Spis treści
Zawór podciśnienia turbiny: jak działa, jak go sprawdzić i objawy uszkodzenia
Prawidłowo działający zawór podciśnienia turbiny to kluczowy aspekt dla wydajnej pracy turbosprężarki. Odpowiada on za kontrolę ciśnienia w tym komponencie, a jakiekolwiek zaburzenie jej pracy wpływa na stabilność pracy jednostki napędowej. Dowiedz się, czym dokładnie jest ten element, a także, jakie uszkodzony zawór podciśnienia turbiny objawy może dawać podczas jazdy, oraz jak sprawdzić ten komponent.
Turbosprężarka – za co odpowiada?
By zrozumieć, czym dokładnie jest zawór podciśnienia turbiny, najpierw musisz zrozumieć, czym w ogóle jest turbosprężarka. Ten komponent nie jest obecny w każdym silniku, jednak aktualnie stosuje się go w coraz szerszej gamie modeli. Wynika to z faktu, że przez to, jaka jest zasada działania zaworu podciśnienia turbiny i całej turbosprężarki, w ten sposób można zdecydowanie podnieść moc silnika bez zwiększania jego pojemności, a wręcz ją zmniejszając, co pozytywnie wpływa także na spalanie paliwa. Nie dotyczy to jedynie aut sportowych.
Sama turbosprężarka odpowiada za zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do jednostki. Dzieje się to dzięki sprężeniu przed dostarczeniem do komory spalania. Wykorzystuje się do tego energię gazów wydechowych. Jeśli turbo sprężarka do samochodu ulegnie awarii, ma to ogromne znaczenie dla pracy silnika – obniża jego moc i wymaga natychmiastowej interwencji mechanika.
PIERBURG Konwerter cisnienia, sterowanie spalinami
PIERBURG Konwerter cisnienia, sterowanie spalinami
PIERBURG Przetwornik ciżnienia, turbosprężarka
Zawór magnetyczny, elektryczno-pneumatyczny
PIERBURG Przetwornik ciżnienia, turbosprężarka
zawór przełączający, elektryczno-pneumatyczny
MAGNETI MARELLI Konwerter cisnienia, sterowanie spalinami
Jaką funkcję pełni zawór podciśnienia turbiny?
Sam zawór podciśnienia turbiny, czyli wastegate (potocznie nazywany gruszką) to jeden z elementów całego układu. Odpowiada on za kontrolowanie ciśnienia powietrza dostarczanego do turbiny. Jest kluczową częścią, która pozwala na stabilizowanie ciśnienia doładowania i odprowadzanie nadmiaru gazów wydechowych, które dostają się do turbiny. Jakakolwiek awaria sprawia, że ciśnienie nie jest kontrolowane, a to wpływa bezpośrednio na płynność pracy silnika.
Zawód podciśnienia turbiny – zasada działania
Biorąc pod uwagę, czym jest zawór podciśnienia turbiny, zasada działania tego elementu jest dość prosta. Zawór jest sterowany sterownikiem, który kontroluje ciśnienie powietrza dostarczanego do zaworu. Jeśli jest ono zbyt duże, zawór otwiera się, a gazy wydechowe omijają turbinę. To powoduje zaś zmniejszenie obrotów turbiny. Dzięki temu silnika nie ulega przegrzaniu, a sama turbina nie pracuje zbyt intensywnie (co mogłoby uszkodzić komponenty silnika). Wszystko jest sterowane i kontrolowane przez moduł sterujący silnika.
Uszkodzony zawór podciśnienia turbiny – objawy
Dowiedz się, jakie objawy uszkodzony zawór podciśnienia turbiny może dawać.
- Jeśli zawór podciśnienia turbiny nie działa poprawnie, może to doprowadzić do pojawienia się zbyt dużego ciśnienia, czego efektem będzie zwiększenie mocy silnika. To może doprowadzić do przegrzewania się jednostki, a ostatecznie poważnej awarii silnika.
- Jeśli zawór nie działa, gdyż za bardzo ogranicza ciśnienie, efektem będzie zmniejszona moc silnika. Rzadko doprowadzi to do całkowitego unieruchomienia auta, ale często spadki mocy będą tak duże, że w praktyce uniemożliwią jazdę.
- Wszystkie odchylenia od normy prawidłowej pracy zaworu podciśnienia turbiny i samej turbosprężarki będą skutkować pojawieniem się na komputerze pokładowym odpowiednich błędów mówiących o awarii. Wymaga to szybkiej diagnostyki w profesjonalnym warsztacie.
Gdy zawór podciśnienia turbiny ulega awarii, zazwyczaj nie ma wyboru i musisz szybko udać się do warsztatu, gdyż długotrwała jazda z taką usterką niekorzystnie wpływa na silnik – zwłaszcza jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie. Uszkodzony zawór podciśnienia turbiny objawy może dawać podobne do innych elementów całego komponentu, więc niezbędne są dokładne oględziny.
Zawór podciśnienia turbiny – jak sprawdzić?
To, jak sprawdzić zawór podciśnienia turbiny wymaga przeprowadzania diagnostyki komputerowej przy pomocy skanera. Komputer pokładowy auta powinien pokazywać odpowiednie błędy. To jednak nie wszystko, gdyż jeśli okaże się, że ciśnienie jest nieodpowiednie, przed rozpoczęciem jakichkolwiek napraw należy sprawdzić sam zawór podciśnienia turbiny pod kątem ewentualnych luzów, wycieków lub innych uszkodzeń mechanicznych. Sam zawór powinien też działać płynnie i się nie zacinać. Warto przeprowadzić testy ciśnienia. Jeśli jest taka konieczność, należy kupić zawór podciśnienia turbiny Ford Mondeo MK3 lub do innego auta i go wymienić. Czasem jednak będzie się go dało wyczyścić lub naprawić elementy odpowiadające za jego nieprawidłowe działanie. Sam zawór nie jest jednak drogą częścią, więc wymiana nie będzie problematyczna.
TOP produkty powiązane z tym tematem: