Spis treści
Przegrzana tarcza hamulcowa: objawy, przyczyny, rozwiązanie problemu
Przegrzanie to jedno z najczęściej występujących uszkodzeń tarcz hamulcowych. Temperatura tarczy osiąga wartość krytyczną, co powoduje, że klocek hamulcowy zaczyna się ślizgać na tarczy, przez co układ hamulcowy nie działa wydajnie jak powinien.
Jak wykryć przegrzanie tarczy hamulcowej?
Przegrzanie tarczy hamulcowej można wykryć poprzez inspekcję części. Stal to najpowszechniej stosowany materiał do produkcji tarcz hamulcowych. W trakcie pracy materiał zmienia swój kolor pod wpływem temperatury. Stalowa tarcza nagrzewa się do temperatury krytycznej i staje się najpierw jasnopomarańczowa, a po ochłodzeniu jej kolor zmienia się na purpurowy.
Jeżeli oględziny ujawnią zmianę koloru tarczy hamulcowej, natychmiast skontaktuj się z punktem serwisowym w celu kompleksowej diagnozy. Oczywiście w takiej sytuacji wymiana tarcz i klocków hamulcowych jest obowiązkowa. Możesz to zrobić samodzielnie – nasze szczegółowe filmiki instruktażowe Ci w tym pomogą.
Przyczyny przegrzewania tarczy hamulcowej
Przegrzewanie układu hamulcowego to przede wszystkim konsekwencja:
- pracy części w wysokich temperaturach,
- dynamicznej i agresywnej jazdy kierowcy,
- częstych podróży po nierównych i krętych drogach
- zużycia tarcz i innych części układu,
- montażu kiepskiej jakości tarcz,
- montażu części niekompatybilnych z samochodem.
Tarcze hamulcowe pracują w ciężkich warunkach. Zasada działania opiera się na tarciu klocków o tarcze, proces podczas którego naturalnie powstaje duża ilość ciepła, a części są schładzane przez powietrze. Jednak jeśli nie ma wystarczająco powietrza, temperatura tarcz hamulcowych wzrasta do 600-700°C, gdzie standardowo powinna wynosić 200-300°C.
Przegrzanie może być spowodowane przez awarię układu hamulcowego – być może tarcze i klocki hamulcowe są już zużyte, tarcze są odkształcone lub prowadnice zacisku się zacinają. Jeśli niedawno wymieniałeś/aś części na nowe, mogły one zostać nieprawidłowo zamontowane lub są kiepskiej jakości.
Ponadto, jeśli w Twoim samochodzie masz hamulce bębnowe na tylnej osi, większość obciążenia podczas hamowania jest przenoszona na przednie tarcze hamulcowe, co sprawia, że są one bardziej podatne na przegrzanie.
BREMBO Tarcza hamulcowa
295x28[mm], 5, perforowany / wentylowany wewnętrznie, pokryty, wysoko nawęglany
BOSCH Tarcza hamulcowa
318x30[mm], 5x112, wentylowany, pokryty, wysoko nawęglany
BREMBO Tarcza hamulcowa
294x22[mm], 4, z wentylacją wewnętrzną, szczelinowy/perforowany, pokryty, wysoko nawęglany
BREMBO Tarcza hamulcowa
360x36[mm], 5, perforowany / wentylowany wewnętrznie, pokryty, wysoko nawęglany
BREMBO Tarcza hamulcowa
370x34[mm], 5, perforowany / wentylowany wewnętrznie, 2-częściowa tarcza hamulcowa, pokryty, wysoko nawęglany
Objawy przegrzania tarcz hamulcowych
O tym, że części są do wymiany, świadczą przede wszystkim te trzy symptomy:
- spadek siły hamowania,
- pedał hamulca stawia mniejszy opór podczas przyciskania,
- słychać piski i inne niepokojące dźwięki z okolicy hamulców.
Po jeździe możesz też podejść do koła i sprawdzić, czy wokół wydobywa się intensywne ciepło i zapach spalenizny. Uwaga! Nie dotykaj felg i zdecydowanie nie dotykaj tarcz, aby się nie poparzyć.
Gorące tarcze hamulcowe: czy to normalne?
To normalne zjawisko. Jak już wspomnieliśmy, ogromne ilości ciepła naturalnie powstają w trakcie pracy hamulców tarczowych, więc jeśli zastanawiasz się, czy tarcze hamulce powinny być gorące, to tak. Kiedy klocki są dociskane do tarczy, części ocierają się o siebie w miejscu styku. W trakcie tego procesu powstaje dużo ciepła, jednak może dojść do sytuacji, kiedy tarcze hamulcowe nie będą w stanie go pochłaniać i dojdzie do przegrzania.
Gorące tarcze hamulcowe po jeździe
Jeśli po podróży zauważysz, że tarcze są przegrzane, zwróć uwagę na swój styl jazdy. Agresywny styl jazdy oraz długie i intensywne podróże to jedne z głównych przyczyn przegrzewania tarcz. Jeśli masz tendencję do nagłego hamowania, to powoduje mocniejsze tarcie klocków o tarcze, co przekłada się na nagły wzrost temperatury. Gdy temperatura przekroczy 700-800°C, części mogą zostać uszkodzone.
Gorące tarcze hamulcowe: części z przodu a części z tyłu osi
Przednie tarcze hamulcowe są bardziej podatne na przegrzanie niż tylne części, dlatego że większa siła jest skierowana na przednie koła w trakcie hamowania. Przód samochodu jest bardziej obciążony, co sprawia, że przednie tarcze hamulcowe generują więcej ciepła niż tylne tarcze hamulcowe.
Jak zapobiec przegrzewaniu tarcz hamulcowych?
Aby zapobiec przedwczesnemu zużyciu części i zapewnić wydajny i bezpieczny proces hamowania, AUTODOC poleca:
- Wymieniać tarcze i przednie i tylne klocki hamulcowe w odpowiednim czasie;
- Montować wysokiej jakości części wysokiej jakości;
- Powierzać naprawy mechanikom, jeśli nie masz doświadczenia;
- Wymieniać tarcze parami na osi dla równowagi obciążenia;
- Podczas długiego zjazdu hamować silnikiem;
- Kontrolować grubość tarczy hamulcowej.
Miej na uwadze, że okres użytkowania przednich tarcz hamulcowych wynosi 30 000-40 000 km, a tylnych 40 000-50 000 km. To oczywiście zależy od stylu jazdy. Agresywna jazda plus ostre hamowanie negatywnie wpływa na żywotność tarcz hamulcowych.
Jak wybrać tarcze hamulcowe?
Warto pamiętać, że awaria układu hamulcowego samochodu zagraża Twojemu bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych osób. Dlatego należy dokonać właściwego wyboru w odniesieniu do elementów układu hamulcowego, które trzeba kupić.
BREMBO Tarcza hamulcowa
324x22[mm], 5, z wentylacją wewnętrzną, szczelinowy/perforowany, pokryty, wysoko nawęglany
BOSCH Tarcza hamulcowa
322x32[mm], 5x112, perforowany, wentylowany, pokryty, stopowy / wysoko nawęglany
ATE Tarcza hamulcowa
360,0x36,0[mm], 5x112,0, 2-częściowa tarcza hamulcowa, perforowany / wentylowany wewnętrznie, pokryty, wysoko nawęglany
ATE Tarcza hamulcowa
360,0x30,0[mm], 5x120,0, 2-częściowa tarcza hamulcowa, perforowany / wentylowany wewnętrznie, pokryty, wysoko nawęglany
VALEO Tarcza hamulcowa
Oś tylna, 249x9[mm], 4, pełny, pokryty
Przy wyborze tarcz hamulcowych należy kierować się do zaleceń i wymagań technicznych, określonych przez producenta pojazdu. Nie zapominaj, że zawsze należy kupić tarcze hamulcowe zaprojektowane specjalnie dla danego pojazdu. Elementy te powinny być wykonane z materiału, który ma następujące właściwości:
- Wysoką wytrzymałość i zdolność przenikania ciepła;
- Niską zdolność przyczepności;
- Wysoki współczynnik tarcia
Należy dać pierwszeństwo tylko niezawodnym częściom samochodowym o gwarantowanej jakości.
Przydatne filmiki na ten temat: