Spis treści
Silniki Ford Transit Custom
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2012 roku, Ford Transit Custom stał się jednym z najbardziej udanych samochodów dostawczych w segmencie jednotonowym, oferując zaawansowaną gamę silników Ford Transit Custom w dwóch generacjach. Ewolucja technologiczna od sprawdzonych silników wysokoprężnych do nowoczesnych hybrydowych i elektrycznych układów napędowych odzwierciedla transformację Ford w branży pojazdów użytkowych.

Ford Transit Custom generacji I (2012-2023)
Pierwsza generacja Ford Transit Custom charakteryzowała się solidnymi, ale technicznie wciąż konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi, które zostały zaprojektowane z myślą o codziennym użytkowaniu w trudnych warunkach. Przy prawidłowej konserwacji, przebiegi regularnie osiągały 400 000 do 500 000 kilometrów, a większe naprawy miały miejsce zazwyczaj między 200 000 a 300 000 kilometrów. Ta generacja charakteryzowała się częstymi przeglądami pasków rozrządu, turbosprężarek i układów wtryskowych. Absolutnie topowym silnikiem był 2.0 TDCi o mocy 170 KM (od 2016 r.), który optymalnie łączył moc, niezawodność i umiarkowane wartości zużycia paliwa. Najważniejszymi wydarzeniami technicznymi było stopniowe wprowadzanie wtrysku common-rail i zmiennych turbosprężarek, podczas gdy wczesne modele nadal borykały się z problemami z recyrkulacją spalin i filtrem cząstek stałych. W porównaniu rynkowym Ford Transit Custom uplasował się pomiędzy mniejszym VW Caddy a większym Mercedesem Sprinterem jako idealny kompromis dla handlowców i firm dostawczych.
Silniki wysokoprężne Ford Transit Custom: Generacja I (2012-2023)
Gama silników wysokoprężnych Ford Transit Custom opierała się w całości na sprawdzonym 2,0-litrowym silniku TDCi (Duratorq), który był oferowany w różnych poziomach mocy. Początkowo dostępne były jednostki o mocy 100 KM, 125 KM i 155 KM, a później dodano warianty o mocy 105 KM, 130 KM i 170 KM. Ford Transit Custom 2.0 TDCi o mocy 125 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej generacji - szczególnie warianty produkowane od 2016 roku ze zmienioną geometrią turbosprężarki i zoptymalizowaną recyrkulacją spalin okazały się bardzo trwałe. Te silniki Ford Transit Custom TDCi spełniały już normę Euro 6 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności. Z drugiej strony, wczesne warianty 155 KM (2012-2015) były problematyczne, często wykazując uszkodzenia turbosprężarki i problemy z pompą wysokiego ciśnienia. Ford Transit Custom 2.0 TDCi o mocy 170 KM (od 2016 r.) został uznany za kompromis pomiędzy osiągami i niezawodnością, ale był podatny na zwiększone zużycie oleju i przedwczesne zużycie zaworów wtryskowych podczas intensywnej eksploatacji.
Silnik Ford Transit Custom | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 TDCi | 100-105 KM | 6,8-7,2 l/100 km | Powolny, niski moment obrotowy | Średnia |
2.0 TDCi | 125-130 KM | 6,5-7,0 l/100km | Bardzo solidny od 2016 r. | Bardzo dobry |
2.0 TDCi | 155 KM | 7,0-7,5 l/100km | Turbosprężarka, pompa wysokiego ciśnienia (do 2015) | Umiarkowane |
2.0 TDCi | 170 KM | 7,2-7,8 l/100 km | Zużycie oleju, zawory wtryskowe | Dobry |

Ford Transit Custom generacji II (2023 - dziś)
Druga generacja Ford Transit Custom oznacza rewolucyjny zwrot w kierunku elektryfikacji i reprezentuje wizję Ford dotyczącą przyszłości pojazdów użytkowych. Po raz pierwszy oprócz sprawdzonych silników wysokoprężnych dostępne są napędy hybrydowe typu plug-in i czysto elektryczne, otwierając zupełnie nowe możliwości zastosowań. Oczekiwane przebiegi silników wysokoprężnych pozostają na poziomie 350 000 do 450 000 kilometrów, przy czym nowe jednostki EcoBlue stały się jeszcze bardziej wydajne dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak łagodna hybrydyzacja i zoptymalizowane spalanie. Absolutnym hitem jest 2.0 EcoBlue mHEV o mocy 170 KM, który wykorzystuje 48-woltową technologię łagodnej hybrydy w celu zmniejszenia zarówno zużycia paliwa, jak i emisji spalin. Innowacje techniczne obejmują w pełni cyfrowe oprzyrządowanie, aktualizacje bezprzewodowe i inteligentne systemy zarządzania ładowaniem dla zelektryfikowanych wariantów. W porównaniu rynkowym Ford wyznacza nowe standardy elektryfikacji, podczas gdy konkurenci, tacy jak Mercedes eSprinter i VW e-Crafter, wciąż borykają się z problemami z zasięgiem.
Silniki wysokoprężne Ford Transit Custom: Generacja II (2023-dziś)
Gama silników wysokoprężnych Ford Transit Custom drugiej generacji bazuje na nowoczesnym 2,0-litrowym silniku EcoBlue, który jest oferowany w różnych poziomach mocy od 110 KM do 185 KM. Wszystkie silniki Ford Transit Custom EcoBlue są wyposażone w nowoczesny wtrysk common-rail o ciśnieniu wtrysku do 2500 barów, zmienną geometrię turbosprężarki i katalizator SCR z wtryskiem AdBlue. Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue o mocy 130 KM stał się najbardziej zrównoważonym silnikiem tej generacji - oferuje wystarczającą moc do większości celów przy niskim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 6,2-6,8 litra na 100 km. Na szczególną uwagę zasługuje nowy wariant mHEV (mild hybrid) o mocy 170 KM, który wykorzystuje 48-woltowy rozrusznik pasowy w celu zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 8% przy jednoczesnej poprawie płynności jazdy. Najmocniejszy wariant o mocy 185 KM jest przeznaczony dla użytkowników o dużym obciążeniu holowniczym, ale już teraz wykazuje pierwsze oznaki typowych problemów mocno obciążonych silników wysokoprężnych, takich jak zwiększone zużycie filtra cząstek sadzy.
Ford Transit Custom Plug-in Hybrid: Generacja II (2023 - dziś)
Ford Transit Custom PHEV łączy 2,5-litrowy silnik benzynowy Atkinsona z silnikiem elektrycznym, generując moc 233 KM. Ta technologia hybrydowa Ford Transit Custom umożliwia czysto elektryczny zasięg do 57 kilometrów, co w zupełności wystarcza do dostaw w centrum miasta. Ford Transit Custom PHEV okazuje się szczególnie odpowiedni dla operatorów flot w strefach niskiej emisji spalin, ale wykazuje słabości w zakresie maksymalnej ładowności i zmniejszonej objętości ładunkowej ze względu na rozmieszczenie akumulatorów. Złożoność systemu prowadzi do wyższych kosztów utrzymania, podczas gdy oszczędności paliwa podczas jazdy po autostradzie są minimalne.
Ford Transit Custom z napędem elektrycznym: Generacja II (2023-dziś)
Ford E-Transit Custom oferuje dwa rozmiary akumulatorów o pojemności 64 kWh i 74 kWh, które umożliwiają zasięg do 380 kilometrów. Dzięki mocy 135 kW (184 KM) i momentowi obrotowemu 415 Nm od pierwszego obrotu, Ford E-Transit Custom przewyższa większość wariantów z silnikiem wysokoprężnym pod względem przyspieszenia. Prędkość ładowania do 125 kW DC umożliwia ładowanie od 15% do 80% w zaledwie 41 minut. Problemem są jednak wysokie koszty zakupu, zmniejszona ładowność ze względu na wagę akumulatora i wciąż niewystarczająca infrastruktura ładowania dla pojazdów użytkowych.
Silnik Ford Transit Custom | Moc wyjściowa | Zużycie/zasięg | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 EcoBlue | 110-130 KM | 6,2-6,8 l/100km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
2.0 EcoBlue mHEV | 170 KM | 5,8-6,4 l/100km | Bardziej złożona technologia | Dobry |
2.0 EcoBlue | 185 KM | 7,0-7,5 l/100km | Zużycie filtra cząstek sadzy | Dobry |
2.5 PHEV | 233 KM | 1,2 l/100 km + energia elektryczna | Zmniejszona ładowność, złożoność | Średnia |
Elektryczny | 184 KM | Zasięg 380 km | Wysokie koszty, infrastruktura ładowania | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Ford Transit Custom wszystkich generacji
Rozwój silników Ford Transit Custom pokazuje wyraźny trend w kierunku elektryfikacji, podczas gdy sprawdzone silniki wysokoprężne były stale optymalizowane. Podczas gdy pierwsza generacja wciąż zmagała się z klasycznymi problemami silników wysokoprężnych, druga generacja oferuje w pełni rozwinięte i niezawodne napędy do każdego zastosowania. Nowa technologia mild hybrid i warianty elektryczne otwierają zupełnie nowe możliwości dla świadomych ekologicznie operatorów flot.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Ford Transit Custom:
Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue o mocy 130 KM (Generacja II) oferuje optymalną równowagę pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością dla większości zastosowań.
- Najlepszy silnik hybrydowy Ford Transit Custom:
Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue mHEV o mocy 170 KM łączy sprawdzoną technologię diesla z nowoczesną 48-woltową hybrydyzacją dla maksymalnej wydajności.
- Najlepszy silnik elektryczny Ford Transit Custom:
Ford E-Transit Custom z akumulatorem 74 kWh i zasięgiem 380 km wyznacza nowe standardy dla bezemisyjnych pojazdów użytkowych w użytku miejskim.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Ford Transit Custom, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą dla profesjonalnych operatorów flot i użytkowników prywatnych.