Runflat
Wyszukiwać opony według rozmiaru
Opony Run Flat: właściwości, rodzaje, producenci
Przebicie opony może przydarzyć się zarówno doświadczonemu, jaki i początkującemu kierowcy. Może okazać się to prawdziwym problemem, gdyż jazda z przebitą oponą jest zabroniona. Jeśli nie masz zapasowej opony lub specjalnego zestawu do naprawy opon, lub jeśli na przykład przebiły się dwie opony jednocześnie, trzeba będzie zadzwonić po lawetę. Jeszcze gorsza jest sytuacja, gdy opona przebije się podczas jazdy z dużą prędkością: możesz wtedy utracić kontrolę nad swoim samochodem. Opony Run Flat pomogą uniknąć tych problemów. W tym artykule opowiemy Ci, jakie są ich zalety i wady.
Czym jest Run Flat: budowa, historia, oznaczenia
Technologia Run Flat ma na celu zminimalizowanie ryzyka wypadku drogowego i umożliwienie kierowcy dotarcia do warsztatu samochodowego. Ponadto jeśli używasz tego rodzaju opon, możesz zrezygnować z opony zapasowej i zaoszczędzić miejsce w bagażniku lub zmniejszyć zużycie paliwa.
Opracowywanie bezpiecznych opon odpornych na przebicie rozpoczęło się w latach 30-tych XX wieku. Firma Michelin stała się pionierem w tej dziedzinie. W 1934 roku wprowadziła na rynek pierwszą na świecie oponę samonośną wypełnioną wewnątrz specjalną wyściółką piankową, która przejmowała obciążenie w przypadku przebicia. Pomysł stworzenia opony odpornej na przebicie został podchwycony przez firmy Chrysler, Goodyear, Dunlop i innych producentów.
Obecnie opony Run Flat są oferowane w asortymencie produktów wszystkich wiodących producentów. Tego typu opony mogą być jednak oznaczone w różny sposób. Oto ich przykładowe oznaczenia:
- Dunlop ― DSST.
- Pirelli, BridgeStone, Firestone ― RFT.
- Nokian ― RFT i RF.
- Yokohama ― RF i ZPS.
- Continental ― SSR i CSR.
- Michelin ― ZP.
- Goodyear ― ROF i EMT.
- BF Goodrich ― SSS.
- Kumho ― XRP.
- Toyo ― TRF.
Rodzaje opon Run Flat, ich zalety i wady
- Samouszczelniające się. Posiadają w środku warstwę uszczelniającą, która uszczelnia miejsce przebicia. Te opony są zaledwie o 10-20% droższe od standardowych. Można je zamontować w samochodach, które nie są wyposażone w system monitorowania ciśnienie powietrza w oponach. Opony te można naprawić po przebiciu. Niemniej jednak nie są w stanie utrzymać ciśnienia w przypadku dużych nacięć lub przebicia ściany bocznej. Wydajność samouszczelniania jest znacznie zmniejszona w zimie.
- Ze wzmocnionymi ścianami bocznymi. Ich ściany boczne są zbudowane z kilku warstw specjalnego kordu i gumy. To one przejmują całe obciążenie w przypadku przebicia. Tego typu opony są bardzo wytrzymałe i odporne na zużycie. Ich koszt jest około 1,5-2 razy wyższy niż w przypadku opon konwencjonalnych. Opony te są montowane na standardowej feldze i umożliwiają przejechanie do 80 km po przebiciu. Niemniej jednak prędkość jazdy nie powinna być większa niż 80 km/h. Ponadto opony te są o 20-40% cięższe od standardowych. W większości przypadków nie nadają się do naprawy.
- Z pierścieniem nośnym. Do felgi przymocowany jest specjalny plastikowy lub metalowy pierścień, który utrzymuje ciężar samochodu w przypadku utraty ciśnienia. Tego typu opony pozwalają na przejechanie do 320 km. Nie ograniczają prędkości pojazdu nawet po przebiciu. Opony te są często montowane w samochodach opancerzonych, takich jak pojazdy rządowe. Są niedrogie. Niemniej jednak ich użycie wymaga montażu specjalnych felg. Tego typu opony mogą zostać zamontowane wyłącznie na wyspecjalizowanych stacjach obsługi. Ich użytkowanie obniża komfort jazdy.
Dla kogo opony Run Flat są dobrym wyborem?
Nie każdy kierowca doceni zalety wyżej wymienionych opon. Jeśli komfort i dynamika są dla Ciebie kluczowe, to powinieneś rozważyć wybór opon standardowych. Jeśli jednak cenisz sobie niezawodność i praktyczność, często jeździsz w terenie lub wyjeżdżasz w długie podróże, tego typu opony mogą być dla Ciebie bardzo pomocne.
Przejdź do wyboru najlepszych marek opon
Najbardziej popularne rozmiary Opony samochodowe
- 205/55 R16
- 195/65 R15
- 225/45 R17
- 225/50 R17
- 185/65 R15
- 225/40 R18
- 175/65 R14
- 225/55 R17
- 205/60 R16
- 215/65 R16