Spis treści
Silniki Mercedes-Benz CLK
W latach 1997-2009 seria modeli Mercedes-Benz CLK ugruntowała swoją pozycję jako eleganckie coupé i kabriolet w wyższej klasie średniej i oferowała imponującą gamę silników w ciągu dwóch generacji, od ekonomicznych czterocylindrowych sprężarek po potężne silniki V8. Rozwój technologiczny odzwierciedlał przejście Mercedes od sprawdzonej technologii do innowacyjnych rozwiązań.

Mercedes-Benz CLK generacji I (1997-2003)
Pierwsza generacja CLK charakteryzowała się tradycyjnymi umiejętnościami inżynieryjnymi Mercedes i posiadała solidne, trwałe silniki. Przy prawidłowej konserwacji, przebiegi z łatwością osiągały od 350 000 do 500 000 kilometrów, a silniki wolnossące o dużej pojemności były szczególnie niezawodne. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane tylko między 200 000 a 300 000 kilometrów, głównie w przypadku elementów podatnych na zużycie, takich jak pompy wody lub sprężarki klimatyzacji. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był CLK 430 z 4,3-litrowym V8, który doskonale łączył moc, płynną pracę i niezawodność. Technologia doładowania była jeszcze w powijakach i czasami powodowała problemy z intercoolerem, podczas gdy silniki wolnossące były praktycznie niezniszczalne.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz CLK: Generacja I (1997-2003)
Gama silników benzynowych Mercedes CLK obejmowała szeroki wybór silników cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowych. Podstawowym modelem był CLK 200 z 2,0-litrowym silnikiem czterocylindrowym o mocy 100 kW (136 KM), a następnie CLK 200 Kompressor o mocy 120 kW (163 KM). Te wczesne silniki Mercedes-Benz CLK Kompressor (M 111) czasami wykazywały problemy z intercoolerem i sprzęgłem magnetycznym sprężarki. CLK 230 Kompressor o mocy 142 kW (193 KM) był znacznie bardziej niezawodny i oferował dobrą równowagę między osiągami a zużyciem paliwa. Sześciocylindrowy CLK 320 o mocy 160 kW (218 KM) ze sprawdzonego silnika M 112 zdominował gamę i okazał się wyjątkowo trwały. Ukoronowaniem był CLK 430 o mocy 205 kW (279 KM) i rzadki CLK 55 AMG o mocy 255 kW (347 KM), oba wyposażone w silniki V8, które były praktycznie niezniszczalne.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLK: Generacja I (1997-2003)
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLK to początkowo CLK 200 CDI o mocy 75 kW (102 KM), a później CLK 220 CDI o mocy 92 kW (125 KM). Te wczesne silniki CDI (OM 611 i OM 646) okazały się bardzo ekonomiczne przy zużyciu paliwa wynoszącym około 6,5 litra na 100 km, ale cierpiały na typowe problemy pierwszej generacji CDI: koksowanie wtryskiwaczy, problemy z recyrkulacją spalin i sporadyczne awarie świec żarowych. Mercedes-Benz CLK 270 CDI o mocy 125 kW (170 KM) został dodany dopiero w 2002 roku i oferował znacznie większą moc, ale był również bardziej podatny na uszkodzenia turbosprężarki w przypadku zaniedbania konserwacji.
Silnik Mercedes-Benz CLK | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
CLK 200 | 136 KM | 8,5-9,2 l/100 km | Pompa wody, cewki zapłonowe | Dobry |
CLK 200 Sprężarka | 163 KM | 8,8-9,5 l/100km | Chłodnica międzystopniowa, sprzęgło sprężarki | Średnia |
CLK 230 Kompressor | 193 KM | 9,0-9,8 l/100km | Solidne, okazjonalne doładowanie | Dobry |
CLK 320 | 218 KM | 9,5-10,2 l/100km | Bardzo wytrzymały, pompa wodna | Bardzo dobry |
CLK 430 | 279 KM | 11,0-12,5 l/100km | Praktycznie niezniszczalny | Bardzo dobry |
CLK 55 AMG | 347 KM | 13,5-15,0 l/100km | Bardzo wytrzymały, wysokie zużycie paliwa | Bardzo dobry |
CLK 200 CDI | 102 KM | 6,0-6,8 l/100km | Wtryskiwacze, zawór EGR | Średnia |
CLK 220 CDI | 125 KM | 6,2-7,0 l/100km | Wtryskiwacze, świece żarowe | Średnia |
CLK 270 CDI | 170 KM | 6,8-7,5 l/100km | Turbosprężarka, wtryskiwacze | Umiarkowany |

Mercedes-Benz CLK generacji II (2002-2009)
Druga generacja Mercedes CLK oznaczała skok technologiczny z nowocześniejszymi silnikami i ulepszoną elektroniką, ale przyniosła też nowe wyzwania. Przy przebiegu od 300 000 do 450 000 kilometrów przebiegi utrzymywały się na wysokim poziomie, a zmodyfikowane silniki V6 i V8 były szczególnie trwałe. Poważne uszkodzenia silnika występowały głównie w wysokowydajnych wariantach AMG, jeśli nie przestrzegano terminów konserwacji. Wyróżniającym się silnikiem tej generacji był CLK 350 z 3,5-litrowym V6, który optymalnie łączył osiągi, niezawodność i umiarkowane wartości zużycia paliwa. Problematyczne okazały się natomiast wczesne silniki wysokoprężne CDI z wrażliwymi wtryskiwaczami oraz silniki doładowane ze złożonymi systemami ciśnienia doładowania.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz CLK: Generacja II (2002-2009)
Zmieniona gama silników benzynowych Mercedes-Benz CLK rozpoczęła się od modelu CLK 200 Kompressor o mocy 120 kW (163 KM), który został zastąpiony w 2006 r. przez mocniejszy model CLK 200 Kompressor o mocy 135 kW (184 KM). Te silniki Mercedes-Benz CLK (M 271) okazały się znacznie bardziej niezawodne niż ich poprzednicy, ale czasami miały problemy z wałkiem wyrównoważającym i napinaczem łańcucha. CLK 280 o mocy 170 kW (231 KM) i CLK 350 o mocy 200 kW (272 KM) bazowały na sprawdzonym silniku M 272 V6 i były uważane za najbardziej niezawodne silniki benzynowe tej generacji. Wśród silników V8, CLK 500 błyszczał mocą 225 kW (306 KM), podczas gdy warianty AMG CLK 55 AMG o mocy 270 kW (367 KM) i CLK 63 AMG o mocy 354 kW (481 KM) oferowały imponujące osiągi, ale także skutkowały wyższymi kosztami utrzymania.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLK: Generacja II (2002-2009)
Gama silników wysokoprężnych Mercedes-Benz CLK została znacznie rozszerzona o modele CLK 200 CDI o mocy 90 kW (122 KM), CLK 220 CDI o mocy 110 kW (150 KM) i CLK 320 CDI o mocy 165 kW (224 KM). Te nowocześniejsze silniki CDI (OM 646 i OM 642) oferowały znacznie lepsze osiągi i płynniejszą pracę niż ich poprzednicy. Mercedes-Benz CLK 220 CDI stał się najlepszym dieslem tej generacji z doskonałą niezawodnością i zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 5,8-6,5 litra na 100 km. Jednak CLK 320 CDI pozostawał problematyczny ze swoim dieslem V6, który był podatny na problemy z recyrkulacją spalin i filtrem cząstek stałych - szczególnie na krótkich trasach.
Silnik Mercedes-Benz CLK | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
CLK 200 Sprężarka | 163-184 KM | 8,2-9,0 l/100 km | Wałek wyrównoważający, napinacz łańcucha | Dobry |
CLK 280 | 231 KM | 9,8-10,5 l/100km | Bardzo wytrzymały, sporadycznie pompa wody | Bardzo dobry |
CLK 350 | 272 KM | 10,2-11,0 l/100km | Doskonała niezawodność | Bardzo dobry |
CLK 500 | 306 KM | 11,8-13,2 l/100km | Solidny, wyższe koszty utrzymania | Dobry |
CLK 55 AMG | 367 KM | 13,0-15,5 l/100 km | Złożony, wysoki koszt utrzymania | Średni |
CLK 63 AMG | 481 KM | 14,5-17,0 l/100km | Bardzo wysokie koszty utrzymania | Umiarkowane |
CLK 200 CDI | 122 KM | 5,5-6,2 l/100km | Wtryskiwacze, umiarkowana niezawodność | Średnia |
CLK 220 CDI | 150 KM | 5,8-6,5 l/100km | Bardzo niezawodny, oszczędny | Bardzo dobry |
CLK 320 CDI | 224 KM | 6,8-7,8 l/100km | Zawór EGR, filtr cząstek stałych | Umiarkowany |

Wnioski: Najlepsze silniki Mercedes-Benz CLK wszystkich generacji
Rozwój silników Mercedes-Benz CLK wyraźnie pokazuje przejście Mercedes od sprawdzonej technologii silników wolnossących do bardziej złożonych, ale wydajniejszych rozwiązań. Podczas gdy wielkoseryjne silniki wolnossące obu generacji imponowały wyjątkową trwałością, technologie sprężarek i silników wysokoprężnych przyniosły nowe wyzwania. Silniki V6 drugiej generacji stanowiły optymalny kompromis między osiągami, niezawodnością i oszczędnością.
- Najlepszy silnik benzynowy Mercedes-Benz CLK:
CLK 350 (272 KM, II generacja) z 3,5-litrowym silnikiem V6 łączy znakomite osiągi z wyjątkową niezawodnością i umiarkowanymi kosztami eksploatacji.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz CLK:
CLK 220 CDI (150 KM, II generacja) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, oszczędności i codziennej praktyczności przy zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 5,8-6,5 litra na 100 km.
- Najlepszy wolnossący silnik Mercedes-Benz CLK:
CLK 430 (279 KM, generacja I) z 4,3-litrowym silnikiem V8 jest uważany za praktycznie niezniszczalny i oferuje klasyczne zalety Mercedes, takie jak płynna praca i długowieczność.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Mercedes-Benz CLK, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.