Spis treści
Wtryskiwacze diesla: budowa, awaria i jak wyczyścić?
Auta osobowe i ciężarowe napędzane olejem napędowym to standardowy widok na dzisiejszych drogach, jednak ich właściciele mają sporo zmartwień eksploatacyjnych związanych z newralgicznymi podzespołami, takimi jak wtryskiwacze diesla. Sprawdź, czym objawia się awaria wtryskiwaczy paliwa diesel oraz jak przebiega czyszczenie wtryskiwaczy diesla w profesjonalnych warsztatach.
Wtryskiwacze diesla – charakterystyka
Wtryskiwacze diesel to newralgiczny element każdego silnika, gdyż odpowiada on za podawanie paliwa, które potem jest zapalane przez sprężone powietrze, co pozwala mechanizmowi prawidłowo pracować. Wszelkie kłopoty z tym elementem mogą istotnie wpłynąć na kulturę pracy silnika, a w skrajnym przypadku całkowicie unieruchomić pojazd. Właściciele pojazdów z tym rodzajem napędu często spotykają się z opiniami mówiącymi o tym, że czyszczenie wtryskiwaczy diesla jest niezbędne, gdyż w przeciwnym razie w krótkim czasie niezbędna okaże się wymiana tego kosztownego podzespołu. Jest to częściowo prawda, gdyż aktualnie produkowane wtryskiwacze są niezwykle precyzyjnymi mechanizmami, które przez to mocno tracą wytrzymałości.
Różnica pomiędzy obecnie produkowanymi wtryskiwaczami a starszymi typami jest taka, że obecne działają o wiele bardziej precyzyjnie, zwiększając osiągi aut i kulturę pracy silnika. Niestety detale budowy, które to umożliwiają, sprawiły że nie mogą one być tak wytrzymałe jak starsze rodzaje wtryskiwaczy. Budowa wtryskiwaczy diesel pozwala jednak na przeprowadzenie regeneracji i czyszczenia, co zdecydowanie zwiększy maksymalny czas eksploatacji. Wtryskiwacze diesla i benzyny samochodowe warto wymieniać dopiero wtedy, gdy ulegną całkowitemu zniszczeniu. Naprawa i korzystanie z części zamiennych poszczególnych podzespołów wtryskiwaczy często jest opłacalna ze względu na wysokie koszty wymiany całego mechanizmu.
BOSCH Wtryskiwacz
Wtrysk bezpośredni
BOSCH Wtryskiwacz
Wtrysk bezpośredni
BOSCH Wtryskiwacz
BOSCH Końcówki wtryskiwaczy
Common Rail (CR), z pierścieniem uszczelniającym
Uszkodzony wtrysk diesel – objawy
Przed dowiedzeniem się, jak czyścić wtryskiwacze diesla, trzeba też wiedzieć, kiedy to zrobić. Okazuje się to kluczową informacją, gdyż to właśnie zareagowanie na czas jest najlepszą metodą na przedłużenie żywotności tego komponentu. Pierwsze objawy nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy diesla mogą pojawić się już przy przebiegu na poziomie około 100 tys. km. Poważniejsze kłopoty mogą się jednak przesunąć do granicy aż 150 tyś. km. Trudno określić dokładną liczbę przejechanych kilometrów, gdyż jest ona zależna od posiadanego auta i modelu wtryskiwacza, który został w nim zamontowany. Firmy motoryzacyjne korzystają tu z części zamienne do samochodów różnych marek, a każdy produkt ma nieco odmienną charakterystykę. Niektóre są bardziej trwałe, jednak nie nadają się do łatwej naprawy, a inne są bardziej podatne na uszkodzenia, jednak dużo łatwiejsze w naprawie. Warto więc przed naprawą skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika, a przede wszystkim zdiagnozować problemy na podstawie sposobu pracy wtryskiwaczy.
Wtryskiwacze paliwa diesel są odpowiedzialne za podawanie paliwa, a to warunkuje, że pierwszymi objawami nieprawidłowej pracy są kłopoty z rozruchem. Jeśli auto nie chce odpalić „na raz”, a wcześniej takie sytuacje się nie zdarzały, możliwe że filtry wtryskiwaczy wymagają wyczyszczenia. Następne kłopoty mogą pojawić się podczas pracy na biegu jałowym. W normalnych warunkach silnik powinien pracować płynnie, ale jeśli wtryskiwacze nie pracują prawidłowo, kultura pracy silnika może ulec pogorszeniu.
To samo dotyczy jazdy. Na początku jednak silnik nie będzie pracował gorzej, a lepiej. Wynika to z faktu, że rozregulowane wtryskiwacze diesel podają zbyt dużo paliwa, co objawia się większą ilością mocy. Jest to efekt krótkotrwały, gdyż w następnym stadium dochodzi do znacznego pogorszenia samych osiągów, a także kultury pracy silnika, co powinno być słychać. Silnik zaczyna bowiem inaczej brzmieć i pracuje nierównomiernie. Problemy z wtryskiwaczami zazwyczaj będą skorelowane z większym spalaniem. Problemem może być jednak samochodowa pompa wysokiego ciśnienia, która odpowiada za doprowadzenie paliwa do wtryskiwaczy. Zawsze trzeba więc wspomóc się diagnozą doświadczonego mechanika.
VEMO Końcówki wtryskiwaczy
benzyna, Wtrysk bezpośredni, z uszczelnieniem
BOSCH Końcówki wtryskiwaczy
Common Rail (CR), z pierścieniem uszczelniającym
BOSCH Wtryskiwacz
Wtrysk bezpośredni
BOSCH Końcówki wtryskiwaczy
Common Rail (CR), bez pierścienia uszczelniającego
VDO Końcówki wtryskiwaczy
olej napędowy, z uszczelnieniem, Sterownik / oprogramowanie musi być adoptowany (update)
Czyszczenie wtryskiwaczy diesla – jak to zrobić?
Uszkodzony wtrysk diesel i objawy pojawiają się na przestrzeni pewnego czasu, więc warto obserwować pracę silnika. Czyszczenie wtryskiwaczy diesel polega na rozebraniu całego podzespołu i usunięcie wszystkich nagromadzonych zabrudzeń. Następnie wymienia się filtry i wyeksploatowane elementy, takie jak uszczelki. Teoretycznie czyszczenie można wykonywać nawet co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, co powinno przedłużyć żywotność wtryskiwaczy. W optymalnych warunkach, jeśli filtry paliwa w samochodzie są regularnie wymieniane, ten newralgiczny podzespół może wytrzymać nawet przebieg na poziomie kilkuset tysięcy kilometrów.
Jak prawidłowo eksploatować silnik diesla, by nie zniszczyć wtryskiwaczy?
Awaria wtryskiwaczy diesel i objawy , które pojawią się na początku, będą zazwyczaj warunkowane nieprawidłową eksploatacją. Najważniejsze, by przedłużyć ich żywotność jest regularne serwisowanie i czyszczenie, a także wymienianie filtrów. Zawsze należy też korzystać z paliwa wysokiej jakości, gdyż to zabrudzenia w paliwie są powodem kłopotów. Należy dbać, by czujnik poziomu paliwa w pojeździe był sprawny i unikać jazdy na prawie opróżnionym baku – to powoduje, że z dna baku pompowane są zanieczyszczone osady. Ponadto należy unikać zbyt agresywnego stylu jazdy, zwłaszcza na zimnym silniku.
TOP produkty powiązane z tym tematem: