Spis treści
Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego: objawy
Manewrowość auta jest zależna od wielu czynników i komponentów, ale tym, co jest kluczowe okazuje się końcówka drążka kierowniczego. Ten element mocowany do drążka kierownicy wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale też ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Warunkuje bowiem to, w jaki sposób auto będzie się prowadzić, a wszelkie odstępstwa od normy i awarie znacząco ograniczą możliwości kierowcy. Dowiedz się, jakie końcówka drążka kierowniczego objawy daje, gdy jest uszkodzona, a także, czy naprawa tego elementu stanowi poważny problem.
Za co odpowiada końcówka drążka kierowniczego?
By dowiedzieć się, jakie końcówka drążka kierowniczego objawy może dawać, najpierw warto zrozumieć, za co ten element w ogóle odpowiada. Sama końcówka drążka kierowniczego jest elementem całego systemu. To z kolei jest bardzo ważną informacją, gdyż uszkodzona końcówka drążka kierowniczego może dawać bardzo zróżnicowane objawy, które zaś można łatwo pomylić i nieprawidłowo przeprowadzić diagnozę. Oczywiście to spotyka tylko laików, więc mając wątpliwości, zawsze należy skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika. Sam drążek kierownicy odpowiada za przeniesienie ruchu kierownicy na odpowiednie elementy umożliwiające skręcanie się kół. Przegub kulowy, czyli końcówka drążka kierowniczego jest odpowiedzialna za połączenie zwrotnicy koła z systemem kierowniczym. Mówiąc najprościej, jest to element umożliwiający kręcenie kierownicą i uzyskanie ruchu skrętnego koła poprzez pośrednie elementy całego systemu. Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego, jak widać, spowoduje problemy z manewrowaniem samochodem na skutek utraty możliwości precyzyjnego przekładania ruchu kierownicy na koła.
Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego
Pozostaje pytanie, czy jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego jest możliwa. W praktyce odpowiedź jest bardziej skomplikowana, gdyż uszkodzenie może przybierać różne formy. Jeśli końcówka drążka kierowniczego do Golf 4 lub dowolnego innego auta faktycznie została uszkodzona, a objawy są ewidentne, zawsze należy jak najszybciej udać się do warsztatu. Wynika to z faktu, że nie wiadomo, jak poważna jest awaria, a samodzielne ocenianie, czy auto nadal jest bezpieczne w prowadzeniu, może być złudne i doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wybita końcówka drążka kierowniczego objawy może dawać bardzo różne i nie zawsze uniemożliwią one całkiem jazdę autem.
FEBI BILSTEIN Drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, z nakrętkami, z opaskami zaciskowymi, z osłoną
MAPCO Zestaw naprawczy, drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, z przegubem wzdłużnym
FEBI BILSTEIN Końcówka drążka kierowniczego poprzecznego
Wym. stożka 26 [mm], BMTS Turbo NEW, Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, z nakrętką koronową
FEBI BILSTEIN Końcówka drążka kierowniczego poprzecznego
Wym. stożka 38 [mm], BMTS Turbo NEW, Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, z nakrętką koronową i zawleczką
MAPCO Zestaw naprawczy, drążek kierowniczy poprzeczny
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
Końcówka drążka kierowniczego – objawy
Końcówka drążka układu kierowniczego na początku może powodować wibracje kierownicy. Objawia się to lekkim drżeniem, które z czasem może się pogłębiać. Takie objawy mogą jednak być spowodowane bardzo szerokim spektrum innych czynników, takich jak niewyważone koła, czy problemy z zawieszeniem samochodu, więc diagnoza, że chodzi właśnie o uszkodzoną końcówkę układu kierowniczego, będzie zbyt pochopna. O wiele więcej powiedzą luzy na kierownicy, które mogą być odczuwalne dopiero po pewnym czasie. Luzy nie pojawiają się, gdy dochodzi do uszkodzeń związanych z zawieszeniem, więc mogą one powiedzieć więcej. Mocno uszkodzona końcówka drążka kierowniczego objawy daje jeszcze bardziej widoczne – luzy się jeszcze pogłębiają, a z czasem auto w ogóle nie reaguje na skręcanie kierownicy.
Wybita końcówka drążka kierowniczego lub uszkodzona w inny sposób może też generować dodatkowy hałas wydobywający się z komory silnika. Pojawia się on nie tylko wtedy, gdy auto jedzie, ale też wtedy gdy stoi. Tym, co jest charakterystyczne, jest pojawienie się dziwnych odgłosów na nierównych powierzchniach. Wynika to z faktu, że końcówka drążka kierowniczego przestaje działać precyzyjnie i generuje hałasy wynikający z ocierania się o siebie metalowych elementów.
Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego – jak naprawić?
Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego jest nie tylko niekomfortowa, ale też niebezpieczna, więc trzeba ją jak najszybciej wymienić. Dla mechanika nie będzie to trudne zadanie, więc wystarczy udać się do warsztatu. Końcówka drążka kierowniczego cenę ma niewygórowaną i nie należy do drogich części, a sama wymiana nie jest bardzo inwazyjną naprawą. Niezależnie od posiadanego modelu auta zakup samej części będzie oscylował w granicy 100 zł, a cena naprawy jest zależna od cen danego warsztatu. Ilość roboczogodzin niezbędnych do wymienienia tego elementu nie jest duża, więc na pewno nie będzie to wygórowana cena. Problemy mogą zacząć się dopiero wtedy, gdy okaże się, że nie tylko końcówka drążka kierowniczego jest uszkodzona, ale też któryś z innych elementów tego newralgicznego dla działania całego auta układu.
Przydatny filmik na ten temat:
4 OZNAKI ZUŻYTEJ KOŃCÓWKI DRĄŻKA KIEROWNICZEGO
TOP produkty powiązane z tym tematem: