Spis treści
Skrzypienie przy skręcaniu kierownicą na postoju i podczas jazdy
Skrzypienie przy skręcaniu kierownicy, zarówno podczas jazdy, jak i na postoju, to sytuacja, którą zna wielu kierowców i która może wzbudzać niepokój. Współczesne samochody korzystają z różnych typów wspomagania układu kierowniczego - hydraulicznego, elektrohydraulicznego i elektrycznego - a nieprawidłowe działanie któregokolwiek z tych układów może objawiać się hałasami, takimi jak zgrzytanie, trzeszczenie czy piszczenie podczas skręcania. Często rodzaj dźwięku sugeruje konkretne źródło usterki, co pozwala łatwiej zdiagnozować przyczynę. Skrzypienie podczas skręcania może być spowodowane zużytym łącznikiem układu kierowniczego, zawieszeniem lub nawet zużyciem hamulców, dlatego warto zaopatrzyć się w nowe elementy układu kierowniczego. Warto reagować na takie sygnały dźwiękowe, gdyż wczesna diagnoza i naprawa mogą uchronić przed poważniejszymi kosztami oraz awariami w przyszłości.
Skrzypienie przy skręcaniu kierownicą: przyczyny
Skrzypienie przy skręcaniu kierownicą jest oznaką, że w układzie kierowniczym, hamulcowym, podwoziu lub zawieszeniu pojawiła się usterka. Wynika to z faktu, że wiele kluczowych elementów samochodu jest połączonych z układem kierowniczym, co sprawia, że awarie w tych miejscach często objawiają się różnymi dźwiękami.
Dziwny dźwięk przy skręcaniu kierownicy - najczęstsze przyczyny:
- Trzeszczenie - może wynikać z uszkodzenia lub zużycia uszczelek wewnętrznych albo zastosowania nieoryginalnych tulei.
- Pisk przy skręcaniu - typowe dla układów hydraulicznych, które mogą piszczeć przy niskim poziomie płynu lub obecności powietrza w układzie, co wpływa na pracę pompy.
- Zgrzytanie - zwykle spowodowane przez zużyte przeguby homokinetyczne lub inne elementy osi, najczęściej słyszalne przy maksymalnym skręcie kierownicy.
- Stukanie - jest najczęściej wynikiem uszkodzenia takich elementów jak sworzeń wahacza lub wspornik, które wymagają sprawdzenia i ewentualnej wymiany.
- Klikanie - związane z usterkami w elektronice, np. czujnika kąta skrętu lub poduszki powietrznej, co może wymagać sprawdzenia przez specjalistę.
Trzeszczenie przy skręcaniu kierownicą na postoju
Trzeszczenie przy skręcaniu kierownicą na postoju najczęściej wynika z zużycia osi, przegubów homokinetycznych lub uszczelek wewnętrznych, zwłaszcza gdy dźwięk pojawia się przy maksymalnym skręcie w jedną lub drugą stronę. Często taki hałas jest też efektem zastosowania nieoryginalnych tulei, które mogą szybciej ulegać uszkodzeniu. Dziwny dźwięk przy skręcaniu kierownicą może także świadczyć o usterkach związanych z przegubami półosi, które zużywają się szybciej przy uszkodzonych osłonach. Warto wtedy zadbać o styl jazdy, unikać gwałtownych manewrów i regularnie kontrolować te elementy. W niektórych przypadkach piszczenie podczas skręcania mogą także powodować maglownica, pompa wspomagania lub przekładnia kierownicza, które można regenerować, co pozwala na oszczędności w porównaniu z zakupem nowych części.
ATE Klocki hamulcowe
przygotowany do wskaźnika zużycia, bez styku zużycia
VAG Olej do układu wspomagania
Pojemność: 1l
BOSCH Klocki hamulcowe
Low-Metallic, z akustycznym czujnikiem zużycia
BREMBO Klocki hamulcowe
przygotowany do wskaźnika zużycia
TEXTAR Klocki hamulcowe
przygotowany do wskaźnika zużycia
Skrzypienie przy skręcaniu podczas jazdy
Skrzypienie przy skręcaniu podczas jazdy często wskazuje na awarie w układzie kierowniczym, hamulcowym, zawieszeniu lub podwoziu, a jedną z najczęstszych przyczyn są uszkodzone przeguby homokinetyczne. Jeśli skrzypieniu towarzyszą luzy lub wibracje, może to sugerować ich zużycie - usterka, która choć stosunkowo prosta do naprawy, wymaga szybkiej reakcji, aby uniknąć zagrożenia dla bezpieczeństwa. Inne przyczyny, gdy pojawia się piszczenie przy skręcaniu kierownicą w lewo i prawo mogą obejmować niski poziom płynu w układzie wspomagania, co wymaga uzupełnienia i ewentualnej kontroli paska klinowego lub wielorowkowego oraz pompy wspomagania. Warto również sprawdzić stan opon, ponieważ asymetryczne zużycie może również powodować chrobotanie przy skręcaniu kierownicą, a wyczuwalne wibracje mogą wynikać z usterek amortyzatora lub pompy wspomagania. Nie bez znaczenia jest również kontrola stanu podzespołów hamulcowych, jak np. klocki hamulcowe.
Skrzypienie w zawieszeniu przy skręcaniu: przyczyny
Skrzypienie w zawieszeniu przy skręcaniu często wynika ze zużycia elementów, takich jak łączniki stabilizatora czy tuleje wahacza. W przypadku łączników stabilizatora ich wymiana jest na ogół prosta i można ją wykonać samodzielnie, natomiast zużyte tuleje wahacza mogą wymagać wymiany całych wahaczy, co znacznie zwiększa koszty. Inne typowe źródła, przy których pojawia się chrobotanie przy skręcaniu kierownicą to uszkodzone łożyska amortyzatora lub pęknięta sprężyna zawieszenia. Rozpoznanie przyczyny skrzypienia bywa jednak trudne, zwłaszcza gdy sytuacja wynika z luzów lub poluzowanej śruby. Mechanik może wykonać specjalistyczne testy, jak użycie szarpaka czy obserwacja reakcji karoserii, by dokładniej określić awarię. Warto także przedstawić, w jakich warunkach występuje skrzypienie przy skręcaniu kierownicą, na przykład czy pojawia się tylko w chłodne dni lub podczas jazdy po nierównym terenie, co może ułatwić trafną diagnozę.
Opisanie mechanikowi okoliczności, w jakich auto piszczy przy skręcaniu, może znacznie ułatwić diagnozę. W zależności od rodzaju wspomagania kierownicy, układ hydrauliczny lub elektryczny wymaga odrębnych podejść diagnostycznych. Mechanik zwykle rozpocznie od kontroli kolumny i drążka kierowniczego, ale może też podłączyć komputer diagnostyczny, aby szybko wykryć ewentualne błędy.
TOP produkty powiązane z tym tematem: