Sprzęgło / części montażowe części samochodowe
Obowiązkowo wybierz samochód, inaczej narażasz się na zakup części, które nie będą pasowały do Twojego auta. Prosimy zauważyć, że nasza wyszukiwarka pokazuje wyniki tylko do konkretnego typu samochodu.
Sprzęgło / części montażowe samochodowe
Sklep z częściami samochodowymi
Sprzęgło / części montażowe auto części do najpopularniejszych samochodów
Sprzęgło / części montażowe: części do najpopularniejszych modeli samochodów
Sprzęgło / części montażowe części samochodowe - ważne informacje o metodę działania, montaż, diagnostykę i okres pracy
Sprzęgło jest stosowane podczas zmiany biegów do krótkotrwałego rozłączania silnika ze skrzynią biegów oraz ich ponownego płynnego połączenia. Spełnia ono także funkcję ochronną dla skrzyni biegów przed przeciążeniem oraz tłumi wibracje wytwarzane przez pracujący silnik.
Konstrukcja sprzęgła
Jego głównymi elementami są:
- Koło zamachowe - jest zamontowane na wale korbowym silnika. Służy jako element napędowy dla sprzęgła i tłumi drgania.
- Zespół pokrywy sprzęgła - składa się z pokrywy sprzęgła, tarczy dociskowej i sprężyny talerzowej. Pokrywa sprzęgła jest obudową, która jest pewnie połączona z kołem zamachowym silnika. Sprężyna talerzowa wywiera nacisk na tarczę dociskową, która dociska tarczę sprzęgła do koła zamachowego. Tarcza dociskowa jest połączona z pokrywą za pomocą pasków napędowych. Gdy sprzęgło zostanie rozłączone, zmniejsza się nacisk wywierany przez sprężynę talerzową, a tarcza dociskowa odłącza się od tarczy sprzęgła.
- Tarcza sprzęgła - jest montowana na wale wejściowym skrzyni biegów. Przegub krzyżakowy umożliwia przesuwanie tarczy wzdłuż wału. Gdy kierowca zmienia biegi, tarcza jest odciągana od koła zamachowego, przez co moment obrotowy nie jest już przenoszony. Obie strony tarczy mają okładziny cierne, które zapewniają wymaganą siłę tarcia do przenoszenia momentu obrotowego.
- Łożysko wyciskowe - jest zamontowane na osi obrotowej całego zespołu. Gdy kierowca naciska pedał sprzęgła, łożysko dociska palce sprężyny talerzowej i zwalnia tarczę dociskową.
- Widełki lub dźwignia sprzęgła - porusza łożyskiem w momencie wciśnięcia pedału. Widełki są połączone z pedałem za pomocą linki, a dźwignia za pomocą napędu hydraulicznego.
Wskazówki serwisowe
- Zawsze zaczynaj jazdę na wrzuconym pierwszym biegu. Jedynym wyjątkiem jest ruszanie samochodem na śliskiej nawierzchni.
- Całkowicie wciskaj pedał sprzęgła szybkim i zdecydowanym ruchem, ale zwalniaj go powoli, aby uniknąć poślizgu.
- Gdy zatrzymasz się na dłuższy czas, na przykład na światłach, spróbuj zmienić bieg na neutralny: zmniejszy to obciążenie łożyska wyciskowego.
- Jak tylko wrzucisz wymagany bieg, zdejmij stopę z pedału, aby uniknąć jego przypadkowego wciskania.
- Nie przeciążaj swojego samochodu.
- Jeśli Twoje auto ugrzęzło, a jego koła obracają się w miejscu, nie zaleca się wtedy stosowania techniki polegającej na rozkołysaniu samochodu. W ten sposób można łatwo przegrzać i spalić okładziny cierne.
- Nie redukuj biegu w momencie zjeżdżania ze wzniesienia.
- Staraj się jeździć spokojnie i ostrożnie. Ostre przyspieszanie, jak i również nawyk kontrolowania prędkości jazdy autem za pomocą sprzęgła prowadzą do przedwczesnej awarii tego układu.
Objawy awarii
Zwiększony skok pedału sprzęgła wskazuje na problemy z mechanizmami aktywującymi. Linka może się rozciągnąć, a z pompy hamulcowej lub wysprzęglika może wyciekać płyn techniczny. Gdy elementy układu ślizgają się, wewnątrz samochodu pojawia się zapach spalenizny. Temu problemowi towarzyszy często zmniejszona wydajność silnika, zwiększone zużycie paliwa, a nawet może to prowadzić do przegrzania silnika. Trudności we wrzuceniu biegów, szarpanie, odgłosy skrzypienia lub nietypowe dźwięki mogą być oznakami tego, że sprzęgło nie jest całkowicie rozłączone. Czasami kierowca może poczuć wibracje podczas wciskania pedału sprzęgła. Dzieje się tak, gdy olej przedostaje się na okładziny cierne, sprężyna talerzowa jest zniekształcona, poduszki silnika są poluzowane lub wielowypust tarczy sprzęgła jest zużyty.
Przyczyny awarii
Niepełne rozłączenie sprzęgła może być spowodowane zniekształceniem tarczy sprzęgła, zużyciem jej wielowypustu lub okładzin ciernych, a także kiepskim stanem sprężyny talerzowej lub wadliwym mechanizmem aktywującym. Często wynika to z korozji wielowypustu piasty spowodowanej niedostatecznym smarowaniem. Z tych samych powodów dochodzi do poślizgu mechanizmu. Zniekształcenie tarcz może być z kolei spowodowane nieprawidłowym montażem lub przegrzaniem sprzęgła wskutek agresywnej jazdy.
Czasami poślizg sprzęgła lub szarpanie podczas jego pracy są spowodowane zalanymi olejem tarczami ciernymi. Może być to następstwem nieszczelności wału wejściowego skrzyni biegów i uszczelek wału korbowego lub nieprawidłowej regulacji siłownika hydraulicznego.
autodoc.pl: tylko wysokiej jakości produkty motoryzacyjne
W naszym sklepie internetowym możesz zawsze kupić elementy sprzęgła w doskonałej cenie. Zapisz się do naszego newslettera.
Top 15 bestsellerów z kategorii sprzęgło / części montażowe w korzystnej cenie
Zalecane przez nas części zamienne z kategorii Sprzęgło / części montażowe. To są najbardziej sprzedawane części zamienne. Kup nasze bestsellery albo odkryj dla siebie mnóstwo innych atrakcyjnych ofert.