Spis treści
Uszkodzona piasta koła samochodu – objawy i wymiana
Koła i całe zawieszenie samochodu to jego newralgiczny element – jeśli zawiedzie, auto całkowicie traci swoje parametry jezdne. Dowiedz się, jakie piasta koła objawy daje, gdy jest uszkodzona, a także jak się naprawa ten komponent. Ponadto sprawdź, jak uszkodzona piasta koła samochodu wpływa na jego parametry jezdne i dlaczego jej awaria może być bardzo niebezpieczna.
Piasta koła samochodu – co to jest?
Koło samochodowe mocowane jest do elementów napędowych przy pomocy jednego elementu. Jest to piasta koła samochodu odpowiadająca za przenoszenie napędu z elementów ruchomych układu napędowych na samo koło. Piasta koła samochodu ma kształt walca połączonego z kołem z nawierceniami na śruby – to właśnie są elementy mocujące.
Piastę koła w samochodzie można zobaczyć dopiero wtedy, gdy ściągnie się koło – jest to charakterystyczny okrągły element z nawierconymi otworami (z zewnątrz). Działa ona wspólnie z zespołem łożyska, które także odpowiada za prawidłową pracę piasty.
Samo łożysko koła także może ulegać awarii, co będzie skutkowało podobnymi problemami, jak w przypadku uszkodzonej piasty. Piasta koła może być wykonana na różne sposoby, a różni producenci stosują nieco różniące się rozwiązania technologiczne. Mimo wszystko schemat działania jest zawsze taki sam, a ten komponent ma za zadanie łączyć piastę z osią samochodu.
Na rynku dostępne są łożyska kulkowe, łożyska wałeczkowe proste i hartowane łożyska wałeczkowe. Zazwyczaj w sportowych pojazdach stosuje się nieco inne piasty.
AUTOMEGA Pokrywa ochronna, piasta koła
SKF Zestaw łożysk koła
ze zintegrowanym czujnikiem ABS
FEBI BILSTEIN Zestaw łożysk koła
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, Łożysko zintegrowane w piaście koła, ze zintegrowanym magnet. pierścieniem nadajnika impulsów, z pierścieniem nadajnika impulsów ABS, 150 [mm], Łożysko toczne kulkowe
KRAFT Piasta koła
4, Oś przednia
FEBEST Piasta koła
Oś tylna
Piasta koła samochodu, a parametry jezdne auta
Krzywa piasta koła objawy może dawać bardzo poważne. Jest to newralgiczny element, którego praca bezpośrednio wpływa na równomierne działanie całego koła. Jeśli piasta koła samochodu ulegnie lekkiemu skrzywieniu, auto może całkowicie stracić swoje parametry jezdne. W takiej sytuacji auto może być znoszone na jedną ze stron, a podczas przyspieszania kierowca może odczuć utratę stabilności. Często nie będzie to bardzo widoczne, gdy uszkodzenie nie jest duże. Uszkodzona piasta koła samochodu objawy choćby niewielkie zazwyczaj daje już od niewielkich prędkości, a wraz z przyspieszaniem kłopoty się powiększają.
SKF Zestaw łożysk koła
bez kołnierza, ze zintegrowanym czujnikiem ABS
JP GROUP Piasta koła
5, bez łożyska koła, Oś tylna strona lewa, Oś tylna strona prawa
JPN Piasta koła
4
MAPCO Piasta koła
4, oś przednia po obydwu stronach
SKF Zestaw łożysk koła
ze zintegrowanym czujnikiem ABS
Krzywa piasta koła – objawy
Cały zespół piasty koła samochodu bezpośrednio współpracuje z systemami bezpieczeństwa, takimi jak ABS, czy układ kontroli trakcji. Pracują one dzięki specjalnym czujnikom kontrolującym prędkość koła – jeśli więc piasta będzie uszkodzona, te systemy będą działać nieprawidłowo. Niekiedy spowoduje to pojawienie się na desce rozdzielczej kontrolek. Nie zawsze to jednak nastąpi. Najlepszym rozwiązaniem jest podpięcie samochodu pod komputer diagnostyczny – jeśli nie wykaże awarii ABS i kontroli trakcji, być może piasta koła samochodowego jest lekko skrzywiona.
Krzywa piasta koła objawy będzie dawać także w postacie intensywnego warczenia, cykania lub pisku. W zależności od poziomu skrzywienia może to być zróżnicowany dźwięk. Przy niewielkich awariach pojawia się przy prędkości ponad 70 km/h – przy większych nawet szybciej. Dźwięk jest dość charakterystyczny i można go rozpoznać jako metaliczny podźwięk wynikający z tarcia metalu o metal. Zawsze będzie też rytmiczny, a także będzie się nasilał wraz z tym, jak koła będą zaczynały kręcić się szybciej. Jeśli środek do usuwania rdzy z samochodu jest Ci obcy, być może częściowo ten element uległ korozji i to jest przyczyną awarii.
Inne charakterystyczne wrażenia podczas jazdy mówiące o tym, że są to objawy uszkodzonej piasty koła to trzęsąca się kierownica. Zazwyczaj trzęsienie pojawia się od razu, jednak powinno się nasilać wraz za nabieraniem przez auto prędkości. Jest to bardzo niebezpieczne, gdyż zdecydowanie wpływa na prędkość jazdy, a taka piasta jest o wiele bardziej podatna na uszkodzenie w czasie prowadzenia auta, co z kolei może grozić spowodowaniem wypadku. Często pojawiającym się sygnałem współtowarzyszącym z powyższymi objawami jest świecąca się kontrolka ABS lub informacja, że system nie ma sygnału.
Co wpływa na awarie piasty koła samochodowego?
To, co wpływa na uszkodzenie piasty w samochodzie to głównie awarie mechaniczne. Mogą pojawić się wtedy, gdy podczas dużej prędkości wjedzie się w dziurę na drodze, albo na wysoki krawężnik. Biorąc pod uwagę charakterystykę elementu, raczej trudno o to, by piasta koła samochodu uległa zniszczeniu wskutek naturalnej eksploatacji – prędzej może to dotyczyć łożysk, które są elementami ruchomymi i pracują dość intensywnie. Piasta koła Opel Astra G i piasty do innych modeli aut są jednak stosunkowo łatwo dostępne, więc ich wymiana jest prosta.
Piasta koła samochodowego – jak się wymienia?
By piasta koła samochodowego została wymieniona, musisz odkręcić koło. Następnie ściąga się zacisk hamulcowy, jarzmo zacisku i tarczę. Potem trzeba odkręcić śrubę mocującą łożysko. Same piasty koła samochodu mocowane są za pomocą śrub, które trzeba zdemontować. Po oczyszczeniu wszystkich elementów należy przykręcić wszystko w odwrotnej kolejności.
TOP produkty powiązane z tym tematem: