Mercedes GLA: Usterki i Problemy
Mercedes W204: typowe usterki, awarie i problemy oraz wady i zalety modelu
- Problemy z mechanizmem różnicowym 4MATIC: Szczególnie w modelach 250 4MATIC i 220 CDI 4MATIC od 80 000-120 000 km pojawiają się hałasy i wibracje w mechanizmie różnicowym, spowodowane brakiem oleju lub zużyciem łożysk.
- Kamera cofania nie działa: W modelach serii H247 kamera cofania Mercedesa GLA ulega awarii od 30 000 km, często z powodu błędów oprogramowania lub wadliwych połączeń kablowych.
- Klapa tylna nie zamyka się: Usterki elektryczne tylnej klapy występują głównie w modelach z systemem automatycznego zamykania (np. GLA 200, GLA 250 e) od 50 000 km, często z powodu wadliwych czujników lub siłowników.
- Problemy ze zmianą biegów w skrzyni 7G-DCT: W modelach GLA 200 i GLA 180 z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów szarpanie lub opóźnienie zmiany biegów występuje od 60 000-100 000 km, szczególnie w zakresie zimnego rozruchu.
- Błędy sterowania silnikiem z 220 CDI 4MATIC: Od 100 000 km mogą wystąpić kody błędów, takie jak P0087 (zbyt niskie ciśnienie paliwa) lub P2291 (czujnik ciśnienia), często związane z utratą mocy.
Mercedes GLA: wady z mechanizmem różnicowym 4MATIC
Modele z napędem na wszystkie koła 4MATIC, takie jak Mercedes GLA 250 4MATIC lub 220 CDI 4MATIC, wykazują typowe problemy z mechanizmem różnicowym przy wyższych przebiegach. Objawy obejmują stukanie podczas pokonywania zakrętów, wibracje w podłodze pojazdu i nierównomierne zużycie opon. Badania pokazują, że około 18% pojazdów dotkniętych tym problemem wymaga naprawy mechanizmu różnicowego między 80 000 a 120 000 km. Przyczynami są często niewystarczające smarowanie lub uszkodzone łożyska kulkowe.
Profesjonalna konserwacja ma kluczowe znaczenie dla niezawodności systemu napędu na wszystkie koła. Złożone mechanizmy różnicowe Mercedesa GLA 4MATIC wymagają wymiany oleju co 60 000 km przy użyciu specjalnego oleju SAE 75W-85-GL5. Przy pierwszych oznakach hałasu zalecana jest natychmiastowa kontrola, ponieważ zużyte łożyska mogą całkowicie zniszczyć mechanizm różnicowy w ciągu 5 000-10 000 km. Regularne kontrole zapobiegają kosztownym uszkodzeniom.

Mercedes-Benz GLA: kamera cofania nie działa
W obecnej serii H247 właściciele skarżą się na nagłe awarie kamery cofania. Problem pojawia się zwykle po 2-3 latach lub 25 000-40 000 km i objawia się czarnym ekranem lub komunikatami o błędach, takimi jak "Kamera cofania niedostępna". Przyczyną są często skorodowane wtyczki (zwłaszcza przy przejściu do bagażnika) lub konflikty oprogramowania po aktualizacjach.
Systematyczna kontrola jest niezbędna do rozwiązywania problemów. Wrażliwe moduły kamer Mercedesa GLA wymagają diagnostyki za pośrednictwem XENTRY z naciskiem na kody błędów, takie jak B11DF29 (zasilanie) lub B148B29 (komunikacja CAN). W 70% przypadków wystarczy ponowna kalibracja oprogramowania lub wymiana 20-pinowego złącza. Jako środek zapobiegawczy, okablowanie powinno być sprawdzane pod kątem przerw co 20 000 km.
Mercedes GLA: Klapa tylna nie zamyka się
W modelach z elektrycznie sterowaną tylną klapą (standardowe wyposażenie od GLA 250 e) często występują usterki zamykania po przejechaniu 50 000 km. Typowe objawy obejmują przerwanie procesu zamykania, sygnały dźwiękowe lub komunikaty o błędach w zestawie wskaźników. Pomiary pokazują, że 23% usterek jest spowodowanych zablokowanymi prowadnicami lub zużytymi sprężynami dociskowymi. W modelach hybrydowych problemem mogą być również wahania napięcia w akumulatorze 48V.
Aby zidentyfikować przyczynę, wymagana jest specjalistyczna inspekcja. Precyzyjne siłowniki tylnej klapy Mercedesa GLA wymagają regularnego czyszczenia prowadnic i smarowania smarem silikonowym. W przypadku kodów błędów, takich jak B167A87 (przekroczenie prądu silnika), zwykle konieczna jest wymiana silnika napędowego. Coroczna kontrola zamka pokrywy tylnej Mercedesa GLA zapobiega 80% awarii.
Mercedes-Benz GLA: Problemy ze zmianą biegów w skrzyni 7G-DCT
7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów w modelach GLA 180 i GLA 200 ma tendencję do szarpania przy zmianie biegów po przejechaniu 60 000 km, szczególnie przy zmianie z 2. na 3. bieg. Analizy techniczne identyfikują zużyte tarcze sprzęgła (grubość mniejsza niż 1,8 mm) jako przyczynę w 34% przypadków. W pojazdach sprzed 2018 r. występują również błędy oprogramowania, które wymagają aktualizacji.
Regularna konserwacja ma kluczowe znaczenie dla żywotności skrzyni biegów Mercedesa GLA. Zaawansowane jednostki sterujące Mercedes GLA 7G-DCT wymagają resetu adaptacyjnego za pomocą diagnostyki STAR co 40 000 km. Interwał wymiany oleju wynosi 60 000 km przy użyciu specjalnego oleju DCTF. Zaleca się natychmiastową diagnozę przy pierwszych oznakach szarpania, ponieważ zużyte elementy sprzęgła mogą całkowicie zablokować skrzynię biegów w ciągu 3 000-5 000 km.

Mercedes GLA: Błąd zarządzania silnikiem w 220 CDI 4MATIC
2,1-litrowy diesel w Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC wykazuje częste błędy zarządzania silnikiem od 100 000 km. Typowe objawy to nagły spadek wydajności, zwiększone zużycie paliwa i czarny dym. Kody błędów, takie jak P0087, wskazują na problemy z wysokociśnieniową jednostką sterującą pompy paliwa, która ulega awarii w 15% pojazdów sprzed 2017 roku. Pomiary wykazują spadki ciśnienia poniżej 1300 barów.
Systematyczna kontrola jest niezbędna do postawienia diagnozy. Mocne silniki 220 CDI wymagają wymiany filtra paliwa Mercedesa GLA i kontroli przewodów common rail co 30 000 km. W przypadku spadku ciśnienia, pompa wysokociśnieniowa musi zostać przetestowana za pomocą adaptera testowego M14x1.5 (zakres pomiaru ciśnienia 0-2 500 bar). Konserwacja zapobiegawcza zmniejsza ryzyko awarii o 40%.
Mercedes-Benz GLA: Problemy z hamulcami
Problemy z hamulcami były często zgłaszane, szczególnie w latach 2015, 2017 i 2018. Mogą one prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa, jeśli nie zostaną usunięte na czas. Objawy obejmują miękki pedał hamulca lub nierówną drogę hamowania.
Regularna konserwacja jest niezbędna do wczesnego wykrycia tych problemów. Hamulce Mercedesa GLA wymagają regularnych kontroli i, w razie potrzeby, wymiany wadliwych elementów, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo. Fachowa kontrola może pomóc zidentyfikować i usunąć takie problemy, zanim doprowadzą one do poważnych uszkodzeń.
Dodatkowe typowe usterki Mercedesa GLA
Na podstawie raportów użytkowników i ekspertyz warsztatowych, problemy te również występują:
- Wadliwe sprzęgło turbosprężarki Mercedesa GLA: Od 130 000 km, rozpoznawalne po gwiżdżących odgłosach i kodzie błędu P00AF
- Nieszczelny dozownik AdBlue: Od 70 000 km, prowadzi do fałszywych startów po 650-800 cyklach zapłonu
- Zerwanie sprężyny włącznika świateł hamowania: Dotyczy 12% pojazdów z 2016 r., występuje nagle po przejechaniu 40 000 km
- Skorodowane przełączniki kierunkowskazów: W modelach do 2019 r. od 60 000 km, spowodowane wilgocią w module kolumny kierownicy
- Awaria zasilania pokładowego 48 V (GLA 250 e): Występuje po 3-4 latach, często z powodu wadliwego konwertera DC/DC
Mercedes GLA: słabe i mocne strony
Mocne strony |
Słabe strony |
Innowacyjny system informacyjno-rozrywkowy MBUX |
Zużycie mechanizmu różnicowego 4MATIC |
Dobre trzymanie się drogi |
Awarie elektronicznej klapy bagażnika |
Ekonomiczne warianty hybrydowe (250 e) |
Wrażliwa elektronika kamery cofania |
Wysokiej jakości wnętrze |
Problemy z przełączaniem skrzyni biegów 7G-DCT |
Dobre bezpieczeństwo podczas kolizji |
Problemy z układem AdBlue w modelach z silnikiem wysokoprężnym |
Długie interwały serwisowe |
Wysokie koszty części samochodowe zamiennych dla podzespołów 4MATIC |
Mercedes GLA imponuje nowoczesnym designem i technologią, ale wymaga stałej konserwacji. Krytyczne komponenty, takie jak system 4MATIC lub elektronika serii H247, wykazują słabość przy wyższych przebiegach. Prewencyjne kontrole mechanizmów różnicowych, skrzyń biegów i jednostek sterujących pozwalają jednak uniknąć wielu problemów. Właściciele samochodów hybrydowych i z silnikami wysokoprężnymi powinni zwrócić szczególną uwagę na zarządzanie akumulatorem i układ oczyszczania spalin.