Spis treści
Drążek kierowniczy: objawy uszkodzenia i jak wymienić
Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych mechanizmów bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo kierowcy. Sam drążek kierowniczy jest jednym z jego kluczowych elementów, a jakiekolwiek odstępstwa od prawidłowego działania tego komponentu objawiają się pogorszeniem parametrów jezdnych, a nawet całkowitym unieruchomieniem pojazdu. Sprawdź, jakie objawy drążek kierowniczy daje, gdy jest uszkodzony, a także poznaj rodzaje drążków, jego funkcje i dowiedz się, jakie mogą nastąpić potencjalne awarie tego elementu.
Drążek kierowniczy – co to jest?
Sam drążek kierownicy jest jednym z elementów układu kierowniczego – łączy system kierowniczy ze zwrotnicą koła. Zbudowany jest w dość specyficzny sposób, gdyż na jego końcu znajdują się przeguby kulowe, które odpowiadają za możliwość płynnego sterowania autem. Prawidłowa praca przegubów sprawia, że możliwy jest ruch kół sterowany kierownicą. Drążek kierowniczy przymocowany jest do zwrotnicy koła z jednej strony, a z drugiej do końcówki drążka kierowniczego. Tego typu budowa sprawia, że drążek kierowniczy objawy może dawać na tyle duże, że jazda z awarią tego elementu nie będzie możliwa. Uszkodzony drążek kierowniczy objawy może dawać jednak na tyle zróżnicowane, że elementem, który uległ awarii, może być np. przekładnia kierownicza. Niemając pewności, że to drążek kierowniczy się zepsuł lepiej skorzystać z pomocy mechanika, który przeprowadzi diagnostykę.
FEBI BILSTEIN Drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, z nakrętkami, z opaskami zaciskowymi, z osłoną
FEBI BILSTEIN Śruba, ustawienie geometrii
FEBI BILSTEIN Śruba, ustawienie geometrii
MAPCO Zestaw naprawczy, drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, z przegubem wzdłużnym
FEBI BILSTEIN Drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia, w środku, z nakrętką koronową
Rodzaje drążków kierowniczych
Drążek kierowniczy występuje w dwóch rodzajach. Jest to drążek kierowniczy podłużny, który odpowiada za przenoszenie siły bezpośrednio z przekładni kierowniczej do zwrotnicy. Drugi rodzaj to drążek kierowniczy poprzeczny. Jest on zamontowany poprzecznie w stosunku do osi samochodu i odpowiada za przenoszenie siły pomiędzy zwrotnicami kół. Uszkodzony drążek kierowniczy objawy może dawać właśnie poprzez awarie tego elementu, gdyż objawia się zazwyczaj powstawaniem luzów na kierownicy, co dla kierowcy jest dość kłopotliwe. Niestety jest to dość skomplikowany i misterny mechanizm, a uszkodzony drążek kierowniczy może generować problem w różnych miejscach. To sprawia, że diagnoza nie jest zbyt łatwa i lepiej zasięgnąć rady doświadczonego mechanika. Niezależnie od tego, czy problemem jest przekładnia kierownicza Ford Fiesta, czy inny element, remontu układu kierowniczego nigdy nie należy powierzać niedoświadczonym fachowcom, gdyż może to spotęgować ewentualne koszty naprawy.
Drążek kierowniczy – objawy uszkodzenia
To kiedy kupić nowy drążek kierowniczy jest zależne od wielu aspektów. Zwyczajowo nie robi się tego jednak, gdy jeszcze uszkodzony drążek kierowniczy objawów nie daje na tyle istotnych, by utrudniać jazdę. Wśród pierwszych objawów na pewno wystąpi zmniejszony komfort prowadzenia pojazdu. Charakteryzuje się to o wiele mocniejszym „odbijaniem” kierownicy, niż wcześniej, zwłaszcza na wyboistej drodze. Z czasem też drążek kierowniczy sprawi, że subtelne ruchy kierownicą będą za mało skuteczne, by pojazd skręcił. Na początku auto będzie reagować na ruchy kierownicą nieco gorzej, a potem pojawią się duże luzy, które mogą nawet uniemożliwić jazdę. Uszkodzony drążek kierowniczy objawy może dawać także w postaci wibracji przenoszonych na kierownicę. Niestety gorsze prowadzenie auta i wibracje mogą zwiastować także problemy z zawieszeniem, oponami lub całymi kołami, więc podobne objawy to za mało, by wystawić trafną diagnozę. Skrzywiony drążek kierowniczy objawy może dawać na początku subtelne, jednak zazwyczaj z czasem się pogłębiają.
RTS Drążek kierowniczy poprzeczny
oś przednia po obydwu stronach
MEYLE Drążek kierowniczy poprzeczny
os przednia, z prawej, Oś przednia, z lewej, Quality
FEBI BILSTEIN Drążek kierowniczy poprzeczny
os przednia, z prawej, z opaskami zaciskowymi, z osłoną
MAPCO Zestaw naprawczy, drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia
FEBI BILSTEIN Drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia, z lewej, z materiałem montażowym/ mocującym, BMTS Turbo NEW
Drążek kierowniczy, który uległ awarii, można rozpoznać także po specyficznych odgłosach dobiegających z komory silnia. Są one dość charakterystyczne i pojawiają się zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju, gdy silnik jest włączony. Zawsze takie dźwięki są głośniejsze podczas jazdy na nierównej drodze, wtedy gdy komfort prowadzenia zaczyna jeszcze bardziej spadać. Czasem jednak winowajcą jest sama końcówka drążka kierowniczego.
Kiedy wymieniać drążek kierowniczy?
Trudno powiedzieć, kiedy wymienić drążek kierowniczy, gdyż jego żywotność jest zależna od posiadanego modelu auta, a także w dużej mierze od stylu jazdy. Jeśli kierowca porusza się głównie po drogach wątpliwej jakości z dużą liczbą dziur, niestety drążek kierowniczy będzie trzeba wymieniać nawet co 50 tyś. km. Jeśli jednak jeździ się spokojnie, drążek kierowniczy powinien wytrzymać nawet 100-150 tyś. km. Jeśli pojawiają się pierwsze oznaki wyeksploatowania, zawsze trzeba precyzyjnie wykonać diagnostykę, gdyż być może problem tkwi gdzie indziej – np. olej do układu wspomagania nadaje się już do wymiany.
Jak wymienić drążek kierowniczy?
To, jak wymienić drążek kierowniczy nie jest bardzo skomplikowane, jednak dość czasochłonne. Jeśli kłopot dotyczy tylko końcówki drążka kierowniczego, wystarczy odkręcić koła i dostać się do mechanizmu, który jest łatwy w demontażu. Wymaga to jedynie podstawowych narzędzi. Problemem mogą być głównie zapieczone śruby. Często jednak problem tkwi w innych elementach układu kierowniczego, więc lepiej skorzystać z pomocy fachowca, który to zweryfikuje.