Spis treści
Filtr oleju: poradnik doboru
Solidność i życie silnika jest bezpośrednio zależne od jakości filtra oleju. Żeby wybrać dobrej jakości część, musisz zrozumieć, jak jest ona zaprojektowana. Zatem dalej będziemy omawiać zasady działania filtru oleju i jego charakterystyczne cechy, które powinny zostać wzięte pod uwagę podczas doboru filtra.
Funkcje filtra oleju
Filter oleju jest zaprojektowany do czyszczenia oleju silnikowego. Razem mają następujące funkcje
- dają ujście gorącu z wierzchnich komponentów silnika, które stają się gorące podczas tarcia
- oczyszczają silnik z kurzu, sadzy, metalowych cząsteczek, które pojawiają się podczas pracy silnika
- tworzą folię olejową, która zapobiega tarciu i stykaniu się powierzchni
- zmniejsza hałas działania silnika.
Typy filtrów oleju
Pełen przepływowy. Pozwala przeplynąć całej ilości oleju z silnika. Ważną częścią tego filtra jest zawór obejściowy, który kontroluje ciśnienie w układzie smarowania silnika. Jeśli poziom ciśnienia przekroczy przyjęte wartości (na przykład, kiedy element filtru jest zablokowany), zawór otworzy dostęp do silnika dla brudnego oleju. Działanie zaworu uszczelni i ochroni silnik przed błędami spowodowanymi niskim poziomem lub brakiem smaru na powierzchni jego komponentów.
Objazdowy. Ten pozwala na filtrowanie większej ilości rafirowanego oleju. Układ smarowania silnika w tym wypadku składa się z dwóch obwodów. W jednym obwodzie, brudny olej bez przeszkód krąży wśród części silnika, w drugim obwodzie mała ilość oleju jest cały czas filtrowana. W końcu, filter oczyszcza całą ilość oleju krążącego w systemie. Potrzeba więcej czasu, żeby oczyścić olej z zanieczyszczenia. Używając objazdu, filter pomaga zachować ciśnienie w systemie na pewnym poziomie, nawet jeśli filter jest zablokowany lub gdy zawiódł zawór objazdowy.
W połączonym układzie smarowania silnika oba - pełen przeplywowy i objazdowy - filtry są używane. Filtry mogą też składać się z jednej części lub być ich zgromadzeniem. Składane filtry są tańsze w konserwacji: możesz wymienić tylko jedną część, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Projekt filtra oleju
Część posiada metalową obudowę, która mieści dwa zaworu i element filtrujący. Zawór przeciwodpływowy zapobiega cofaniu się oleju, kiedy silnik nie jest w ruchu. Zawór objazdowy dostarcza pozwala na przepływ oleju do silnika, kiedy pełen przepływowy filter zawodzi i w przypadkach, kiedy filter jest zablokowany, kleistość oleju wzrośnie, a antyprzepływowy zawór jest zaklinowany. Element filtrujący jest wykonany ze specjalnego papieru.
Cechy działania filtru oleju
Filter oleju est używany w całkiem niekorzystnych warunkach. Jest cały czas wyeksponowany na zmiany temperatury powodowane działaniem silnika; chemikalia generowane przez gorącą temperaturę oleju. Zatem papier, z którego jest wykonany element filtrujący, musi być odporny na chemiczny i termiczny wpływ i pozwalać na nieprzerywane filtrowanie olejów o różnej kleistości. Poleca się zmieniac filtre oleju co każde 7000-10000 km. Nie zaniedbuj tej rekomendacji: używając filtrów, które przekroczyły okres przydatności, tak jak kupowanie ponadstandardowych eksploatacji, skutkuje uszkodzeniem silnika.
Jak wybrać filter oleju wysokiej jakości
1. Zwróć uwagę na wydajność oczyszczania papieru filtrującego: musi zgadzać się z technicznymi charakterystykami twojego samochodu. W samochodach pasażerskich filtr musi filtrować olej od 5 mikronowych cząsteczek. Dobrze oczyszczony olej przedłuża życie silnika i jego części. Ale pamiętaj, że im większy poziom oczyszczania, tym niższy okres wydolności filtra.
2. Sprawdź osłonę filtra. Zawory i uszczelki muszą zapewniać wystarczającą integralność.
3. Ostrożnie zbadaj informacje o producencie. Zasadą jest, że firmy produkujące wysokiej jakości filtry zawsze wyszczególniają swoje detale korporacyjne na opakowaniu, włączając kraj lub pochodzenie i numer obsługi klineta.
4. Jeśli kupujesz przedmiot online, użyj tylko zaufanych sklepów. Zazwyczaj oferują pomoc eksperta i gwarancję jakości.
Czemu nie warto skąpić na jakości?
- Gruby papier jest używany w filtrach niskiej jakości. Jego wydajność i długość życia jest całkiem krótka.
- Zawór objazdowy ponadstandardowych filtrów otwiera się przy niskim ciśnieniu i brudny olej wraca z powrotem do silnika.
- Jeśli przeciwodpływowy zawór nie jest wystarczająco szczelny, olej skapuje do skrzyni korbowej. Podczas startu silnika, światło ostrzegające o niskim ciśnieniu oleju na skrzyni rozdzielczej zacznie się świecić.
- Części złej jakości elementu filtrującego mogą zapychać kanały przepływu oleju.
Najbardziej popularni producenci
Konkluzja
Wybierz filter oleju ostrożnie, bez pośpiechu. Przed kupnem tej częśći ważne jest, żeby przeczytać techniczne specyfikacje twojego pojazdu: nawet najlepszej jakości filter nie jest odporny na przedwczesne zużycie, jeśli jest używany w nieodpowiednich warunakch. Kupuj tylko w zaufanych sklepach, weź pod uwagę, co polecono i twój samochód będzie ci służył bez błędów.