Spis treści
Czujnik kąta skrętu: objawy, kalibracja i zasada działania
W dzisiejszych autach za komfortową i bezpieczną jazdę w głównej mierze odpowiada ogromna ilość elektroniki. Systemy elektroniczne i czujniki odpowiadają za wiele aspektów – czujnik kąta skrętu kierownicy jest jednym z tych, które są niezwykle istotne dla prawidłowego działania wielu systemów wpływających na bezpieczeństwo kierowcy. Dowiedz się, co to jest czujnik kąta skrętu, a także sprawdź, jak sprawdzić jego działanie. Dowiedz się także, jakie objawy na kierownicy daje podczas jazdy i czym to grozi, jeśli jest uszkodzony.
Co to czujnik kąta skrętu kierownicy?
Jest to element odpowiadający za precyzyjne określenie położenia kierownicy, to z kolei pozwala na określenie pozycji kół. Takie informacje następnie są przekazywane do komputera pokładowego. Zazwyczaj czujnik kąta skrętu zlokalizowany jest w okolicy wału korbowego. Różni producenci stosują jednak te komponenty wykonywane w bardzo zróżnicowany sposób. To, gdzie jest czujnik kąta skrętu, jest zależne od modelu. Często można go jednak znaleźć w kolumnie kierownicy. Producenci dbają, by był do niego dobry dostęp w razie konieczności wymiany. Już wiesz, co to jest czujnik kąta skrętu.
Sam czujnik kąta skrętu kierownicy jest zazwyczaj potencjometrem, choć aktualnie w wielu modelach stosuje się czujniki indukcyjne. Pozwalają one bardzo precyzyjnie odczytywać położenie kierownicy, co jest niezbędne przy stosowanych współcześnie systemach wspomagających jazdę. To, co to jest czujnik kąta skrętu kierownicy, jest kluczowe w autach, w których za komfort jazdy odpowiadają zaawansowane systemy. Czujnik kąta skrętu kierownicy samochodu jest elementem elektroniki, który czasem zawodzi.
RIDEX Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
z zabezpieczeniem
RIDEX Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
z przewodem
RIDEX Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
RIDEX Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
RIDEX Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
Za co odpowiada czujnik kąta skrętu kierownicy?
Czujnik kąta skrętu kierownicy odpowiada za prawidłową pracę takich systemów, jak ESP, aktywny tempomat, czy system doświetlania pobocza. Bez niego takie zaawansowane systemy nie mogłyby prawidłowo funkcjonować, a jeśli dochodzi do jego awarii, jest to widoczne dla kierowcy. Zasada działania czujnika skrętu kierownicy jest co prawda dość prosta, jednak wpływa na newralgiczne dla bezpieczeństwa systemy, więc ewentualnych problemów z jego funkcjonowaniem nigdy nie wolno bagatelizować.
Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy – objawy
Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy objawy może dawać mało widoczne, jednak komputer pokładowy powinien wyświetlić błąd, gdy coś z tym elementem będzie nie tak. Najbardziej ewidentne będą sytuacje, gdy całkiem przestanie działać, choć to zdarza się rzadko. Jest to jednak element elektryczny, więc może dojść do prozaicznej awarii, takiej jak przepalenie styków. Czasem niezbędna będzie kalibracja czujnika skrętu kierownicy, gdyż będzie on działał nieprawidłowo. Najpierw jednak trzeba zdiagnozować przyczynę, a to może być trudne.
Niezależnie od tego, czy chodzi o czujnik kąta skrętu kierownicy Peugeot 407, czy o czujnik do innego auta, objawy mogą być podobne. Na początku pojawiają się problemy z prawidłowym działaniem systemu kontroli jazdy. Jest to kontrola trakcji, czy systemy kontroli hamowania (ABS) i ASR). Układy wspomagania kierownicy, takie jak ESP także nie mogą działać prawidłowo, gdy ten element uległ awarii. Niestety uszkodzony czujnik kąta skrętu objawy daje takie, że można je pomylić z awarią drążka kierowniczego, maglownicy, czy nawet zawieszenia. W większości sytuacji powinien jednak pojawić się błąd na desce rozdzielczej. Wtedy należy szybko udać się do warsztatu, gdyż jeśli jest uszkodzony powoduje ogromne zagrożenie w ruchu.
RIDEX Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
FEBI BILSTEIN Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
ERA Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
NTY Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
HELLA Czujnik kąta skrętu koła kierownicy
Czujnik kąta skrętu – kalibracja
Czujnik kąta skrętu kierownicy zasadę działania ma taką, że rzadko niezbędna będzie kalibracja. Czasem jednak pojawiają się błędy, które można relatywnie łatwo rozwiązać. Niestety często niezbędna będzie wymiana. Sama cena części zamiennej nie będzie wysoka – prawdopodobnie wyniesie kilkaset złotych, choć jest to zależne od modelu. Biorąc pod uwagę, gdzie jest czujnik kąta skrętu przy wymianie będzie trzeba rozebrać kilka elementów, jednak ilość niezbędnych do tego roboczogodzin nie powinna być bardzo duża. Kalibracja nowego czujnika także nie jest kłopotem. Biorąc pod uwagę, jaka jest cena maglownicy samochodu lub innych elementów układu kierowniczego, to i tak niewysoka cena. Ten komponent jest jednak dość trwały i rzadko ulega awariom.
Warto jednak pamiętać, że czujnik kąta skrętu musi być prawidłowo skalibrowany przy wymianie na nowy. Tę procedurę wykonuje się przy wykorzystaniu odpowiedniego programu i kręceniu kierownicą. W każdym aucie szczegółowe procedury są jednak inne, więc warto zlecić to fachowcom. Sam montaż jest co prawda łatwy, jednak podczas kalibracji czujnika kąta skrętu kierownicy można popełnić kilka błędów, a będą one skutkować dokładnie tym samym, czym jest awaria tego elementu. Zawsze należy zwrócić uwagę na szczegółowe wytyczne producenta auta i czujnika kąta skrętu kierownicy – mogą one się istotnie różnić.
TOP produkty powiązane z tym tematem: