Spis treści
Jak podłączyć kable rozruchowe do samochodu?
Jeśli jesteś doświadczonym kierowcą, to pewnie nie raz spotkały Cię trudności z odpaleniem auta ze względu na rozładowany akumulator. Taka sytuacja może się zdarzyć z wielu powodów, więc zawsze warto mieć pod ręką odpowiednie narzędzia. Dowiedz się z naszego artykułu, jak podłączyć akumulator samochodu, jak bezpiecznie używać kabli rozruchowych oraz co wozić ze sobą, aby nie dać się zaskoczyć na drodze.
CTEK Prostownik
przenośne, prostownik podtrzymujący, 5A, 12V, 1.2-110Ah
CTEK Prostownik
przenośne, prostownik podtrzymujący, 14A, 24V, 300Ah
CTEK Prostownik
przenośne, prostownik podtrzymujący, 5A, 12V, 1.2-160Ah
MILWAUKEE Prostownik
battery not included, AM/FM, 18V
NOCO Prostownik
10A, 6, 12, 1 (dead batteries) V, 230Ah
Za co odpowiada akumulator w aucie?
Akumulator odpowiada za uruchamianie samochodu, zasilając rozrusznik i niektóre układy elektroniczne podczas rozruchu. Bez sprawnego akumulatora odpalenie auta jest praktycznie niemożliwe. Choć niektórzy kierowcy zastanawiają się, czy możliwe jest „odpalenie na popych”, producenci aut odradzają ten sposób – szczególnie w nowoczesnych pojazdach, gdzie może to uszkodzić układy elektroniczne. Dla pewności warto postawić np. na sprawdzony i solidny akumulator Bosch, który od lat cieszy się dobrą opinią wśród kierowców.
Kiedy akumulator w aucie będzie szwankował?
Problemy z akumulatorem najczęściej pojawiają się zimą lub po kilku latach eksploatacji. Nowoczesne samochody, wyposażone w liczne systemy elektroniczne, intensywnie wykorzystują akumulator, co prowadzi do jego szybszego zużycia. Długie przestoje, niskie temperatury czy krótkie trasy, podczas których akumulator nie zdąży się doładować, także zwiększają ryzyko jego rozładowania.
Co wozić ze sobą na wypadek rozładowania akumulatora?
Każdy kierowca powinien mieć na wyposażeniu:
- solidne kable rozruchowe (odpowiedniej grubości i długości),
- przenośny prostownik lub urządzenie rozruchowe (booster) (szczególnie przydatny zimą),
- rękawice ochronne (do bezpiecznej obsługi akumulatora).
Wskazówka: Przy zakupie kabli rozruchowych zwracaj uwagę na przekrój przewodów i dopasowanie do pojemności akumulatora Twojego auta. Według ekspertów AUTODOC odpowiedni przekrój kabli znacząco zmniejsza straty napięcia podczas rozruchu w niskich temperaturach. Warto również upewnić się, że kable posiadają trwałe i dobrze wykonane krokodylki do kabli rozruchowych, które zapewniają pewny i bezpieczny styk.
Jak podłączyć kable rozruchowe – krok po kroku
Poniżej znajdziesz instrukcję bezpiecznego podłączenia kabli rozruchowych:
- Ustaw oba samochody blisko siebie, ale tak, by się nie stykały.
- Wyłącz silniki i wszystkie urządzenia elektryczne w obu autach.
- Podłącz czerwony kabel:
- jeden koniec do plusa (+) sprawnego akumulatora,
- drugi koniec do plusa (+) rozładowanego akumulatora.
- jeden koniec do plusa (+) sprawnego akumulatora,
- Podłącz czarny kabel:
- jeden koniec do minusa (–) sprawnego akumulatora,
- drugi koniec do metalowej części (masy) silnika lub elementu nadwozia auta z rozładowanym akumulatorem (nie do minusa akumulatora!).
- jeden koniec do minusa (–) sprawnego akumulatora,
- Uruchom silnik samochodu dawcy prądu i odczekaj kilka minut na wolnych obrotach.
- Spróbuj uruchomić silnik auta z rozładowanym akumulatorem (nie kręć rozrusznikiem dłużej niż 5–10 sekund).
- Po uruchomieniu silnika odłącz kable w odwrotnej kolejności niż były podłączane.
Pamiętaj, że cena kabli rozruchowych jest stosunkowo niewielka w porównaniu do kosztów holowania, dlatego warto wozić je zawsze w bagażniku, aby móc szybko skorzystać z powyższych kroków w awaryjnej sytuacji.
Najczęstsze problemy i środki ostrożności
- Nie używaj kabli od auta o mniejszej pojemności akumulatora niż ten, który chcesz uruchomić – możesz rozładować oba akumulatory.
- Unikaj zwarcia – nie pozwól, by kable dotykały metalowych części pojazdu podczas podłączania.
- Nie próbuj odpalać auta hybrydowego lub elektrycznego przy użyciu kabli rozruchowych bez dokładnego zapoznania się z instrukcją producenta – takie auta wymagają specjalnych procedur.
- Jeśli auto nie odpali za pierwszym razem, pozwól silnikowi dawcy popracować jeszcze kilka minut i spróbuj ponownie.
Podsumowanie
Podłączanie kabli rozruchowych nie jest trudne, ale wymaga przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedniej kolejności działań. Dzięki temu unikniesz ryzyka uszkodzenia elektroniki w samochodzie i skutecznie uruchomisz pojazd w nagłej sytuacji. Warto wyposażyć się w dobrej jakości kable oraz przynajmniej podstawową ładowarkę lub booster, aby w razie potrzeby móc działać szybko i sprawnie. Regularna kontrola akumulatora i jego stanu pozwoli natomiast zmniejszyć prawdopodobieństwo rozładowania w najmniej odpowiednim momencie.
CTEK Prostownik
przenośne, prostownik podtrzymujący, 14A, 24V, 28-300Ah
OSRAM Kable rozruchowe
GYS Prostownik
12V, 220-240V, 20, 1200Ah
GYS Prostownik
przenośne, prostownik podtrzymujący, 7/15/30 AA, 12V
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy każde auto można odpalić kablami rozruchowymi?
Nie. Niektóre auta hybrydowe lub elektryczne wymagają specjalnych procedur. Zawsze sprawdź instrukcję producenta.
Czy kable mogą uszkodzić elektronikę w aucie?
Jeśli podłączysz je nieprawidłowo, tak – dlatego bardzo ważna jest kolejność i unikanie zwarć.
Czy mogę odpalać auto „na popych”?
W większości nowoczesnych aut jest to odradzane, ponieważ może uszkodzić skrzynię biegów lub elektronikę.
Jak długo jeździć po rozruchu, żeby doładować akumulator?
Najlepiej przejechać co najmniej kilkanaście kilometrów bez zatrzymywania się.
Czy warto mieć urządzenie rozruchowe (booster) zamiast kabli?
Booster to świetna alternatywa, szczególnie jeśli nie zawsze masz w pobliżu drugi pojazd.
TOP produkty powiazane z tym tematem:
- Akumulator Audi A6 C6
- Akumulator Varta
- BMW na akumulator
- Akumulator Exide
- Akumulator Ford Mondeo Mk4