Plus
Wypróbuj konto Premium
0   Artykułów
#
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Przygotowanie Twojego samochodu do okresu zimowego: porady ze strony ekspertów

Zapisz się
SIĘ DO NASZYCH NEWSLETTERÓW

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail:

W trakcie sezonu zimowego samochód oraz jego systemy wymagają specjalnej uwagi. Wiele części samochodowych oraz jego układów pracuje pod działaniem dużych obciążeń, przez co mogą w nagłe ulec awarii. Aby temu zapobiec udzielamy Tobie porad, w jaki sposób przygotować swój samochód do okresu zimowego.

Co powinno zostać poddane przeglądowi w samochodzie przed rozpoczęciem okresu zimowego 

  1. Akumulator. Wskutek znacznego spowolnienia reakcji chemicznych podczas panującego mrozu, jego pojemność może się zmniejszyć średnio o 20-50%. Dany problem jeszcze bardziej daje w znaki kierowcy, gdyż podczas zimy obciążenie akumulatora jest jeszcze większe wskutek włączenia wielu przyrządów. Odpalenie silnika wymaga kilkukrotnie większej mocy. Stary akumulator może nie poradzić sobie ze spełnieniem danych funkcji. To dlatego powinieneś sprawdzić stan akumulatora, najlepiej na stacji serwisowej. Prawdopodobnie powinien zostać on podładowany lub należy odsiarczyć jego ogniwa. Jeśli akumulator jest zużyty, należy go najzwyczajniej wymienić.

Porada ze strony AUTODOC. Zaleca się wybranie akumulatorów AGM z elektrolitem w żelu. Są one bardziej wydajne w trakcie panowania niskich temperatur i bardziej odporne na wibracje. Pamiętaj: w trakcie zimy nawet nowy akumulator wymaga doładowania przy pomocy prostownika.

  1. Rozrusznik i alternator. Jeśli awarii ulegnie rozrusznik, akumulator może dużo szybciej ulec rozładowaniu. Alternator osiągający gorsze wyniki od spodziewanych powoduje stałe niedoładowanie akumulatora, co prowadzi do pozbywania się aktywnej masy oraz zasiarczenia jego ogniw.

Porada ze strony AUTODOC. Regularnie sprawdzaj pasek alternatora oraz jego napięcie. Najczęstszą przyczyną niedoładowanego akumulatora jest pęknięty, zużyty, tłusty lub zwisający pasek.

  1. System klimatyzacji. Twoja wygoda za kierowcą zależy od temperatury panującej wewnątrz samochodu. Aby ochronić siebie przed zimnem w przedziale pasażerskim upewnij się, czy w pełni sprawna jest nagrzewnica oraz klimatyzacja. Aby tego dokonać, musisz sprawdzić, czy przewody są w stanie nienaruszonym, upewnić się, czy prawidłowo działa pompa oraz skraplacz, a także, czy nie są zablokowane otwory wentylacyjne i chłodnica. Najlepiej dokonać diagnostyki u profesjonalistów.

Porada ze strony AUTODOC. Przed rozpoczęciem sezonu zimowego zaleca się wymianę filtra kabinowego. Gdy jest on zatkany pogorszona jest cyrkulacja powietrza, co prowadzi do parowania szyb. Dany problem jest szczególnie istotny w trakcie sezonu zimowego wskutek różnicy temperatur.

  1. Uszczelki drzwiowe. Jeśli są one zużyte, wewnątrz przedziału pasażerskiego będzie zimno i wilgotno. Wysoka wilgotność powoduje korozję samochodu. Dodatkowo drzwi mogą przymarznąć do progu. W przypadku, gdy zauważysz, że uszczelki są stwardniałe lub pęknięte, do wnętrza przedziału pasażerskiego wdziera się chłód i obce hałasy, podczas jazdy po drogach o nierównej nawierzchni z okolic drzwi słychać odgłos skrzypienia -  powinieneś dokonać wymiany gumowych elementów.

Porada ze strony AUTODOC. Od czasu do czasu nasmaruj uszczelki specjalnym smarem silikonowym, aby ochronić je przed zmianami temperatur, mrozem oraz wilgocią.

  1. Panele nadwozia i podwozie. Zmiany temperatur, środki rozmrażające, śnieg, brud, woda posiadają niszczący wpływ na nadwozie samochodu oraz jego zawieszenie. Wiosną szerokie miejsca korozji można znaleźć w miejscach, gdzie znajdowały się wcześniej niewielkie pęknięcia oraz zarysowania. Z tego powodu nawet najdrobniejsze uszkodzenia powinny być natychmiast naprawiane, zwłaszcza, gdy na zewnątrz panuje mróz. Podwozie samochodu powinno zostać pokryte specjalnym środkiem antykorozyjnym. Odpryski powinny zostać polakierowane. Dla nadwozia samochodu na rynku dostępne są środki polerskie na bazie polimerów. Nie tylko sprawią one, że powierzchnia nadwozia będzie błyszczeć, ale i także utworzy na niej powłokę ochronną.

Porada ze strony AUTODOC. Jeśli przechowujesz samochód w garażu, należy uważać, aby temperatura wewnątrz garażu nie przekraczała znacznie temperatury otoczenia: w wysokich temperaturach środki rozmrażające szybciej zaczynają reagować z powłoką na nadwoziu samochodu.

  1. Wycieranie szyb i system czyszczący. W okresie zimowym szyby samochodu są bardzo podatne na zabrudzenie błotem i śniegiem. Dlatego spryskiwacz wycieraczek szyby czołowej oraz same wycieraczki muszą być w pełni sprawę. Sprawdź, czy dysze nie są zatkane, upewnij się, czy gumowe elementy piór wycieraczek nie są stwardniałe i pęknięte. W razie potrzeby uzupełnij płyn zapobiegający zamarzaniu.

Porada ze strony AUTODOC. W trakcie okresu zimowego korzystaj z zimowych piór wycieraczek szyby czołowej. Ich gumowe elementy wykonane są ze specjalnej odpornej na wodę gumy, która nie traci swoich właściwości w temperaturach poniżej zera. Metalowe elementy są zastąpione plastikowymi – są one mniej podatne na oblodzenie – lub chronione są specjalną osłoną. Niektóre modele wycieraczek posiadają wbudowane elementy grzewcze, które chronią części przed przymarzaniem do powierzchni szyby czołowej.

  1. Świece żarowe. Ich usterki mogą spowodować problemy z odpaleniem silnika. Czasami całkowicie niemożliwe jest jego odpalenie.

Porada ze strony AUTODOC. Jeśli awarii ulegnie jedna świeca, bardzo prawdopodobne, że reszta świec także wkrótce ulegnie zepsuciu. Dlatego powinieneś wymienić dane części pełnym zestawem.

Co należy wymienić w przypadku braku awarii

  1. Opony. Jazda z oponami letnimi w okresie zimowym jest zabroniona. Dlatego powinieneś zmienić opony letnie na zimowe w momencie, gdy przez kilka dni średnia temperatura w ciągu dnia pozostaje poniżej 7°C. Opony zimowe wykonane są z bardziej miękkiej mieszanki gumy, która pozostaje elastyczna w niskich temperaturach, a ich bieżnik posiada więcej lameli odpowiedzialnych za przyczepność do śliskiej nawierzchni drogi.
  2. Olej silnikowy. Obecnie większość producentów samochodowych substancji chemicznych produkuje oleje wielosezonowe. Jednak jeśli samochód wykorzystywany jest do jazdy po obszarach o srogim klimacie, olej silnikowy powinien zostać wymieniony. Na przykład, olej wielosezonowy o klasie lepkości 25W-40 nie może być stosowany do użytku w temperaturach poniżej −5 °C, a olej o klasie lepkości 20W-40 — w temperaturach poniżej -10 °C. Dane oleje są gęstsze w trakcie panującego mrozu, co znacznie zwiększa zużywanie się silnika przy jego odpalaniu, obciąża rozrusznik oraz zwiększa spalanie paliwa.
  3. Olej napędowy. Letni olej napędowy gęstnieje, gdy temperatura spada poniżej −5 °C. Nie może zostać on wykorzystany bez jego wcześniejszego ogrzania. Dzięki specjalnym składnikom zimowy olej napędowy pozostałe w stanie płynnym w temperaturze −35 °C, a niektóre jego rodzaje – nawet przy −55 °C.

9 akcesoriów oraz środków, które pilnie pomogą Tobie w trakcie panującego okresu zimowego

  1. Skrobaczki do śniegu i lodu wyposażone w szczotkę. Przy ich pomocy możesz z łatwością oczyścić szyby i nadwozie z lodu i śniegu bez uszkadzania powłoki lakierniczej lub zarysowania szyb. Są one niezastąpione w momencie, gdy samochód jest przechowywany na zewnątrz.

  1. Środki zapobiegające parowaniu szyb. Obejmują one środki chemiczne, które wytwarzają na powierzchni szyby niewidzialną powłokę ochronną, która zapobiega przed skraplaniem się wilgoci.
  2. Środek Liquid Key. Jest to specjalny środek penetrujący, który ułatwia otwarcie zamarzniętego zamka. Jest on także często wykorzystywany do zapobiegania jego zamarzania.
  3. Łopata do śniegu. Jest ona niezastąpiona w momencie, gdy istnieje potrzeba usunięcia ugrzęźniętego śniegu spod kół samochodu pochodzącego z drogi. Zaleca się posiadanie w swoim bagażniku 2 łopat do śniegu: łopatkę z łyżką kwadratową oraz zaokrągloną. Łyżka kwadratowa jest wygodna do oczyszczania ze śniegu dużych powierzchni. Łyżka zaokrąglona okaże się niezbędna przy usuwaniu śniegu lub lodu spod podwozia samochodu.

  1. Maty trakcyjne pod koła. Są one podkładane pod koło ślizgające się po pokrytej śniegiem lub śliskiej drodze.
  2. Pokrowce na siedzenia. Chronią one tapicerkę przed brudem oraz tworzą także dodatkową warstwę powietrza, dzięki czemu siedzenia stają się cieplejsze, gdy wsiądziesz do nieogrzanego samochodu. Zalecamy także zakup pokrowców na siedzenia z funkcją podgrzewania w celu zapewnienia jeszcze wygodniejszej jazdy.
  3. Przewody rozruchowe. Pomogą one Tobie w odpaleniu silnika od innego samochodu, jeśli Twój akumulator jest w pełni rozładowany. Powinieneś wybrać grube przewody z dużymi zaciskami: jeśli w obwodzie nastąpi nawet niewielkie spięcie, całą moc przejdzie na rozgrzanie przewodu, a nie na odpalenie silnika.

  1. Linka holownicza. Pomoże w wydostaniu samochodu, który wjechał w zaspę śnieżną.

  1. Środek zapobiegający zamarzaniu. Jest to środek chemiczny służący jako odmrażacz. Na przykład, pomoże w usunięciu lodu z drzwi garażowych.

Podsumowanie

Wiele defektów niezauważonych w trakcie sezonu letniego wychodzi w trakcie okresu zimowego wskutek działania surowych warunków jezdnych. Aby zapobiec przed zepsuciem się systemów znajdujących się w samochodzie w najmniej oczekiwanym momencie oraz z dala od cywilizacji, zaleca się dokonać przeglądu samochodu – najlepiej na stacji serwisowej – przed rozpoczęciem okresu zimowego. Tak naprawdę możesz być pewien swojego samochodu, jeśli jego wszystkie jednostki i podzespoły są w pełni sprawne, oraz gdy dostępne są proste, a użyteczne akcesoria.