Spis treści
Filtr paliwa: objawy i wymiana
Filtr paliwa jest odpowiedzialny za to, aby paliwo dostarczane do silnika samochodu było wolne od zanieczyszczeń i miało wysoką jakość. Nie wszyscy jednak pamiętają o tym, aby regularnie wymieniać tę część eksploatacyjną. Niestety jest to duży błąd, bowiem brudny filtr paliwa może pociągnąć za sobą przykre konsekwencje.
Filtra paliwa - diesel i benzyna
Wyglądem filtr paliwa podobny jest do puszki z metalu zakończonej króćcami. Ma on ogromne znaczenie dla prawidłowego i bezawaryjnego funkcjonowania układu paliwowego. W silnikach benzynowych zadaniem filtra paliwa jest oczyszczanie cieczy ze stałych cząstek, np. kurzu. Jeśli chodzi o silniki diesel, to stosowane w nich elementy filtrujące muszą również zatrzymywać wodę, dlatego ich budowa jest trochę inna od elementów używanych w benzyniakach. Wymiana filtra paliwa nie jest trudnym zadaniem, dlatego można się jej podjąć samemu. Zazwyczaj producenci samochodów sugerują wymieniać go co 15 - 50 tys. km. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że ten materiał eksploatacyjny zużywa się nie tylko podczas jazdy, ale również podczas postoju samochodu na włączonym silniku. Właściciele aut z silnikami diesel zazwyczaj wymieniają filtr paliwa raz do roku, przed przyjściem zimy, aby zapobiec gromadzeniu się w nim wilgoci i w związku z tym niemożności odpalenia silnika w temperaturach poniżej zera.
Rola filtra paliwa w samochodzie
Filtry paliwa nie tylko blokują cząstki stałe, ale również zapobiegają przedostawaniu się wody do wnętrza zbiornika. Silnik wymaga jak najmniej zanieczyszczonej mieszanki, aby działać wydajnie. Do uciążliwych awarii przyczyniają się różne obce cząsteczki w benzynie lub oleju napędowym. Jakość paliwa jest również tutaj nie bez znaczenia. Usterki wtryskiwaczy i pompa wysokiego ciśnienia są szczególnie ciężkie, a przede wszystkim bardzo drogie w naprawie. Właściwie dobrany filtr paliwa zapobiegnie przenikaniu niepożądanych substancji do części układu, które mogłyby ulec zniszczeniu w związku z obecnością zanieczyszczeń. Ważna jest regularna kontrola stanu tego materiału eksploatacyjnego i wymiana go w porę, szczególnie przed okresem zimowym. W tym czasie woda, która osiądzie na materiale filtrującym zamieni się w lód, co może spowodować poważne awarie wrażliwych elementów systemu. Zamarznięta woda w filtrze paliwa w dieslu jest szczególnie niebezpieczna.
FEBI BILSTEIN Uszczelka, filtr paliwa
BOSCH Filtr paliwa
Wkład filtra, z dodatkami
UFI Filtr paliwa
Wkład filtra
PURFLUX Filtr paliwa
Wkład filtra
MAHLE ORIGINAL Filtr paliwa
Filtr przewodowy, 10[mm], 10,0[mm]
Jakie są objawy zapchanego filtra paliwa?
Zatkany filtra paliwa - objawy tego stanu rzeczy są naprawdę przeróżne. Osiągi silnika zauważalnie spadają, często występują również trudności z rozruchem, a jednostka napędowa pracuje nierówno. Występują również problemy związane ze słabą reakcją samochodu po wciśnięciu pedału gazu oraz wyższym zużyciem paliwa. Czasem z układu wydechowego wydobywa się dym, a także poczuć można nieprzyjemny zapach oleju. Nieznacznie zatkany filtr paliwa nie będzie dawał bardzo odczuwalnych objawów, dlatego tak ważna jest jego regularna wymiana. Zignorowanie sugerowanych przez producenta samochodu interwałów może skutkować sporymi kosztami związanymi chociażby z koniecznością naprawy pompy wysokociśnieniowej lub wtryskiwaczy. Gdy decydujemy się na zakup nowy filtr paliwa diesel lub benzyna, warto zainwestować w produkt oryginalnej jakości, czyli wysokiej jakości część zamienną. Podejrzanie tanie części zamienne mogą sprawić więcej kłopotów niż pożytku, ponieważ nie będą spełniać prawidłowo swojego zadania. Mają one bowiem za mało materiału filtrującego zanieczyszczenia.
Przyczyna zatkania filtra paliwa leży nierzadko po stronie kierowcy, który tankując samochód nie zwraca uwagi na jakość paliwa. Drugą z najczęstszych przyczyn jest niedopilnowanie regularnych wymian. Innym możliwym powodem, dla którego filtr jest zapchany jest woda w filtrze paliwa zarówno w pojazdach z silnikiem benzynowym, jak i w dieslu. Jeżeli woda zamarznie w filtrze przy ujemnych temperaturach, dojdzie do zablokowania układu paliwowego. Mało tego do zamarznięcia wody może dojść nawet w temperaturach nieco powyżej zera, gdy zatankowano złej jakości paliwo.
Pamiętaj o wymianie tego materiału eksploatacyjnego, szczególnie przed rozpoczęciem się okresu zimowego. W przeciwnym razie ryzykujesz tym, iż silnik zacznie działać nierówno, możliwe, że w ogóle się nie uruchomi lub jego wydajność znacznie spadnie. Awarie związane z układem paliwowym mogą być bardzo kosztowne w naprawie. Nowy filtr paliwa jest w porównaniu z tym scenariuszem naprawdę niewielkim wydatkiem.
Po czym poznać zużyty filtr paliwa?
W wielu przypadkach ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, że winowajcą danej usterki jest zapchany filtr paliwa, bowiem podane objawy mogą również wskazywać na wiele innych awarii, np. uszkodzenie sterownika silnika, przewodów paliwowych, problemy ze świecami zapłonowymi, usterka przepływomierza, wycieki w układzie dolotowym lub w samej jednostce napędowej. Pomimo tak rozległych możliwości zawsze warto na początku sprawdzić stan filtra paliwa i wymienić go w razie potrzeby. Może to zaoszczędzić nam sporo niepotrzebnych wydatków związanych z zakupem części, które działają bez zarzutu.
Następujące problemy mogą być objawami zapchanego filtra paliwa i świadczyć o konieczności wymiany tego materiału eksploatacyjnego:
- trudności z rozruchem silnika - odczuwalne jest to szczególnie w zimowych warunkach w przypadku silników diesla, w których to woda może zamarznąć na filtrze, zmniejszając jego przepustowość,
- wyższe zużycie paliwa - ten objaw z reguły nie występuje sam,
- szarpanie jednostki napędowej podczas jazdy na wzniesieniu lub przy kontynuowaniu jazdy po postoju - tak samo jak wyżej, nie tylko zapchany filtr paliwa może być winowajcą w tej sytuacji, dlatego trzeba po kolei zbadać wszelkie możliwości,
- utrata momentu obrotowego na wysokich obrotach - tak samo powodów tego stanu rzeczy może być wiele, ale diagnostykę zawsze warto rozpocząć od sprawdzenia filtra,
- samoistne wyłączanie się silnika na biegu jałowym - to z kolei bardzo istotny objaw. Jeżeli nie występuje awaria sterownika silnika, to jest to typowo charakterystyczny symptom zatkanego filtra paliwa.
Jak zauważono wyżej, mimo różnorodności przyczyn tych objawów, warto na samym początku uwzględnić wymianę wspomnianego materiału eksploatacyjnego.
PLANET TECH Filtr paliwa
Filtr przewodowy, magnetyczny
UFI Filtr paliwa
Wkład filtra, 10[mm], 10[mm]
BOSCH Filtr paliwa
Filtr przewodowy, 9[mm], 11[mm]
MANN-FILTER Filtr paliwa
Filtr przewodowy, 10[mm], 10[mm]
MAHLE ORIGINAL Filtr paliwa
Filtr przewodowy, 8[mm], 8,0[mm]
Wymiana filtra paliwa
Wymiana filtra oleju jest koniecznością, o filtr powietrza samochodowy kierowcy również nie zapominają, natomiast często zupełnie nie pamiętają o wymianie filtra paliwa. To niestety może przysporzyć pewnych problemów. W sytuacji gdy zauważymy, że praca silnika stała się nierównomierna, zmienił się dźwięk wydawany przez jednostką napędową, samochód nie dysponuje tą samą mocą, co zazwyczaj, występują problemy z rozruchem i przyspieszaniem, a ponadto odczuwalne jest szarpanie, warto sprawdzić stan układu paliwowego. Często bowiem opisane objawy wskazują na zatkany filtr paliwa. Jego wymiana nie jest skomplikowana, więc można przeprowadzić ją samodzielnie, ale w niektórych przypadkach może się okazać, że wizyta w warsztacie będzie nieunikniona.
Regularna wymiana opiera się na indywidualnych zaleceniach producenta samochodu i to właśnie nimi najlepiej się kierować. Interwały serwisowe różnią się bowiem w zależności od rodzaju elementu filtrującego, budowy układu paliwowego oraz rodzaju używanego paliwa. Nie bez znaczenia jest również jego jakość. Wszystkie te zmienne wpływają na częstotliwość wymiany, dlatego w autach z silnikami benzynowymi waha się ona między 15 000 a 50 000 km. Jeszcze inaczej sytuacja przedstawia się w silnikach diesla. Dlatego zawsze warto sugerować się rekomendacjami producenta danego samochodu, bądź też obserwować zachowanie auta, które może wskazywać na objawy zapchanego filtra paliwa. Aby wymienić tę część nie trzeba mieć bardzo profesjonalnych umiejętności, jednakże konieczna jest wiedza na temat budowy układu paliwowego w swoim samochodzie. Określa ona bowiem ilość i umiejscowienie elementów filtrujących. Istnieją trzy opcje. Pierwsza z nich zakłada jeden filtr paliwa, który znajduje się przed silnikiem. Druga to dwa podzespoły - jeden przed silnikiem, a drugi na końcu zbiornika paliwa. Trzecia opcja to trzy elementy, pierwszy i drugi, tak jak wyżej, a trzeci siateczkowy filtr umiejscowiony jest na elektryczna pompa paliwa.
Sytuacja zaczyna się komplikować, gdy mamy do czynienia z nowoczesnymi układami. Tutaj kluczowe są nie tylko ilość i położenie podzespołów, ale również konieczność odpowietrzenia systemu po wymianie. W takim wypadku, szczególnie gdy w grę wchodzą naprawdę nowoczesne silniki ze skomplikowanymi układami, warto powierzyć tę czynność profesjonalistom. W przeciwnym razie ryzykujemy nawet uszkodzeniem jednostki napędowej.
Przydatny filmik na ten temat:
6 OZNAK ZUŻYTEGO FILTRA PALIWA
TOP produkty powiązane z tym tematem: