Spis treści
Uszkodzony moduł zapłonowy – objawy awarii, jak sprawdzić
Za prawidłową pracę silnika odpowiadaj równomierne przemieszczanie się tłoków, na których pracę wpływa wiele komponentów, a w tym moduł zapłonowy zarządzający praca świec zapłonowych w samochodzie. Jakiekolwiek nieprawidłowości w jego pracy sprawią, że silnik może zacząć pracować nierówno lub zostać całkowicie unieruchomiony. Dowiedz się, jakie uszkodzony moduł zapłonowy objawy daje, a także jaka jest jego rola w pracy silnika. Sprawdź także, jak działa moduł zapłonowy i jak wpływa na pracę świec.
Moduł zapłonowy i świece zapłonowe, a praca silnika spalinowego
Uszkodzony moduł zapłonowy objawy może dawać na tyle poważne, że całkowicie unieruchomi pojazd. Najpierw jednak trzeba zrozumieć, jak działa schemat pracy silnika spalinowego i jaką rolę odgrywają w nim świece zapłonowe. Energia mechaniczna jest przenoszona na wał dzięki temu, że tłoki samochodowe w cylindrach poruszają się zgodnie z założeniami projektanta silnika. Sam ruch jest generowany dzięki temu, że dochodzi do zapalenia się mieszanki paliwowo powietrznej, która musi być regularnie dostarczana pod odpowiednim ciśnieniem. Za samo zapalenie odpowiadają właśnie świece, a moduł zapłonowy objawy może dawać w postaci nierównej pracy silnika przez to, że świece zaczynają działać nierówno.
BOSCH Jednostka sterująca, układ zapłonowy
HITACHI Jednostka sterująca, układ zapłonowy
FEBI BILSTEIN Jednostka sterująca, układ zapłonowy
HELLA Jednostka sterująca, układ zapłonowy
AS-PL Jednostka sterująca, układ zapłonowy
Prawidłowa praca modułu zapłonowego jest konieczna w każdym silniku – jeśli dojdzie do całkowitej awarii, auto zostanie unieruchomione. Jeśli jednak świeca zapłonowa uległa awarii, można pomylić takie objawy, gdyż są one podobne.
Jak działa moduł zapłonowy samochodu?
Iskry w samochodzie muszą zapalać się w określonej kolejności, a także z dokładnie dopasowaną częstotliwością. Jeśli to zostanie zaburzone, silnik nie będzie pracował równo. Sam moduł zapłonowy odpowiada właśnie za precyzyjne dopasowanie częstotliwości pracy iskier – jeśli dojdzie do awarii, powinna zaświecić się kontrolka silnika. Uszkodzony moduł zapłonowy objawy daje charakterystyczne dla awarii świec zapłonowych, więc w przypadku awarii zawsze trzeba wykonać dokładną diagnostykę.
To, jak sprawdzić czy moduł zapłonowy jest dobry, nie jest takie proste. Najłatwiej jest wtedy, gdy posiada się komputer diagnostyczny, więc optymalnym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie mechanicznym. Można to jednak także zrobić na własną rękę, niemniej będzie niezbędne zdemontowanie wielu elementów, a to wymaga umiejętności technicznych. Jeśli nie ma się doświadczenia, można dodatkowo uszkodzić wtyki i inne elementy. Moduł zapłonowy samochodu daje jednak określone objawy, gdy jest uszkodzony – na tej podstawie można dokonać diagnostyki.
MAXGEAR Jednostka sterująca, układ zapłonowy
VEMO Jednostka sterująca, układ zapłonowy
Oryginalna jakożż VEMO
HITACHI Jednostka sterująca, układ zapłonowy
JP GROUP Jednostka sterująca, układ zapłonowy
ESEN SKV Jednostka sterująca, układ zapłonowy
Uszkodzony moduł zapłonowy – objawy
Przede wszystkim uszkodzony moduł zapłonowy objawy daje w postaci pojawiającej się kontrolki silnika. Powinna ona zaświecić się w sposób ciągły. Uszkodzony moduł zapłonowy objawy daje także w postaci problemów z przyspieszaniem. Jest to bardzo widoczne, gdyż auto zdecydowanie traci swoje podstawowe parametry i zachowuje się, jakby miało nawet o połowę mocy mniej. Te kłopoty mogą pojawić się już na etapie odpalania silnika, co może być utrudnione. Całkowicie zepsuty moduł zapłonowy objawy da takie, że unieruchomi auto, jednak jeśli jest tylko uszkodzony, a jego praca jest zaburzona, obroty silnika będą falować, a auto będzie bardzo słabo przyśpieszać. Zaawansowany komputer pokładowy może pokazać, z czym są konkretnie problemy i wskazać moduł zapłonowy – nie dotyczy to jednak wszystkich aut.
Bardzo charakterystyczna jest nierówna praca silnika. Jadąc ze stałą prędkością, auto będzie nagle traciło obroty, a kierowca może mieć wrażenie, że zaraz zgaśnie. Takie zjawisko jest jednak tożsame także z wyeksploatowanymi świecami zapłonowymi, więc warto je pomylić. Jednocześnie trzeba pamiętać, że świece należy wymieniać regularnie, podczas gdy zapłon jest raczej żywotnym komponentem, który nie zalicza się do części wymienianych zbyt często.
Moduł zapłonowy, a osiągi samochodu
Niekiedy zdarza się, że moduł zapłonowy objawy daje podczas jazdy w postaci delikatnie zmniejszonych osiągów i lekkiego falowania obrotów. Sama praca modułu jest bardzo precyzyjna i musi on sprostać wysokim wymaganiom, więc jakakolwiek anomalia od razu wpływa na pogorszenie się osiągów samochodu. Nie zawsze jest to jednak od razu widoczne, zwłaszcza dla przeciętnego kierowcy. Jeśli więc zauważy się, że auto traci moc podczas jazdy, lepiej udać się do warsztatu i zdiagnozować przyczynę przy pomocy komputera diagnostycznego.
Jak naprawić zepsuty moduł zapłonowy w samochodzie?
Wiedząc, jak sprawdzić moduł zapłonowy i znaleźć objawy zepsutego modułu zapłonowego dowiedz się, jak się go naprawia. Dobrą wiadomością dla kierowców jest to, że Astra F moduł zapłonowy jest łatwo dostępny i można to kupić.
Wymiana modułu zapłonowego jest stosunkowo łatwa. Niekiedy wymaga jednak zdemontowania całej kolumny kierownicy, gdyż samo moduł może być zintegrowany z innymi systemami, a w tym z systemami antykradzieżowymi. W każdym modelu auta moduł zapłonowy jest zlokalizowany w innym miejscu. Przy podjęciu samodzielnej próby naprawy pamiętaj, że to element elektroniczny, a jego nieprawidłowy montaż może uszkodzić także inne podzespoły elektroniczne.
TOP produkty powiązane z tym tematem: