zasysania paliwa przez pompę paliwową podczas postoju auta. Może się to wydarzyć na wzniesieniu lub nierównej powierzchni, gdy paliwo spłynie do części zbiornika, gdzie jego transport do pompy będzie utrudniony. W obu wypadkach da się rozpoznać ten problem po prawidłowo działającym rozruszniku, ale braku reakcji ze strony silnika.

Jeżeli nie ma problemu z zasilaniem i rozrusznik kręci silnikiem, a mimo to nie dochodzi do jego rozruchu, winna może być wadliwa pompa paliwowa. Jej awarię można wykryć ze względu na brak jej charakterystycznego odgłosu świadczącego o prawidłowym zasysaniu paliwa ze zbiornika. Trudności z odpalaniem samochodu mogą również wynikać z uszkodzenia elementów układu paliwowego, takich jak przewody paliwowe, świece zapłonowe lub zatkany filtr paliwa. Jeśli już wcześniej wyczuwalne były wibracje i szarpanie silnika, należy sprawdzić, czy przewody nie uległy rozerwaniu lub zużyciu, czy świece zapłonowe nie są uszkodzone lub zanieczyszczone oraz czy filtr paliwa jest drożny. Długie kręcenie rozrusznikiem, które nie prowadzi do odpalenia silnika, świadczyć może również o uszkodzeniu wtryskiwaczy paliwa. Tutaj pozostaje jedynie odholować auto do mechanika.

Pęknięcia na kopułce aparatu zapłonowego mogą przysporzyć wiele kłopotów szczególnie w deszczowe dni lub po umyciu samochodu. Przez pęknięcia może przedostać się wilgoć do silnika, powodując problemy z jego rozruchem.

Co mam zrobić, jeśli mój samochód nie chce odpalić: możliwe rozwiązania

Przede wszystkim warto zachować zimną krew. Weź kilka głębokich wdechów i przeanalizuj po kolei, co może być źródłem problemu. Na samym początku sprawdź poziom paliwa i w razie potrzeby uzupełnij go.

Spróbuj włączyć przednie światła. Niepowodzenie będzie oznaczało najprawdopodobniej rozładowany akumulator. Jeżeli masz możliwość, naładuj go w swoim garażu. Natomiast jeśli jesteś w trasie pamiętaj, że popularna metoda odpalania samochodu na tzw. „pych” jest niebezpieczna dla silnika, który narażony będzie na mocne obciążenie, co w rezultacie może spowodować zerwanie łańcucha lub paska rozrządu. W przypadku gdy przyczyną nieudanego rozruchu jest na pewno akumulator, należy odpalić auto za pomocą kabli rozruchowych. Dobrym pomysłem będzie również kontrola zacisków akumulatora. Jeżeli występuje na nich luz, zanieczyszczenia lub korozja, usuń je za pomocą specjalnych izolowanych narzędzi.

Gdy przednie światła włączają się bez problemu, a na desce rozdzielczej palą się kontrolki, a mimo to nadal nie możesz uruchomić samochodu, winna może być uszkodzona kostka stacyjki. Należy ją wymienić, tak samo jak w przypadku wadliwych cewek lub świec zapłonowych. Świece zapłonowe można skontrolować wizualnie pod kątem pęknięć lub śladów sadzy. Aby potwierdzić prawidłowe funkcjonowanie cewki zapłonowej, będzie Ci potrzebny multimetr, dzięki któremu możesz skontrolować poziom ubywającej energii.

Wadliwy rozrusznik będzie wydawał specyficzny dźwięk klikania, który można usłyszeć podczas próby uruchomienia silnika. Rozrusznik ma skomplikowaną budowę, ale najczęściej uszkodzeniu ulega jego włącznik elektromagnetyczny. Zepsute lub zużyte tuleje i łożyska mogą być także przyczyną awarii. Nie ma możliwości wymiany pojedynczego elementu tego urządzenia. W przypadku usterki rozrusznika, trzeba go wymienić w całości i skontrolować jego okablowanie pod kątem nieszczelności.

Niestety, nie ma sposobu, aby upewnić się, bez specjalistycznego sprzętu, czy pompa paliwowa lub przewody paliwowe funkcjonują prawidłowo. Ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej można sprawdzić w warsztacie. Niskie ciśnienie będzie świadczyć o konieczności wymiany pompy paliwowej. Może być ono również spowodowane zatkanym filtrem paliwa. Pamiętaj, że należy go wymieniać co 15 000 do 20 000 przejechanych kilometrów.

Gdy problem z odpalaniem samochodu pojawia się wyłącznie podczas deszczowych dni, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na kopułce aparatu zapłonowego pojawiły się pęknięcia. Przy tego typu podejrzeniu, zdejmij ją i wytrzyj czystą ściereczką, gdy znajduje się w niej wilgoć. Kup rozpuszczalnik w sprayu i zaaplikuj go do dolnej części kopułki, pokołysz ją, a następnie wylej rozpuszczalnik. Bardzo ważne!: Nigdy nie używaj paliwa do tego celu, ponieważ może to spowodować wysadzenie silnika. Wytrzyj pozostałości rozpuszczalnika czystą, niestrzępiącą się ściereczką i załóż kopułkę z powrotem na jej miejsce.

W okresie zimowym, kiedy paliwo w zbiorniku może zamarznąć (ze względu na zbierającą się tam czasem wodę), należy podgrzać samochód, aby móc odpalić silnik. Odprowadź auto w ciepłe miejsce lub jeżeli masz dostęp do suszarki do włosów, użyj jej, aby ogrzać filtr paliwa i górną część silnika. W przypadku samochodów z silnikiem Diesla ogrzewaj przewody i filtr paliwa. Możesz również skorzystać z termowentylatora, pozostawiając go w zamkniętym garażu i kierując ciepłe powietrze na komorę silnika.

Nie wpadaj w panikę, jeżeli nie możesz uruchomić samochodu. Jeżeli ogarnie Cię bezradność, zaprowadź swój samochód do warsztatu lub skorzystaj z usługi assistance, gdyż diagnostyka i naprawa silnika na własną rękę jest dość trudnym zadaniem.

Przydatny filmik na ten temat:

3 najczęstsze przyczyny, dla których samochód nie odpala

 

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

3120 DENSO Nickel K16R-U11 świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 16
  • Linia produktów: Nickel
  • świeca zapłonowa: 1 elektroda masowa, Elektorda środkowa niklowa
  • Długość gwintu [mm]: 19
  • Technika połączeń: Solid SAE
  • Moment dokręcenia [Nm]: 22
  • Średnica [mm]: 14
  • Masa [g]: 43
  • dla numeru OE: 90080-91193
  • Ciężar brutto [g]: 46
  • DENSO: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: K16R-U11
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Numer artykułu: K16R-U11
14,47 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
4702 DENSO Iridium TT IK20TT świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 16
  • Linia produktów: Iridium TT
  • świeca zapłonowa: 1 elektroda masowa, Elektroda środkowa platynowa
  • Długość gwintu [mm]: 19
  • Technika połączeń: Solid SAE
  • Moment dokręcenia [Nm]: 22
  • Średnica [mm]: 14
  • Masa [g]: 43
  • Wersja na kraj: Japonia
  • Ciężar brutto [g]: 46
  • DENSO: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: IK20TT
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Numer artykułu: IK20TT
52,90 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
CENTRA Plus CB500 Akumulator 12V 50Ah 450A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Informacja o towar
  • Linia produktów: Plus
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 50
  • Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 450
  • Długość [mm]: 207
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L1
  • Rodzaj bieguna: 1
  • CENTRA: Akumulator
  • Numer artykułu: CB500
  • Nasza cena: 387,69 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CENTRA Akumulator 12V 50Ah 450A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Numer artykułu: CB500
387,69 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
3119 DENSO Nickel K16R-U świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 16
  • Linia produktów: Nickel
  • świeca zapłonowa: 1 elektroda masowa, Elektorda środkowa niklowa
  • Długość gwintu [mm]: 19
  • Technika połączeń: Solid SAE
  • Moment dokręcenia [Nm]: 22
  • Średnica [mm]: 14
  • Masa [g]: 43
  • dla numeru OE: 90080-91229
  • Ciężar brutto [g]: 46
  • DENSO: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: K16R-U
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Numer artykułu: K16R-U
14,55 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
4711 DENSO Iridium TT IXEH20TT świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 14
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 14
  • Linia produktów: Iridium TT
  • świeca zapłonowa: 1 elektroda masowa, Elektroda środkowa platynowa
  • Długość gwintu [mm]: 26,5
  • Technika połączeń: Solid SAE
  • Moment dokręcenia [Nm]: 17
  • Średnica [mm]: 12
  • Masa [g]: 37
  • Wersja na kraj: Japonia
  • Ciężar brutto [g]: 40
  • DENSO: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: IXEH20TT
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 14
Numer artykułu: IXEH20TT
54,80 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
U2001 NGK 48001 Cewka zapłonowa 3-biegunowy, Rodzaj połączenia M4
Informacja o towar
  • Liczba zestyków: 3
  • Cewka zapłonowa: Rodzaj połączenia M4
  • Liczba otworów wlotowych / wylotowych: 4
  • NGK: Cewka zapłonowa
  • Numer artykułu: 48001
  • Warunki: nowy
Szczegóły
NGK Cewka zapłonowa 3-biegunowy, Rodzaj połączenia M4
Numer artykułu: 48001
190,71 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
GN10401 DELPHI GN10401-12B1 Cewka zapłonowa 7-biegunowy, 12V, Rodzaj połączenia SAE
Informacja o towar
  • Liczba zestyków: 7
  • Napięcie [V]: 12
  • Cewka zapłonowa: Rodzaj połączenia SAE
  • Rodzaj wtyczki: żeński
  • DELPHI: Cewka zapłonowa
  • Numer artykułu: GN10401-12B1
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DELPHI Cewka zapłonowa 7-biegunowy, 12V, Rodzaj połączenia SAE
Numer artykułu: GN10401-12B1
467,39 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
SH/SE 11/13 BOSCH 0 333 300 003 Wyłącznik główny akumulatora 12V
Informacja o towar
  • Funkcja przełączania: z blokadą ponownego rozruchu, Zwieracz wysokoparametrowy
  • Natężenie prądu [A]: 75
  • Napięcie [V]: 12
  • Liczba zestyków: 2
  • Funkcja przekaźnika: Wyłącznik główny akumulatora
  • Rodzaj korpusu: obudowa metalowa
  • Zakres temperatury od [°C]: -30
  • Zakres temperatury do [°C]: 100
  • Długość [mm]: 124
  • Szerokość [mm]: 110
  • Wysokość [mm]: 160
  • BOSCH: Wyłącznik główny akumulatora
  • Numer artykułu: 0 333 300 003
  • Nasza cena: 1233,91 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
BOSCH Wyłącznik główny akumulatora 12V
Numer artykułu: 0 333 300 003
1233,91 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
E44 VARTA SILVER dynamic E44 5774000783162 Akumulator 12V 77Ah 780A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Informacja o towar
  • Seria: E44
  • Linia produktów: SILVER dynamic
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 77
  • Akumulator: Akumulator kwasowo-ołowiowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 780
  • Długość [mm]: 278
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • uwzględnić informację serwisową
  • Ciężar [kg]: 17,94
  • DIN / ISO: L3
  • Rodzaj bieguna: 1 / 3
  • VARTA: Akumulator
  • Numer artykułu: 5774000783162
  • Nasza cena: 648,24 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
VARTA Akumulator 12V 77Ah 780A B13 Akumulator kwasowo-ołowiowy
Numer artykułu: 5774000783162
648,24 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
00124 BOSCH 0 221 504 464 Cewka zapłonowa 14V
Informacja o towar
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • BOSCH: Cewka zapłonowa
  • Numer artykułu: 0 221 504 464
  • Warunki: nowy
Szczegóły
BOSCH Cewka zapłonowa 14V
Numer artykułu: 0 221 504 464
123,33 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
0040100552 BERU ZS552 Cewka zapłonowa 2-biegunowy, 12V, Spark Spring, Liczba połączeń: 1, Rodzaj połączenia SAE, łącznie ze złączem do świecy
Informacja o towar
  • Liczba zestyków: 2
  • Napięcie [V]: 12
  • Liczba połączeń: 1
  • wymagana liczba: 4
  • Cewka zapłonowa: Rodzaj połączenia SAE, łącznie ze złączem do świecy
  • Technika połączeń: Spark Spring
  • alternatywnie
  • Zamiana tylko w parach
  • BERU: Cewka zapłonowa
  • Numer artykułu: ZS552
  • Warunki: nowy
Szczegóły
BERU Cewka zapłonowa 2-biegunowy, 12V, Spark Spring, Liczba połączeń: 1, Rodzaj połączenia SAE, łącznie ze złączem do świecy
Numer artykułu: ZS552
81,44 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
CE10000 DELPHI CE10000-12B1 Cewka zapłonowa 6-biegunowy, 12V, Rodzaj połączenia SAE
Informacja o towar
  • Liczba zestyków: 6
  • Napięcie [V]: 12
  • Cewka zapłonowa: Rodzaj połączenia SAE
  • Rodzaj wtyczki: żeński
  • DELPHI: Cewka zapłonowa
  • Numer artykułu: CE10000-12B1
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DELPHI Cewka zapłonowa 6-biegunowy, 12V, Rodzaj połączenia SAE
Numer artykułu: CE10000-12B1
329,00 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
PFR6Q NGK 6458 świeca zapłonowa M14 x 1,25, Rozmiar klucza: 16 mm
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 16 mm
  • świeca zapłonowa: Elektroda środkowa platynowa, 1 elektroda masowa, tłumienie zakłóceń 1 kOhm, z płaskim gniazdem uszczelki, Przyłącze stałe SAE
  • Długość gwintu [mm]: 19,0
  • Położenie elektrod [mm]: 3,5
  • Wymiar gwintu: M14 x 1,25
  • NGK: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: 6458
  • Warunki: nowy
Szczegóły
NGK świeca zapłonowa M14 x 1,25, Rozmiar klucza: 16 mm
Numer artykułu: 6458
53,33 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
3432 DENSO Extended Iridium SKJ20DR-M11S świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 16
  • Linia produktów: Extended Iridium
  • świeca zapłonowa: 1 elektroda masowa, Elektroda środkowa platynowa
  • Długość gwintu [mm]: 20,5
  • Technika połączeń: Solid SAE
  • Moment dokręcenia [Nm]: 22
  • Średnica [mm]: 14
  • Masa [g]: 44
  • dla numeru OE: 9807B-561CW
  • Wersja na kraj: Japonia
  • Ciężar brutto [g]: 47
  • DENSO: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: SKJ20DR-M11S
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO świeca zapłonowa Rozmiar klucza: 16
Numer artykułu: SKJ20DR-M11S
69,13 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
BIC023 BOSCH 0 986 221 023 Cewka zapłonowa 14V
Informacja o towar
  • Napięcie znamionowe [V]: 14
  • BOSCH: Cewka zapłonowa
  • Numer artykułu: 0 986 221 023
  • Warunki: nowy
Szczegóły
BOSCH Cewka zapłonowa 14V
Numer artykułu: 0 986 221 023
139,49 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: