Spis treści
Regulator ciśnienia paliwa – działanie i objawy awarii
Prawidłowe ciśnienie paliwa w silniku jest niezbędne do tego, by pracował on równomiernie i zgodnie z przewidywaniami producenta. Odpowiada za to regulator ciśnienia paliwa, który jeśli jest uszkodzony, uniemożliwi prawidłowe działanie silnika, a często także innych podzespołów. Dowiedz się, jak sprawdzić regulator odpowiadający za ciśnienie benzyny, a także jak działa i jakie objawy uszkodzony regulator może dawać podczas jazdy.
Jak działa regulator ciśnienia paliwa?
Sam regulator to komponent umiejscowiony zaraz przy głowicy silnika na listwie wtryskowej. Jego praca jest skorelowana z kolektorem ssącym i odpowiada za generowanie ciśnienia paliwa dochodzącego z baku. Zbudowany jest z zaworu kontrolującego przepływ paliwa, obudowy, uzwojenia i elektromagnesu oraz zaworu kulkowego. Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa objawy może więc dawać bardzo zbliżone, co uszkodzona pompa paliwa samochodu, albo zapchane filtry – trudno o jednoznaczną diagnostykę tylko na podstawie objawów. Regulator ciśnienia paliwa można jednak łatwo wymienić, co w przypadku awarii od razu usunie problem.
PIERBURG Zawór, pompa paliwa
PIERBURG Zawór, pompa paliwa
BOSCH Regulator ciżnienia paliwa
DELPHI Zawór regulacji ciśnienia, system Common-Rail
DELPHI Zawór regulacji ciśnienia, system Common-Rail
Jak regulator paliwowy wpływa na pracę silnika?
To, jak działa regulator ciśnienia paliwa, jest dość proste. Jest on odpowiedzialny za wygenerowanie większego ciśnienia paliwa wtedy, gdy kierowca dodaje gazu i analogicznie zmniejszenie ciśnienia wtedy, gdy gazu jest mniej. Pośrednio generuje to zmianę podciśnienia w kolektorze ssącym. Dzięki temu silnik może pracować prawidłowo, pomimo że pompa paliwowa generuje ciągle to samo ciśnienie (5-6 barów). Regulator ciśnienia paliwa sprawia, że ilość paliwa jest adekwatna do dodanego gazu. Regulator paliwowy – objawy uszkodzenia są więc łatwe do wydedukowania. Jest to przede wszystkim nierówna praca silnika. Niestety takie objawy można pomylić z szerokim spektrum objawów awarii innych podzespołów, więc podczas diagnostyki warto zdać się na fachowca. Najlepiej użyć do tego komputera diagnostycznego.
Jak sprawdzić regulator paliwowy?
To, jak sprawdzić regulator ciśnienia paliwa nie jest łatwe bez specjalistycznego sprzętu. Można to zrobić, wykorzystując manometr. Trzeba jednak najpierw dostać się do regulatora. Wtedy wystarczy podłączyć manometr i zweryfikować, czy ciśnienie oscyluje wokół 2,5 a 3,5 bara. Gdy ciśnienie się nie zmienia wraz z dodawaniem i odpuszczaniem gazu, prawdopodobnie są to objawy uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa.
Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa – objawy
Regulator ciśnienia paliwa objawy daje także w postaci nierównomiernej pracy silnika i w ten sposób najłatwiej zdiagnozować usterkę. Gdy ciśnienie jest za niskie, silnik będzie się dławił, a czasem może nawet gasnąć. Spadek obrotów i mocy może być bardzo duży, jednak nie zawsze będzie regularny. W przypadku zbyt wysokiego ciśnienia wtryski są bardzo obciążone, a silnik pracuje nierówno. Ponadto taka sytuacja generuje poważne ryzyko uszkodzenia wtrysków. Wynika to z faktu, że regulator dozuje ilość samego paliwa, a ta wpływa na ciśnienia we wtryskach – gdy będzie go za dużo może nawet dojść do niewielkiego wybuchu, a to sprawi, że awarii może ulec katalizator. Czujnik ciśnienia szyny paliwowej powinien być wymieniany od razu, gdy ulega awarii.
BOSCH Zawór regulacji ciśnienia, system Common-Rail
BOSCH Zawór regulacji ciśnienia, system Common-Rail
PIERBURG Regulator ciżnienia paliwa
3 bar
BOSCH Zawór regulacji ciśnienia, system Common-Rail
bez uszczelnienia
BOSCH Regulator ciżnienia paliwa
Czym czyścić regulator ciśnienia paliwa?
To, jak sprawdzić regulator ciśnienia paliwa nie jest łatwe, jednak można go wyczyścić. Po odkręceniu z gniazda wystarczy go wyjąć i mechanicznie usunąć fizyczne zanieczyszczenia, które powinny znajdować się przy pompie i we wszystkich szczelinach. Jeśli to nie pomoże, bardzo możliwe, że regulator objawy awarii daje już na tyle mocne, że czas go wymienić.
Jest to element, który można jedynie wyczyścić, a naprawa jest niemożliwa. Sama wymiana jest jednak prosta i nastręczy mechanikom żadnych kłopotów. Jednocześnie czujnik ciśnienia paliwa BMW e39 jest łatwo dostępny, tak samo jak czujniki do innych modeli aut.
Biorąc pod uwagę, że koszt naprawy całego układu wtryskowego, który może ulec awarii, gdy regulator ciśnienia paliwa nie będzie działał prawidłowo to nawet kilka tysięcy złotych, a w przypadku sportowych aut nawet więcej, lepiej wymienić go od razu. Sama cena nowego regulatora to od kilkuset złotych do około 2000 zł. Sama naprawa jest zaś dość łatwa.
TOP produkty powiązane z tym tematem: