Spis treści
Zacisk hamulcowy: regeneracja, czyszczenie i wymiana
Układ hamulcowy samochodu składa się z wielu elementów, a zacisk hamulcowy jest jednym z nich. Ten newralgiczny komponent odpowiada za przenoszenie siły hamującej na tarcze, co sprawia, że jest kluczowy dla efektywnego działania całego mechanizmu. Dowiedz się, czym są zaciski hamulcowe oraz jakie objawy zepsuty zacisk hamulcowy daje. Ponadto sprawdź, jak zregenerować zacisk hamulcowy, jak rozebrać i zweryfikuj, czy zaciski hamulcowe wymienia się parami.
Jak działa układ hamulcowy?
By zrozumieć, jaką funkcję pełni zacisk hamulcowy najpierw musisz dowiedzieć się, jak działa cały układ hamulcowy w samochodzie. We współczesnych pojazdach są to dość skomplikowane układy, choć zasada ich działania niezmiennie pozostaje stosunkowo prosta. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, ten zaczyna generować ciśnienie w układzie hydraulicznym, którego elementem są przewody hamulcowe (łączą dźwignię hamulca z mechanizmem zamontowanym przy kole). Dzięki ciśnieniu zaciski hamulcowe (utrzymujące klocki hamulcowe na tarczach) mogą regulować dociskanie się elementów hamulca do siebie, co powoduje tarcze. Odpowiada za to tarcza hamulca i klocek hamulcowy.
ATE Zacisk hamulca
Czerwony, Aluminium, bez łącznika
A.B.S. Zacisk hamulca
Aluminium
BUDWEG CALIPER Zacisk hamulca
przed osią, Oś przednia, z lewej
TRW Zacisk hamulca
Aluminium
ATE Zacisk hamulca
z silnikiem elektrycznym, bez łącznika
Zacisk hamulcowy – funkcja w układzie hamulcowym
Zaciski hamulcowe są odpowiedzialne za utrzymywanie klocków hamulcowych po obu stronach tarczy hamulca. Ruchoma część zacisku bezpośrednio powoduje przesunięcie się jego elementu w stronę tarczy. Gdy kierowca odpuszcza pedał hamulca, sprężyna powrotna cofa zacisk do początkowej pozycji. Zaciski są tak skonstruowane, że nacisk na tarczę hamulca zawsze jest równomierny. Sprawdź także artykuł:
Zakleszczony zacisk hamulcowy: Jak to się stało i jak mogę tego uniknąć?
Zepsuty zacisk hamulcowy – objawy
Biorąc pod uwagę, jak działa ten element, zepsuty zacisk hamulcowy objawy może dawać bardzo poważne, a jakakolwiek usterka zdecydowanie uniemożliwia bezpieczne poruszanie się autem. Sprawdź, jakie uszkodzony zacisk hamulcowy objawy daje i na co pośrednio wpływa:
- Uszkodzenie jednego z zacisków hamulcowych może wpływać na szybsze zużywanie się klocka hamulcowego w danym kole. Często różnica w tempie eksploatacji klocków może obiegać o kilkadziesiąt procent na rzecz jednego, uszkodzonego.
- Gdy zacisk ulegnie mechanicznemu uszkodzeniu, w jego okolicy może dochodzić do wycieku płynu hamulcowego. Zazwyczaj awaria dotyczy tłoka wewnątrz zacisku lub uszczelki. Finalnie doprowadzi to do całkowitej utraty efektywności hamowania, a w okolicy zacisku będzie widać zacieki płynu. Tego typu objawy zepsutego zacisku hamulcowego można zweryfikować po wizualnych oględzinach.
- Jakakolwiek awaria zacisku hamulcowego może wpływać na efektywność hamowania lub na to, że klocki generują nierównomierny nacisk na tarcze na poszczególnych kołach, objawia się to znoszeniem auta podczas hamowania.
- W wielu przypadkach awarii zacisku hamulcowego dochodzi do przegrzewania się hamulców nawet jeśli nie są intensywnie eksploatowane.
- Podczas hamowania może dochodzić do pojawienia się niepokojących dźwięków, a także wibracji.
Pojawienie się powyższych objawów powinno zaniepokoić. Jeśli je zauważysz szybko, udaj się do warsztatu mechanicznego, gdyż zaciski hamulcowe mogły ulec uszkodzeniu, a to generuje poważne zagrożenie na drodze.
Jak zregenerować zacisk hamulcowy?
Niekiedy zaciski hamulcowe przód i tylny będzie trzeba wymienić. Często jednak możliwa jest regeneracja zacisku hamulcowego. Sprawdź, jak zregenerować zacisk hamulcowy, by uniknąć konieczności jego wymiany:
- Na początku musisz zdemontować zacisk.
- W drugiej kolejności konieczne jest wyjęcie klocków hamulcowych i samego zacisku. Sprawdź dokładnie, jak i gdzie były zamontowane – ponowny montaż odbywa się analogicznie.
- Gdy zacisk hamulcowy jest zdemontowany, wyjmij tłok zacisku i usuń resztki płynu hamulcowego. Zdemontuj także uszczelkę. W tej chwili możesz dokonać wizualnych oględzin całego zacisku. Czasem uszczelki tłoka mogą być wyrobione lub uszkodzone mechanicznie – wtedy należy je wymienić na nowe. Możesz ocenić, czy czyszczenie zacisków hamulcowych wystarczy.
- Po ewentualnej wymianie uszczelki należy dokładnie oczyścić tłok z zanieczyszczeń i smaru. Wykorzystaj do tego płyn do czyszczenia hamulców. To, jak wyczyścić zaciski hamulcowe jest łatwe, jednak wykonaj to dokładnie i nie spiesz się.
- To, jak zregenerować zacisk hamulcowy jest dość proste. Po prostu usuń rdzę i wszystkie zanieczyszczenia za pomocą specjalnego preparatu i papieru ściernego jeśli to konieczne. Tłok musisz doprowadzić do takiego stanu, by był idealnie gładki.
- Na końcu zamontuj zaciski hamulcowe razem z klockami.
Wiesz już, czym wyczyścić zaciski hamulcowe. Jeśli jednak nie masz w tym doświadczenia, lepiej udaj się do warsztatu. W razie konieczności możesz nabyć czyścik do hamulców auta i inne niezbędne akcesoria.
Jak rozebrać zacisk hamulcowy?
Wiesz już, jak rozebrać zacisk hamulcowy. Wystarczą do tego zwykłe klucze. Pamiętaj jednak, by nie używać dużej siły, gdyż to dość delikatne elementy mogące ulec uszkodzeniu. Na początku odkręć klocki hamulcowe i zdejmij prowadnice, jednak nie zapomnij o solidnym zabezpieczeniu auta. Uważaj też na ciśnienie w układzie hamulcowym. Na wszelki wypadek otwórz napełniacz płynu hamulcowego. Na końcu nie zapomnij o odpowietrzeniu układu hamulcowego i dokładnym sprawdzeniu działania całego układu.
Jeśli czyszczenie zacisków hamulcowych nie pomogło i nadal widzisz słabszą pracę hamulców, lepiej zdecydować się na ich wymianę, zwłaszcza że nie jest to usterka droga w naprawie. Koszt samych części średnio wynosi nie więcej, niż 150 zł.
Czy zaciski hamulcowe wymienia się parami?
Kupując i wymieniając zacisk hamulcowy Golf 4 lub do innego auta pamiętaj, że wymienia się je parami jeśli miały podobny poziom zużycia. Jeśli okaże się, że niedawno były wymieniane, jednak jeden z nich uległ awarii mechanicznej np. w skutek stłuczki lub po prostu doszło do usterki w wyniku wadliwości danego elementu, czasem można wymienić tylko jeden zacisk. Zazwyczaj zaleca się jednak wymianę parami. Jeśli nie masz pewności, czy zaciski hamulcowe wymienia się parami w danej sytuacji, skonsultuj to z fachowcem. Różnica w cenie zazwyczaj nie wyniesie jednak więcej, niż kilkadziesiąt złotych, więc lepiej wymienić obydwa.
Zaciski hamulcowe – żywotność
Standardowo zaciski hamulcowe powinny wytrzymać od 100 do 250 tys. km przebiegu. Dolne widełki zarezerwowane są jednak dla wyjątkowych sytuacji. Większość pojazdów będzie wymagała wymiany tego elementu nie wcześniej, niż po 150 tys. km. Pamiętaj jednak, że zacisk hamulcowy mógł ulec awarii mechanicznej w wyniku uszkodzenia, a nie naturalnej eksploatacji.
W filmie znajdziesz dokładny instruktaż, jak zdemontować zaciski hamulcowe, jak dokonać czyszczenia zacisków, a także jak je poprawnie zamontować. Fachowiec poinstruuje Cię, na co musisz zwrócić uwagę podczas tego procesu, by doprowadzić zacisk do stanu optymalnego.
Samodzielna regeneracja zacisków hamulcowych
TOP produkty powiązane z tym tematem: