• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Silniki Ford Transit Custom

Spis treści

  1. Ford Transit Custom generacji I (2012-2023)
    1. Silniki wysokoprężne Ford Transit Custom: Generacja I (2012-2023)
  2. Ford Transit Custom generacji II (2023 - dziś)
    1. Silniki wysokoprężne Ford Transit Custom: Generacja II (2023-dziś)
    2. Ford Transit Custom Plug-in Hybrid: Generacja II (2023 - dziś)
    3. Ford Transit Custom z napędem elektrycznym: Generacja II (2023-dziś)
  3. Wnioski: Najlepsze silniki Ford Transit Custom wszystkich generacji

Od momentu wprowadzenia na rynek w 2012 roku, Ford Transit Custom stał się jednym z najbardziej udanych samochodów dostawczych w segmencie jednotonowym, oferując zaawansowaną gamę silników Ford Transit Custom w dwóch generacjach. Ewolucja technologiczna od sprawdzonych silników wysokoprężnych do nowoczesnych hybrydowych i elektrycznych układów napędowych odzwierciedla transformację Ford w branży pojazdów użytkowych.

Ford Transit Custom generacji I (2012-2023)

Pierwsza generacja Ford Transit Custom charakteryzowała się solidnymi, ale technicznie wciąż konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi, które zostały zaprojektowane z myślą o codziennym użytkowaniu w trudnych warunkach. Przy prawidłowej konserwacji, przebiegi regularnie osiągały 400 000 do 500 000 kilometrów, a większe naprawy miały miejsce zazwyczaj między 200 000 a 300 000 kilometrów. Ta generacja charakteryzowała się częstymi przeglądami pasków rozrządu, turbosprężarek i układów wtryskowych. Absolutnie topowym silnikiem był 2.0 TDCi o mocy 170 KM (od 2016 r.), który optymalnie łączył moc, niezawodność i umiarkowane wartości zużycia paliwa. Najważniejszymi wydarzeniami technicznymi było stopniowe wprowadzanie wtrysku common-rail i zmiennych turbosprężarek, podczas gdy wczesne modele nadal borykały się z problemami z recyrkulacją spalin i filtrem cząstek stałych. W porównaniu rynkowym Ford Transit Custom uplasował się pomiędzy mniejszym VW Caddy a większym Mercedesem Sprinterem jako idealny kompromis dla handlowców i firm dostawczych.

Silniki wysokoprężne Ford Transit Custom: Generacja I (2012-2023)

Gama silników wysokoprężnych Ford Transit Custom opierała się w całości na sprawdzonym 2,0-litrowym silniku TDCi (Duratorq), który był oferowany w różnych poziomach mocy. Początkowo dostępne były jednostki o mocy 100 KM, 125 KM i 155 KM, a później dodano warianty o mocy 105 KM, 130 KM i 170 KM. Ford Transit Custom 2.0 TDCi o mocy 125 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej generacji - szczególnie warianty produkowane od 2016 roku ze zmienioną geometrią turbosprężarki i zoptymalizowaną recyrkulacją spalin okazały się bardzo trwałe. Te silniki Ford Transit Custom TDCi spełniały już normę Euro 6 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności. Z drugiej strony, wczesne warianty 155 KM (2012-2015) były problematyczne, często wykazując uszkodzenia turbosprężarki i problemy z pompą wysokiego ciśnienia. Ford Transit Custom 2.0 TDCi o mocy 170 KM (od 2016 r.) został uznany za kompromis pomiędzy osiągami i niezawodnością, ale był podatny na zwiększone zużycie oleju i przedwczesne zużycie zaworów wtryskowych podczas intensywnej eksploatacji.

Silnik Ford Transit Custom Moc wyjściowa Zużycie paliwa Typowe niedociągnięcia Ocena
2.0 TDCi 100-105 KM 6,8-7,2 l/100 km Powolny, niski moment obrotowy Średnia
2.0 TDCi 125-130 KM 6,5-7,0 l/100km Bardzo solidny od 2016 r. Bardzo dobry
2.0 TDCi 155 KM 7,0-7,5 l/100km Turbosprężarka, pompa wysokiego ciśnienia (do 2015) Umiarkowane
2.0 TDCi 170 KM 7,2-7,8 l/100 km Zużycie oleju, zawory wtryskowe Dobry

Ford Transit Custom generacji II (2023 - dziś)

Druga generacja Ford Transit Custom oznacza rewolucyjny zwrot w kierunku elektryfikacji i reprezentuje wizję Ford dotyczącą przyszłości pojazdów użytkowych. Po raz pierwszy oprócz sprawdzonych silników wysokoprężnych dostępne są napędy hybrydowe typu plug-in i czysto elektryczne, otwierając zupełnie nowe możliwości zastosowań. Oczekiwane przebiegi silników wysokoprężnych pozostają na poziomie 350 000 do 450 000 kilometrów, przy czym nowe jednostki EcoBlue stały się jeszcze bardziej wydajne dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak łagodna hybrydyzacja i zoptymalizowane spalanie. Absolutnym hitem jest 2.0 EcoBlue mHEV o mocy 170 KM, który wykorzystuje 48-woltową technologię łagodnej hybrydy w celu zmniejszenia zarówno zużycia paliwa, jak i emisji spalin. Innowacje techniczne obejmują w pełni cyfrowe oprzyrządowanie, aktualizacje bezprzewodowe i inteligentne systemy zarządzania ładowaniem dla zelektryfikowanych wariantów. W porównaniu rynkowym Ford wyznacza nowe standardy elektryfikacji, podczas gdy konkurenci, tacy jak Mercedes eSprinter i VW e-Crafter, wciąż borykają się z problemami z zasięgiem.

Silniki wysokoprężne Ford Transit Custom: Generacja II (2023-dziś)

Gama silników wysokoprężnych Ford Transit Custom drugiej generacji bazuje na nowoczesnym 2,0-litrowym silniku EcoBlue, który jest oferowany w różnych poziomach mocy od 110 KM do 185 KM. Wszystkie silniki Ford Transit Custom EcoBlue są wyposażone w nowoczesny wtrysk common-rail o ciśnieniu wtrysku do 2500 barów, zmienną geometrię turbosprężarki i katalizator SCR z wtryskiem AdBlue. Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue o mocy 130 KM stał się najbardziej zrównoważonym silnikiem tej generacji - oferuje wystarczającą moc do większości celów przy niskim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 6,2-6,8 litra na 100 km. Na szczególną uwagę zasługuje nowy wariant mHEV (mild hybrid) o mocy 170 KM, który wykorzystuje 48-woltowy rozrusznik pasowy w celu zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 8% przy jednoczesnej poprawie płynności jazdy. Najmocniejszy wariant o mocy 185 KM jest przeznaczony dla użytkowników o dużym obciążeniu holowniczym, ale już teraz wykazuje pierwsze oznaki typowych problemów mocno obciążonych silników wysokoprężnych, takich jak zwiększone zużycie filtra cząstek sadzy.

Ford Transit Custom Plug-in Hybrid: Generacja II (2023 - dziś)

Ford Transit Custom PHEV łączy 2,5-litrowy silnik benzynowy Atkinsona z silnikiem elektrycznym, generując moc 233 KM. Ta technologia hybrydowa Ford Transit Custom umożliwia czysto elektryczny zasięg do 57 kilometrów, co w zupełności wystarcza do dostaw w centrum miasta. Ford Transit Custom PHEV okazuje się szczególnie odpowiedni dla operatorów flot w strefach niskiej emisji spalin, ale wykazuje słabości w zakresie maksymalnej ładowności i zmniejszonej objętości ładunkowej ze względu na rozmieszczenie akumulatorów. Złożoność systemu prowadzi do wyższych kosztów utrzymania, podczas gdy oszczędności paliwa podczas jazdy po autostradzie są minimalne.

Ford Transit Custom z napędem elektrycznym: Generacja II (2023-dziś)

Ford E-Transit Custom oferuje dwa rozmiary akumulatorów o pojemności 64 kWh i 74 kWh, które umożliwiają zasięg do 380 kilometrów. Dzięki mocy 135 kW (184 KM) i momentowi obrotowemu 415 Nm od pierwszego obrotu, Ford E-Transit Custom przewyższa większość wariantów z silnikiem wysokoprężnym pod względem przyspieszenia. Prędkość ładowania do 125 kW DC umożliwia ładowanie od 15% do 80% w zaledwie 41 minut. Problemem są jednak wysokie koszty zakupu, zmniejszona ładowność ze względu na wagę akumulatora i wciąż niewystarczająca infrastruktura ładowania dla pojazdów użytkowych.

Silnik Ford Transit Custom Moc wyjściowa Zużycie/zasięg Typowe słabe punkty Ocena
2.0 EcoBlue 110-130 KM 6,2-6,8 l/100km Jak dotąd brak problemów z serią Bardzo dobry
2.0 EcoBlue mHEV 170 KM 5,8-6,4 l/100km Bardziej złożona technologia Dobry
2.0 EcoBlue 185 KM 7,0-7,5 l/100km Zużycie filtra cząstek sadzy Dobry
2.5 PHEV 233 KM 1,2 l/100 km + energia elektryczna Zmniejszona ładowność, złożoność Średnia
Elektryczny 184 KM Zasięg 380 km Wysokie koszty, infrastruktura ładowania Dobry

Wnioski: Najlepsze silniki Ford Transit Custom wszystkich generacji

Rozwój silników Ford Transit Custom pokazuje wyraźny trend w kierunku elektryfikacji, podczas gdy sprawdzone silniki wysokoprężne były stale optymalizowane. Podczas gdy pierwsza generacja wciąż zmagała się z klasycznymi problemami silników wysokoprężnych, druga generacja oferuje w pełni rozwinięte i niezawodne napędy do każdego zastosowania. Nowa technologia mild hybrid i warianty elektryczne otwierają zupełnie nowe możliwości dla świadomych ekologicznie operatorów flot.

  • Najlepszy silnik wysokoprężny Ford Transit Custom:

Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue o mocy 130 KM (Generacja II) oferuje optymalną równowagę pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością dla większości zastosowań.

  • Najlepszy silnik hybrydowy Ford Transit Custom:

Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue mHEV o mocy 170 KM łączy sprawdzoną technologię diesla z nowoczesną 48-woltową hybrydyzacją dla maksymalnej wydajności.

  • Najlepszy silnik elektryczny Ford Transit Custom:

Ford E-Transit Custom z akumulatorem 74 kWh i zasięgiem 380 km wyznacza nowe standardy dla bezemisyjnych pojazdów użytkowych w użytku miejskim.

W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Ford Transit Custom, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą dla profesjonalnych operatorów flot i użytkowników prywatnych.

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

TotalEnergies DA 2166222 Olej do hydrauliki centralnej
Ocen - 13
Informacja o towar
  • Pojemność [L]: 1
  • Rodzaj połączenia: Butelka
  • Kolor: pomarańczowy
  • Olej: Olej syntetyczny
  • Wyposażenie pojazdu: dla pojazdów z hydraulicznym wspomaganiem ukł. kierowniczego
  • Rodzaj pojazdu: Samochód, Ciężarówki
  • Rekomendacje producenta: PSA S71 2710, MAN 3289
  • Linia produktów: DA
  • TotalEnergies: Olej do hydrauliki centralnej
  • Numer artykułu: 2166222
  • Nasza cena: 72,75 PLN
Szczegóły
TotalEnergies Olej do hydrauliki centralnej
Numer artykułu: 2166222
Więcej
72,75 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
SCHRADER 3041 Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu ze śrubą, z zaworami
Ocen - 6
Informacja o towar
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: ze śrubą, z zaworami
  • dopuszczalna prędkość maksymalna [km / h]: 210
  • Kolor obudowy: czarny / biały
  • Zakres częstotliwości [MHz]: 433
  • Materiał trzonka zaworu: Guma z oplotem z drucików miedzianych
  • Oznaczenie kontrolne: CE
  • Litera rozpoznawcza: 3041
  • Moment dokręcenia [Nm]: 00
  • Sposób montażu: wciśnięty
  • Wyposażenie pojazdu: do pojazdów z systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu
  • Kolor zaworu: czarny
  • SCHRADER: Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
  • Numer artykułu: 3041
  • Stan: nowy
Szczegóły
SCHRADER Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu ze śrubą, z zaworami
Numer artykułu: 3041
131,50 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
VT540XXL EIBACH VT540-XXL Rozszerzenie, błotnik Oś przednia, Oś tylna
Ocen - 7
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: Oś przednia, Oś tylna
  • Długość [mm]: 690
  • Szerokość [mm]: 20
  • EIBACH: Rozszerzenie, błotnik
  • Numer artykułu: VT540-XXL
  • Nasza cena: 407,97 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
EIBACH Rozszerzenie, błotnik Oś przednia, Oś tylna
Numer artykułu: VT540-XXL
407,97 PLN
Cena za zestaw 2 sztuk
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
QF 0466 BOSCH F 026 C00 466 Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
Ocen - 68
Informacja o towar
  • Zakres częstotliwości [MHz]: 433
  • Materiał: Stal
  • Kolor: srebrny
  • programowalny
  • BOSCH: Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
  • Numer artykułu: F 026 C00 466
  • Stan: nowy
Szczegóły
BOSCH Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
Numer artykułu: F 026 C00 466
128,43 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
MAXGEAR 78-0090 Żarówka, reflektor dalekosiężny H7 12V 55W PX26d, Halogen, Niebieski
Ocen - 24
Informacja o towar
  • Rodzaj lampy: H7
  • Projekt lampy: Halogen
  • Moc znamionowa [W]: 55
  • Napięcie [V]: 12
  • Kolor żarówki: Niebieski
  • Oznaczenie kontrolne: ECE
  • Żarówka z cokołem: PX26d
  • MAXGEAR: Żarówka, reflektor dalekosiężny
  • Numer artykułu: 78-0090
  • Stan: nowy
Szczegóły
MAXGEAR Żarówka, reflektor dalekosiężny H7 12V 55W PX26d, Halogen, Niebieski
Numer artykułu: 78-0090
19,97 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
PWY24W PHILIPS 12174NAHTRC1 Żarówka, lampa kierunkowskazu bursztyn, żółty 12V 24W, PWY24W
Ocen - 6
Informacja o towar
  • Rodzaj lampy: PWY24W
  • Napięcie [V]: 12
  • Moc znamionowa [W]: 24
  • Kolor żarówki: bursztyn, żółty
  • PHILIPS: Żarówka, lampa kierunkowskazu
  • Numer artykułu: 12174NAHTRC1
  • Stan: nowy
Szczegóły
PHILIPS Żarówka, lampa kierunkowskazu bursztyn, żółty 12V 24W, PWY24W
Numer artykułu: 12174NAHTRC1
82,59 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
VALEO AQUA VISION 032523 Żarówka, reflektor dalekosiężny H7 12V 55W PX26d, 3000K, Halogen
Ocen - 25
Informacja o towar
  • Linia produktów: AQUA VISION
  • Rodzaj lampy: H7
  • Projekt lampy: Halogen
  • Moc znamionowa [W]: 55
  • Napięcie [V]: 12
  • Temperatura koloru [K]: 3000
  • Żarówka z cokołem: PX26d
  • VALEO: Żarówka, reflektor dalekosiężny
  • Numer artykułu: 032523
  • Stan: nowy
Szczegóły
VALEO Żarówka, reflektor dalekosiężny H7 12V 55W PX26d, 3000K, Halogen
Numer artykułu: 032523
31,45 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
H21W NARVA 68191 Żarówka, lampa kierunkowskazu 12V 21W, H21W, BAY9s
Ocen - 16
Informacja o towar
  • Rodzaj lampy: H21W
  • Napięcie [V]: 12
  • Moc znamionowa [W]: 21
  • Block 1.5 [axle]: BAY9s
  • NARVA: Żarówka, lampa kierunkowskazu
  • Numer artykułu: 68191
  • Stan: nowy
Szczegóły
NARVA Żarówka, lampa kierunkowskazu 12V 21W, H21W, BAY9s
Numer artykułu: 68191
16,92 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
MAXGEAR 78-0113 Żarówka xenon
Ocen - 17
Informacja o towar
  • Rodzaj lampy: D1S
  • Napięcie [V]: 85, 12, 24
  • Moc znamionowa [W]: 35
  • Żarówka z cokołem: Pk32d-2
  • Projekt lampy: Bi-ksenon, ksenon
  • XenonLight: 1
  • MAXGEAR: Żarówka xenon
  • Numer artykułu: 78-0113
  • Nasza cena: 155,92 PLN
  • Stan: nowy
Szczegóły
MAXGEAR Żarówka xenon
Numer artykułu: 78-0113
155,92 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
HIR2 HELLA 8GH 009 319-001 Żarówka, reflektor dalekosiężny HIR2 12V 55W PX22d, 4000K, Halogen, przezroczysty, Z aprobatą ECE
Ocen - 58
Informacja o towar
  • Rodzaj lampy: HIR2
  • Projekt lampy: Halogen
  • Moc znamionowa [W]: 55
  • Napięcie [V]: 12
  • Rodzaj połączenia: Pudełko
  • Kolor żarówki: przezroczysty
  • Temperatura koloru [K]: 4000
  • Rodzaj rejestracji: Z aprobatą ECE
  • Żarówka z cokołem: PX22d
  • Montaż / demontaż koniecznie do wykonania przez fachowców!
  • HELLA: Żarówka, reflektor dalekosiężny
  • Numer artykułu: 8GH 009 319-001
  • Stan: nowy
Szczegóły
HELLA Żarówka, reflektor dalekosiężny HIR2 12V 55W PX22d, 4000K, Halogen, przezroczysty, Z aprobatą ECE
Numer artykułu: 8GH 009 319-001
46,76 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
SCHRADER 3176 Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu z wpustem, z zaworami
Informacja o towar
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z wpustem, z zaworami
  • dopuszczalna prędkość maksymalna [km / h]: 250
  • Kolor obudowy: czarny
  • Zakres częstotliwości [MHz]: 433
  • Materiał trzonka zaworu: Aluminium
  • Oznaczenie kontrolne: CE
  • Litera rozpoznawcza: 3176
  • Moment dokręcenia [Nm]: 6
  • Sposób montażu: przykręcany
  • Wyposażenie pojazdu: do pojazdów z systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu
  • Kolor zaworu: srebrny
  • SCHRADER: Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
  • Numer artykułu: 3176
  • Stan: nowy
Szczegóły
SCHRADER Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu z wpustem, z zaworami
Numer artykułu: 3176
78,77 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
+50 HELLA 8GJ 004 173-121 Żarówka, reflektor dalekosiężny R2 (Bilux) 12V 60/55W P45t, 3200K, Halogen, przezroczysty
Ocen - 35
Informacja o towar
  • Rodzaj lampy: R2 (Bilux)
  • Projekt lampy: Halogen
  • Moc znamionowa [W]: 60 / 55
  • Napięcie [V]: 12
  • Rodzaj połączenia: Pudełko
  • Kolor żarówki: przezroczysty
  • Temperatura koloru [K]: 3200
  • Żarówka z cokołem: P45t
  • Montaż / demontaż koniecznie do wykonania przez fachowców!
  • HELLA: Żarówka, reflektor dalekosiężny
  • Numer artykułu: 8GJ 004 173-121
  • Stan: nowy
Szczegóły
HELLA Żarówka, reflektor dalekosiężny R2 (Bilux) 12V 60/55W P45t, 3200K, Halogen, przezroczysty
Numer artykułu: 8GJ 004 173-121
14,60 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
PY21W HD HELLA 8GA 006 841-251 Żarówka, lampa kierunkowskazu przezroczysty 24V 21W, PY21W, Halogen
Informacja o towar
  • Rodzaj lampy: PY21W
  • Napięcie [V]: 24
  • Moc znamionowa [W]: 21
  • Kolor żarówki: przezroczysty
  • Rodzaj połączenia: Pudełko
  • Projekt lampy: Halogen
  • Rodzaj rejestracji: Z aprobatą ECE
  • Żarówka z cokołem: BAU15s
  • Montaż / demontaż koniecznie do wykonania przez fachowców!
  • HELLA: Żarówka, lampa kierunkowskazu
  • Numer artykułu: 8GA 006 841-251
  • Stan: nowy
Szczegóły
HELLA Żarówka, lampa kierunkowskazu przezroczysty 24V 21W, PY21W, Halogen
Numer artykułu: 8GA 006 841-251
8,03 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
HIR2 PHILIPS LongLife 9012LLC1 Żarówka, reflektor dalekosiężny HIR2 12V 55W PX22d, 3700K, Halogen
Ocen - 30
Informacja o towar
  • Linia produktów: LongLife
  • Rodzaj lampy: HIR2
  • Projekt lampy: Halogen
  • Moc znamionowa [W]: 55
  • Napięcie [V]: 12
  • Rodzaj połączenia: Pudełko
  • Temperatura koloru [K]: 3700
  • Żarówka z cokołem: PX22d
  • PHILIPS: Żarówka, reflektor dalekosiężny
  • Numer artykułu: 9012LLC1
  • Stan: nowy
Szczegóły
PHILIPS Żarówka, reflektor dalekosiężny HIR2 12V 55W PX22d, 3700K, Halogen
Numer artykułu: 9012LLC1
116,48 PLN
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
QF 0468 BOSCH F 026 C00 468 Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
Ocen - 21
Informacja o towar
  • Zakres częstotliwości [MHz]: 433
  • Materiał: Stal
  • Kolor: czarny
  • programowalny
  • BOSCH: Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
  • Numer artykułu: F 026 C00 468
  • Stan: nowy
Szczegóły
BOSCH Czujnik w kole, system kontroli ciżnienia w ogumieniu
Numer artykułu: F 026 C00 468
128,63 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: