Spis treści
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT): co to jest, jak działa, zalety, wady i problemy
Ten innowacyjny system dwusprzęgłowy wykorzystuje dwa sprzęgła do błyskawicznej zmiany biegów bez utraty mocy. Oferując płynną jazdę, skrzynie biegów DCT mają swój udział w złożoności. Zrozumienie sposobu ich działania, zalet, wad i potencjalnych problemów jest niezbędne zarówno dla entuzjastów motoryzacji, jak i profesjonalistów. Dowiedz się więcej na ten temat poniżej.
Czym jest przekładnia DCT?
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT) to zaawansowany rodzaj zautomatyzowanej manualnej skrzyni biegów, która wykorzystuje dwa oddzielne sprzęgła dla biegów nieparzystych i parzystych. Jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5 itd.), a drugie biegi parzyste (2, 4, 6 itd.). Taka konstrukcja pozwala na szybszą i płynniejszą zmianę biegów, ponieważ następny bieg jest wstępnie wybrany i gotowy do włączenia. Nie wymaga również użycia pedału sprzęgła w samochodzie.
Dwa tryby pracy dwusprzęgłowej skrzyni biegów: automatyczny i manualny
Większość konwencjonalnych systemów DCT automatycznie wybiera biegi bez udziału kierowcy i w razie potrzeby redukuje lub przyspiesza. Jest w stanie szybko zmieniać biegi w całym zakresie dzięki konstrukcji z podwójnym sprzęgłem. Jednak w niektórych nowoczesnych skrzyniach DCT kierowca ma możliwość ręcznego wyboru biegu za pomocą dźwigni zmiany biegów lub łopatek zmiany biegów na kierownicy. System uruchamia wówczas elementy sprzęgła samochodu.
LuK Zestaw sprzęgła
z wysprzęglikiem centralnym, z kołem zamachowym, z zestawem śrubowym, z automatycznym nastawianiem
LuK Zestaw sprzęgła
bez łożyska prowadzącego, z łożyskiem oporowym, z kołem zamachowym, z zestawem śrubowym, wymagane narzędzie specjalne do montażu, Koło zamachowe dwumasowe z tarczką regulująca tarcie, z automatycznym nastawianiem
VALEO Zestaw sprzęgła
z dwumasowym kołem zamachowym, z wysprzęglikiem centralnym, z zestawem śrubowym, z zestawem śruby zabezpieczającej, bez czujnika
LuK Zestaw sprzęgła
z automatycznym nastawianiem, 240[mm]
SACHS Zestaw sprzęgła
200[mm]
Jak działa dwusprzęgłowa skrzynia biegów?
System podwójnego sprzęgła działa przy użyciu dwóch sprzęgieł: jednego dla biegów parzystych i jednego dla nieparzystych. Zamiast pedału, DCT jest obsługiwana przez sieć jednostek elektronicznych i komponentów hydraulicznych. Dwa sprzęgła działają niezależnie od siebie, umożliwiając wstępne wybranie następnego biegu, podczas gdy bieżący bieg jest nadal włączony.
Umożliwia to płynną zmianę biegów bez zakłócania przepływu mocy, dzięki czemu przyspieszanie i zwalnianie jest bardziej wydajne. Eliminuje to również potrzebę stosowania przemiennika momentu obrotowego.

Jak jeździć z dwusprzęgłową skrzynią biegów
Uruchamiasz samochód tak, jak w przypadku zwykłej automatycznej skrzyni biegów, wciskając pedał hamulca, naciskając przycisk uruchamiania (lub przekręcając kluczyk) i przełączając na "Drive" lub "D", aby jechać do przodu lub "R", aby jechać do tyłu. Nie zapomnij wyłączyć hamulca ręcznego i zdjąć nogi z pedału hamulca. W razie potrzeby możesz przełączyć się na tryb manualny i samodzielnie zmieniać biegi za pomocą łopatek za kierownicą lub dźwigni zmiany biegów.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów: zalety i wady
Przekładnia DCT ma łączyć w sobie to, co najlepsze z obu światów, z charakterystyką manualną i automatyczną. Jednak zawsze istnieją kompromisy, a samochody z DCT nie są dla każdego. Rozważmy zalety i wady.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów: zalety
Podwójne skrzynie biegów są często kojarzone z pojazdami z wyższej półki i służą do zwiększenia prędkości przyspieszania w porównaniu z konwencjonalną automatyczną skrzynią biegów. Mogą wykonywać zmiany biegów w ciągu zaledwie 8 milisekund i mogą zaoferować nawet 10% wzrost zużycia paliwa dzięki nieprzerwanej mocy silnika, a także lepszą reakcję.
Co więcej, są one w stanie dostosować się do zmieniających się warunków drogowych i pozostawiają kierowcom możliwość ręcznego sterowania zmianą biegów. Jest to korzystne dla tych, którzy lubią być bardziej zaangażowani podczas jazdy.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów: wady
Z drugiej strony, systemy dwusprzęgłowe mogą być znacznie droższe w wymianie niż zwykła manualna lub automatyczna skrzynia biegów. Kierowcy mogą również potrzebować trochę czasu, aby przyzwyczaić się do wyczucia samochodu, a wiele osób skarży się, że samochód "szarpie" lub waha się podczas przyspieszania z zatrzymania. Są one również podobno mniej skuteczne podczas manewrów parkowania przy niskich prędkościach.
LuK Zestaw sprzęgła
dla silników z kołem zamachowym dwumasowym, z łożyskiem oporowym, z tarczą sprzęgła, Koło zamach. dwumasowe sprawdzić, w razie potrzeby wymienić, 230[mm]
SACHS Zestaw sprzęgła
z wysprzęglikiem centralnym, z dociskiem sprzęgła, z dwumasowym kołem zamachowym, ze śrubami koła zamachowego, ze śrubami płyty dociskowej, z tarczą sprzęgła, 240[mm]
VALEO Zestaw sprzęgła
z dwumasowym kołem zamachowym, ze śrubami koła zamachowego, z wysprzęglikiem centralnym, z zestawem śruby zabezpieczającej, bez czujnika, 240[mm]
EXEDY Zestaw sprzęgła
dla silników z kołem zamachowym dwumasowym, czteroczęściowy, z łożyskiem, 240[mm]
VALEO Zestaw sprzęgła
z jednomasowym kołem zamachowym, ze śrubami koła zamachowego, z zestawem śruby zabezpieczającej, z łożyskiem oporowym, wymagane narzędzie specjalne do montażu, 228[mm]
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów: problemy
- Mechanizmy te są podatne na drżenie, szczególnie podczas przełączania między niższymi biegami. Może się to zdarzyć z wielu powodów, takich jak zanieczyszczenie olejem lub smarem, zużyte sprężyny skrętne, wypaczone koło zamachowe samochodu lub niewspółosiowość.
- Sprzęgło może ślizgać się podczas jazdy z niską prędkością, powodując przegrzanie mechanizmu. Dzieje się tak, ponieważ przy niskich prędkościach skrzynia biegów musi regularnie włączać i wyłączać, co może powodować poślizg sprzęgła. Ponadto poślizg może być spowodowany niewspółosiowością lub zużyciem tarcz sprzęgła.
- Skrzynia biegów może się wahać podczas przyspieszania od zatrzymania, co jest szczególnie zauważalne w cieplejszych warunkach. Dlatego najlepiej jest unikać częstego zatrzymywania się i ruszania, aby zapobiec przedwczesnemu zużyciu. Przyczyną mogą być również problemy z oprogramowaniem lub wadliwe siłowniki hydrauliczne. Ponadto pojazd może nie uruchomić się z powodu wadliwego modułu sterującego skrzyni biegów.
Typowe objawy problemów z podwójnym sprzęgłem obejmują zapach spalenizny lub przegrzewający się mechanizm sprzęgła, opóźnienia w zmianie biegów, nietypowe dźwięki klikania lub zgrzytania oraz utratę przyspieszenia lub mocy.

Które samochody mają dwusprzęgłową skrzynię biegów?
Coraz więcej samochodów jest wyposażonych w te mechanizmy. Niektóre z najlepszych przykładów dwusprzęgłowych skrzyń biegów obejmują 7-biegową skrzynię biegów Forda GT i Nissana GT-R, podwójne sprzęgło Audi R8 i mniej krzykliwą podwójną skrzynię biegów Forda Focusa. Chociaż systemy te stają się coraz bardziej powszechne, nadal można je znaleźć głównie w modelach premium o wysokich osiągach. Są one jednak obecnie stosowane również w bardziej popularnych pojazdach średniej klasy, takich jak Hyundai i20.
FAQ
1. Czy skrzynia DCT jest lepsza od automatycznej?
To zależy. Zwykle są one bardziej oszczędne i prowadzą się płynniej niż tradycyjne modele automatyczne, ale są też droższe w zakupie i wymianie. Są również bardziej skomplikowane w naprawie.
2. Czy dwusprzęgłowa skrzynia biegów jest automatyczna czy manualna?
Technicznie jest to skrzynia automatyczna, choć znana jest również jako półautomatyczna ze względu na charakterystykę zmiany biegów i dodatkowy ręczny tryb pracy.
3. Co jest lepsze CVT czy podwójne sprzęgło?
Obie oferują wysoką oszczędność paliwa i zwiększają komfort kierowcy, jednak przekładnia bezstopniowa (CVT) może być nieco powolna w porównaniu. Z drugiej strony, przekładnie CVT oferują niższe straty tarcia w układzie napędowym, ponieważ do obracania kół wymagana jest mniejsza liczba elementów przekładni.
4. Co to jest skrzynia biegów Steptronic z podwójnym sprzęgłem?
Steptronic to po prostu nazwa nadana przez BMW dla skrzyń biegów z funkcją manualną i automatyczną. Jest to specjalnie zaprojektowana przez producenta skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem.
TOP produkty powiązane z tym tematem: