Spis treści
Różnica między płynem niezamarzającym a płynem chłodzącym
Chłodzenie silnika spalinowego jest kluczowe dla jego prawidłowej pracy, a za prawidłowe odprowadzanie ciepła odpowiada płyn w chłodnicy. Na rynku dostępne są dwie wersje płynów – płyn przeciw zamarzaniu i płyn chłodzący. Dowiedz się, co to płyn przeciw zamarzaniu i czym różni się od płynu chłodzącego, a także sprawdź, kiedy należy stosować poszczególne z nich. Jest to kluczowe nie tylko dla wydajności silnika, ale także dla zniwelowania ryzyka całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej.
Płyn chłodzący – do czego służy?
By zrozumieć różnicę pomiędzy różnymi rodzajami płynów, najpierw trzeba dowiedzieć się, do czego służy płyn chłodzący silnik. Jest to newralgiczny płyn dla działania części silnika samochodowego, gdyż jego całkowity brak doprowadzi do bardzo szybkiego przegrzania i całkowitego zniszczenia jednostki napędowej. Płyn chłodzący odpowiada bowiem za odprowadzanie ciepła będącego efektem ubocznym normalnej pracy silnika. Trzeba jednak pamiętać, że płyn musi być w odpowiedniej ilości, ale także musi zachować pełną funkcjonalność. Jeśli w skrajnie niskich temperaturach zamarznie, silnik straci chłodzenie. To samo dotyczy sytuacji, gdy płyn chłodzący się zagotuje.
To ważna informacja, gdyż płyn chłodniczy do samochodu w wersji niezamarzającej nie tylko ma niską temperaturę zamarzania, ale też bardzo wysoką temperaturę wrzenia. To oznacza, że o wiele trudniej doprowadzić do jego przegrzania.
PEMCO Płyn chłodniczy
G12, Czerwony, 10l, Gotowa mieszanka
MANNOL Płyn chłodniczy
G12-JASO M325, Czerwony, 10l, Gotowa mieszanka, bez aminy-bez silikatu
PEMCO Płyn chłodniczy
G12, Czerwony, 20l, Gotowa mieszanka
MA PROFESSIONAL Płyn chłodniczy
G12, Czerwony, 5l, Gotowa mieszanka
HEPU Płyn chłodniczy
VW TL 774D, Czerwony, 5l, Koncentrat
Kiedy płyn chłodzący silnik może zamarznąć?
Stosując płyn przeciw zamarzaniu można liczyć na to, że nie ulegnie on zamarznięciu nawet w bardzo niskich temperaturach. Standardowy płyn chłodzący w swoim składzie ma substancje, które pozwolą na zamarznięcie płynu w chłodnicy. Może to mieć miejsce gdy auto przebywa w temperaturze znacząco poniżej zera. Aktualnie płyn przeciw zamarzaniu może jednak mieć bardzo podobny skład do produktów sprzedawanych pod nazwą płynu chłodzącego. Wynika to z faktu, że producenci dostosowali się do potrzeb rynku, z którego zniknęły niepraktyczne płyny, które mogły zamarznąć.
Płyn przeciw zamarzaniu – co to?
Wybierając płyn chłodzący silnik, warto zdecydować się na płyn przeciw zamarzaniu. Takie płyny powstają z mieszanki zawierającej dużą ilość glikolu, który nie zamarza nawet w bardzo niskich temperaturach i można go stosować nawet w krajach na dalekiej północy. Glikol jest substancją dającą gwarancję niezamarzania i jest też stosowany w innych instalacjach wystawionych na działanie skrajnych temperatur, takich jak panele solarne.
Jaki płyn chłodzący wybrać?
Sama zawartość glikolu to nie wszystko, choć to pierwszy składnik, na który warto zwrócić uwagę. By chłodnica cieczy działała prawidłowo, nie może dojść do zamarzania, więc płyn niskokrzepnący musi mieć odpowiednie parametry. Producenci zawsze podają na etykiecie dokładne parametry jeśli chodzi o temperaturę zamarzania i tym należy się kierować. Warto jednak też sprawdzić skład. Zazwyczaj glikol etylowy to około połowa składu całego płynu.
Biorąc pod uwagę, co to płyn przeciw zamarzaniu i gdzie jest stosowany, trzeba też zwrócić uwagę na inne składniki. Płyn niezamarzający musi pracować z elementami metalowymi, a to oznacza, że naraża je na korodowanie. By przedłużyć żywotność silnika i jego najważniejszych elementów, producenci stosują odpowiednie dodatki antykorozyjne. Pozwalają one na znaczące spowolnienie procesów korozji, co jest kluczowe dla trwałości jednostki napędowej. Kierowcy powinni pamiętać, że sam płyn chłodzący silnik ma swoją datę przydatności do użycia gdy jest już w chłodnicy. Sam glikol i ciecz nie ulega degeneracji i nie traci swoich właściwości, jednak ich dodatki chemiczne już tak. Stary płyn może więc doprowadzić do korodowania jednostki napędowej. Należy go wymieniać zgodnie z wytycznymi producenta.
PEMCO Płyn chłodniczy
G13, żółty, 10l, Gotowa mieszanka, bez aminy-bez nitrytu
PETRONAS Płyn chłodniczy
ASTM D3306-CUNA 956-16, Czerwony, 1l, Koncentrat, zawierający fosforany-zawierający silikat
LIQUI MOLY Płyn chłodniczy
G12+, Czerwony, 1l, Gotowa mieszanka
MANNOL Płyn chłodniczy
G13, żółty, 1l, Gotowa mieszanka, bez aminy-zawierający silikat
PEMCO Płyn chłodniczy
G13, żółty, 20l, Gotowa mieszanka, bez aminy-bez nitrytu
Czy można mieszać płyn przeciw zamarzaniu z płynem chłodzącym?
Nigdy nie należy mieszać różnych rodzajów płynów. Każdy płyn przeciw zamarzaniu i płyn chłodzący silnik w innej wersji może mieć różny skład i nie zawsze będą one kompatybilne. Wymieniając płyn na produkt innej firmy innego typu, lepiej wylać stary płyn chłodzący i wlać nowy. W przeciwnym razie mieszanka może utracić swoje parametry i doprowadzić do awarii silnika i jego przegrzania. Zawsze należy kontrolować termostat w samochodzie i sprawdzać na bieżąco, czy temperatura silnika jest prawidłowa.
Gdy auto zaczyna się grzać zaraz po wymianie płynu chłodzącego, prawdopodobnie zastosowano niewłaściwy płyn. Istnieje też możliwość, że podczas wymiany któryś z elementów doprowadzających płyn uległ uszkodzeniu i zaczęło dochodzić do wycieku. Wtedy należy skontrolować, czy płynu jest tyle, ile powinno być. Każde odchylenie od standardowej temperatury silnika powinno spowodować reakcję i sprawdzenie przyczyny, która często leży w płynie lub samej chłodnicy. Sam płyn przeciw zamarzaniu można uzupełnić samemu, jeśli jest taka potrzeba. Wystarczy wlać ten sam płyn, który był użytkowany do tej pory.
TOP produkty powiązane z tym tematem: