Spis treści
W jaki sposób przywrócić intensywność świecenia przednich reflektorów
Nowe przednie reflektory praktycznie zawsze generują jasne światło. Niemniej jednak z biegiem czasu wielu kierowców zauważa, że znajdująca się przed nimi droga oświetlana jest gorzej niż wcześniej, oczy dużo szybciej męczą się podczas jazdy w nocy, a ocena sytuacji na drodze wymaga znacznej czujności. Poinformujemy Ciebie tym samym, dlaczego tak się dzieje, w jaki sposób rozwiązać problem oraz co może pogorszyć daną sytuację.
7 prostych kroków na rozwiązanie problemu
- Mycie przednich reflektorów. Brudne światła bardzo kiepsko oświetlają drogę. Gdy są one solidnie zabrudzone, widoczność może ulec znacznemu pogorszeniu. W rzeczywistości kierowca widzi jedynie 10% tego, co dzieje się naprzeciwko samochodu.
Aby umyć reflektory skorzystaj z miękkiej ściereczki lub gąbki. Upewnij się, że są one czyste: brud i piasek podczas przedostania się na mytą powierzchnię działa jak papier ścierny. Jako detergentu należy skorzystać z szamponu do samochodu.
Ślady po owadach i asfalcie można usunąć przy pomocy specjalnych środków czyszczących. Zanieczyszczenia organiczne są bardzo trwałe, dlatego lepiej usunąć je natychmiast po ich pojawieniu się.
Porada ze strony AutoDoc: Nigdy nie myj soczewek przednich reflektorów przy pomocy suchej ściereczki: może to spowodować zarysowania na ich powierzchni.
- Polerowanie przednich reflektorów. Nowe przednie reflektory posiadają specjalną powłokę chroniącą ich soczewki przed uszkodzeń mechanicznym oraz promieniowaniem ultrafioletowym. Z biegiem czasu ulega ona zużyciu, na powierzchni przednich reflektorów pojawiają się mikropęknięcia i zarysowania, a soczewki stają się zamglone i żółte. Ten problem można rozwiązać przy pomocy specjalnych zestawów do polerowania przednich reflektorów i ich soczewek. Zazwyczaj składają się one z papieru ściernego o różnorodnej ziarnistości, koła polerskiego oraz pasty.
Polerowanie odbywa jest w kilku etapach. Nadwozie samochodu wokół obudowy przedniego reflektora powinno zostać osłonięte taśmą malarską w celu uniknięcia uszkodzenia powłoki lakierniczej. Jeszcze lepszym pomysłem jest całkowity demontaż przednich reflektorów. Następnie powinny zostać one umyte z brudu oraz odtłuszczone. Kolejnym krokiem jest polerowanie powierzchni reflektora przy pomocy papieru ściernego o dużej ziarnistości zamoczonego w wodzie, aby ujednolicić zamglenie. Następnie należy wypolerować reflektor drobniejszym papierem ściernym oraz przejść do polerowania końcowego. Dokonywane jest ono przy pomocy szlifierki: zapewnia to szybkość i wysoką jakość.
Porada ze strony AutoDoc: prosimy zauważyć, że w trakcie procesu polerowania fabrycznie nałożona powłoka ochronna ulega całkowitemu zniszczeniu. Powinieneś powtarzać daną procedurę raz w miesiącu. W celu zapewnienia długotrwalszych rezultatów po procedurze polerowania zalecamy pokrycie przednich reflektorów specjalnych lakierem samochodowym.
- Wymiana lamp. Z biegiem czasu lampy ksenonowe ulegają przygaśnięciu. W przypadku żarówek halogenowych w momencie ich nieprawidłowego montażu na ich powierzchni formowany jest spalony osad. Jeśli zauważysz, że zmniejszona została intensywność przednich reflektorów spróbuj przypomnieć sobie, kiedy ostatni raz wymieniałeś lampy. Zazwyczaj średnia żywotność standardowych żarówek tradycyjnych wynosi 500 godzin, halogenowych – 1 500 godzin, ksenonowych – 3 000 godzin a LED – ponad 10 000 godzin.
Porada ze strony AutoDoc: podczas wymiany żarówek halogenowych nie dotykaj gołymi rękami ich szkła. Tłuste plamy na ich powierzchni bardzo szybko przekształcają się w węglowy osad. Aby zapewnić oświetlenie drogi lampami ksenonowymi, wymieniaj je parami.
- Oczyszczanie odpowietrzaczy. Ich funkcją jest wpuszczanie i wypuszczanie powietrza z przednich reflektorów, aby wyrównać ciśnienie wewnętrzne z ciśnieniem atmosferycznym. Jeśli zawór jest zatkany, wewnątrz obudowy przedniego reflektora będzie osadzać się para wodna, co będzie powodowało zamglenie soczewek oraz pogorszenie widoczności.
Porada ze strony AutoDoc: jeśli oświetlenie uległo zamgleniu, zaleca się sprawdzenie stanu elementów uszczelniających oraz czy tylne osłony szczelnie pasują do obudowy.
- Przywrócenie napięcie zasilania. Niskiej jakości naprawa okablowania samochodowego, skorodowane terminale, alternator lub awaria akumulatora prowadzi do tego, że gniazdo lampy zasilane jest niższym napięciem. Dość często nie jest ono wystarczające do zapewnienia odpowiedniego oświetlenia. Z tego powodu niezbędna jest terminowa wymiana starych i zużytych przewodów, a także skorzystanie ze specjalnego smaru nieprzewodzącego w celu ochrony terminali przed wystawienie na działanie czynników zewnętrznych.
Porada ze strony AutoDoc: w razie możliwości skorzystaj z przewodów wyposażonych w silikonowe powłoki. Są one w stanie dużo lepiej wytrzymać działanie czynników zewnętrznych, są odporne na uszkodzenia mechaniczne, żrące środki chemiczne oraz zmiany temperatur. Charakteryzują się one niskim poziomem łatwopalności.
- Pomalowanie reflektora. Przy pomocy specjalnej farby chromowanej możesz przywrócić blask reflektora oraz wyeliminować jego zmatowienie. Aby tego dokonać powinieneś zdemontować przedni reflektor, wyszlifować go papierem ściernym, całkowicie usunąć warstwę chromu, odtłuścić powierzchnię, nałożyć na powierzchnię plastiku warstwę podkładu, a następnie nałożyć na powierzchnię dwie warstwy farby.
Porada ze strony AutoDoc: nie korzystaj z farby do naprawy pękniętego reflektora. W przypadku poważnego uszkodzenia dany element należy natychmiast wymienić: nie wytrwa on zbyt długo.
- Wyregulowanie wiązki światła przedniego reflektora. Zaleca się wykonanie danej procedury raz w roku, jak i również po każdej wymianie żarówki, montażu nowych felg lub opon, jakiejkolwiek naprawie przedniej części nadwozia samochodu. W tym celu musisz zaparkować samochód na płaskiej, poziomej powierzchni ściśle prostopadle do ściany. Następnie wykonaj na ścianie odpowiednie oznaczenia. Aby narysować na ścianie odpowiednie linie należy sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu, jaka ma być odległość pomiędzy nimi i odległość samochodu od ściany, gdyż wymagania każdego poszczególnego modelu samochodu mogą się różnić.
Porada ze strony AutoDoc: nie zapomnij przygotować samochód do danej procedury. Sprawdź ciśnienie w oponach: musi ona odpowiadać zalecanej wartości. Zbiornik paliwa powinien być częściowo zalany paliwem lub pełny. Spróbuj zasymulować codzienne obciążenie zawieszenia samochodu: jeśli najczęściej prowadzisz sam, zapytaj osobę o podobnej do Ciebie budowie ciała o zajęcie przedniego siedzenia lub umieść na fotelu kierowcy jakikolwiek ciężar odpowiadający Twojej wadze. Jeśli w Twoim samochodzie stale znajdują się pasażerowie, będziesz potrzebować większej liczby asystentów.
3 błędy pojawiające się podczas zwiększenia intensywności przednich reflektorów
- Wymiana standardowych lamp halogenowych gazowymi lampami wyładowczymi. Dana procedura jest nie tylko nieskuteczna, ale i w większości krajów nielegalna. Lampy ksenonowe zamontowane w halogenowych przednich reflektorach mogą oślepić nadjeżdżających kierowców oraz spowodować gwałtowne zmatowienie reflektora. Dodatkowo są one bardzo wrażliwe na zabrudzenia: podczas korzystania z nich dostępność do spryskiwacza oraz systemu samoczyszczącego jest obowiązkowa.
- Montaż lamp o większej mocy niż standardowe lampy samochodu. Pomimo widocznego polepszenia intensywności oświetlenia dane rozwiązanie może skutkować zmatowieniem i wyblaknięciem reflektora, stopienie soczewek i przewodów. W wyniku tego wszystkie wymienione skutki pociągają za sobą kosztowną wymianę przedniego reflektora.
- Podłączenie przednich reflektorów do akumulatora poprzez dodatkowy przełącznik. Dany rodzaj podłączenia umożliwia zwiększenie napięcia dostarczanego do podstawy źródła światła do 13.5-14V, co ma pozytywny wpływ na intensywność oświetlenia. Niemniej jednak jakiekolwiek ulepszenia w systemie elektrycznym samochodu, które nie są autoryzowane przez producenta samochodu są niebezpieczne, przez co są niedopuszczalne.
Podsumowanie
Bezpieczeństwo jazdy i jej komfort w dużej mierze zależy od intensywności przednich reflektorów. Z tego powodu każdy właściciel samochodu musi monitorować ich stan. Nie jest to trudne do zrobienia. Musisz jedynie postępować zgodnie z zaleceniami producenta odnośnie terminowej konserwacji podzespołów i układów samochodowych w celu uniknięcia zmiany konstrukcji oświetlenia, postępować zgodnie z naszymi poradami, a także kupić wysokiej jakości części, narzędzia, akcesoria oraz samochodowe środki chemiczne na stronie AutoDoc.
Przydatny filmik na ten temat: