Spis treści
Silniki Mercedes-Benz Sprinter
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1995 roku, Mercedes-Benz Sprinter stał się punktem odniesienia w segmencie lekkich pojazdów użytkowych i oferuje imponującą różnorodność silników w czterech generacjach. Od solidnych jednostek wysokoprężnych po nowoczesne napędy elektryczne, gama silników Mercedes-Benz Sprinter odzwierciedla trzy dekady ciągłego rozwoju technologicznego.

Mercedes-Benz Sprinter generacji I (1995-2006)
Pierwsza generacja Mercedes-Benz Sprinter ustanowiła nowe standardy w sektorze pojazdów użytkowych i charakteryzowała się wyjątkową wytrzymałością. Przebiegi były imponujące: dobrze utrzymane silniki Mercedes-Benz Sprinter regularnie osiągały od 500 000 do 800 000 kilometrów, przy czym przebiegi przekraczające milion kilometrów nie były rzadkością. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane dopiero po 300 000 do 400 000 kilometrów, głównie w przypadku pompy wtryskowej lub turbosprężarki. Absolutnie topowym silnikiem tej generacji był 2.9 TDI o mocy 129 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i umiarkowane wartości zużycia paliwa. Pierwsza generacja charakteryzowała się mechanicznymi pompami wtryskowymi i prostą, ale sprawdzoną technologią, która działała niezawodnie nawet w ekstremalnych warunkach.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Sprinter: Generacja I (1995-2006)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Sprinter była prosta i składała się głównie z 2,3-litrowego czterocylindrowego silnika o mocy 90 kW (122 KM) i 105 kW (143 KM). Te silniki Mercedes-Benz Sprinter były oparte na sprawdzonej technologii wolnossącej bez turbodoładowania i były uważane za niezawodne, ale spragnione. Zużycie wynosiło 11-14 litrów na 100 km, co czyniło je nieatrakcyjnymi dla użytkowników komercyjnych. Typowymi problemami było zużycie uszczelek głowicy cylindrów po dużych przebiegach i sporadyczne problemy z układem zapłonowym. Silniki benzynowe Mercedes-Benz Sprinter były oferowane głównie na rynkach, na których diesle były mniej popularne.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Sprinter: Generacja I (1995-2006)
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Sprinter były sercem pierwszej generacji. Silnik 2.3 TDI był dostępny jako podstawowy silnik o mocy 79 KM, podczas gdy 2.9 TDI był oferowany w mocach od 95 KM do 129 KM. Te silniki TDI Mercedes-Benz Sprinter miały mechaniczne pompy wtryskowe Bosch i były niezwykle wytrzymałe. Mercedes-Benz Sprinter 2.9 TDI o mocy 129 KM stał się bestsellerem - oferował wystarczającą moc do przewożenia ciężkich ładunków i przyczep przy zużyciu paliwa na poziomie 8-10 litrów na 100 km. Szczególnie doceniano prostotę technologii: usterki można było często naprawiać nawet w odległych miejscach.
Silnik Mercedes-Benz Sprinter | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 2.3 | 122-143 KM | 11-14 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, uszczelka głowicy cylindrów | Średnia |
2.3 TDI | 79 KM | 8-9 l/100km | Mała moc | Dobry |
2.9 TDI | 95-129 KM | 8-10 l/100km | Pompa wtryskowa po 400 000 km | Bardzo dobry |

Mercedes-Benz Sprinter generacji II (2006-2018)
Druga generacja Mercedes-Benz Sprinter przyniosła technologiczny skok dzięki wtryskowi common-rail i nowoczesnej elektronice. Niezawodność pozostała na wysokim poziomie, a silniki Mercedes-Benz Sprinter tej generacji zwykle osiągają od 400 000 do 600 000 kilometrów. Awarie silnika były rzadkie, ale bardziej złożone systemy wymagały częstszych przeglądów. Absolutnym hitem był 3.0 V6 CDI o mocy 224 KM - techniczne arcydzieło, które po raz pierwszy umożliwiło sportową jazdę. Wprowadzenie technologii BlueEFFICIENCY od 2009 roku znacznie poprawiło zużycie paliwa i emisję spalin, jednocześnie czyniąc silniki cichszymi i bardziej wyrafinowanymi.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Sprinter: Generacja II (2006-2018)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Sprinter została całkowicie zmieniona i składała się z 3,5-litrowego silnika V6 o mocy 190 kW (258 KM), a następnie 3,0-litrowego silnika V6 o mocy 170 kW (231 KM). Te silniki Mercedes-Benz Sprinter oferowały znacznie większą moc niż ich poprzednicy i zostały zoptymalizowane pod kątem rynku północnoamerykańskiego. Mercedes-Benz Sprinter 3.5 V6 okazał się niezawodny, ale charakteryzował się wysokim zużyciem paliwa na poziomie 12-15 litrów na 100 km. Typowymi problemami było zużycie cewek zapłonowych i sporadyczne problemy z pompą paliwa. W Europie wersje benzynowe pozostały rozwiązaniami niszowymi.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Sprinter: Generacja II (2006-2018)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes-Benz Sprinter była zróżnicowana i obejmowała silniki od 2.1 CDI o mocy 95 KM do 3.0 V6 CDI o mocy 224 KM. Mercedes-Benz Sprinter 2.1 CDI był oferowany w różnych poziomach mocy od 95 KM do 163 KM i okazał się ekonomiczny i niezawodny. Wszystkie silniki Mercedes-Benz Sprinter CDI miały wtrysk common-rail i turbodoładowanie. Mercedes-Benz Sprinter 2.1 CDI o mocy 129 KM stał się wołem roboczym tej generacji - solidnym, oszczędnym (6,5-7,5 l/100 km) i łatwym w utrzymaniu. Silniki V6 o pojemności skokowej 3,0 litrów oferowały moc 190 KM lub 224 KM i były przeznaczone do ciężkich zastosowań.
Silnik Mercedes-Benz Sprinter | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 3.0/3.5 V6 | 231-258 KM | 12-15 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, cewki zapłonowe | Średnia |
2.1 CDI | 95-163 KM | 6,5-8,5 l/100km | Solidny i oszczędny | Bardzo dobry |
3.0 V6 CDI | 190-224 KM | 7,5-9,0 l/100km | Złożony, ale mocny | Dobry |

Mercedes-Benz Sprinter generacji III (2018 - dziś)
Obecna generacja Mercedes-Benz Sprinter reprezentuje przyszłość pojazdów użytkowych z całkowicie zmienioną gamą silników i dostępną po raz pierwszy elektryfikacją. Niezawodność silników Mercedes-Benz Sprinter osiąga nowe, wysokie standardy, z przebiegami od 500 000 do 700 000 kilometrów. Poważne naprawy są zwykle wymagane dopiero po przejechaniu od 350 000 do 450 000 kilometrów. Najwyższej klasy silnikiem jest 2.0 CDI o mocy 170 KM, który łączy najnowocześniejszą technologię ze sprawdzoną niezawodnością. eSprinter to rewolucyjny, w pełni elektryczny wariant, który wyznacza nowe standardy dla bezemisyjnych pojazdów użytkowych. Integracja systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX i wszechstronnej łączności sprawia, że obecny Sprinter jest najbardziej inteligentnym pojazdem użytkowym w swojej klasie.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz Sprinter: Generacja III (od 2018 r. do dziś)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz Sprinter koncentruje się na nowoczesnym 2,0-litrowym silniku turbo o mocy 140 kW (190 KM), który został opracowany specjalnie na rynek północnoamerykański. Ten silnik Mercedes-Benz Sprinter bazuje na sprawdzonej serii M274 i oferuje zrównoważone połączenie osiągów i wydajności. Przy zużyciu paliwa na poziomie 9-11 litrów na 100 km, jest on znacznie bardziej ekonomiczny niż jego poprzednicy. Typowe problemy nie są jeszcze znane, ponieważ silnik jest używany dopiero od kilku lat. Mercedes-Benz Sprinter 2.0 Turbo nadaje się szczególnie na rynki o niskich cenach benzyny.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Sprinter: Generacja III (2018 - dziś)
Sercem trzeciej generacji jest całkowicie nowy 2.0 CDI (OM654) o różnych poziomach mocy od 84 KM do 170 KM. Te silniki Mercedes-Benz Sprinter są wyposażone w najnowszą technologię common-rail czwartej generacji z ciśnieniem wtrysku do 2500 barów. Mercedes-Benz Sprinter 2.0 CDI o mocy 114 KM jest podstawowym silnikiem i oferuje zużycie paliwa na poziomie zaledwie 5,8-6,5 litra na 100 km. Topowy wariant o mocy 170 KM łączy wysokie osiągi ze zużyciem paliwa na poziomie 6,2-7,1 litra na 100 km. Wszystkie silniki Mercedes-Benz Sprinter CDI spełniają normę Euro 6d i są wyposażone w katalizatory SCR z wtryskiem AdBlue.
Mercedes-Benz Sprinter z napędem elektrycznym: Generacja III (2018 - dziś)
Mercedes-Benz eSprinter wkracza na rynek elektromobilności i jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 85 kW (116 KM). W zależności od wielkości baterii, zasięg wynosi 115-168 km, co jest wystarczające dla miejskiego ruchu dostawczego. Mercedes-Benz eSprinter oferuje natychmiastowy moment obrotowy i praktycznie bezgłośną pracę, ale ma wysokie koszty zakupu i ograniczony zasięg. Nowa generacja o znacznie zwiększonym zasięgu została zapowiedziana na 2024 rok.
Silnik Mercedes-Benz Sprinter | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 2.0 Turbo | 190 KM | 9-11 l/100 km | Brak długoterminowego doświadczenia | Dobry |
2.0 CDI | 84-170 KM | 5,8-7,1 l/100km | Bardzo nowoczesny i wydajny | Bardzo dobry |
eSprinter | 116 KM | 26-30 kWh/100 km | Ograniczony zasięg, wysokie koszty | Średnia |

Mercedes-Benz Sprinter - historyczne generacje (1995-2006)
Początki modelu Mercedes-Benz Sprinter sięgają 1995 roku, kiedy to zastąpił on udany model T1/TN. Pierwsza generacja (1995-2006) charakteryzowała się solidnością mechaniczną i prostą technologią, która działała niezawodnie nawet w ekstremalnych warunkach. Era ta była zdominowana przez silniki wysokoprężne Mercedes-Benz Sprinter z mechanicznymi pompami wtryskowymi, które były mniej wydajne, ale niezwykle trwałe. Mercedes-Benz Sprinter 2.9 TDI o mocy 129 KM był uważany za najlepszy silnik wysokoprężny tego historycznego okresu i regularnie osiągał przebiegi przekraczające 800 000 kilometrów. Wśród silników benzynowych, 2,3-litrowy o mocy 143 KM był najlepszym wyborem, nawet jeśli jego wysokie zużycie paliwa czyniło go nieatrakcyjnym dla użytkowników komercyjnych. Ta historyczna generacja położyła podwaliny pod światowy sukces Sprintera i udowodniła, że niemiecka inżynieria może również wyznaczać standardy w sektorze pojazdów użytkowych.

Wnioski: Najlepsze silniki Mercedes-Benz Sprinter wszystkich generacji
Rozwój silników Mercedes-Benz Sprinter pokazuje konsekwentny postęp od solidnych systemów mechanicznych do wysoce wydajnych, czystych układów napędowych. Podczas gdy historyczne diesle imponowały wyjątkową trwałością, nowoczesne silniki oferują znacznie lepsze wartości zużycia paliwa i emisji przy niezmiennie wysokiej niezawodności. Wprowadzenie mobilności elektrycznej w modelu eSprinter dowodzi zaangażowania Mercedes-Benz w zrównoważoną mobilność w sektorze pojazdów użytkowych.
- Najlepszy silnik benzynowy Mercedes-Benz Sprinter:
Mercedes-Benz Sprinter 2.0 Turbo (190 KM, III generacja) łączy nowoczesną technologię z akceptowalnym zużyciem paliwa i jest najlepszym silnikiem benzynowym w historii Sprintera.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz Sprinter:
Mercedes-Benz Sprinter 2.0 CDI (170 KM, III generacja) oferuje najlepsze połączenie osiągów, wydajności i najnowocześniejszej technologii układu wydechowego we wszystkich generacjach.
- Najlepszy napęd elektryczny Mercedes-Benz Sprinter:
Mercedes-Benz eSprinter (116 KM, III generacja) jest obecnie jedyną opcją elektryczną i idealnie nadaje się do bezemisyjnej logistyki miejskiej.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Mercedes-Benz Sprinter, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.