Spis treści
Łożysko koła: objawy zużycia, jak sprawdzić i cena wymiany
Zawieszenie samochodu to element, który wpływa nie tylko na komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy, a łożyska koła może w tej kwestii sprawić wiele problemów. Uszkodzone łożysko koła objawy daje dość specyficzne, więc łatwo je rozpoznać. W takiej sytuacji trzeba udać się do warsztatu, jednak na początku trzeba dobrze zdiagnozować problem. Sprawdź, ja łożysko koła zachowuje się, gdy jest uszkodzone, a także jak sprawdzić łożysko w kole, ile wytrzymuje łożysko koła i jaka jest cena wymiany.
Łożysko piasty – co to?
By zrozumieć, jak ważne jest łożysko piasty, najpierw trzeba dowiedzieć się, za co odpowiada. Zużyte łożysko koła objawy daje dość szybko, co jest uwarunkowane miejscem montażu i funkcją. Najprościej mówiąc, jest to jeden z elementów odpowiadających za przymocowanie koła do samochodu. W dzisiejszych autach robi się to przy pomocy piasty, która musi mieć odpowiednie łączenie niwelujące tarcie i pozwalające kołu na swobodny ruch obrotowy – za to właśnie odpowiada łożysko koła. Jego zadaniem jest stabilizowanie pozycji całego koła względem innych elementów zawieszenia w taki sposób, by koło mogło swobodnie pracować. Co prawda samo łożysko z założenia nie przenosi dużych obciążeń, gdyż nie jest elementem nośnym, jednak łożysko w kole samochodu objawy może dawać dość szybko, właśnie ze względu na zbyt brawurową jazdę generującą duże przeciążenia. Piasta koła tylnego i przedniego rzadziej ulega uszkodzeniom, choć też wtedy będzie narażona na wyeksploatowanie, więc w razie problemów z zawieszeniem, zazwyczaj trzeba wymienić kilka części.
Wycie łożyska w kole – czemu łożysko hałasuje?
Objawy łożyska koła które pracuje nieprawidłowo, mogą być różne. Wycie łożyska w kole jest najbardziej charakterystycznym zjawiskiem, które można zauważyć dość łatwo. Nie zawsze jednak niepokojące dźwięki będą pojawiać się z tego powodu. Uszkodzone łożysko koła ma charakterystyczny dźwięk brzmiący jak ocieranie się metalu o metal. Może to być też skrzypienie, które zazwyczaj jest bardzo nierównomierne. Łożysko koła przedniego objawy będzie dawać przede wszystkim wtedy, gdy auto wchodzi w zakręt. Dobrą wskazówką, że problem dotyczy właśnie łożyska, jest to, że wycie zaczyna się wtedy, gdy skręca się w jedną stronę, a podczas skręcania w drugą stronę nic nie słychać. Taka sytuacja dowodzi, że być może uszkodzeniu uległo łożysko piasty z jednej strony.
Ściąganie pojazdu, a uszkodzone łożysko koła
Szumiące łożysko w kole to nie jedyny objaw. Gdy jest ono mocno wyeksploatowane, zazwyczaj auto będzie ściągać na jedną ze stron. Wynika to z faktu, że łożysko koła odpowiada pośrednio za prawidłową pracę układu kierowniczego. Ściąganie można zauważyć zarówno podczas jazdy prosto, jak i podczas skręcania. Uszkodzone łożysko koła konsekwencje ma jeszcze inne – może wtedy pojawić się drganie kierownicy, a nawet szarpnięcia kierownicą. Zazwyczaj takie zjawiska będą pojawiać się stopniowo.
Czym grozi zepsute łożysko w kole?
Biorąc pod uwagę, że łożysko piasty jest newralgicznym elementem zawieszenia uzasadnione jest pytanie, czym grozi zepsute łożysko w kole. Gdy dojdzie już do uszkodzenia łożyska, trzeba liczyć się z tym, że komfort jazdy radykalnie spadnie. Auto będzie się o wiele gorzej prowadzić, a ruchy kierownicą będą mniej płynnie zmieniać tor poruszania się auta. W praktyce okazuje się to bardzo niebezpieczne, zwłaszcza podczas jazdy na zakrętach lub przy dużych prędkościach. Gdy zauważy się wycie łożyska w kole, należy więc od razu udać się do warsztatu. W skrajnym przypadku, gdy będzie się bagatelizować ten problem auto może zostać unieruchomione na skutek uszkodzenia samego koła lub innych części zawieszenia. Często nie stanie się to od razu, gdyż lekko zużyte łożysko koła całkowicie nie unieruchomi pojazdu. Łożysko koła przód i tył samochodu i ich uszkodzenia są tak samo niebezpieczne, jednak potencjalnie bardziej problematyczne jest uszkodzenia łożyska na kołach, na które przenoszony jest napęd.
Jak sprawdzić łożysko w kole?
Biorąc pod uwagę, że niepokojące dźwięki mogą dotyczyć innego elementy, trzeba dowiedzieć się, jak sprawdzić łożysko w kole. Jest to dość proste, choć wymaga kobyłek i podnośnika samochodowego. Na początku trzeba podnieść samochód i postawić tak, by sprawdzane koła były w powietrzu. Jeśli są to przednie koła a na nie przenoszony jest napęd, można wrzucić trzeci bieg, co sprawi, że koła będą się poruszać. W tym momencie można sprawdzić, czy koła brzmią naturalnie, czy z okolic, gdzie zamontowane jest łożysko koła dochodzi jakiś metaliczny szum. Następnie na wyłączonym silniku można poruszać kołem i kontrolować w jaki sposób się kręci. Koło powinno pracować swobodnie i płynnie, a także nie odchylać się w żadną stronę. Manewr sprawdzania należy powtórzyć na obydwu kołach i porównać płynność ich pracy. To, jak sprawdzić łożysko w kole przednim jest proste jeśli ma się punkt odniesienia, jak koło powinno pracować. Jeśli jednak obydwa koła pracują inaczej, a w jednym łożysko piasty jest uszkodzone, będzie to łatwe do zauważenia. Zawsze należy też sprawdzić drugą stronę, czyli koła tylne.
Ile wytrzymuje łożysko koła i czemu się psuje?
Niezależnie od tego, czy jest to łożysko koła Skoda Fabia, czy łożysko piasty innych marek, ten element zawsze będzie podatny na uszkodzenia mechaniczne podczas brawurowej jazdy lub jazdy po drogach słabej jakości. To, jak sprawdzić łożysko w kole gdy dochodzi do naturalnego wyeksploatowania, jest dość trudne, jednak jeśli dojdzie do uszkodzenia w wyniku wjechania w koleinę na drodze lub np. w wysoki krawężnik, szumy dochodzące spod koła, które zaczęły się nagle w bardzo intensywnym stadium, świadczą zazwyczaj o uszkodzonym łożysku. Gdy jednak nie dojdzie do takiego wypadku, łożysko piasty powinno wytrzymać przebieg na poziomie 150-200 tyś. km lub 15 lat eksploatacji auta. To, ile wytrzymuje łożysko koła, jest jednak zależne od stylu jazdy, jakości dróg i modelu auta.
Wymiana łożyska w kole – cena
Cena wymiany łożyska w kole jest zależna od poziomu skomplikowania tego elementu, a każda marka ma nieco inną konstrukcję łożysk. Same koszty robocizny zazwyczaj wynoszą od 100 do 300 zł za wymianę jednego łożyska koła. Części do wymiany w przeciętnym samochodzie mogą kosztować kilkaset złotych.
Przydatny filmik na ten temat:
Uszkodzone łożyska piast kół: przyczyny, objawy
TOP produkty powiazane z tym tematem: