Samochody hybryda plug-in: co to jest, jak działa i czy warto
Hybrydy plug-in to rozwiązanie, które pozwala na długie podróże na prądzie elektrycznym, co znacznie obniża zużycie paliwa i tym samym emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Nie są to jedyne zalety. Zobacz, co to jest hybryda plug in i czy warto na nią postawić.
Hybryda plug-in: co to?
Samochód plug-in, PHEV (z ang. ‘plug-in hybrid electric vehicle’) to pojazd w połowie elektryczny, który doładowuje się za pomocą prądu zewnętrznego, ale który nadal ma silnik spalinowy. „Plug-in”, co to znaczy? To znaczy, że jest to rodzaj hybrydy, który można podłączyć do źródła prądu, czyli ładować z sieci energetycznej.
Jak działa hybryda plug-in?
Hybryda plug-lin jak każdy pojazd hybrydowy to pojazd z dwoma jednostkami napędowymi, zbiornikiem paliwa + jednostką napędową spalinową, druga to jednostka elektryczna. Na samym początku warto wyjaśnić, czym się różni hybryda od plug in – podczas gdy w tradycyjnych hybrydach silnik elektryczny pełni funkcję wspomagającą i jest w stanie sam ‘udźwignąć’ 3-5km, to hybrydę plug-in, jak nazwa sugeruje, można ładować z sieci domowej lub ładowarek samochodowych. Tu pierwsze skrzypce gra silnik elektryczny i akumulatory, dzięki czemu taki model jest w stanie przejechać 50-70 km. Gdy energii już nie starczy, sytuację ratuje silnik spalinowy.
Jak daleko może przejechać samochód hybrydowy typu plug-in w trybie elektrycznym?
Hybrydy plug-in podczas pracy w trybie elektrycznym mogą pokonać dystans nawet do 70 km, co zależy oczywiście od pojemności akumulatora konkretnego modelu samochodu. Czyli można powiedzieć, że wystarczy na podróże po mieście czy przeciętnych codziennych dojazdów do pracy.
Przykładowy zasięg najpopularniejszych modeli hybryd plug-in:
Hybryda plug-in
Zasięg
|
Toyota Prius |
86 km |
Mazda CX-60 |
64 km |
Lexus NX |
74 km *w mieście nawet do 94 km |
Kia Sportage |
75 km |
Volvo XC60 |
45 km |
Mercedes GLC Coupe |
119 km |
Ford Kuga |
68 km / 88 km |
Mitsubishi Eclipse Cross |
54 km |
Toyota Prius |
86 km |
Lexus RX |
65 km |
Kia XCeed |
59 km |
Jakie są wady samochodu hybrydowego typu plug-in?
Hybrydy plug-in mają większy zasięg elektryczny, ale to oznacza regularne ładowanie akumulatora. Czas ładowania nie sprawia większych kłopotów. Trzeba jednak liczyć się z kosztem – w Polsce średnia cena za kilowatogodzinę wynosi 0,75 zł przy limicie 3000 kWh, który zostanie przekroczony, co oznacza również ogólną podwyżkę cen energii.
Przyszły właściciel takiego modelu musi też rozważyć oczywiście koszt samochodu (zwykle są droższe), większe spalanie paliwa po rozładowaniu akumulatora oraz to, że zakup nie daje takich samych dodatkowych korzyści, jakie otrzymują właściciele elektryków, czyli np. nie mogą parkować za darmo w płatnych strefach parkowania w miastach.
Jakie są zalety hybrydy typu plug-in? Czy warto zainwestować w taki model?
Hybryda plug-in umożliwia cichą i ekologiczną jazdę w trybie elektrycznym, ale kierowca cały czas ma możliwość tradycyjnego zatankowania paliwa, kiedy akumulator jest rozładowany. Ładowanie jest proste i szybkie. Z użyciem gniazda domowego czas ładowania wynosi ok.8 godz., stacja ładowania samochodów elektrycznych skraca ten czas do nawet 3 godz. i mniej, co zależy oczywiście od konkretnego modelu auta.
Czy hybryda plug-in ładuje się podczas jazdy?
Tak, w hybrydach plug-in, jak i zresztą w przypadku pozostałych hybryd, akumulatory są ładowane podczas jazdy. Jest to możliwe za sprawą rekuperacji, czyli zmiany energii kinetycznej w elektryczną. Akumulatory odzyskują energię, gdy kierowca hamuje lub zwalnia.
Jakie są oszczędności dzięki samochodowi hybryda plug-in?
Największe oszczędności odnotowują kierowcy, którzy głównie jeżdżą po mieście, gdzie możliwa jest jazda wyłącznie na prądzie. W dużych miastach łatwo też znaleźć punkty ładowania więc czasami właściciele nie muszą inwestować w prywatne stacje ładowania. Hybrydy plug-in też mniej spalają, średnie zużycie paliwa hybrydy plug-in to koszt ok. 9 zł na każde 100 km.
TOP produkty powiązane z tym tematem: