Posiadasz pojazd, który ma już kilka lat? Warto wiedzieć, czym jest konserwacja samochodu oraz które elementy nadwozia są najbardziej podatne na korozję. Prawidłowa konserwacja podwozia i nadwozia znacznie przedłuży żywotność auta. Zaniedbanie bieżącej konserwacji może prowadzić do kosztownych napraw, dlatego warto wiedzieć, jak właściwie zadbać o auto.
Nadwozie i podwozie auta – korozja w samochodzie
Regularna konserwacja jest kluczowa, ponieważ karoseria jest elementem najbardziej ograniczającym żywotność auta. Elementy takie jak silnik, skrzynia biegów czy części zawieszenia samochodu, choć intensywnie eksploatowane, są zwykle prostsze w naprawie. Remont skorodowanego nadwozia i podwozia może jednak kosztować kilkanaście tysięcy złotych i wymagać demontażu dużej części pojazdu. Konserwacja jest konieczna, aby auto zachowało wytrzymałość techniczną. Warto kontrolować stan nadwozia podczas rutynowych serwisów, gdy wymienia się np. olej silnikowy do benzyny i diesla.
Konserwacja samochodu – konsekwencje zaniechania
Zaniedbanie konserwacji może skutkować:
koniecznością wykonania poważnych napraw blacharskich, takich jak wycinanie skorodowanych części i wspawywanie nowych elementów,
wysokimi kosztami i inwazyjnością takich napraw,
powstawaniem dziur w podłodze auta,
korozją podłużnic i całej ramy pojazdu,
pogorszeniem bezpieczeństwa jazdy,
odmową przeprowadzenia przeglądu technicznego ze względu na zły stan techniczny.
Czemu auto koroduje?
W polskim klimacie korozję przyspiesza wilgoć, sól drogowa i substancje chemiczne. Korozja rozwija się szczególnie tam, gdzie lakier i podkład zabezpieczający są uszkodzone mechanicznie. Nawet blacha ocynkowana jest podatna na korozję po zarysowaniu. Rutynowo wymieniając np. płyn chłodniczy do samochodu, warto sprawdzić komorę silnika pod kątem korozji.
Jak często przeprowadzać konserwację auta?
Nowe samochody wymagają konserwacji co 3-4 lata. W przypadku starszych samochodów warto wykonywać ją regularnie co 2 lata.
Konserwacja samochodu na własną rękę – krok po kroku
Samodzielną konserwację rozpocznij od dokładnego umycia samochodu:
Oczyść powierzchnię specjalnym środkiem odtłuszczającym.
Nałóż podkład antykorozyjny.
Po wyschnięciu nanieś preparat konserwujący (np. wosk lub preparat bitumiczny).
W przypadku nowego samochodu wystarczy regularna pielęgnacja odpowiednią chemią samochodową z woskiem.
Konserwacja samochodu u lakiernika lub blacharza
W przypadku większych uszkodzeń konieczne jest usunięcie rdzy poprzez piaskowanie, uzupełnienie ubytków lakierniczych oraz nałożenie nowej warstwy zabezpieczającej przez fachowców.
Jeśli często poruszasz się autem w trudnym terenie lub zimą po zasolonych drogach, konserwacja nowego samochodu może okazać się konieczna już po kilku latach eksploatacji. Zaniedbanie jej na wczesnym etapie skutkuje późniejszymi, znacznie wyższymi kosztami napraw. Przy okazji rutynowych wizyt u mechanika – np. podczas wymiany części takich jak filtr powietrza samochodowy – warto skontrolować trudno dostępne miejsca i upewnić się, że nie rozwijają się tam ogniska korozji.
Ocen - 51
Informacja o towar
Pojemność [litr]: 20
Rekomendacje producenta: BMW Longlife-98, MB 229.5, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, VW 503 01, Renault RN0710, Renault RN0700
Profesjonalna konserwacja u lakiernika: 600-1500 zł.
Kompleksowe naprawy blacharskie mogą kosztować od 2000 zł wzwyż.
Podsumowanie
Regularna konserwacja samochodu to inwestycja, która pozwala uniknąć wysokich kosztów napraw związanych z korozją oraz zwiększa bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Zarówno samodzielna pielęgnacja, jak i profesjonalne zabezpieczenie nadwozia oraz podwozia są niezbędne dla długowieczności auta. Pamiętaj, że prewencja zawsze jest tańsza i bardziej efektywna niż naprawa już powstałych szkód.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy konieczna jest konserwacja nowego auta?
Tak, regularne konserwowanie zabezpiecza pojazd przed poważniejszymi usterkami.
Czy samodzielna konserwacja jest wystarczająca?
Tak, jeśli jest wykonywana regularnie i odpowiednimi środkami, ale w przypadku zaawansowanej korozji lepiej skorzystać z usług fachowca.
Jak ocenić skuteczność konserwacji?
Warto zlecić profesjonalną kontrolę warsztatowi samochodowemu. Samodzielnie można sprawdzić, czy powłoka ochronna jest równomierna i czy nie pojawiają się nowe ogniska korozji lub ubytki zabezpieczenia.
Czy regularnie konserwowane auto jest warte zakupu?
Tak, regularnie konserwowane auto ma większą wartość i mniejsze ryzyko kosztownych napraw.
Rekomendacje producenta: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Specyfikacja: ACEA A3 / B4, API SN, API CH-4, JASO MA2
Rekomendacje producenta: DEXOS 1 GEN 3, STJLR.03.5006, MB 229.71, OV0401547-A20, Chrysler MS-6395, Fiat 9.55535-CR1, Fiat 9.55535-GSX, Ford WSS-M2C947-A, Ford WSS-M2C947-B1, Ford WSS-M2C962-A1
Specyfikacja: ACEA C5, ACEA C6, API SP, ILSAC GF-6